Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Esperanza schreef:Dat hangt weer samen met of je het paard ter goeder trouw hebt aangekocht of niet.

met papieren/paspoort heb je niks dus dan zal het aan de factuur liggen ofzo. maar aangezien al mijn beestjes gewoon contant zijn betaald is dat ook lastiger om te bewijzen
Breitling schreef:Eigenlijk is het van de zotte dat als je paard gestolen word en je die na een paar jaar terug vind je die niet zo terug kan halen.
Breitling schreef:Dus als jou paard gestolen word en je vind hem omver 2 jaar terug bij iemand anders dan zou je hem niet terug op willen halen?
De koper heeft altijd nog iets dat heet onderzoeksplicht.
Ik weet van mijn paarden die ik gehad heb preccies waar ze vandaan zijn gekomen wat ik ook door gegeven heb aan de gene aan wie ik ze verkocht heb.
Als ik een paar zou kopen die gestolen blijkt te zijn is dat jammer voor mij maar dan zou ik het paard wel terug geven aan de echte eigenaar. En tja het geld moet ik dan verhalen van wie ik hem gekocht heb.
.
Ik had ineens zomaar een idee over het voorbeeld van EstherHegt. Je hoort wel een van die gevallen, waarbij iemand zijn paard weggeeft aan iemand die beloofd dat het paard zijn oude dag daar mag slijten. Of dat ie alleen maar ingezet zal worden op een zorgboerderij als knuffel en poetspaard. Vaak wordt zoiets met een mondelinge overeenkomst bezegeld. De pest is met mondelinge overeenkomsten (hoewel ze zeker rechtsgeldig zijn) dat ze lastig te bewijzen zijn. Zeker als de tegenpartij ineens wat anders beweert.
Esperanza schreef:
In het geval van EsterHegt, waarbij meerdere mensen het hard kunnen maken, zou ik zeker eens contact opnemen met een advocaat.
Citaat:Aan de koop van een paard ligt een koopovereenkomst ten grondslag. Veelal is dit een mondelinge instemming van partijen. De koper verklaart (mondeling) het paard te hebben gekocht gelijk aan de verkoper die verklaart het paard te hebben verkocht. Uiteraard is het verstandiger om de gemaakte afspraken schriftelijk vast te leggen. Dit even terzijde.
Een koopovereenkomst kan op grond van dwaling worden vernietigd. Deze vernietiging geschiedt met terugwerkende kracht. De koper ontvangt de betaalde koopprijs terug en dient het paard aan de verkoper weer af te geven. Aan de werking van terugwerkende kracht kleven nog een aantal juridische aspecten echter deze blijven hier onbesproken. Dwaling is een onjuiste voorstelling van zaken, een vergissing. Dwaling betekent eigenlijk iets niet hebben geweten. De koper of de verkoper zou de koop niet hebben gesloten bij een juiste voorstelling van zaken. De vraag rijst natuurlijk direct wat onder (on)juiste voorstelling van zaken dient te worden verstaan. Deze vraag dient met name aan de hand van vaste rechtspraak te worden beantwoord.
Breitling schreef:Dus als jou paard gestolen word en je vind hem omver 2 jaar terug bij iemand anders dan zou je hem niet terug op willen halen?
)Breitling schreef:De koper heeft altijd nog iets dat heet onderzoeksplicht.

yvvv schreef:Breitling schreef:Dus als jou paard gestolen word en je vind hem omver 2 jaar terug bij iemand anders dan zou je hem niet terug op willen halen?
De koper heeft altijd nog iets dat heet onderzoeksplicht.
Ik weet van mijn paarden die ik gehad heb preccies waar ze vandaan zijn gekomen wat ik ook door gegeven heb aan de gene aan wie ik ze verkocht heb.
Als ik een paar zou kopen die gestolen blijkt te zijn is dat jammer voor mij maar dan zou ik het paard wel terug geven aan de echte eigenaar. En tja het geld moet ik dan verhalen van wie ik hem gekocht heb.
Jawel, je leest verkeerd.
Als ik een gestolen paard zou bezitten en ik zou daarachter komen, zou ik niets anders kunnen doen dan het paard teruggeven. Ik zou anders met een onwijs schuldgevoel blijven lopen.
Als mijn paard wordt gestolen mag ik hopen dat die nieuwe eigenaars ook dezelfde normen en waarden als mij hebben...
Ik denk dat als die overhoop liggen met de mijne, dat ik dan uiteindelijk toch kan fluiten naar mijn paard. En dát vind ik nou belachelijk!
Ik vraag me af of je veel kan met die onderzoeksplicht. Ik weet ook (bijna) alles van veulen tot nu. Maar als de nieuwe eigenaren van mijn gestolen paard wat research doen op de stamboekvereniging, ben ik bang dat ze binnen no-time met hetzelfde verhaal op de proppen komen! Je hoeft maar een simpel mailtje te sturen met 'Ik heb een nieuw paard, ben zo benieuwd naar zijn verleden' en de nietswetende beatwoorder van de mail zet alles erop!
Esperanza schreef:Dwaling is bijvoorbeeld iets waarop je zelfs een harde overeenkomst nietig kunt laten verklaren dat klopt. Dit stijgt dan weer uit boven het eigendomsverhaal.
En dan zou je het in dit geval als dwaling kunnen hebben over, valse voorwendselen en het verwaarlozen.
Blon_D schreef:Hoe zit dat dan met een paard dat je hebt gekregen?!