Paard breekt trailer af

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nathaliefje

Paard breekt trailer af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 12:43

Wij hebben sinds een halfjaar een nieuw paardje erbij, genaamd Perla. Perla is geen gemakkelijk paard, met name het vervoer is een beetje een probleem. Zo heeft Perla verlatingsangst en is ze zeer gehecht geraakt aan ons ander paard, Zoef. Wanneer Zoef op de trailer loopt, is er niks aan de hand. Perla loopt met een los touwtje de trailer op. Wanneer Zoef niet meegaat, en ze alleen mee moet, gaat het iets anders: Perla weigert de trailer op te gaan. Met longeerdraad en zweep erachter (zodat ze niet achteruit kan), lukt dit uiteindelijk en is er nadien geen probleem. Het vervelende is het volgende: op wedstrijd is het vaak dat Zoef eerder/later moet werken dan Perla. Perla blijft dan alleen achter en lijkt helemaal gek te worden. Ze steigert en slaat en blijft op en neer springen in de trailer. Wij binden vervolgens haar hoofd iets strakker vast, zodat ze niet te fel meer omhoog kan, maar dit lijkt niet te helpen. Ze blijft maar slaan en de auto met trailer blijft vooruit bonken. (wat ook vaak de interesse opwekt van andere mede-wedstrijdgangers) Dit is enorm vervelend en storend. We weten dat ze geen kant opkan, maar ze vernielt de trailer gewoon en ze lijkt er maar niet mee op te houden. Het ligt overigens niet aan het feit dat het net Zoef is die weg is. Er gaan dikwijls andere paarden mee met haar en dan is het precies hetzelfde verhaal. Ze heeft ook de nare gewoonte om op en neer te springen wanneer we bijna thuis zijn. Dit doet ze niet als Zoef meerreist.

Heeft iemand alsjeblieft tips hoe we dit kunnen oplossen?
groetjes Nathalie

BlueStar

Re: Paard breekt trailer af

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 00:32

Tjee lastig probleem,
mijn eerste reactie is Zoef altijd meenemen en Perla uit de trailer halen als zoef er ook uit is, maar ja dat is niet altijd echt te doen. Misschien is ze rustiger als ze aan de trailer vast staat (wel aan een ring aan de zijkant, niet aan de trailersteuntjes/randen Haha! )

Probeer eens een deken van Zoef te laten hangen in de trailer of mee te nemen als je met een ander op pad gaat. Misschien is de geur voldoende, wordt Perla rustiger als je juist haar de ruimte geeft in de trailer om achterom te kunnen kijken? Soms als paarden aan de kant van de wand wat meer ruimte krijgen zodat ze achterom kunnen kijken maar niet kunnen keren worden ze wat rustiger.

Is er meer rust als er iemand in de trailer bij staat? of in het het zicht blijft?

Ik denk dat je moet zoeken of een klein hulpmiddel net dat stukje rust kan geven. Misschien voorlopig alleen vervoeren met zoef, en bijvoorbeeld een knuffel middenin hangen, na een langere tijd (mits haalbaar) geen Zoef mee maar wel de knuffel, dan is er een ander steunpuntje voor Perla

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 00:46

Even offtopic. Is het deze Perla http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=6
We zijn hier namelijk ook 4x naar wezen kijken.

Verder is dit wel een lastig probleem. Het paard is inmiddels al 11 jaar en je weet niet
of deze het vooraf ook gedaan heeft.
Heb je dit bij de vorige eigenaar nog nagevraagd?

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 18:07

BlueStar schreef:
Tjee lastig probleem,
mijn eerste reactie is Zoef altijd meenemen en Perla uit de trailer halen als zoef er ook uit is, maar ja dat is niet altijd echt te doen. Misschien is ze rustiger als ze aan de trailer vast staat (wel aan een ring aan de zijkant, niet aan de trailersteuntjes/randen Haha! )

Probeer eens een deken van Zoef te laten hangen in de trailer of mee te nemen als je met een ander op pad gaat. Misschien is de geur voldoende, wordt Perla rustiger als je juist haar de ruimte geeft in de trailer om achterom te kunnen kijken? Soms als paarden aan de kant van de wand wat meer ruimte krijgen zodat ze achterom kunnen kijken maar niet kunnen keren worden ze wat rustiger.

Is er meer rust als er iemand in de trailer bij staat? of in het het zicht blijft?

Ik denk dat je moet zoeken of een klein hulpmiddel net dat stukje rust kan geven. Misschien voorlopig alleen vervoeren met zoef, en bijvoorbeeld een knuffel middenin hangen, na een langere tijd (mits haalbaar) geen Zoef mee maar wel de knuffel, dan is er een ander steunpuntje voor Perla

Bedankt voor je reactie!! Dat met het deken/knuffel gaan we zeker proberen! En ja, ze houdt zich volledig rustig als ik of mijn zus in de trailer staan. Maar ik denk dat dat vooral is omdat ze schrik heeft dat wij haar een tikje geven.. als we uit de trailer zijn en haar aanschouwen en niks zeggen of doen, blijft ze gewoon verder klieren! Lachen

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 18:19

Ulissa schreef:
Even offtopic. Is het deze Perla http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=6

Verder is dit wel een lastig probleem. Het paard is inmiddels al 11 jaar en je weet niet

Jaa hoor! Dat is onze Perla! Lachen
Weny, de vorige eigenaar, nam Perla altijd alleen mee.. Tenminste, dat heb ik toch zo verstaan. Dus zij zal daar geen last mee hebben gehad. Toch denk ik dat ze niet helemaal open kaart gespeeld heeft. Perla zou nooit bokken of dergelijke, daar heeft ze zich toch zeeer zwaar in vergist. Perla is 1 stressbal en ziet ALLES. En als het haar niet bevalt, gaat ze stijl omhoog. Daarbij schijnmankt ze in stap als je haar te veel vast houdt naar haar zin. Gelukkig kan mn zusje er goed mee om Lachen

offtopic: 'Wat beviel je wel/niet aan Perla? Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:37

Ulissa vraagt terecht of je dit al bij de vorige eigenaar hebt gevraagd? Paarden weten precies wie ze voor zich hebben en gedragen zich bij de ene persoon heel anders dan bij de andere, zeker intelligente paarden.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:39

NathaxZoef schreef:
Ulissa schreef:

Jaa hoor! Dat is onze Perla! Lachen
Weny, de vorige eigenaar, nam Perla altijd alleen mee.. Tenminste, dat heb ik toch zo verstaan. Dus zij zal daar geen last mee hebben gehad. Toch denk ik dat ze niet helemaal open kaart gespeeld heeft. Perla zou nooit bokken of dergelijke, daar heeft ze zich toch zeeer zwaar in vergist. Perla is 1 stressbal en ziet ALLES. En als het haar niet bevalt, gaat ze stijl omhoog. Daarbij schijnmankt ze in stap als je haar te veel vast houdt naar haar zin. Gelukkig kan mn zusje er goed mee om Lachen

offtopic: 'Wat beviel je wel/niet aan Perla? Lachen

Wat ons niet beviel aan Perla is dat ze veel te zwaar in de hand was. Dat teugelkreupelen hadden wij ook gezien. Ik dacht dat het vooral linksvoor was.

Wendy deed haar weg omdat ze rugproblemen/schouderproblemen had. Dit vonden wij niet zo gek met een paard dat zo zwaar in je hand hangt.
Toch vonden wij Perla heel leuk en degene voor wie ze zou worden is 4x teruggeweest.
Later hebben we besloten dat dit meisje te weinig rijtechnische ervaring had om dit paard weer goed
te kunnen corrigeren.

Wij hebben ons altijd afgevraagd waar Perla gebleven is. Nu weten we het.

bungie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:11

Dit probleem ken ik,heb zo'n paard eens een maand alleen in een rij boxen gezet die eigenlijk voor de opfok bedoeld zijn met zicht op de binnenbak,elke keer als de laatste uit de binnenbak ging werd ie helemaal hyper en dus kletsnat van het zweet.Maar helpen deed het niet!!
Alleen kreeg je hem niet in de trailer,maar als mijn zoontje van 3 er bij stond liep hij er zo in.
De oplossing was heel simpel (een geitje),geitje voor in de trailer en meneer draafde er in, en op de wedstrijden kon je rustig koffie drinken of naar het secretariaat.
Het is trouwens wel een internationaal springpaard geworden,en ging hij op de vrachtwagen met meerdere paarden had je geen last meer.