Dekenvraag, paard 24/7 buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Dekenvraag, paard 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 10:24

Hallo,

ik heb een 6-jarige ruin die al z'n hele leven buiten staat, dag en nacht, ook in de winter, met een schuilstal. Allemaal goed en wel, maar in de twee jaar dat ik hem heb, heeft hij nog nooit een dikke wintervacht aangemaakt. Hij heeft hoogstens wat pluis bij zijn hals, borstkas en ellebogen, maar voor de rest is zijn vacht amper dikker dan zijn zomervacht. Nu, zeker met dit slechte weer, zit ik echt te twijfelen of ik hem een deken (waterdichte winterdeken) moet opdoen of niet. De deken had ik vorig jaar al gekocht, omdat ik toen dezelfde twijfels had, maar hij is in totaal maar 3 dagen opgeweest (toen het echt hard regende + waaide).

Ik heb niet de indruk dat hij het heel koud heeft (hij is ook wel een beetje te dik Knipoog ) maar ik sta er niet de hele dag naast dus heel zeker weet ik het niet. Langs de andere kant wil ik hem niet "weker" maken door een deken op te gooien als het niet nodig is. Ook vroeg ik me af, stel dat ik 's ochtends de deken opleg omdat het slecht weer lijkt te worden, maar tegen de middag schijnt er een zonnetje, kan het dan kwaad als hij met die deken blijft rondlopen?

Zoals je ziet, veel vragen dus Haha!

Mar_Gipsy

Re: Dekenvraag, paard 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:09

Kun je niet een 0-grams regendeken op gooien (alleen als het regent of als regen is voorspeld)? Als hij het niet koud heeft lijkt mij een gevoerde niet nodig. Dan heb je die 0-grams regendeken alleen om te voorkomen dat hij door en door nat wordt en het dan evt. wel koud zou kunnen krijgen. Als het zonnetje dan schijnt hoeft ie het ook niet zo warm te hebben onder zo'n dunnetje.

Wat voor paard is het?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:18

Als hij te dik is heeft hij het zeker niet te koud, krijgt hij ook nog eens voldoende ruwvoer dan heeft ie het helemaal naar zijn zijn.

Mijn Fries heeft ook zo'n dun wintervachtje, en die maakt amper van haar schuilstal gebruik. Liever staat ze onder het afdakje waar de wind gewoon onderdoor zwiept, alleen eten doet ze op stal.

Als je ook nog eens niet te vaak poetst zodat de vetlaag die op de haren zit goed zijn werk kan doen, heb je helemaal geen deken nodig bij wat voor weer dan ook. Heeft ie het namelijk niet naar zijn zin kan ie gebruik maken van zijn schuilstal

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 16:35

@Mar_Gipsy: een kruising, foto's staan in profiel Lachen

@Breghje: hij krijgt onbeperkt hooi, dus dat zit wel goed. Het is dat hij zo'n dunne wintervacht heeft dat ik twijfel.

Mar_Gipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:40

Owja... domdom... had ik kunnen weten Frusty

Die van mij maakt juist wel veel wintervacht aan maar heeft het koud als ze helemaal zeiknat regent. Als het droog is heeft ze nergens last van. Daarom heb ik haar onder een 0-grams regendeken staan bij slecht weer.

Maar ik denk als die van jou al weinig wintervacht aanmaakt, dan heeft zijn lichaam het niet nodig.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:42

Door zijn speklaagje ( Knipoog ) heeft hij het niet zo koud en daarom niet zo'n dikke vacht nodig? Als hij al jaren buiten staat en hij zich daar altijd goed onder gehouden heeft zou ik nu ook geen deken opdoen. Schuilstal en genoeg ruwvoer zal genoeg voor hem zijn.

(ik heb me juist laten vertellen dat met echte kou een ongevoerde deken opdoen over een wintervacht niet veel zin heeft, doordat de deken de haren platlegt kan hij zijn eigen warmte moeilijker vasthouden door de haren op te zetten, dus dan moet je er ook een voldoende warme deken op leggen ter vervanging van de werking van zijn vacht)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 17:13

Ik zal dan maar vertrouwen op zijn speklaagje Haha! Als er nu echt een sneeuwstorm aankomt, kan ik altijd nog naar de deken grijpen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:42

Solleke_Noah schreef:
Ik zal dan maar vertrouwen op zijn speklaagje Haha! Als er nu echt een sneeuwstorm aankomt, kan ik altijd nog naar de deken grijpen.

Ben je gek joh. Dan staat ie waarschijnlijk lekker in zijn schuilstalletje warm te wezen, of hij staat met zijn speklaagje en al in de sneeuw te baggeren. Ze kunnen veel zelf uitzoeken als ze de kans krijgen. Waarschijnlijk ligt ie dubbel van het lachen als je goedbedoelt met de deken aankomt. Knipoog

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 18:09

Haha, je kan nog wel gelijk hebben, ik verklaarde hem al gek als hij in een onweersbui (met bijbehorende donder, bliksemflitsen en stortregen) gezellig buiten stond te grazen Gestoord

innetrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:38

Ik zou de deken er niet opgooien, geef hem genoeg voer en hij kan zichzelf wel warm houden. Hij heeft het kennelijk nog niet koud, anders had hij vast wel een dikkere jas aangemaakt.