Hoe zorg ik dat hij halster+stal weer leuk gaat vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Hoe zorg ik dat hij halster+stal weer leuk gaat vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 16:10

Goed lang over nagedacht om dit te openen, maar ik weet het niet meer...

Ik heb mijn pony vanaf zijn derde, hij is nu 10. Ik kon in het begin altijd met hem wandelen aan een gewoon halster, nooit geen probleem. Tot vorig jaar...
Hij werd een ramp in de wei, was vrij agressief naar mensen toe en als je hem wou pakken... sja grote kans dat hij zijn kont naar je toe deed. Had je hem eenmaal, trok hij zich zo los met een halster en had je het nakijken. Na vele pogingen bleek het hopeloos te zijn en kon je eigenlijk alleen maar wat met een hoofdstel met hem beginnen.
In die tijd ondekten wij ook een plekje op zijn been, door zijn dikke wintervacht leek het destijds niet bijzonders: een korst door een wondje. Door zijn lange haren op zijn been zag je het plekje niet meer. Maar toen een tijd later zagen wij wat bloed, die plek was gegroeid! Dierenarts er natuurlijk bijgehaald en die dacht: sarcoid. Dus voorlopig laten rusten.
Maar meneer had een ander plan: kapot bijten van die plek. Dus er moest worden ingegrepen... Eerst werd er een biopt genomen, wel versuft maar geen plaatselijke verdoving. Zou teveel stress opleveren en moest snel gebeuren: dus een pijnlijke ingreep.
Daarna moest hij een halve muilkorf om (zo'n antibijtkap) zodat hij niet meer zijn tumor kon bijten. Ja inderdaad: die werd aan een halster bevestigd.
Uitslag kwam: kwaadaardige tumor, die weg moest worden gesneden...
Dat moest buiten gebeuren, maar het land was te nat. Dus afwachten... 2 maand lang moest hij lopen met een kap om en achteraf gezien met pijn. Maar goed: wij hadden destijds niets door en dachten dat hij gewoon vervelend was. Dus wel gewoon gereden.

Dag van de operatie: tumor bleek veel groter te zijn dan gedacht! maar moest worden weggehaald, maar dat betekende wel dat het een zeer pijnlijke tijd werd voor hem. Huid stond zo strak als als een snaar door de hechtingen en hij moest 10 dagen complete stalrust. (met nog steeds zijn bijtkap om, halster zorgde ondertussen al voor kale schuurplekken...)

Eenmaal herstel vond hij de stal natuurlijk een ramp, doodbang! Daar gebeurde immers alle ellende! Dus knalde telkens door het halster heen en zelfs met hoofdstel een ramp. Dit was het voorjaar. Ging uiteindelijk iets beter gelukkig, maar toch... het bleef vaak een strijd.
Met rijden was het echt een schat! en in de wei was het ook prima! Maar met halster richting de stal? no way!

In augustus liep hij slecht... belde direct de dierenarts en die constateerde hopefbevangenheid. Hij moest alleen op een klein stukje zand staan en 3 keer per dag medicijnen. Dat 3 week lang. Hoef niet te vertellen dat het een ramp was... bij de stal kreeg hij weer prikken en in zijn stukje land moest ik hem een halster omdoen en er echt aan hangen om medicijnen te geven (hij deed zijn hoofd omhoog).
Hij is nu helemaal weer gezond, maar met een halster kun je niets meer beginnen. Krijg hem niet met halster uit zijn uitloop. Kan geen 3 meter met hem lopen of hij trekt zich los. Grondwerk wil niet meer... minste druk en hij is doodsbang. Hij is vreselijk rustig geworden in de wei... bijna apathisch. Vroeger stond hij vooraan, nu wacht hij af... Hij vertrouwd mij niet met een halster.
Zelfs met hoofdstel richting stal lopen is een ramp...
Dus ik weet het niet meer...

Hij wil wel op stal staan, maar dan moet ik eerst zijn vriendje erin zetten zodat hij weet dat hij niet weer alleen ergens heen moet. Maar ja: hij moet toch ook een keer alleen het kunnen?
Ik dacht dat het eerst was dat hij onder het werk oid wou uitkomen, maar dat is het niet... Want ik zie vaak het wit van zijn ogen en ik voel het gewoon dat hij de boel niet vertrouwd.
Hoe krijg ik mijn oude pony terug?
Ik wil gewoon weer leuk met hem kunnen wandelen en weer normaal naar de stal kunnen brengen... Ach gut

vuurneon

Re: Hoe zorg ik dat hij halster+stal weer leuk gaat vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 23:41

Vandaag heb ik hem weer moeten omkopen met biks, werkte wel. Maar ik weet niet hoe ik dat verder moet aanpakken.
Nu houd ik de hele tijd de biksschep voor zijn neus om hem zo mee te lokken zodat hij eigenlijk niet doorheeft dat wij richting stal lopen Nagelbijten / Gniffelen
Maar hoe bouw je dat af? of op een andere manier?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:14

Welshcobfan schreef:
Hij wil wel op stal staan, maar dan moet ik eerst zijn vriendje erin zetten zodat hij weet dat hij niet weer alleen ergens heen moet.

Je geeft zelf het antwoord al...
Herstel van vertrouwen duurt heel lang... Wat wij vaak doen is ze 's nachts op stal en overdag op de wei, naar de wei toe doen we altijd aan de hand en dus met het halster om, hierdoor leren ze heel snel dat het halster naar de wei toe betekent. Rust en routine, daarmee herstel je het vertrouwen het snelst.
Als het vertrouwen eenmaal terug komt kun je hem ook weer alleen op stal zetten, maar geef hem dan wel een leuke ervaring, dus even alleen op stal met een bak vol lekkers en daarna weer vlug terug naar de wei. maar voorlopig eerst maar even samen met zijn vriendje om weer aan de stal te wennen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 00:20

Ze gaan ook elke avond samen op stal Lachen Het is een uitloop: stal bevind zich dus in zijn weiland. Dus hij vindt de stal an sich prima, maar niet gekoppeld aan een halster.
Dus ik moet voorlopig toch maar eerst zijn vriend op stal zetten en dan pas mijn pony pakken met halster en iets lekkers? Lachen
Dus wel bijna elke dag even halster om, naar de stal en lekkers geven.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:46

Al eens een ander typer halster geprobeerd? Misschien een touwhalster of zoiets?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 22:42

Ja, geen succes...
Wil ook niet echt aan de strophalster of hengstenketting omdat ik dan de angst alleen maar erger maak. Dus hij heeft een gewoon stalhalster.
Uit de stal halen is geen probleem, dan rent hij niet weg. Maar goed: hij kreeg alleen behandeling als ik naar hem toe kwam in de wei of van wei naar stal moest halen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:50

Kun je niet een tijdje het halster om doen in de wei, hem wat lekkers geven en dan weer af doen?
en dit dan uitbouwen naar wat lekkers geven, klein stukje lopen, belonen met weer iets lekker en halster weer af...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 22:56

Gedaan, vooral tijdens de periode van het medicijnen geven. Ook halster om zonder nare gebeurtenis en dan flink belonen en weer afdoen. Doe ik nu ook nog steeds.
Maar hij vertrouwd mij nog steeds van geen meter als ik hem in de wei benader... omkopen werkt dan wel op zo'n manier dat ik normaal een halster om kan doen. Maar ik zal er inderdaad wat rustiger opbouwen door een stukje te lopen (meter of 2 is al goed!) en dan wat lekkers geven en dan halster weer af.
Ik wil dan iets te snel denk ik... dat ik na het belonen weer 2 meter wil.
Maar hij moet wel in de stal 's nachts. Dus als ik hem 2 meter laat lopen, halster af en belonen: kan ik hem dan na 5 minuten weer halster omdoen en weer stukje lopen en belonen?
Of moet ik hem dan maar naar de stal lokken zonder halster en met biks rammelen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:01

Kun je hem als hij op stal moet los achter zijn maatje aan laten lopen?
En dan met voer op stal belonen.

Dan kun je het lopen aan het halster rustig in de wei opbouwen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 23:17

Ik lok ze altijd samen en als zijn vriendje geen zin heeft, pak ik hem altijd met halster Lachen Dus dat wil wel, zonder halster is hij wel op stal te krijgen.
Dus denk dat ik dat maar doe Lachen Kleine stapjes vooruit met halster en verder gewoon zonder halster druk op stal zetten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:18

ja je moet toch ergens weer beginnen met iets proberen...
succes!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 23:24

Dank je Lachen
Ik heb nog de hele winter om hem weer halsterproof te maken, want nu is de uitloop klein en de stal staat er gewoon in. En er staat niets te eten, dus dan is biks natuurlijk wel erg aantrekkelijk!
Dus hopelijk is het opgelost voordat hij in het voorjaar de wei weer op gaat Lachen Ga er wel vanuit Lachen
Want op de grote wei met genoeg te eten is het een stuk lastiger om hem van a naar b te krijgen!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:46

Ik denk dat je gewoon een hele hoop geduld moet hebben met hem..
Het geeft op zich toch niet dat hij met een vriendje wel in de stal wil, er komt een dag dat hij wel weer alleen durft, maar dat kan best lang duren..

Denk dat je op de goede manier bezig bent, maar dat het paard gewoon meer tijd nodig is..

Heel veel succes ermee, ik weet zeker dat je paardje het vertrouwen uiteindelijk terug krijgt!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 20:56

Het gaat ondertussen al iets beter! Lachen
Hij vertrouwt de bijrijdsters wel, maar mij nog niet helemaal. Dus dat is al een begin! Lachen
Hij wantrouwde eerst iedereen met een halster die hem op wou halen en nu alleen mij nog (ik was de boeman en was bij alle operaties, medicatie geven en andere ellende Nagelbijten / Gniffelen).
Dus dat is al wel fijn!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:19

fijn dat het al ietsje beter gaat!

de aanhouder wint! Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:21

halster gewoon altijd omlaten, ook met het rijden..........

op stal alleen maar leuke dingen doen, zn eten is op stal..... zn maatje is op stal........

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 23:17

Halster onder het hoofdstel laten is een goed idee! Lachen
Dank je!
Zal dan ook eens afstappen en hem aan het halster meenemen (kan ik altijd nog teugels pakken als hij het eng vind).

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 00:16

Ik hoop dat je paard straks weer probleemloos met halster wil lopen en hups zo stal alleen in wil.

Wat mij in eens te binnen schoot.
Het halster, welke had je paard om tijdens de behandelingen? Welke gebruik je nu?
Misschien ver gezocht, maar een nare ervaring wordt vaak ook gehangen aan een ding of mens, misschien een andere kleur halster of van een ander materiaal? Mensen genoeg in je omgeving hoop ik om eens hun halster te lenen, voor het geval je nog het zelfde halster gebruikt. Ok jezelf is moeilijk veranderen lol, of hoewel? probeer eens een complete andere geurlijn. Misschien ligt het in 1 heel klein dingetje parfum, halster, creme, deodorant.

Ik gil maar wat hoor, maar wie weet. Bloos

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 00:28

Je hebt toch ook van die halstouwen? Is dat niet wat voor hem.