welke afspraken bijrijdster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

November

welke afspraken bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 20:33

ik heb sinds kort een bijrijdster,
voor mijn eerste eigen paard, dus dit is ook mijn eerste eigen bijrijdster Vork
Ik wil wel dat de dingen duidelijk zijn, dus ik heb de volgende dingen al bedacht:

-stal elke dag uitmesten(op de dagen dat zei hem doet , 2 x in de week)
-nieuwe krullen doe ik in de stal
-van zijn staart afblijven, zodat die mooi vol blijft
-voor en na rijden/longeren/wandelen hoeven uitkrabben
-na rijden/longeren/wandelen benen afspuiten + buitenkan hoef schoonmaken(met een borstel overheen)
-niemand anders eroplaten zonder overleg
-niet alleen op buitenrit
-bij rijden/longeren altijd peesbeschermers om

welke afspraken hebben jullie?

KiekKiek

Re: welke afspraken bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:36

Ik mag hopen dat je een bijrijdster neemt die weet dat zn hoeven uitgekrabt moeten worden?

November

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 20:38

KiekKiek schreef:
Ik mag hopen dat je een bijrijdster neemt die weet dat zn hoeven uitgekrabt moeten worden?

ik zet dat er maar even bij, aangezien niet iedereen het ook na het rijden doet(ja, zulke mensen ken ik) en mijn paardje heeft vrij slecht hoeven dus ik wil ze zo goed mogelijk houden

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:38

Ik zou persoonlijk een bijrijder willen die deze dingen als vanzelfsprekend beschouwt...

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:41

ik heb geen eigen paard, maar rij er sinds kort wel eentje bij;)
deze afspraken tellen denk ik ook wel Bloos

- 1x in de 14 dagen een half uurtje prive les (12,50 per half uur)
- Stal uitmesten (eigenaar heeft een eigen manier, op haar manier doen)
- Paard genoeg aandacht geven
- Buiten los? oude deken op.
- Na het rijden 15 minuten wolle deken op (zodat het zweet daarin gaat) daarna
de andere deken op

voor de rest niet echt heel veel (die dingen spreken voorzich)
ze wil wel dat ik af en toe het tuig in vet, afwissel met hoofdstel, netjes omga met de
spullen, extra voer na het rijden, eige dekje (heeft ze net gevraagt dus heb k nog niet Bloos
maar komt d'r aan Vork)

sorry toetsenbord doet vaag, dus kan niet alle trema's etc. op de letters zetten

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:42

TurdusMerula schreef:
Ik zou persoonlijk een bijrijder willen die deze dingen als vanzelfsprekend beschouwt...

Mijn idee. je mag al blij zijn als je een goede bijrijder hebt, als je met een lijst met afspraken aankomt heb je dikke kans dat ze rechtsomkeert gaat. Het is een hobby, geen aangenomen werk!
Ik heb geen regels opgesteld voor mijn bijrijders, puur omdat ik weet dat ze niet seniel zijn.
Ik weet 100% zeker dat ze niets met hem doen die ik ook niet zou doen

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:43

Ik zou wel doen na het rijden/longeren/wandelen ook wel hoeven krabben. En ook dat ze het materiaal netjes opruimt (is vanzelfsprekend maar toch..). Dat ze niet extra bijvoert (ik ken iemand die gaf het paard soms wel 1 voerschep met bix als 'beloning':+). Stal uitmesten op jou manier wel, aanvegen na het uitmesten etc.

Ook niet zomaar bij andere paarden in het land gooien.

Laura

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:44

Ik heb als nieuwbakken bijrijder (altijd eigenaar geweest) alle vrijheid met het paard.
Wij hebben geen regels. Klinkt gek?

Ik heb al tig jaar een eigen paard gehad. Ik weet ondertussen wel wat wel en wat niet kan.
En als ik twijfel denk ik in mezelf : Als ik eigenaar was,en een bijrijder had.. zou ik dit dat leuk vinden? of juist niet?

Verder koop ik bijna alle rommeltjes voor het paard.
Ik doe het paard kostenloos (ook als dienst tegenover de zwangere eigenaar.)
Maar daar vind ik wel dat wat tegenover kan en mag staan.
Zo heb ik wat mooie dekjes voor dr gekocht. supplementen, wortels,muesli etc etc. verzorg ik.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:45

Ik heb eigenlijk geen afspraken, ja de stal moet uitgemest worden en er moet eten klaargezet worden. Verder zoekt ze het maar lekker uit. Vertrouw haar echt wel genoeg om haar gewoon haar eigen gang te laten gaan.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:49

November schreef:
-stal elke dag uitmesten(op de dagen dat zei hem doet , 2 x in de week)
-nieuwe krullen doe ik in de stal
-van zijn staart afblijven, zodat die mooi vol blijft
-voor en na rijden/longeren/wandelen hoeven uitkrabben
-na rijden/longeren/wandelen benen afspuiten + buitenkan hoef schoonmaken(met een borstel overheen)
-niemand anders eroplaten zonder overleg
-niet alleen op buitenrit
-bij rijden/longeren altijd peesbeschermers om
-Optijd belt als ziek is of niet kan.
-Nettjes met je spullen omgaat en kapote dingen melden.
-Eerlijk is tegen over het paard en jou.
-Niet zomaar op een andere dag ook nog komen rijden!! (heb ik gehad, heb je les en staat je paard al wat bezeweet in zijn stal. Erg leuk (dat kind is ook snel vertrokken))
-Niet aan de spullen komen waar ze geen toestemming voor heb.(ik heb eigen springmateriaal en iedereen blijft daar vanaf.)

Dit zou ik er nog even bij zetten, maar ik weet niet of ze bij jou en je verzorgster al vanzelfsprekend worden beschoudt.

November

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 20:50

Ik wil alleen maar dat alles voor haar duidelijk is, en het is niet bedoelt om haar `vast` te zetten,
maar gewoon voor de duidelijkheid.. ze heeft van mij alle vrijheid van de wereld maar ik wil gewoon dat er dingen duidelijk zijn zodat er misverstanden voorkomen kunnen worden.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:53

heb nu niet echt een bijrijder meer maar wat ik belangrijk vind:

- ruim van te voren afbellen/smsen, ofwel in de ochtend of dag van te voren. (heb gehad om 8 uur in de avond, wordt je niet blij van)
- Voeren volgens schema
- buitendeken op voor buiten gooien, niet met staldeken
- kast met spullen netjes houden
- niets uitlenen
- niemand op het paard laten
- melden als iets kapot/op is
- rustig opzadelen (singel gaatje voor gaatje)
- stal mesten,
- geen manen/staart knippen
- niet alleen op buitenrit
- altijd cap op met rijden

vertrouwens is idd heel belangrijk, helaas ben ik een paar x flink bedonderd. zo ben ik er van mijn laatste bijrijdster achter gekomen dat ze een andere stalgenoot een x heeft laten springen met mijn pony. Kijk daar houd ik gewoon absoluut niet van, zeker niet omdat ze nogal idioot fel wordt met springen.

ikkelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:10

Ik rij nu ander half jaar bij een hobby fokker maar heb niet echt afspraken gemaakt. Hij heeft eerst aangekeken wat ik "kon" en voor de rest nooit wat van gezegt. Ik doe die dingen eigenlijk van zelf. Dus zweetdeken op goed uitstappen poetsen hoeven en ga zo maar door. Ook toen hij weg was een paard ontstoken oog had verzorg ik haar en gaik er gewoon 2× per dag heen. Heb wel met hem overlegd.
Voor de rest bel ik af als ik ziek ben of niet kan.
Zijn voorwaarden waren dat ik hem hielp met klusjes en als hij het niet vertrouwde dat hij kon zeggen dat ik niet goedgenoeg was.
En over tuig dat gebruik ik van hem en van mij zelf. Eigen dekjes en peesje heb ik en gebruik ik. Soms koopt hij wat voor het paar den soms ik. Dus hij kocht zweetdeken ik kocht de singel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:14

November schreef:
Ik wil alleen maar dat alles voor haar duidelijk is, en het is niet bedoelt om haar `vast` te zetten,
maar gewoon voor de duidelijkheid.. ze heeft van mij alle vrijheid van de wereld maar ik wil gewoon dat er dingen duidelijk zijn zodat er misverstanden voorkomen kunnen worden.

Ik moet zeggen dat ik het als bijrijder ook prettig vind om zulke dingen op papier te hebben. Iedereen doet dingen toch net weer even anders, je kan het maar beter afspreken dan dat er per ongeluk iets verkeerd gaat.

Misschien moet je er nog iets bijzetten over of ze mensen mee mag nemen? Sommige mensen willen liever niet dat je soms een vriendin meeneemt, anderen maakt het niks uit.

November

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 21:15

brigitta1987 schreef:
November schreef:

Ik moet zeggen dat ik het als bijrijder ook prettig vind om zulke dingen op papier te hebben. Iedereen doet dingen toch net weer even anders, je kan het maar beter afspreken dan dat er per ongeluk iets verkeerd gaat.

Misschien moet je er nog iets bijzetten over of ze mensen mee mag nemen? Sommige mensen willen liever niet dat je soms een vriendin meeneemt, anderen maakt het niks uit.

Ik heb haar al verteld dat ze best een keer iemand mee mag nemen, maar niet elke keer de hele vriendenclub laat mar zeggen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:20

Regels heb ik niet opgesteld, natuurlijk zijn er ongeschreven regels waarbij ik er vanuit ga dat ze als vanzelfsprekend worden gezien.
Voor de rest vind ik het ontzettend belangrijk dat er veel overleg is tussen de bijrijder en de eigenaar. Zo bouw je samen ook een betere band op en is het makkelijker om dingen te bespreken en problemen op te lossen.
Dan krijg je ook geen situaties waarin de bijrijder dingen niet durft te vertellen ofzo Nagelbijten / Gniffelen

Voor de rest; alleen aan mijn spullen komen, van spullen van anderen blijf je af zonder toestemming.
De stal/paddock wordt uitgemest op de dagen dat je komt of er moet voor die dag anders zijn afgesproken.
Rijden doe je op mijn manier en anders niet (maar daar heb ik mn bijrijder ook op uitgezocht, rijden op een, voor mij, goede manier).
Er komt niemand anders op mijn paard, zéker niet wanneer ik er niet bij ben. Mensen meenemen mag, maar wel graag in overleg.

Daarnaast verwacht ik ook dat ik dingen als eerste hoor en ze niet achteraf van een stalgenootje medegedeeld krijg Tong uitsteken

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:25

De meeste zaken in de eerste post moeten imo wel vanzelfsprekend zijn. Maar dan nog is het wel handig om het een keer uit te spreken.

Wat voor mij het belangrijkste is, is vertrouwen. En dat betekend idd dat je van je bijrijder op aan moet kunnen. En als ze een keertje niet kan, dit op tijd aangeeft zodat je zelf iets kunt regelen.
Ik heb er eentje gehad die bijvoorbeeld op zondag mijn paard zou doen, de enige dag in de week dat de paarden niet door de pensionhouder buiten gezet werden. En ik hoorde de hele dag niks, ging er vanuit dat alles was goed gegaan. En dan hoorde ik 's avonds laat dat ze ivm nat weer toch maar niet gegaan was. Had mijn paard dus de hele dag binnen gestaan.
Daar word ik niet vrolijk van!

Verder zou ik qua rijden even doorspreken wat ze wel en niet mag.
Mag ze bijvoorbeeld springen? Les nemen? Eigen spullen op je paard gebruiken?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:31

jeetje, ik ben blij dat ik jouw bijrijder niet ben Lachen ik zou me erg betutteld voelen... Mijn bijrijder en ik hebben helenaal geen afspreken. Ik ga er van uit dat zij ermee om gaat als haar eigen paard en dat doet ze ook, ik weet dat het goed zit dus hoef haar niet allemaal regeltjes op te leggen..

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:32

ik moet er trouwens wel bij vermelden dat die van mij altijd eigen paarden heeft gehad en meer dan genoeg ervaring heeft, weet niet hoe het met jouw bijrijder zit?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:34

Enige afspraken die ik heb is: denk om het water, stro en hooi Lachen
En als spullen vies of stuk zijn gegaan even doorgeven aan mij, zodat ik als ik de dag erna heen ga even iets schoons meeneem of nieuws.
Verder gaan ze maar lekker hun gang! Lachen
Zijn beide volwassen meiden en ze weten heel goed wat ze doen en mijn pony is in zulke goede handen dat ik verder geen afspraken hoef te maken Lachen
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 27-11-08 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

November

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 21:35

barbara28 schreef:
ik moet er trouwens wel bij vermelden dat die van mij altijd eigen paarden heeft gehad en meer dan genoeg ervaring heeft, weet niet hoe het met jouw bijrijder zit?

ze is een leuke spontane meid, maar nog niet zo heet grandioos ver met rijden, maar ze gaat leuk en goed met mijn paardje om en daar gaat het om.
Ik wil dit gewoon op papier hebben staan zodat ze weet waar ze aan toe is en om misverstanden te voorkomen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:39

Ik vind dat je in je lijstjes wel een beetje de normale dingen hebt neergezet. Ik neem aan dat je je bijrijdster eerst een paar keer laat rijden voor je iemand toestemming geeft je paard te rijden?? Ik vind het veel handiger om het dán allemaal te vertellen en dan ook gelijk te (laten) doen, zien zegt veel meer dan lezen Lachen. En als je het allemaal laat zien wat je wilt kan je ook niks vergeten. En dan is het hoevenkrabben en afspuiten ook wel duidelijk!

Als ze dan de eerste keer alleen gaat rijden/verzorgen dan gewoon een aantal dingen op papier zetten die nog belangrijk zijn of dingen die anders zijn dan de normale gang van zaken (bv losgooien andere deken op, springen extra beschermers, longeren zonder zweep... weet ik wat anders is bij jouw pony Tong uitsteken) en eventueel een klein 'takenlijstje' (dus wat moet gebeuren:

- stal verzorgen
- netjes omgaan met spullen en paard
- losgooien met andere deken (andere paarden mogen er neit bij gegooid worden zonder toestemming)

En natuurlijk heel veel plezier met het verzorgen/rijden van de pony. Als er iets is of kapot gaat of je iets niet weet kan je me altijd bellen of smsen!

Zoiets zou ik doen. Is veel minder een soort eisenlijstje, maar meer een hand-out. De rest en de standaard/normale dingen hoef je dan niet op te schrijven omdat ze dat al weet.

Wat heel belangrijk is, is om ook het vertrouwen van je bijrijdster te krijgen. Dus dat ze je voor alles kan bellen en dat ook doet. Sommige meiden durven de eigenaar niet te bellen als iets fout gaat of als ze een keer niet kunnen... zorg ervoor dat die drempel zo laag mogelijk is! En dat krijg je meestal ook door de bijrijdster een eigen gevoel van verantwoording te geven en imo niet door standaardlijstjes af te laten werken (ook al weet ik dat je dat zo niet bedoeld Tong uitsteken) en het is ook leuk om af en toe de bijrijdster te smsen hoe het ging of misschien bij iets te betrekken Ja.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:46

saskia23 schreef:
Mijn idee. je mag al blij zijn als je een goede bijrijder hebt, als je met een lijst met afspraken aankomt heb je dikke kans dat ze rechtsomkeert gaat. Het is een hobby, geen aangenomen werk!
Ik heb geen regels opgesteld voor mijn bijrijders, puur omdat ik weet dat ze niet seniel zijn.
Ik weet 100% zeker dat ze niets met hem doen die ik ook niet zou doen

Ben het opzich met jou eens, bedoel natuurlijk heb jij je dingen wel zoals je ze graag ziet maar daarom kijk je meestal naar een bijrijder die er ongeveer hetzelfde over denkt! ik persoonlijk ben ook niet zo van de regels! zowiezo is het van bijrijder tot bijrijder en eigenaar tot eigenaar verschillent wat ze een verplichting vinden!

meestal gaat het vanzelf vooral als je iemand hebt die echt van paarden houd. De kleine dingen die ze niet weten kunnen ze vragen en kunnen uitgelegt worden (bedoel ergens moet je ze als eerste leren toch?)

tuurlijk vertel je of er gemest moet worden of niet. (Dit kan gedaan worden door iemand anders, of jij doet het niet iedere dag) De enige regels die ik meestal van ze te horen krijg (als ik kom als bijrijder) zijn de volgende dingen

-Moet er (Stal en/of wei) gemest worden of niet
-Hoeveel dagen MOET of mag ik komen (meestal is het bij mij of 5dagen in de week of 2tot3 en verder mag ik komen als ik zin heb)
-Moet ik voeren of voer klaar zetten.

Als dat zo ongeveer afgesproken is dan vertrouwen ze het meestal wel. dat je goed voor ze bent, ze poetst, longeert enc spreekt eigenlijk voor zich!
Ik mag ze gewoon beschouwen als mn eigen en ook doen en laten wat ik wil mits ik goed voor ze ben.

Er worden al snel te veel regels gemaakt omdat men natuurlijk het beste wil en het eng is je paard 1 of meer dagen aan iemand anders toe te vertrouwen bedoel het is je alles!
Maar ik denk idd dat er dan snel mensen afschikken en weg gaan als ze een hele reeks horen van wat ze moeten doen en wat niet enzo
iemand met verstand van paarden (hoeft daarvoor geen Z ruiter te zijn;)) zal er niet snel verkeerd mee omgaan! en is ze een beginner ja oke dan moet je het niet als REGELS zien maar als een leerproces...je vertelt dr hoe het moet en dan zal ze het vanzelf wel doen:)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 08:09

mijn ervaring met verzorgsters/bijrijders is dat zij alleen komen om te rijden en verder nergens naar kijken of doen. zelfs de verzorging van het paard niet denk daarbij aan water en een schone stal.
Raad je aan ook om haar haar eigen borstels te laten aanschaffen.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:55

De enige 'vaste' regel/afspraak die ik met mijn bijrijdsters (heb er 2) heb zijn de dagen waarop wie gaat. Iedereen heeft zijn vaste dagen en als er iemand niet kan, bellen ze mij en ik zorg dat ik zelf ga of de ander bel.
Verder zijn ze allebei behoorlijk ervaren (en niet zo jong, dat scheelt ook een heleboel is mijn ervaring) en gaan ze op dezelfde manier als ik met paarden om.

We hebben geen afspraken over lessen ofzo, de ene neemt weleens les met hem, maar dat is bij ons op stal, dus dat vind ik best. Buitenrijden doet de een wel en de ander niet. Dat is puur omdat de een mijn paard langer en beter kent omdat hij nogal een draak kan zijn buiten.

Wat ik zelf heel handig vind (misschien een tip voor je) is dat wij een schriftje in de zadelkast hebben liggen waarin iedereen even in het kort schrijft wat ze die dag gedaan heeft, hoe lang ze bezig geweest is en of er bijzonderheden zijn. Zo weet je altijd precies wat je paardje gedaan heeft enzo. Voor noodgevallen, of echte vragen bellen ze mij altijd gelijk, ik ben bijna altijd 24/7 bereikbaar. Daarnaast staan alle telefoonnummers (ik, ouders, DA, hoefsmid, stalhouder) voorin het schrift.