HELP! Wie heeft 'n goede tip/raad??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nilan

HELP! Wie heeft 'n goede tip/raad??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 12:07

Ik zou graag jullie advies / mening willen vragen voor ’t volgende:

Ik sta sinds juli op ’n nieuwe stal en zowel m’n paard als ik hebben ’t daar ontzettend naar ons zin. M’n paard staat ’s zomers dag-en-nacht buiten en in de winter gaat hij om 06.00 uur de paddock in samen met zo’n 30 andere ruinen en ’s avonds op stal. In de paddock staan 2 grote “ruiven” welke bijna altijd gevuld zijn met kuil/hooi. Hij staat wel vaak aan de ruif, dus krijgt genoeg binnen.

De stal biedt zelf basisbrok (kan je zelf ook pakken) welke bij de prijs inbegrepen zit en als je je paard ander voer wilt geven kan dat ook, maar moet je ‘t zelf klaarzetten en dan wordt ’t bakje geleegd met de voerbeurt (gaat niks van ’t stalgeld af).
Nu heb ik van de zomer van ’n stalgenoot gehoord dat zij de staleigenaar ervan verdenkt dat hij haar paarden niet ’t (hele) bakje voer geeft en gewoon bij z’n eigen voer “teruggooit”. Hij zou haar paarden dik zat vinden en vond ’t maar niets dat zij haar paarden ’s zomers ’s nachts op stal zet.
Kan best kloppen, want er zat geregeld iets anders tussen de basisbrok.
MAAR…. Nu komt ‘t:
Ik geef m’n paard eigen voer, veel muesli omdat hij niet goed tegen biks kan en daarnaast wel nog wat conditiebrok om wat extra energie te leveren. Ik heb op m’n emmertjes gezet dat hij medicijnen krijgt (er zit ook nog wel wat anders doorheen, maar dat doet er even niet toe). Dit betekent dat ik naast de al zo hoge stalkosten (waar ’t biks dus eigenlijk al bij zit!) zèlf nog voer koop wat me zo’n € 50,- per maand extra kost (bovenop de € 345,- stalgeld). Opzich prima, wil m’n paard graag gezond houden. Mijn paard heeft ’n zeer snelle stofwisseling, dus eet veel, maar wel “traag”. Hij is geen vreetzak, maar eet gewoon langzaam, maar gestaag z’n voer, zoekt eerst ’t lekkerste er tussen uit en als hij vol zit stopt hij met eten (erg fijn!)
Gisteren na ’t rijden heb ik m’n paard nog wat eten gegeven en toen moest hij z’n avondeten nog krijgen. Hij had daar nog ’n restje van in z’n bak liggen toen ik naar ’t toilet liep. Alles leek erop dat ik al naar huis was. Toen ik bij ’t toilet stond zag ik de staleigenaar met z’n voerkar langs gaan en zou m’n paard dus nieuw voer moeten krijgen. Echter, toen ik na zo’n 7 minuten terug bij m’n paard kwam had hij NIKS in z’n bak en keek hij nogal teleurgesteld.
Ik ben toen naar de staleigenaar gelopen en hem gevraagd of hij niet per ongeluk m’n emmertje in de bak van ’n ander paard had gedaan. Nee, was zijn antwoord, ik heb al ’n poos geleden gevoerd en sta al ’n hele tijd te kletsen (onzin, heb ‘m zelf zien voeren) en je paard heeft ’t vast allemaal al op! (dubbel onzin, zo snel eet hij niet!) Dus heb ik zelf weer de hoeveelheid van zo’n emmertje gegeven en hij begon gelijk te eten. Na ruim tien minuten was hij nog niet eens op de helft…
Ik wilde niet met zo’n rotgevoel blijven zitten, maar durfde niet tegen hem te zeggen dat hij liegt. (anders zegt hij vast, dan ga je toch ergens anders staan? En dat wil ik niet, ben net zo blij dat m’n paard zo gelukkig is!).
Toen heb ik de staleigenaar nogmaals aangesproken en gezegd dat ik ’t vroeg uit bezorgdheid vanwege de medicijnen die door ’t voer zouden zitten. Ik kreeg wel ’t gevoel dat hij daarvan schrok (hij dacht ook immers dat ik al naar huis was) en vroeg me wat dat dan voor medicijnen zijn. Ik heb daar ’n mooi antwoord opgegeven en voor ’n groot deel de waarheid verteld (op de medicijnen na dan). Hij zei dat ieder paard gewoon z’n eigen bakje krijgt.
Maar mijn voer was weg, hij heeft ’t in z’n eigen voerkar gegooid om vervolgens de paarden die zijn biks (dus basisbrok) willen mee te voeren. Ik zag m’n eigen voer in de bak van ’n ander paard liggen! SCHANDALIG! Maar wat moet ik hier aan doen?
Ik kan niet ’s ochtends voor 06.00 uur komen controleren, maar heb nu geen vertrouwen meer en vraag me af of m’n paard (en de andere 90!) dan wel echt ’s ochtends gevoerd worden…

Even kort samengevat: hij heeft ’n voerkar met 2 bakken, één met basisbrok en één met voer dat hij niet aan ’t betreffende paard geeft maar “opspaart”. Dit opgespaarde voer geeft hij aan paarden die dus eigenlijk zijn basisbrok willen. Hij voert dit alleen indien er niemand in de buurt is.

Boven ’t feit dat ik dus extra aan ’t betalen ben aan voer wat m’n paard NIET krijgt, krijgen andere paarden dus ipv basisbrok muesli, conditiebrok en MEDICIJNEN! Veel paarden die hier op stal staan zijn recreatiepaarden.

Wie heeft er ’n goede tip om hiermee om te gaan? Hetzij door mezelf en hem op ’n goede manier aan te spreken, hetzij dmv de andere stalgenoten. Mijn dank is groot! (mits ik er iets aan heb, haha!)

Sorry voor ’t lange verhaal, maar anders is ’t te vaag.
Indien 't hier niet goed staat dan mijn excuses, ik weet niet zo goed waar 't dan heen moet...

Palmera

Re: HELP! Wie heeft 'n goede tip/raad??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:08

Mijn tip: vertrekken! Bij gebrek aan vertrouwen, en het is weggegooid geld als je paard niet eens fatsoenlijk te eten en medicatie krijgt

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:19

Hoi,
Wat vervelend voor je dat zoiets gebeurd. Ik begrijp dat je niet weg wilt omdat jij en je paard 't zo naar jullie zin hebben maar ik zou toch niet blijven; je weet dat de staleigenaar oneerlijk voert, het kost je extra geld, je paard krijgt z'n medicijnen niet en als je hem erop aanspreekt zal er waarschijnlijk toch spanning ontstaan en wie weet wat hij doet als jij er niet bij bent??
Daarbij komt; dat hij een paard gewoon niet voert; dat kan niet! Een paard zijn stofwisseling moet bezig blijven; denk aan b.v. koliek als de darmen te lang stil liggen (dit geldt ook voor alle andere paarden daar!) Ik zou de andere pensionruiters op de hoogte stellen van de voermethode van deze man en een andere stal zoeken.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:25

Ik zou vertrekken, een baas die al om zulke dingen liegt, jij trekt altijd aan het kortste eind, voor dat stalgeld zijn er een hoop andere goede stallen te vinden.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:43

Ik ben het eens met de andere reacties hier.
Zeker voor het geld dat je nu betaald zijn er een heleboel stallen waar je terecht kan. Ik begrijp dat je het gezellig vind en dat je het fijn vind voor je paard dat hij lekker buiten kan staan, maar bij een andere stal kan hij misschien ook naar buiten en er zijn daar vast en zeker ook een boel aardige mensen.

Als jouw paard geen voer en geen medicijnen krijgt is het extra belangrijk dat je ergens heen gaat waar dit wel gebeurt. Anders is de gezondheid van je paard in gevaar en dat is niet de bedoeling neem ik aan.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:27

Ik ga met het bovenstaande mee, vertrekken.
De staleigenaar moet voor jouw paard zorgen, en hij heeft nu bewezen dat hij daar niet mee te vertrouwen is.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:32

Ik zou niet meteen vertrekken, maar iig eerst eens om de tafel gaan zitten. Dat het niet normaal is als een staleigenaar dat doet. En dat het ook gevaarlijk is om een ander paard de medicijnen van jouw paard te geven.

Vind het maar bar asociaal.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:38

voor dat bedrag niet eens goed kunnen/willen voeren?
Weg daar...kan niet anders zeggen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:48

Tja.. vertrekken is niet altijd even snel mogelijk.
Als je niet wil/kan vertrekken dan moet je praten over het dieet van je paard met de staleigenaar. Probeer hem vriendelijk maar duidelijk te vertellen dat het heel belangrijk is dat je paard apart voedsel krijgt. Hou dit ook een tijd vol, herhaal het regelmatig.
Het is wel absurd dat hij niet gewoon voert wat de eigenaren klaarzetten. Maar goed er zijn wel vreemdere mensen in de paardenwereld.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:52

Evelijn schreef:
Tja.. vertrekken is niet altijd even snel mogelijk.
Als je niet wil/kan vertrekken dan moet je praten over het dieet van je paard met de staleigenaar. Probeer hem vriendelijk maar duidelijk te vertellen dat het heel belangrijk is dat je paard apart voedsel krijgt. Hou dit ook een tijd vol, herhaal het regelmatig.
Het is wel absurd dat hij niet gewoon voert wat de eigenaren klaarzetten. Maar goed er zijn wel vreemdere mensen in de paardenwereld.

Ja en wanneer je erna dan nog merkt dat er niet met jouw uitdrukkelijke wens wordt rekening gehouden, dan wordt het zoeken naar een ander staladres.

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:01

ik zou meteen vertrekken, je moet wel vertrouwen hebben in de eigenaar, bah belachelijk.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:01

Ik zou de overige huurders er ook bij betrekken. Zij zijn ook gebaat bij een goede gezondheid van hun paarden. Samen ergens afspreken en overleggen wat er aan de hand is en wat jullie anders willen zien. Daarna de pensioneigenaar uitnodigen voor een gesprek en zeggen wat op jullie hart ligt. Ook duidelijk aangeven dat als het niet veranderd dat er niet betaald wordt en gezocht zal worden naar andere stalling. Ik zou proberen het 1 en ander op papier te krijgen.

Wat mijzelf betreft. Ik zou heel rap op zoek gaan naar een andere stal. Ik zou niet gerust zijn als er niet goed voor mijn paardje werd gezorgd.

Heel veel succes!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:11

[VvdD] -> [TAO]
Gezien het om fout loopt bij de communicatie tussen eigenaar en klant.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:16

Ik weet niet hoe jij in elkaar zit, maar als je goed kwaad bent en je kunt niet tegen onrecht, dan zou ik er met stalgenoten over praten en de stalhouder onder druk zetten. Dat kan wel een hoop gedoe geven en het kan je paard in gevaar brengen.
Als je alleen het beste voor je paard wilt en verder geen heisa, dan zou ik me stil houden en rustig een andere plek zoeken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:45

Je hebt een aantal mogelijkheden, lijkt me.

Je kunt inderdaad vertrekken, want stalhouder komt afspraken niet na. Niet nakomen van afspraken op het ene gebied geeft te denken over hoe andere afspraken worden nagekomen.

Je kunt ervoor kiezen om je paard zelf te voeren, dan weet je zeker dat hij krijgt wat jij wilt dat hij krijgt.

Als je goed bent in het uitzetten van je emoties kun je ook nog eens een hartig woordje met de stalbaas wisselen, maar zorg in dat geval dat je een uitwijkmogelijkheid hebt voor je paard. Als hij liegt over voer, heb je ook kans dat hij je paard de deur wijst als hij kritiek krijgt. Wat je ook doet, wordt niet emotioneel tegen hem, blijf met argumenten praten. Geef aan wat jij vindt, niet wat "iedereen op stal" vindt, blijf bij je eigen punten en laat je niet afleiden.

Ook een keuze kan zijn om een stalvergadering te houden en het onderwerp daarin bespreken, ook daar uitkijken dat je niet verzandt in emoties, maar bij feiten blijft.

Voor het geld dat je betaald, mag je zeker wel betrouwbaarheid van de stalhouder verwachten en voeren wat je klaarzet is zeker niet teveel gevraagd.

Nilan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 21:20

Allereerst hartelijk dank voor jullie reacties!

Er zitten er 'n hoop bij waar ik wel wat aan heb, maar ik blijf 't 'n lastige kwestie vinden...
Ik heb al bij meerdere stallen in de buurt gestaan en helaas zijn er heel weinig stallen bij mij in de buurt waar de paarden overdag zoveel buiten komen. Ik heb nu eindelijk (na 3 jaar!) 'n rustig/"normaal" paard die de hele dag flink kan spelen, rennen en tieren en met rijden geconcentreerd kan zijn. Hij is helemaal opgebloeid omdat hij zoveel buiten staat!
Maar idd, m'n vertrouwen is nu geschaad en dat is erg kwalijk.
Ik heb vandaag al 'n stalgenootje aangesproken (haar paard zou als 't goed is basisbrok van stal moeten krijgen) en haar gevraagd naar haar mening. Zij leek enigszins "verbaasd", maar had ook niet zo 1-2-3 'n antwoord.
Ik vind zo'n stalvergadering ook wel 'n goed idee (zeker omdat er meerdere stalgenoten zijn die deze vermoedens al hadden) òf ik probeer er met z'n zoon over te praten. De zoon gaat 't bedrijf overnemen en opzich kan je met hem wel redelijk communiceren, dus ik ga denk ik maar 'n poging wagen ookal zie ik daar wel tegenop.
Indien ik m'n stoere schoenen een dezer dagen al heb aangetrokken of iets anders heb bedacht zal ik 't hier ook even neerzetten...
Oh ja, en uiteraard is er op elke stal wel wat, de stal is verder echt super, alleen dit is erg kwalijk! Als er iemand bij de stallen staat krijgen ze trouwens wel gewoon eten, maar kennelijk niet als je paard nog 'n restje in z'n bak heeft liggen??

Indien iemand nog suggesties heeft; GRAAG!

Nilan schreef:
Ik heb op m’n emmertjes gezet dat hij medicijnen krijgt (er zit ook nog wel wat anders doorheen, maar dat doet er even niet toe).

Even voor de duidelijkheid; ik heb uit voorzorg op m'n emmertjes gezet dat hij medicijnen krijgt omdat mij al was verteld dat iemand dit vermoede had, maar hij krijgt in werkelijkheid géén medicijnen (alleen kruidenmelange)

**edit** ik heb 'm er (helaas) ook niet daadwerkelijk op dat moment op betrapt, ook al weet ik zelf wel beter...

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 01:14

Op zo'n stal hebben wij hier ook gestaan..maar daar ging het totaal anders...die van ons mocht haast niks en kreeg ipv een handje onderhoudsbrok een KILO sportbrok!! en dan nog beweren na het uit de bak halen dat het OHbrokken waren (totaal andere vorm, maargoed) totdat ik op het punt van die kilo ipv een handje kwam..oei, laaiend was ik!

Ten eerste dus een erg kwalijke zaak dat degene die voert hierover liegt tegen je, dat kan en mag niet gebeuren..je hoeft geen ruzie te zoeken, maar duidelijk maken dat je hier niet van gediend bent is zeker op zn plaats..je betaald een hoop geld op die stal en buiten dat om, je wilt gewoon dat het goed gebeurd, anders had die persoon maar een ander vak moeten kiezen.
Heeft het woord medicijnen niet indruk gemaakt? Is nog gevaarlijk ook, slechte zaak als je het mij vraagt.

Gewoon rustig om de tafel en praten, wie weet helpt het, mocht het niet baten, sja, genoeg andere stallen die ook hele dagen buiten kunnen bieden Knipoog
Veel succes!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:09

Ook al is de stal nog zo goed, qua voeding dus niet. Zelfs je eigen voer wordt niet gegevenIk zou naar elders verhuizen dan maar een minder bak oid maar wel zeker weten dat hetgeen is afgesproken ook gebeurd. Jij beslist als eigenaar wat je paard wel en niet moet eten en niet een staleigenaar. Indien hij het niet eens is met je voerbeleid dan kan hij bij jou aankomen en dit bespreken maar niet zoals dit nu gaat. In eerste instantie zou ik dit bespreken met hem en toch naar elders uitkijken.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:42

Asl ik zoveel stalgedl zou betalen en ook nog mijn eigen voer zou moeten kopen en dat ik erachter kom dat mijn pard dus niet dat voer krijgt diegen van mij de volle laag hoor sorry dan maar niet tactisch.
gewoon zeggen daar heb je het recht toe je hoeft niet meteen uit je slof te schieten maar echt wel melden dit is toch van de zotte......

rockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:30

ik zou mijn paard daar weg halen omwille van het volgende:
jij hebt op jouw bakjes staan dat er medicijnen in zitten en toch voert hij het zomaar aan een ander paard.
als een ander die daar ook zijn paard heeft staan en hem speciale medicijnen geeft, en de staleigenaar voert die bijvoorbeeld aan jou paard die dit niet mag hebben bv allergie of zo dan ben je mooi de klos, ( hoge dierenarts kosten, kliniek, misschien zelfs wel de dood van je paard) ik zou met deze gedacht niet meer gerust zijn zolang mijn paard daar staat.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:57

Misschien een keer in de stal gaan zitten dat hij je niet kan zien? dan kan je hem betrappen aangezien je hem eerst ook al betrapt heb.