engels volbloedje gedraagt zich vreemd..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

engels volbloedje gedraagt zich vreemd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 22:03

Een vriendin staat bij mij op stal met haar volbloed merrie Secret Place. Secret lijkt nogal een verleden mee te dragen... Het dier is het vertrouwen in mensen aardig kwijt. Ze bijt je richting je gezicht, komt met wandelen omhoog en mept gericht met de voorbenen enz. Maargoed dat is niet waar ik heen wil..

Met rijden is het niet goed gegaan en de eigenaar is bang geworden van secret met rijden en stapt er dus ook niet meer op. Daarbij heeft ze het nu erg druk met de studie en komt maar weinig.

Nou sinds een tijdje en met name de laatste weken begint secret erg vreemd te doen.. Als ik aan stal ben en gewoon bij mijn paardje bezig ben (andere kant van de schuur) en het paard naast haar gewoon staat te suffen, flipt ze volledig uit de pan.. Bokken, slaan en doen in de stal, dus volledig zonder eenige vorm van uitlokking. Eerder gebeurde dit wel eens, maar nu gebeurt het meerdere malen per keer...

Wat denken jullie hiervan? Kan het zijn dat dit een beetje bij het ras hoort? Zal het frustratie zijn, dat zij dus geen aandacht krijgt en mijn paard wel? Als dat zo is, is het namelijk flink tegen strijdig.. Als je in haar buurt bent drijft ze je weg en als je niet in de buurt bent flipt ze ook weer? Ik vind het erg vreemd...

(Moet het even kwijt, zit er al tijdje tegen aan te kijken zonder er ook maar iets van te snappen..)
Laatst bijgewerkt door woeliej op 28-11-08 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Re: engels volbloedje gedraagt zich vreemd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:05

Ik denk persoonlijk, dat de eigenaar zich een beetje meer zou moeten bezig houden met dit dier.
Vertrouwen is kwijt..dus moet je dat vertrouwen weer opbouwen.
Ik snap dat ze het eng vind.. maar op deze manier word het paardje een gevaar voor zichzelf en anderen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:10

Hoe vaak en hoe lang komt het paard buiten? Heeft het contact met soortgenoten? Wat wordt er gevoerd en hoeveel? Wat doet het paard aan werk?

Dit gedrag kan voortkomen uit een teveel aan energie en een gebrek aan contact met soortgenoten.

Verder wil ik nog even de opmerking maken dat je wel gek bent om op een paard te kruipen wat je aan de hand niet onder controle hebt. Zorg ervoor dat je het respect van het paard aan de hand verdiend, voordat je erop gaat. Dan is de kans ook minder groot dat je eraf valt omdat het paard geen rekening met je houdt.

Bijten, trappen etc. mag gewoon niet, maakt niet uit wat de situatie is. Streng optreden dus! Maar voordat er weer gereden wordt, fix eerst de basisopvoeding aan de hand. Voor je eigen veiligheid.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 22:15

Alicia2u schreef:
Hoe vaak en hoe lang komt het paard buiten? Heeft het contact met soortgenoten? Wat wordt er gevoerd en hoeveel? Wat doet het paard aan werk?

Paard komt ongeveer van 9 tot 3 buiten in groepsverband. Samen met mijn pony en een pony van weer een andere vriendin. (die pony gaat alleen wel weg zondag) Verder zijn het allemaal weides naast elkaar dus daar kunnen ze ook nog bij elkaar. Stallen hebben voor en achter een luik en tralies er tussen, ook veel contact dus.

Kwa voer krijgt ze halfe schep nature's best muesli per dag.

Kwa werk doet ze dus helemaal nix. Al maanden niet meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:18

Beestje kan haar energie niet kwijt... ik herken dit wel, deze heeft niet genoeg aan weidegang gedurende 6 uren per dag, ik zou zeggen, ga lekker longeren en zet haar aan het werk.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:20

Wat zonde van dat paard zeg. Zeker daar het vertrouwen nogal weg is. Klinkt alsof ze gefrustreerd wordt, lijkt mij zowel door gebrek aan aandacht die ze wel ziet dat haar buurman/vrouw wel krijgt als door het vertrouwen wat niet in orde is. Denk dat dit paardje het behoorlijk moeilijk heeft... Dit komt overeen met de gevoelige aard van een volbloed.

Ik weet trouwens niet wat je een paard voert dat niets doet, maar een halve schep, is dat niet wat weinig -ik weet het werkelijk niet maar het klinkt zo weinig-? Ik dacht de helft of iets minder dan dat wat je zoeen gewoonlijk zou geven, maar een 1/2...?
Laatst bijgewerkt door stefje op 28-11-08 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:22

Inderdaad, dit paard krijgt teveel voer, komt niet genoeg buiten en sociaal contact is in deze situatie ook minimaal. Paarden horen met elkaar te kunnen spelen: alleen snuffelen is niet genoeg. Ze moeten de kans krijgen dominantiespelletjes met elkaar te spelen.

6 uur per dag buiten, dat is dus 18 uur binnen in een hokje dat verhoudingsgewijs waarschijnlijk niet groter is dan een wc voor een mens!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:23

ik zou het dier in een andere stal zetten Lachen Lachen en daarnaast lekker aan het werk Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:24

6 uur per dag buiten met slecht weer is niet verkeerd hoor en die halve schep voer is ook niks mis mee. Dit beest wil gewoon werken, het is zo duidelijk als wat. Of anders verkopen als er toch niks mee wordt gedaan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:25

Paard krijgt weinig aandacht, staat op stal en laat me raden, krijgt minstens een kilo krachtvoer per dag (waarschijnlijk meer???).
Een Engels volbloed is een gevoelig paard, is een heet paard en is een doener. Als de eigenaresse bang is voor haar paard, wat ik me best kan voorstellen, moet zij hulp zoeken om dat paard op het rechte spoor te krijgen. Misschien is het wel verstandig om een andere baas ervoor te zoeken, eentje die weet hoe je om moet gaan met een volbloedje.
Zorg dat het paard de ruimte krijgt om te bewegen, hoe meer, hoe beter. Zolang er niet gereden wordt niet meer dan een handje krachtvoer geven en kijken of ze daar wat rustiger van wordt. Eventueel kijken of je een muesli zonder haver kunt geven.
Verder zou de eigenaresse het paard aandacht moeten geven, hoeft niet rijden te zijn, maar gewoon vriendelijk er voor het paard zijn.
Maar om eerlijk te zijn, denk ik dat ze het beste een ander baasje voor het dier kan zoeken.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:28

Met een Engels volbloed moet je om kunnen gaan, duidelijk niet het geschikte paard voor de eigenaar. Het paard krijgt geen werk, moet haar energie kwijt kunnen en een beetje weidegang is niet voldoende. Volbloeds zijn heel sensiebele paarden en moeten op een andere manier behandeld worden dan KWPN-ers. Heb je hun vertrouwen gewonnen en behandel je ze met respect dan heb je er een geweldig paard aan.
Ze moet helemaal van voor af aan beginnen met dit paard zodat dit paard weer het vertrouwen in de mens krijgt, een lange weg want een volbloed vergeet niet gauw. Veel aan de hand met haar doen, meer aandacht geven en als ze er niet op durft dan kan ze haar longeren.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:29

Negatieve aandacht is ook aandacht. Dus ook als je bij haar komt en ze doet lelijk: je bent wel met haar bezig. Haar reactie (flippen) op jouw aanwezigheid zou ik ook toeschrijven aan aandacht vragen, zij het op een (negatieve) ongewenste manier. Ik hoop voor het paardje dat ze meer aandacht (van haar baas!) gaat krijgen, dan zou het denk ik veel beter moeten gaan.

En als rijden eng is, waarom niet eerst grondwerken? Als de basis goed is (vertrouwen, vertrouwen en nog eens vertrouwen), dan komt de rest ook wel weer goed.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:32

Waratje, paard krijgt een halve schep meusli op een dag. Nou weet ik niet of is de meusli die ze noemt haver zit..

Als de eigenaresse er idd bang(ig) voor is zou ik ook kiezen een ander baasje te zoeken. Paarden -en zeker volbloeds- voelen de angst van een mens dus waarschijnlijk gaat dat niet meer goed komen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:33

suleilitha schreef:
Beestje kan haar energie niet kwijt... ik herken dit wel, deze heeft niet genoeg aan weidegang gedurende 6 uren per dag, ik zou zeggen, ga lekker longeren en zet haar aan het werk.

Hier heb ik niets aan toe te voegen alleen...probeer je vriendin over te halen het paard te verkopen als ze er bang voor is. Dit gaat nooit werken bij een volbloed! Dus ook eens met bovenstaande reactie!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 28-11-08 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 22:34

dier staat ook te koop. Maar engels volbloed blijkt niet erg gewilt.. En dus al helemaal niet 1 met een gedragsstoornis

dus als iemand nog een volbloed merrie zoek.. Knipoog
Laatst bijgewerkt door woeliej op 28-11-08 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:34

ze krijgt dus een halve schep nature's best,per dag .
dat is echt voer waar weinig in zit. en dat beetje heeft ze echt wel nodig voor de vitamientjes hoor

tja, beweging krijgt ze en soortgenoten zijn er ook.
het is een merrie he?
denk dat de hormonen vast meespelen en een beetje aandacht zal ze vast wel willen.

als de eigenaresse geen zin meer heeft kan ze beter paard verkopen of een verzorger gaan zoeken
misschien dat je kunbt aanbieden om het paard minstens 1x per week even flink te laten rennen in de bak met en lekkere poetsbeurt erbij?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:38

Kan ik me iets bij voorstellen. Een volbloed is ook niet voor iedereen geschikt.
Ik kan er zelf ook niet echt mee overweg moet ik tot mijn schande bekennen! Kan ze weer in het gereel krijgen samen met de eigenaar b.v of een andere ruiter, maar zelf rijden is voor mij ook niet echt een optie.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:44

volbloeden zijn heel snel beledigd, en het lontje is vrij kort........... gruwelijk harde werkers.......... maar niet het makkelijkste.....

heel gevoelig voor stemmingen, je moet er niet op willen klimmen als je net ruzie heb gehad met je vriend Haha! bij wijze van/........

dus geen schande aerdenhout............ absoluut niet......... tis een appart slag peerd Lachen

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:54

Ik heb zelf een aantal jaar geleden voor een vriendin haar Engels volbloed van renpaard naar rijpaard omgeschoold.
Dit was in de omgang gelukkig een heel braaf paard en het omscholen ging ook prima..... Maar,als ik een rothumeur had of ik had weinig tijd oid dan kon ik m'n lol op want dan was het wel even over met zijn brave karakter.

Een EV heeft gewoon aandacht nodig (vooral positive) en wil graag aan het werk gezet worden,ik vergelijk een EV altijd met een Mechelse herder,als je die niet bezig houdt kunnen ze ook vervelend worden,deze honden hebben een grote "will to please" en dat hebben EV's ook.

Als je vriendin er geen vertrouwen in heeft,dan zal ze haar paard een groot plezier doen om een baasje te vinden die lekker aan het werk wil gaan met het paardje en er geen angst voor heeft... (misschien is een ervaren bijrijdster een optie?)

Heel veel succes voor je vriendin gewenst

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:59

Klopt allemaal wat jullie zeggen....... Haha!
Ik heb een Engelse Volbloed ruin gehad van Julio Mariner en die deed net zo......... Bloos
Heerlijk paard als je de gebruiksaanwijzing goed kan lezen, hihihihi.
Jammer van die vriendin, hopelijk krijgt het paardje een goed baasje die weet wat ie doet!! Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:03

valine...ik HEB een mechelse herder en een hele grote, maar die heb ik wel degelijk onder controlle, nog beter, het is mijn aller ALLER grootste vriend. Is er dan toch nog hoop voor me????

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:06

hihihi aerdenhout Lachen EV hebben chinees geschreven gebruiksaanwijzingen meegekregen Lachen

voordat je dat uitgevogeld hebt................... echt Lachen Lachen

iedereen heeft zijn eigen specialiteit, iedereen heeft zijn eigen ding........... EV zijn een slag appart...........

Ik kan weer niet met tuigers overweg, of met fjorden.........

ieder zijn ding

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:08

Tuurlijk is er nog hoop voor je... Haha!
ik bedoelde er niks negatiefs mee hoor met dat stukje over de MH,alleen.. ikvind een MH en een EV qua karakter nogal op elkaar lijken... tis zo moeilijk uit te leggen zo even via de computer Verward

Maar in de periode dat ik dat paardje omschoolde had ik thuis ook een Mechelaar rondlopen en ik vond veel overeenkomsten tussen het karakter van de hond en het paard.. (de hond hinnikte alleen niet Knipoog )

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:11

Gelukkig!! Fjorden liggen mij weer wel! Tuigers...ligt eraan...maar ik laat meestal mijn klanten zweten op de paarden en stap zelf steeds minder vaak op. Scheelt heel veel spierpijn kan ik je verzekeren!

valine was maar een grapje hoor!!! Niet dat mijn Argos ( mijn mechelaar) mijn grote vriend is, dat is wel degelijk waar!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 28-11-08 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:17

wel een mooie mechelaar heb je zeg (de onderkant dan,haha) ik heb net even op je site gespiekt Bloos