Dierenbescherming bellen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mireya

Dierenbescherming bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 19:28

Hallo!!
Vlakbij mijn oude school waar ik 3 jaar geleden op zat staat een zwarte Shetlander. Ergens achterin een hoekje.
Als grote paardenvriend ging ik elke pauze naar haar toe.
Via via ben ik achter haar naam gekomen, en dat was een enorm lange moeilijke stomme naam. Ik noemde haar Blackie Lachen
Elke keer als ik vanaf ver Blackie riep kwam ze eraan gerend.
Maar ik ging van die school af en ben eigenlijk nooit weer geweest...
Tot een paar week terug. Ik riep van ver af Blackie!!! En ze rende naar het hekje in hinnikte en ging met haar hoef over de grond schrapen.
Ik ga er nu vaker heen.
Nu weet ik veel meer van paarden af en ik weet hoe een paard verzorgd moet worden.
Nu viel het me op dat haar leven eigenlijk niet zo super is...
Ze staat op een klein kaal veldje met een kleine schuilstal en vies water. Als haar land erg kaal is word ze aan een ijzeren ketting van 1,5 m ergens anders neer gezet. Zonder schuilstal dus.
Ik heb er nog nooit andere mensen bij gezien.
Haar staart sleept 20 cm over de grond mee en haar manen bijna ook... Ze heeft eczeem en dikke klodders modder in haar vast.
Vliegen zitten vast aan het traanslijm dat over haar hele gezicht loopt en de dikke klodders snot op haar neus...
Ze word verder niet bij gevoerd. Er staat een emmer met geplukt gras uit de omgeving op hara schuilstal dus misschien krijgt ze elke dag daar wat gras van.
Ze ziet er gewoon echt niet gezond uit.
Ik kan ook echt niets positiefs bedenken over de verzorging daar...
Wat zouden jullie doen?
Groetjes!

Arabesk

Re: Dierenbescherming bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:29

Tja als een paard eten en drinken heeft kan de DB weinig doen. Als het paard tot over z'n enkels in de stront staan willen ze nog wel eens in actie komen...

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:30

kan je niet me de eigenaars gaan praten? door bijvoorbeeld een briefje neer te leggen?

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:32

ik zou is met de eigenaar gaan praten. Misschien iemand die een paardje voor de kinderen hebben en totaal niet weten hoe ze met het beestje om moeten gaan. Ze kunnen iets aan je hulp hebben. Ga vooral niet boos worden op deze mensen. Als er niks veranderd kun je altijd nog stappen nemen!

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 19:34

Eigenaren zijn onbekent...
Er word ook niet op gereden er word niet gelongeert helemaal niets.
Ik snap ook niet waarom deze mensen een pony hebben...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:35

Hoe kan een paard eczeem hebben en nog z'n lange staart/manen hebben?
Bovendien, dat je de eigenaren niet ziet, betekend niet dat ze niet komen.
Probeer ze op te sporen en vraag hoe het zit, anders kom je veel verder lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:36

ik snap je verhaal niet hoor, eerst zeg je hij heeft geen schuilstal en dan zeg je er staat een emmer gras bij de schuilstal wat is het nou?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:37

Waarom gaat altijd iedereen er maar vanuit dat je een pony moet rijden of longeren. Rolleyes

Probeer de eigenaren op te sporen. Dat is het enige wat ik kan zeggen. Lips are sealed

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:38

Als hij soms wel en soms niet aan een ketting staat, en er vaak en emmer met gras staat, dan komt de eigenaar dus blijkbaar wel.
Misschien kan je een briefje ophangen met de vraag of je hem mag verzorgen? (als je daar zin in hebt)

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 19:41

breezy302 schreef:
ik snap je verhaal niet hoor, eerst zeg je hij heeft geen schuilstal en dan zeg je er staat een emmer gras bij de schuilstal wat is het nou?

Er staat dat ze WEL een schuilstal heeft.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:45

*zucht* meid er staan zoveel shetlanders aan een ketting. Zo krijgen ze niet teveel gras binnen en kunnen ze ietsjes lopen. Daarna gaan ze meestal weer het land op waar niks staat. Spoor gewoon die eigenaren op en ga daar alsjeblieft vragen stellen. Dit beestje wordt gewoon verzorgd door de eigenaren en/of verzorgsters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:46

mireya schreef:
breezy302 schreef:

Er staat dat ze WEL een schuilstal heeft.

sorry verkeerd gelezen, maar je hoeft een pony niet te rijden/ longeren om hem een goed leven te geven hoor! maargoed als er een emmer gras staat dan kan je daar toch uit opmerken dat er wel iemand komt? Ik vind het altijd maar heel makkelijk om te zeggen dat er nooit iemand komt. Ik heb jaren gedacht dat er hier 3 paarden stonden waar niemand bij kwam. ik kwam er dagelijks en zag nooit iemand nu ben ik erachter hoe het zit... de eigenaren zijn er sochtens heel vroeg al! als ik jou was toch nog ff beter navragen of iemand weet van wie die is of hang een briefje op dat jij je zorgen maakt

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 08:15

ik heb in het verleden ook mijn paarden gedaan en een volledige werkweek gehad hield in dat ik in de ochtend tussen 5.30 en 7.00 uur op stal was en laat in de middag/vroeg in de avond. overdag liepen de paarden op het land. Dus ik kan mij voorstellen dat in het verleden ook mensen gezegt zouden kunnen hebben dat zij nooit iemand zagen. Je ziet duidelijk verandering dus er komt zeker iemand voor de pony.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:49

als je dan toch zo graag iets wilt doen, spoor dan de eigenaren op en ga eens met hun in gesprek. Of je het dier bv mag verzorgen.
Een pony hoeft niet dagelijks geknuffeld te worden om gelukkig te zijn. Een poetsbeurt zou misschien niet overbodig zijn zo te horen maar verder lijkt het me een standaard shetlander.

Ik kan me voorstellen dat mensen mijn fjord ook wel eens zielig vinden, als hij alleen in de rijbak moet blijven, met beperkt eten. Ik zelf vind hem alleen veel zieliger als hij zich helemaal klem heeft gevreten en hierdoor erg ongezond en tonnetje rond wordt!

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:51

zoals meerdere al zeggen
de eigenaren opsporen
moet bekend zijn
misschien via de gemeente

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:04

ga eerst is met de eigenaar in gesprek..
wie weet mag de shet niet op een vol land staan vanwege hoefbevangheid.
krijg ook vaak genoeg te horen dat het zielugh is dat mijn pony's op zand staan , ziellig he maar als ze bevangen zijn vind ik ze nog stuk zielliger. daarbij moet ik wel zeggen dat die van mij 3x per dag hooi krijgen.
schuilstal is altijd nog beter dan niets ! dus de pony kan droog staan.
vies water is dan wat minder maar mischien maakt de pony er zelf een zooi van ? pony die hier tijdje gestaan had kwam wel paar keer per dag water verversen want die maakte dr een sport van om ze waterbak vies te krijgen.
modder houd ze warm is een soort beschermlaag dus opzich niet zo ernstig.
als jij niemand ziet , hoeft dat niet te betekenen dat er nooit iemand komt of dat ze niet bijgevoerd word , neem aan dat jij er niet 24/7 bij staat te kijken.
dus als je echt er wat aan wil doen zal als jou was eerst contact zoeken met de eigenaar.

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 19:00

Maar wat ik vooral sneu vind is dat hij gewoon al 5 jaar op het land staat alleen.
Ik kan me daar gewoon goed bij inleven Lachen Het is toch net zoiets als 5 jaar in een gevangenis lijkt mij... Een beetje 5 jaar op 1 plek staan zonder nooit wat anders te zien.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:02

misschien is een paard wel gelukkiger als er niets mee gedaan wordt......

wat als jij zou moeten kiezen tussen naar school of lekker buiten zijn?
volgens mij hebben paarden niet de ambitie om een cariere op te bouwen,
er zullen misschien wel wat dingen verbeterd kunnen worden zoals een ander paardje er bij maar verder..... is het niet echt een drama voor dat beestje denk ik
Laatst bijgewerkt door siskeh op 30-11-08 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:03

wie zegt dan dat die pony altijd alleen maar op dat land staat? daar heb jij alleen maar zekerheid van als jij jarenlang 24/7 daar de wacht houd!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:04

Alleen staan is geen reden van de DB om een dier daarvoor weg te halen.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:51

probeer de eigenaar te achterhalen en vraag of je hem mag verzorgen!