Welk middel voor rust bij scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nena_love

Welk middel voor rust bij scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 15:44

Mijn paard wordt eindelijk komende zaterdag geschoren!
Omdat het de 1e keer is wil ik hem graag iets geven waarvan hij wat verdooft is of rustig blijft bij het scheren om ongelukken te voorkomen. Heeft iemand een idee welk middel ik hier het beste voor kan pakken? en waar ik dat kan krijgen?
Ik heb gehoord van sedasan gel. is dat goed?

_salento_

Re: Welk middel voor rust bij scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:46

Uhm ,, Je hoeft niet altijd verdovende middelen te gebruiken. Je kan ook rustig tegen hem praten en hem masseren, en als die rustig is brokjes geven .. Maar als je niet helemaal zeker bent dat die erg rustig zou zijn, zou ik het je vooral niet af raden om hem te verdoven..

Succes Haha!

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:47

Sedasan gel zit in zo'n pastaspuit, kun je gewoon bij de Ruitersportzaak halen! Weet niet hoe groot en nerveus je paard is, maar meestal is een halve spuit wel voldoende! (en bij een klein beestje 3 streepjes)

Let wel op dat sommige paarden er koliekerig van kunnen worden!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:49

Geef het wel ruim van te voren zodat het kan inwerken, zou persoonlijk niet gelijk een halve spuit geven, Ik ken paarden die daarvan een hele dag van de kaart zijn.

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:50

Of tranquigel ; dat is te halen bij de dierenarts, er staat op dat het voor honden en katten is maar kan ook bij paarden; bij paarden geld een andere dosering, dan geld 1 streepje is 70 kg i.p.v. 35 Lachen

Nena_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 15:53

XLC70 schreef:
Sedasan gel zit in zo'n pastaspuit, kun je gewoon bij de Ruitersportzaak halen! Weet niet hoe groot en nerveus je paard is, maar meestal is een halve spuit wel voldoende! (en bij een klein beestje 3 streepjes)

Let wel op dat sommige paarden er koliekerig van kunnen worden!

Ik heb een pony van 1.47 die meestal erg rustig is.
en een pony van 1.53 die meestal erg nerveus is bij nieuwe dingen.
dus halve spuit? en moet je dat gewoon in de mond doen net als wormenkur of zou je dat eventueel ook door het voer kunnen doen?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:55

Het gebruik van de spuit is hetzelfde als de wormenspuit maar nogmaals vraag het na bij je VA! Die kan je vertellen welke dosering etc.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:56

Ik zou het de eerste keer gewoon zonder verdoving proberen.

Met verdoving kunnen ze juist rare capriolen uithalen omdat ze niet weten wat er allemaal gebeurd.

Een goede scheerder zal ook heel rustig beginnen, en eerst het apparaat een tijdje langs het lijf houden, voor diegene begint te scheren, ik neem gerust een kwartier a 20 minuten hiervoor, ik begin pas als het dier mij en het apparaat vertrouwt.

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:57

Bij een pony zou ik beginnen met 2 á 3 streepjes! Je geeft het inderdaad net zoals een wormenspuit. Wel goed laten inwerken, ongeveer een half uur. Laat de pony lekker rustig op stal staan en als de ogen wat slaperig worden, kun je beginnen met scheren. Je kan altijd nog ietsje bijspuiten, maar geef niet meer dan een halve spuit aan je pony!
Als ze vreselijk vervelend blijven (lees: gevaarlijk) kun je er nog een praam bij opzetten.
Neem wel de tijd voor het scheren, het is nu eenmaal geen haastklus. Zeker niet bij een pony die het niet gewend is!

Succes!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:01

Ik zou eerst zonder verdoving proberen. Heb dit jaar ook mijn merrie voor het eerst geschoren en ondanks dat ze vaak echt om alles kan miemelen vond ze het geen enkel probleem. Had wel een verdoving mee genomen voor de zekerheid, maar was dus niet nodig.

kwandor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:10

Afgelopen weekend is mijn paard geschoren. Had bij de dierenarts ook Sedusan gehaald. Heb hem van te voren even 3 streepjes gegeven. Het duurt ongeveer een kwartier voordat het ingewerkt is. Hij leek heel duf, maar toen het scheerapparaat aan ging was hij opeens weer klaar wakker. Toen nog wat erbij gegeven en we zijn gewoon begonnen met scheren. Eerst vond hij het best en maar hij was daarna super braaf. Een vriendin van mij heeft tranquigel gebruikt.

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:51

Die van mij heeft de vorige keer 7 streepjes tranquigel gehad en hij was nog hartstikke wakker; eigenlijk bijna niet verdoofd, met 3 streepjes had ik het zeker niet gered; maar die van mij is dan wel 1,51

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:28

Het lijkt mij inderdaad ook een aanrader om het eerst zonder verdoving te proberen. Als dat goed gaat hoef je haar niet te verdoven, en dat is toch fijner lijkt mij.

Stormur heb ik ook voor het eerst in zijn leven geschoren en dit ging prima. Heb hem eerst rustig aan het geluid laten wennen en toen rustigaan begonnen en veel beloond. Geen probleem Lachen

Bij mij op stal hebben ze ook hun eigen ponys geschoren met verdoving. Daarvoor hebben ze Tranquigel gebruikt, gehaald bij de ruitersportzaak. Ze waren erg tevreden over dit middel, ponys waren aanzienlijk rustiger zeiden ze.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:01