Paard is bang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmine_

Paard is bang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 19:12

Ik zit met een probleem, mijn paard heeft een tijd heel raar gedaan.
Waar mijn paard staat is alleen een buitenpiste, daar rijd ik dus altijd.
Een tijdje geleden begon hij raar te doen, altijd als ik op de lange zijde kwam, begon hij snel te lopen.
Na een tijd steigerde hij zelfs als ik op die lange zijde was. Het was altijd op dezelfde plaats, net in het midden.
Nu dachten we dat het van de tonnen was (naast de piste liggen 2 rode tonnen), we hebben die weggelegd, zodat hij ze niet meer kon zien, maar hij bleef het doen. Ik ging het eens anders proberen, ik draaide bij de B af, en reed recht naar de E, daar steigerde hij altijd. Maar toen deed hij niets.. Ik dacht, oke, hij zal het wel niet meer doen..
Maar dat was dus verkeerd gedacht..
Ik reed er terug voorbij, hij wou weer niet meer voort..
Nu steigert hij er niet meer, maar gaat hij nog altijd veel sneller dan zijn normale tempo, hij gaat daar eigenlijk altijd in rengalop, we weten écht niet waardoor het komt..
Misschien is hij ooit van iets geschrokken ofzo, ik weet het niet..

Kunnen jullie mij helpen?
Groetjes, Jasmine

Alicia2u

Re: Paard is bang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:55

Het maakt niet uit waar hij bang voor is. Belangrijk is dat hij het vertrouwen in jou terug krijgt, dan zijn die schrikreacties ook voorbij.

Probeer af te wenden voor het mis gaat. Rij dus niet keer op keer langs die enge plek, want dat werkt toch niet. Elke keer als je voelt dat je paard spanning opbouwd, wend je af en ga je bij de enge plek vandaan. Daarna rij je er weer naartoe (een volte werkt bijvoorbeeld goed), maar totdat je paard geen spanning meer vertoond, ga je er niet langs.

Ik heb met mijn paard ook erg last gehad van bakkabouters. Het heeft me toen een aantal weken gekost om hem weer de hoek in te krijgen, op deze manier, langzaam opbouwen. Tegenwoordig herken ik de eerste tekenen van angst en is het niet meer zo dat ik hem eerst nog 10 keer vraag om er tóch langs te gaan, ookal is hij bang. Ik pas bovenstaande actie toe en meestal is het dan na 2 of 3 keer opnieuw benaderen over.

Als je merkt dat je paard toch teveel spanning opbuwd, ookal rij je van het enge weg, neem dan even een stappauze tot hij ontspant en rij dan pas opnieuw aan.

Veel succes.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:42

vertrouwen is het belangrijkste..

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:50

Als hij het altijd op dezelfde plek doet, en er is niets te ontdekken wat dat gedrag kan veroorzaken denk ik dat het zijn spelletje is... beste oplossing is negeren, dan is het vanzelf niet interessant meer. Mijn merrie heeft ook een hele tijd last gehad van 'bakkabouters' op een bepaalde lange zijde in de buitenbak. In het begin was ik inderdaad erg druk met ontdekken waar het nou door kwam en geruststellen van mijn paard, tot een stalgenoot tegen me zei 'ze heeft je te pakken hoor, want ze kijkt niet bang, ze maakt er een spelletje van.' Volgens mijn stalgenoot moest ik haar even flink aanpakken maar dat is niet helemaal mijn stijl. Ik ben het gewoon gaan negeren. Op een gegeven moment begon mijn merrie op de zijde niet meer te versnellen maar gooide ze haar achterhand een beetje naar binnen en ging ze er dus zijwaarts langs. Op dat moment ben ik daar wel weer op gaan reageren door haar achterhand weer naar buiten te drukken en sindsdien loopt ze er zonder problemen langs. Let wel, elk paard en elke ruiter is anders. Wat voor de een werk hoeft niet gelijk voor de ander ook de oplossing te zijn...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 01:20

Het werd hier inderdaat al door anderen gezegt, het maakt eigenlijk niet uit waarvoor je paard dat doet, het is een teken aan de wand dat de leider ( jij dus ) niet echt als leider gezien wordt door het paard.
Jij moet dus meer oefeningen gaan doen waarin je je leiderschap bevestigt, ook moet er een groter vertrouwen groeien.
ik stuur je nog een pb

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:10

het kan zijn omdat hij wat bangig is maar ik denk dat je in de maling word genomen. om er achter te komen: zet er een goede, maar vooral directe ruiter op en kijk wat t paard doet. houd je paard meer bezig, want zo te horen vind hij de piste behoorlijk saai en gaat daarom uitwegen zoeken.Zou ik ook doen Knipoog