oud en nieuw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_ingrid_

oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 13:10

misschien een beetje vroeg maar wat doen jullie met je paard met oud en nieuw?
ik zit echt te twijfelen of ik m op stal zal zetten(waar die dus beschut staat en zich misschien veiliger zal voelen) of dat ik m op wei zet zodat hij zijn natuurlijke vluchtgedrag kan vertonen.
wat doen jullie ermee?
woon hier nog niet zo lang dus heb echt geen idee hoe het er hier met oud en nieuw aan toe gaat qua vuurwerk.

angelabailey

Re: oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:12

ik zal hem op stal zetten op mijn vorige manege deden ze dan altijd de radio ook nog aan.

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:13

ik heb hem op stal staan en dan doe ik een paar lichten aan zodat ze die flitsen niet steeds zo erg zien . mischien de radio een beetje aan

met oudejaars dag doe ik ze meestal ook binnen met al dat carbid schieten Clown
maar op zich kunnen ze oudejaars dag wel buiten maar meestal heb ik dat liever niet Knipoog

zowieso s'nachts zou ik ze echt binnen doen .. je weet maar nooit met een verdwaalde vuurpijl

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:15

wietske100 schreef:
ik heb hem op stal staan en dan doe ik een paar lichten aan zodat ze die flitsen niet steeds zo erg zien . mischien de radio een beetje aan

met oudejaars dag doe ik ze meestal ook binnen met al dat carbid schieten Clown
maar op zich kunnen ze oudejaars dag wel buiten maar meestal heb ik dat liever niet Knipoog

zowieso s'nachts zou ik ze echt binnen doen .. je weet maar nooit met een verdwaalde vuurpijl

Dit is ook mijn manier.
gr henk

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:18

met mijn paarden gebeurd exact hetzelfde als normaal 's avonds. gewoon tegen schemer op stal en lampje aan. Dit blijft alleen iets langer aan dan normaal (dus tot 1.00u, als alles rustig is buiten) maar ik woon in het buitengebied, ver buiten bebouwde kom, dus echt veel vuurwerk is hier niet. alleen dat van onszelf Haha!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:18

Er zijn hier al heul veel topics over. Mijn paard staat ergens achteraf, dus vrijwel geen last van vuurwerk

Ik zelf ben aan het werk. Dus kan helaas geen vuurwerk zien!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:41

binnen zetten..deur dicht..licht aan en radio aan..zorg dat ze er zo min mogelijk van mee hoeven te maken..voorkomt stress

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:01

Owh:O mijn shetlander heeft geen stal
hij staat de heledag buiten en ook geen schuil;plaats (komt nog wel) maar ik zou dan wel willen weten wat er dan met hem gebeuren zal. het is een jonge hengst dus ik weet het maar nooit ..

groetjes kim

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 18:32

Op stal met de radio inderdaad......
De haflinger, staat wel gewoon lekker buiten....maar die is relaxed en er wordt daar ook niet echt veel afgestoken, dus dat komt wel goed....

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:55

Gewoon doen waar je paard gewend aan is.
Vorig jaar stond hij buiten (al twee jaar) en sinds een maand,
en dus ook met de jaarwisseling, lekker warm op stal. Lachen

queen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:09

Lekker binnen zetten. Licht aan, radio aan. Lekkere pluk hooi erbij.
IK heb er een nerveus paard bij staan. Die doe ik een oornetje om met in de oren watten. Omdat ze de ergste harde knallen niet hoort, bliujft ze een stuk rustiger. En hoef ik haar niet suf te spuiten.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:55

Ik doe ze altijd naar binnen en lekker veel hooi en de radio aan. om 12 uur ga ik altijd naar ze toe en dan staan ze met de hoofdjes over de staldeur te kijken naar alle mooie kleuren Tong uitsteken. toen ik nog reed, reed ik gewoon op oudjaarsdag buiten (ja heel dom maar zo vond het zooo geweldig!) nu heb ik een andere pony erbij en ik weet niet hoe zij erop reageert maar ik doe ze altijd lekker op stal Lachen.

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 01:36

Wij hebben geen keuzen om de paarden buiten te laten. Zodra de manege sluit dienen de paarden binnen te staan. Met oud en nieuw laten ze bij ons op de manege de lichten aan en wordt de radio aangezet zodat ze de onrust buiten niet zo mee krijgen... En dat gaat prima!

Vladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:07

Die van mij staan ook altijd binnen met oud en nieuw. De radio en lichten aan en ze krijgen om een uur of 11 nog een flinke plak hooi.
Alleen zit ik met een probleem, mijn eigen paard is als de dood voor al dat vuurwerk en elk jaar zit ie dus onder de wondjes op nieuwjaarsdag.
Nu las ik hier iets over een oornetje doe je die dan 's nachts weer af?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:14

Ik laat hem met een gerust hart achter op zijn pensionstalling.
Daar is om 12.00 altijd een groepje mensen zodat er in iedere stal twee mensen aanwezig zijn als het vuurwerk komt.
Maar het zo afgelegen, dat er meestal weinig tot geen vuurwerk te horen is.
Sowieso gaat de radio ook aan voor ze.

Crash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 15:28

Onze paaren gaan op stal met radio en genoeg mensen in de buurt om indien nodig te kalmeren.
Ook worden de bovenste luiken van de stal gesloten zodat het minder hard klinkt Knipoog

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:25

Mijn Fjord staat met een Shetlander 24/7 in de wei. Met oud en nieuw heb ik de mogelijkheid om hem (en de Shet ook) een nacht binnen te zetten en ik denk dat ik dat wel doe. Ik denk niet dat ze heel druk worden, maar het geeft mij een wat prettiger gevoel. Bovendien heb ik geen idee hoeveel er zal worden afgestoken. Dus ze gaan lekker op stal met de radio aan en een flinke pluk hooi. Lachen

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:26

De radio gaat aan. *Zijn ze aan gewend, staat altijd aan als er iemand is* En de ramen worden afgedekt met vuilniszakken. En ze zullen ook wat extra hooi krijgen Ja

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:29

Bij ons is het elk jaar gewoon hetzelfde.
Ze staan in de winter tot 4 uur 's middags buiten en gaan daarna met zijn allen tegelijk naar binnen. Ik weet niet hoe het dit jaar gaat, maar ik denk dat je gewoon het normale schema aan moet houden.

rockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:55

normaal blijven ze bij ons buiten staan, dit jaar gaan we ze binnen zetten en de radio aan zetten, zelf zorgen we dat we om iets voor 12 bij de stal zijn om een oogje in het zeil te houden.

we zetten ze binnen omdat:
we nu een hengsten veulen erbij hebben
en onze dominante ruin waar onze merrie 10 jaar bij heeft gestaan is pas weggegaan. en onze merrie is heel onderdanig en weet nu geen raad met haar zelf "zo zonder leider" en daarom wil ik met oud en nieuw geen risico lopen en zet ze dus binnen

_ingrid_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 22:17

ik heb gewoon een stal waarbij hij naar buiten kan kijken dus miss toch wel slim idd om die dicht te doen..
en ben daar zowieso wel in de buurt ja Knipoog!
vind t toch wel een beetje spannend, heb geen idee hoe het vuurwerk hier is en geen idee hoe hij erop reageert. Naja maar gewoon afwachten dan. Even een radio zoeken dat ik die iig aan kan zetten!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:26

_ingrid_ ik zou de boven staldeur niet dicht doen (als je dat bedoeld) je paard kan dan niet zien wat er gebeurd en hoort wel knallen, daar kan hij van schrikken en mischien zichzelf verwonden omdat het buiten de stal allemaal heel eng is en hij zelf niks kan zien. dat is natuurlijk mij mening maar ik zou dat nooit en ten nimmer doen puur uit veiligheid Lachen

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:16

hier blijven ze gewoon buiten, vorig jaar stonden ze gewoon te kijken naar het vuurwerk, we wonen wel buitenaf maar doordat er geen bebouwing tussen zit, rijkt het geluid en de lichtflisten tot bij ons. De paarden vinden het niet eng.
Ik ga rond middennacht wel ff kijken, maar dat is meer voor mijn gemoedsrust dan dat het voor de paarden nodig is.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:23

joyfordogs schreef:
hier blijven ze gewoon buiten, vorig jaar stonden ze gewoon te kijken naar het vuurwerk, we wonen wel buitenaf maar doordat er geen bebouwing tussen zit, rijkt het geluid en de lichtflisten tot bij ons. De paarden vinden het niet eng.
Ik ga rond middennacht wel ff kijken, maar dat is meer voor mijn gemoedsrust dan dat het voor de paarden nodig is.

Idem hiero, gewoon buiten... mijn arabieren vinden vuurwerk prachtig: al die kleurtjes en knallen Tong uitsteken
Op stal worden ze te onrustig (lees hysterisch).

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:31

Mijn pony laat ik ook gerust achter op de pensionstalling. Het is vlakbij polders waar geen pipo te bekennen is, en hij vind vuurwerk niet eng, ik heb 2 jaar geleden zelfs op oudjaarsdag een buitenrit gemaakt rond n uur of 1, hij gaf geen kik en liep lekker zn gangetjes Haha!