Landbouwgrond met stallen, later een huis bij plaatsen, mag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alenthe05

Landbouwgrond met stallen, later een huis bij plaatsen, mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 15:42

Allereerst ik weet niet of het goed staat, excuses ervoor als het niet zo is.

Mijn vraag:

Ik heb een stuk grond gezien van 9000m2 met 3 paardenstallen erop. Ik heb daar wel intresse in maar ik wil eerst weten of ik in de toekomst er evt een huis bij mag gaan zetten, of de stallen mag verbouwen. Het staat beschreven als landbouwgrond. Het is niet ver weg van de bewoonde wereld en er staan nog meer huizen in de buurt van dit perceel.

Ik ben benieuwd of jullie er is van weten of misschien meegemaakt hebben.

Ik ben van de week zowieso de makelaar even.

Alvast bedankt.

Hobby

Re: Landbouwgrond met stallen, later een huis bij plaatsen, mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:56

Als de grond wordt beschreven als landbouwgrond, dan zal er zeer waarschijnlijk een agrarische bestemming op het perceel rusten. In het bestemmingsplan staat voor het perceel aangegeven of er bebouwing is toegestaan en welke soort bebouwing. Voordat er een woning gebouwd mag worden, moet er in het bestemmingsplan een 'gastbestemming wonen' zijn opgenomen en een bouwvlak, waarmee de exacte plaats van bebouwing wordt aangegeven. Als er in het bestemmingsplan niets is opgenomen over een woonbestemming, dan is de kans erg klein dat er een bestemmingswijziging wordt doorgevoerd en er alsnog een woning gebouwd mag worden.
Als de grond tegen landbouwprijs wordt aangeboden, mag je er vanuit gaan dat er niets mogelijk is met betrekking tot het bouwen van een woning. Voor wat betreft de aanwezige stallen is het belangrijk om na te gaan of deze wel legaal gebouwd. Zonder bestemmingswijziging mogen deze stallen in ieder geval niet omgebouwd worden tot een woning.

De meeste Nederlandse gemeentes hebben op hun website de bestemmingsplannen online staan, zodat je voor het betreffende perceel kunt kijken welke bestemming erop rust.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:00

om bij zoiets een huis te mogen bouwen moet je vaak super veel geluk hebben als er geen bouwblok is voor een huis...
ik acht de kans dan ook zeer klein aangezien als er een huis gebouwd mag worden ze het wel als bouwgrond aan hadden geboden...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:11

Rianneke schreef:
om bij zoiets een huis te mogen bouwen moet je vaak super veel geluk hebben als er geen bouwblok is voor een huis...
ik acht de kans dan ook zeer klein aangezien als er een huis gebouwd mag worden ze het wel als bouwgrond aan hadden geboden...

Dat denk ik ook. Ik heb dit al twee keer meegemaakt met bekenden van ons. Eerste persoon kocht een vervallen tuincentrum met flink wat grond en niet afgelegen met de intentie om daar in de toekomst een huis te bouwen. Dat is nooit doorgegaan.
Tweede persoon kocht een loods met land en dacht ook daar na een paar jaar een huis op te kunnen bouwen, dat ging ook niet door.

Ik denk dat het nagenoeg onmogelijk is. Of je moet erg goede connecties bij de gemeente hebben Knipoog Knipoog Die verhalen ken ik namelijk ook.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:29

of als het een agrarische bestemming heeft een volwaardig en winstgevend bedrijf opzetten... soms mag je dan toch bouwen. maar ook daarvoor geld vooral veel geluk hebben. regelgeving en agrarisch is geen goede combi Clown lang leve het platte land Haha!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 08:48

VSW-->TAO

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:27

ik zou eerst bij de gemeente informeren alvorens tot koop over te gaan.
Agrarische bestemmingen mogen vaak geen huizen op gebouwd worden als deze er nog niet staan. Verder mag op een agrarische bestemming vaak geen ander bedrijf gerund worden dan een agrarisch bedrijf.
Hiervoor is ook wijziging van het bestemmingsplan noodzakelijk.
Goed laten informeren dus, en het laten vastleggen op papier;-)
Hier in de buurt is het mensen wel gelukt een huis bij te bouwen bij hun loods, dit heeft echter jaren geduurd voordat de gemeente overstag ging

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:41

Informeer direct bij de gemeente en ga niet op de makelaar af. Ik heb al iets te vaak meegemaakt dat een makelaar de werkelijkheid iets rooskleuriger tekent dan deze is. Als er een agrarische bestemming op het stuk grond zit (en daar zal de prijs ook naar wezen, bouwgrond is veel duurder) is de kans klein dat er op korte termijn een huis op gebouwd mag worden. Dat kost jaren lobbyen bij de gemeente en zelfs dan moet je geluk hebben.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:44

Idd contact opnemen met de gemeente. De kans dat je er ooit een bouwblok op krijgt is waarschijnlijk erg klein, ik ken ook al verschillende mensen die hiermee de mist in zijn gegaan.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:52

Misschien zijn er mogelijkheden om het onder de noemer bedrijfswoning voor elkaar te krijgen, maar dat werkt niet als je het voor privé wil aanschaffen.
Als de bestemming agrarisch is, zal het ook wel niet zomaar als bouwkavel gebruikt mogen worden.
Bouwkavels zijn trouwens behoorlijk aan de prijs. Dus hoe is de prijs, bij een erg voordelige prijs mag je zeker wel vermoeden dat het niet tot de mogelijkheden hoort (al bij de verkopende partij geïnformeerd?). Uiteraard kun je ook tzt een bod doen onder de voorwaarden dat er een bouwvergunning komt bv.

Succes en vergeet niet vooraf eens goed bij de gemeente te informeren!