ik heb een 6-jarige ruin die al z'n hele leven buiten staat, dag en nacht, ook in de winter, met een schuilstal. Allemaal goed en wel, maar in de twee jaar dat ik hem heb, heeft hij nog nooit een dikke wintervacht aangemaakt. Hij heeft hoogstens wat pluis bij zijn hals, borstkas en ellebogen, maar voor de rest is zijn vacht amper dikker dan zijn zomervacht. Nu, zeker met dit slechte weer, zit ik echt te twijfelen of ik hem een deken (waterdichte winterdeken) moet opdoen of niet. De deken had ik vorig jaar al gekocht, omdat ik toen dezelfde twijfels had, maar hij is in totaal maar 3 dagen opgeweest (toen het echt hard regende + waaide).
Ik heb niet de indruk dat hij het heel koud heeft (hij is ook wel een beetje te dik
) maar ik sta er niet de hele dag naast dus heel zeker weet ik het niet. Langs de andere kant wil ik hem niet "weker" maken door een deken op te gooien als het niet nodig is. Ook vroeg ik me af, stel dat ik 's ochtends de deken opleg omdat het slecht weer lijkt te worden, maar tegen de middag schijnt er een zonnetje, kan het dan kwaad als hij met die deken blijft rondlopen?Zoals je ziet, veel vragen dus