Hoe regel je verzekering met buitenrijden met verzorgpaard??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Bellami_

Hoe regel je verzekering met buitenrijden met verzorgpaard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 11:35

Dames (en heren),

Heeft er iemand ervaring met hoe je je verzekering regelt met een verzorgpaard?
Moet de eigenaar dat regelen of moet je je ruiterbewijs daarvoor hebben??
Ik ga misschien een paardje bijrijden/verzorgen en ik wil jullie ervaringen weten voor ik met ze ga praten!

Mijn ruiterbewijs is verlopen (in 2003 ahum) en mijn WA verzekering dekt niets zeggen ze omdat het mijn eigen paard niet is (bij schade aan derden) en hoe zit het dan als er iets met het paardje gebeurd en er moet een dierenarts komen? Dat dekt mijn verzekering ook niet!

Hoe hebben jullie dat geregeld met jullie verzorg paarden en hun eigenaren??

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Re: Hoe regel je verzekering met buitenrijden met verzorgpaard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 13:11

Hier zijn al aardig wat topics over geweest. Zover ik weet blijven de eigenaren altijd aansprakelijk voor hun eigen paard, ook als jij er mee op pad bent. Het ligt er dus aan hoe zij verzekerd zijn.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 13:46

_Bellami_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 15:49

Ow, sorry ik ben nog niet zo ingewerkt op Bokt haha
Dus dat er al veel topics over waren was mij niet bekend..

Ook snap ik die afkortingen van Maya niet helemaal...
maar even uitpluizen...

Thanks voor de reacties iig !

_Bellami_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 15:50

Ah.. het is een link... surry,, ik ben niet helemaal wakker geloof ik Lachen

_Bellami_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 16:05

Hoi Maya,

ik begreep niet helemaal vanuit wie je nu spreekt als je dit zegt:

Het komt er dus op neer dat je als bezitter van een paard al snel aansprakelijk bent voor schade door de eigen gedraging van het paard. Het is absoluut niet noodzakelijk dat je zelf erbij was of ook maar enige invloed erop kon uitoefenen. Je hebt een paard en dit is nou eenmaal het risico. Denk er ook aan dat bijrijders die schade oplopen ook gewoon onder dit artikel vallen! Een overeenkomst maken waarin deze aansprakelijkheid wordt uitgesloten is zinloos omdat de rechter hiervan al heeft uitgemaakt dat zo'n overeenkomst 'onredelijk bezwarend' is en dus geen werking heeft.

Als ik bijrijder ben en GEEN eigenaar en het paard trapt tijdens een buitenrit een deuk in een voorbijgaande auto. Auto heeft een deuk en paard een gebroken been (ramp scenario ik klop het af !!)
Kan ik dan verantwoordelijk worden gehouden voor de schade aan de auto? en kan ik door de eigenaar verantwoordelijk worden gesteldf voor de schade aan hun paard??

Ik heb gewoon een WA verzekering maar die zegt niets van dit alles te dekken. Als er dan iets zou gebeuren wat hier op lijkt en ik kan aanpsrakelijk worden gehouden ga ik failliet zo'n beetje want schade kan in de duizenden euro's lopen!

Help me met je wijsheid!!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:31

_Bellami_ schreef:
Als ik bijrijder ben en GEEN eigenaar en het paard trapt tijdens een buitenrit een deuk in een voorbijgaande auto. Auto heeft een deuk en paard een gebroken been (ramp scenario ik klop het af !!)
Kan ik dan verantwoordelijk worden gehouden voor de schade aan de auto? en kan ik door de eigenaar verantwoordelijk worden gesteldf voor de schade aan hun paard??

Ik heb gewoon een WA verzekering maar die zegt niets van dit alles te dekken. Als er dan iets zou gebeuren wat hier op lijkt en ik kan aanpsrakelijk worden gehouden ga ik failliet zo'n beetje want schade kan in de duizenden euro's lopen!

Help me met je wijsheid!!

Schade aan de auto (wel door eigen gedraging van het paard) > eigenaar

Wanneer jij verwijtbaar handelt waardoor het paard schade oploopt > jij aansprakelijk

Handel jij niet verwijtbaar > jij bent niet aansprakelijk.

Overigens is het onzin dat jouw AVP verzekering dit niet zou dekken.

_Bellami_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 17:36

Hmm, thanks voor de uitleg!

Tja, mijn verzekering zei niets te dekken, ze kwamen ook wel met dat verwijtbaar handelen maar zeiden dat dat zo onwijs moeilijk te bewijzen is dat dat ze niet betalen.

Ik neem iig mee wat je hier hebt gezegd in het gesprek/kennismaking met de eigenaren vanavond!

Nog 1 klein vraagje.. heeft het wel of niet hebben van een ruiterbewijs nog iets te maken met het geheel??
Mijne is verlopen in 2003 (oeps..)