halstrekken in de proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liiisette

halstrekken in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 15:13

ik rijd op dit moment in de L1 en het halstrekken in de proef is bij mij echt een probleem!! ze gaat niet genoeg naar beneden en bij het teugels op maat maken wil ze nog wel eens wegvliegen (wat nu al wel beter gaat)
wie heeft dit ook? en wie weet hoe ik het beter voor elkaar kan krijgen?

pearlie

Re: halstrekken in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:16

Veel oefenen, bij veel paarden is het een kwestie van vertrouwen (en gehoorzaamheid). Ik doe heel vaak in de training gewoon een paar rondjes achter elkaar halsstrekken (draf), is sowieso heel goed voor de ontspanning.
Teugels op maat maken heel geleidelijk, je hebt in de L1 een halve lange zijde de tijd, gewoon rustig teugels in korten en goed je been eraan houden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:17

Ik sluit altijd iedere training met ieder paard af met hals strekken,je moet het heel vaak oefenen en ook tussendoor.Een paard wat de hand niet wilt volgen,loopt namelijk niet {genoeg} van achteren naar voren.En soms hebben ze ook hun bouw niet mee,om het makkelijk te doen.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 15:18

oke bedankt ik ga het proberen!

RivaldoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:05

bij mij gaat het ook nooit goed..thuis doet hij het goed en op de wedstrijd ziet hij veels te veel..maar meestal heb ik rond de 5/6

2_Lundy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:21

Paarden moeten zoiets leren, dat het ze het als een beloning gaan zien, in de vorm van ontspanning. Als je paard ontspannen loopt zal hij bijna altijd de hand van de ruiter willen volgend. Mits die hand rustig is. En hem niet het bit door de mond heen haalt als hij strekt in de boven lijn

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:44

Bekend 'probleem'! Mijn merrie snapt het ook nog niet zo, die gaat pas zakken na anderhalve volte, en die hebben we in de proef natuurlijk niet..
Oefenen en nog veel meer oefenen! Ik heb nu een nieuwe instructeur, en het gaat al ietsje beter Lachen

DebOptimaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 08:48

Aan het halsstrekken van het paard, kun je ook zien of hij goed gereden is. De rug moet dan ook ontspannen en het neusje ongeveer tot aan de knie. Dit kun je alleen verbeteren door veel te oefenen. En als je paard veel ziet op wedstrijd, zou je daaraan kunnen werken. Bij elke oefening is iets te zien, maar bij het halsstrekken krijgt hij ineens "vrijheid". Goede instructie zou je een heel eind op weg moeten helpen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 08:54

DebOptimaal schreef:
Aan het halsstrekken van het paard, kun je ook zien of hij goed gereden is. De rug moet dan ook ontspannen en het neusje ongeveer tot aan de knie. Dit kun je alleen verbeteren door veel te oefenen. En als je paard veel ziet op wedstrijd, zou je daaraan kunnen werken. Bij elke oefening is iets te zien, maar bij het halsstrekken krijgt hij ineens "vrijheid". Goede instructie zou je een heel eind op weg moeten helpen.

Mee eens! Je moet ook niet vergeten goed contact te houden met de teugels en ze niet zomaar los te gooien. Ook goed been erbij houden zodat de achterhand er goed onder blijft. Je laat de teugels iets vieren, een klein kneepje als ze iets dieper moet zakken en weer ontspannen als ze zakt, komt ze weer omhoog klein kneepje.

Ixion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:40

echt heel veel trainen, probeer misschien je handen wat breeder en lager te zetten, in de proef zit dat er niet zo netjes uit, maar met trainen kan je dat gewoon doen, dan komt hy van zelf wel lager.

pssstamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:43

ik heb het idee dat het halsstrekken niet snel als 'voldoende' wordt beoordeeld in de proef.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:02

Ixion schreef:
echt heel veel trainen, probeer misschien je handen wat breeder en lager te zetten, in de proef zit dat er niet zo netjes uit, maar met trainen kan je dat gewoon doen, dan komt hy van zelf wel lager.

Dat is flink fout, je paard naar beneden dwingen heet dat ook wel..

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:03

pssstamigo schreef:
ik heb het idee dat het halsstrekken niet snel als 'voldoende' wordt beoordeeld in de proef.

klopt! Ik heb altijd vijfjes en dacht dat ik wel aardig kon halsstrekken met mn paardje, maar toen mn zus even wat liet zien liet ze haar 30 cm dieper lopen ..wat makkelijk een 7 waard zou zijn. Toch maar meer oefenen Lachen

pssstamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:04

Maar ja, in het M is het over met het halsstrekken Haha!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:06

pssstamigo schreef:
Maar ja, in het M is het over met het halsstrekken Haha!

Ja? Helemaal geen halsstrekken meer? Zo das opzich wel fijn maar eigenlijk is het altijd wel lekker zo in de proef even lekker het paardje wat langer ontspannen laten lopen..

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:20

veel oefenen, paard moet zich goed ontspannen en goed over de rug heen lopen
..wedstrijd in oktober had ik ook nog een 4 voor halstrekken en afgelopen zaterdag had ik ineens een 7 Haha!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:05

Herkenbaar probleem! Het halsstrekken bij mij is thuis maar een krappe 6 waard en in de proef een 5 omdat ie dan maar weinig zakt. De teugels weer op maat nemen is ook een drama, als ik er thuis mee oefen gaat het wel oke, maar in de proef wil ik waarschijnlijk toch te veel en te snel waardoor hij tegen de hand komt. En vaak begin ik al iets eerder met het op maat nemen van de teugels en zijn ze bij de uiterste letter nog niet helemaal op maat.. Clown

Ik ben nu thuis met een pessoa gaan longeren en ik merk onder het zadel al verbetering. Nu nog vertrouwen winnen bij het oppakken van de teugels en toch het tempo daarvan uiteindelijk wat hoger leggen..

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:08

pssstamigo schreef:

nee dat klopt niet, ik heb bijna altijd achten voor halstrekken en ik ken wel meer mensen die er altijd voldoendes voor krijgen hoor.
je moet echt zorgen dan je paard met z'n hoofd naar beneden gaat en niet vooruit.
door het gewoon veel te oefenen kom je al een heel eind.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:54

afgelopen zaterdag was er zelfs iemand die een 10 had gekregen voor halsstrekken..!

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:38

Heel veel oefenen, en goed voelen waneer hij/zij naar boven wil
ook op "enge" plaatsen even een rondje hals strekken
(had zelf laaste 2 proefjes een 8 en een 9 :p)

JouwManege

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:27

Inderdaad veel oefenen, als jij je hand naar voren steekt volgt ze jou hand dan wel?

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:37

Het is belangrijk dat je paard goed voorwaarts is en aan het been is. Wanneer hij goed reageert moet je hem naar je hand toe rijden. Alleen wanneer je paard geheel ontspannen is kan je hem/haar de hals laten strekken tot zover je het zelf wil..

ilse_zutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:49

ik heb ook al een tijdje een probleem met halsstrekken en ik ben nu in mijn training steeds hele kleine stukje laten zakken met zijn hoofd en dan weer oppakken en zo steeds grotere stukken!
succes!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:13

Oud topic.