Pony sleurt mensen mee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

1Sigrid1

Pony sleurt mensen mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 23:05

Een vriendin van mij heeft ondertussen al bijna 2 jaar een pony.
Ik ga al sinds het begin met haar mee naar de pony dus hij kent mij ondertussen na haar wel het beste.
Nou is het probleem dat als hij z'n zin niet krijgt of hetgene waar je mee bezig bent
(dat is dan vaak naar de wei brengen, terug van de wei naar stal lopen of wandelen met een halster) te lang duurt , dat hij zich gewoon omkeert -met zijn kont tegen je in waardoor je bijna niets meer over hem te zeggen hebt - en dan heel hard weg rent en zijn volle gewicht in de strijd gooit.
Als je niet loslaat sleurt hij je gewoon over mee naar toe.
Bij mijn vriendin en mij doet hij het bijna niet meer maar zodra iemand anders hem met een halster mee neemt probeert ie het weer opnieuw. Zodra het dan bij diegene is gelukt om hem/haar mee te sleuren probeert hij het ook elke keer weer bij ons. Het enige wat werkt om hem tegen te houden is -als je het aan ziet komen- zijn neus te pakken en hem heel hard naar je toe te trekken, maar dit vind ik zelf niet zo'n fijne manier want zijn neus is wel gevoelig en hij heeft dit gewoon niet te doen.
Corrigeren met je stem of de andere kant oplopen heeft geen zin want hij trekt gewoon door.
Heeft iemand tips of iets waardoor we dit gedrag kunnen afleren? Alvast bedankt Lachen

Zelke

Re: Pony sleurt mensen mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:09

en het halstertouw eens om zijn neus draaien, dat je wat meer te zeggen hebt?

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:10

Hengstenketting?

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:10

Ik kan niet geod voor me zien hoe je dit bedoelt. Je loopt toch naast het paard met het halstertouw in je hand, hoe kan hij dan zijn kont naar je toe draaien. als hij zijn hoofd wegtrekt uit jouw handen dan heb je dat toch meteen door? Ik kan het echt even niet voor me zien Clown

GVR_Obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:11

Misschien moet je eens een cursusje NAtural Horsemanship of freestyle training of zoiets volgen. Leuk en heel leerzaam over wat voor signalen je je paard geeft en zou moeten geven. Hier leer je bijvoorbeeld ook om te gaan met dominantie e.d. Op internet is heel veel te vinden. Ik zou niet meteen beginnen met allerlei 'hulp'middelen.
Succes

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:17

1Sigrid1 schreef:
zijn neus te pakken en hem heel hard naar je toe te trekken, maar dit vind ik zelf niet zo'n fijne manier want zijn neus is wel gevoelig

En dat jij over de stenen sleept is niet gevoelig? Clown

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:19

ik zou niet beginnen met hengstenbitten of scherpere halsters. De controle over je paard zit hem in hoeveel respect hij voor je heeft. Dit paard respecteert duidelijk geen mensen en dat kan ook zonder geweld opgelost worden.
Ik zou dit geen dominantie durven noemen. échte dominantie is dat ze je niet meetrekken, maar omverlopen.
Ik zou je paard niet meer meeleiden als je naast zijn schouder staat, dat is nl in paardentaal de plaats voor het veulen. Dit paard moet achter je blijven, uit JOUW ruimte.
Probeer eens met wat volgoefeningen. Als jij stopt, moet het paard ook onmiddelijk stoppen. Doet hij dit niet, andere kant opgaan en negeren. Dit volhouden tot hij mee stopt uit je ruimte. Pas dan even wachten en belonen door te aaien.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:21

1 keer het touw door zijn liefe bekkie, goed vasthouden dan doet hij het vast noooit meer Clown

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:23

sassefras schreef:
1 keer het touw door zijn liefe bekkie, goed vasthouden dan doet hij het vast noooit meer Clown

Wat is dit nu weer voor domme opmerking Verward

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:26

die is grof maar word heel veel gebruikt hoor om paarden in bedwang te houden...hij doet zich 1x vreselijk zeer en daarna loopt hij heel braaf mee...
ik zou het persoonlijk niet doen,maar het werkt wel heel goed

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:30

Waarom het weer met geweld oplossen als het ook zonder kan? No Cheer

edit: ik zie nu net in de openingspost dat de andere kant oplopen geen zin heeft. Nuja, tuurlijk niet : een mens van zeg 60 kg tegen een pony van 400 Clown
De oefening die ik gegeven heb doe je preventief in de bak, of in de wei. Als je daarna deze houding blijft volhouden (de leider -jij dus- rechtop en niet naar het paard kijkend, het paard ontspannen acher je) dan ga je dit nooit meer voorhebben Lachen
Laatst bijgewerkt door Hananas op 22-11-08 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

1Sigrid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 23:31

dankjewel iedereen, ik zal even overal op reageren Bloos

Femke16 schreef:
Ik kan niet geod voor me zien hoe je dit bedoelt. Je loopt toch naast het paard met het halstertouw in je hand, hoe kan hij dan zijn kont naar je toe draaien. als hij zijn hoofd wegtrekt uit jouw handen dan heb je dat toch meteen door? Ik kan het echt even niet voor me zien Clown

haha ja het is een beetje moeilijk uit te leggen maar hij draait zich gewoon tegen je in zeg maar.
eerst zijn hoofd van je af en dan de rest van zijn lichaamtegen je in duwen.
Het is ook wel zo dat je het door hebt als ie dat doet ,maar dan is het dus eigenlijk al te laat want dan gaat ie al en dan houd je hem echt niet meer.

xmaddyx schreef:
Hengstenketting?

hebben we al eens geprobeerd en die negeert ie gewoon, hoe hard je ook trekt hij negeert het gewoon

Zelke schreef:
en het halstertouw eens om zijn neus draaien, dat je wat meer te zeggen hebt?

ook al eens geprobeerd Clown ook dit negeert hij gewoon, het lijkt net of het hem gewoon niet kan schelen of dat zn neus wordt dichtgeknepen en hij geen lucht meer krijgt hij rent gewoon door

GVR_Obelix schreef:
Misschien moet je eens een cursusje NAtural Horsemanship of freestyle training of zoiets volgen. Leuk en heel leerzaam over wat voor signalen je je paard geeft en zou moeten geven. Hier leer je bijvoorbeeld ook om te gaan met dominantie e.d. Op internet is heel veel te vinden. Ik zou niet meteen beginnen met allerlei 'hulp'middelen.
Succes

ja dat lijkt me ook wel erg handig en leerzaam, zal inderdaad eens even op internet kijken en hier op bokt of er iets over te vinden is Lachen

Vliendertje schreef:
1Sigrid1 schreef:
zijn neus te pakken en hem heel hard naar je toe te trekken, maar dit vind ik zelf niet zo'n fijne manier want zijn neus is wel gevoelig
En dat jij over de stenen sleept is niet gevoelig? Clown

dat is waar Clown

Dorienn schreef:
ik zou niet beginnen met hengstenbitten of scherpere halsters. De controle over je paard zit hem in hoeveel respect hij voor je heeft. Dit paard respecteert duidelijk geen mensen en dat kan ook zonder geweld opgelost worden.
Ik zou dit geen dominantie durven noemen. échte dominantie is dat ze je niet meetrekken, maar omverlopen.
Ik zou je paard niet meer meeleiden als je naast zijn schouder staat, dat is nl in paardentaal de plaats voor het veulen. Dit paard moet achter je blijven, uit JOUW ruimte.
Probeer eens met wat volgoefeningen. Als jij stopt, moet het paard ook onmiddelijk stoppen. Doet hij dit niet, andere kant opgaan en negeren. Dit volhouden tot hij mee stopt uit je ruimte. Pas dan even wachten en belonen door te aaien.

dankjewel, dat het aan een gebrek aan respect ligt had ik ook al overnagedacht. maar als ik hem achter me laat lopen dan draait ie zich alleen maar sneller om en houd ik hem helemaal niet meer. Maar ik zal er mee gaan oefenen!
edit: lees net je andere berichtje, ik zal er heel goed mee gaan oefenen in de bak en alles.
Maar dan nog het probleem, als hij het dan bij mij is afgeleerd, blijft hij het waarschijnlijk alsnog bij andere mensen doen. Of zie ik dat verkeerd ?

sassefras schreef:

een touw door zn bekkie? hoe moet ik dat voor me zien? als een soort bit ofzo?

edit: ik wil het het liefste zonder geweld oplossen.
Dat wil niet zeggen dat ik niet streng wil of kan zijn, en als het echt niet anders kan dan zal ik misschien wel iets moeten doen wat hem pijn doet , maar ik heb geen zin om hem -even overdreven Clown- verrot te gaan schoppen, slaan, trekken of wat dan ook.
Ondanks dat hij mij ook behoorlijk pijn kan doen als ik er weer eens achteraan hang Koe
Laatst bijgewerkt door 1Sigrid1 op 22-11-08 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:34

ja je slaat gewoon het uiteinde van het touw waar je mee loopt door zijn mond heen,zo kun je hem dan heel makkelijk sturen.
geen prettige methode hoor,maar het werkt.

grondwerk is een hele goede inderdaad,hij moet respect voor je krijgen en gewoon netjes meelopen aan dat touw zonder te zeuren

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:37

Als hij die harde middelen kan negeren, dan doe je echt iets niet goed!

paard moet gewoon naast je lopen en als deze wil draaien, dan zie je dat snel genoeg, dán moet je al ingrijpen met een korte duidelijke ingreep (ruk aan het touw). lange hulpen (zoals blijven trekken) onder de man of er naast, werken nooit of werken zelfs tégen je!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:38

1Sigrid1 schreef:
Dorienn schreef:

dankjewel, dat het aan een gebrek aan respect ligt had ik ook al overnagedacht. maar als ik hem achter me laat lopen dan draait ie zich alleen maar sneller om en houd ik hem helemaal niet meer. Maar ik zal er mee gaan oefenen!

Draait hij met het hoofd van je weg?
Als je veel kronkels achter elkaar maakt (2 stappen vooruit, 180 graden draaien, opnieuw wat stappen, ... ) is de kand vrij klein dat hij zicht omdraait.

1Sigrid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 23:42

superwoman schreef:
Als hij die harde middelen kan negeren, dan doe je echt iets niet goed!

paard moet gewoon naast je lopen en als deze wil draaien, dan zie je dat snel genoeg, dán moet je al ingrijpen met een korte duidelijke ingreep (ruk aan het touw). lange hulpen (zoals blijven trekken) onder de man of er naast, werken nooit of werken zelfs tégen je!

ik probeer ook altijd een stevige ruk aan het touw te geven met een duidelijke "Ho!" zodra hij het probeert. Alleen zodra je je blik 1 seconde van hem afwendt - om bijvoorbeeld het hek van de wei dicht te doen- is hij weg. Nu is het niet zo zeer dat ik het nooit kan voorkomen dat hij omdraait, maar ik wil gewoon graag dat hij het afleert. Want steeds als hij bij één iemand de kans heeft gekregen om om te draaien, moet ik weer van voren af aan beginnen.

1Sigrid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 23:44

Dorienn schreef:
Draait hij met het hoofd van je weg?
Als je veel kronkels achter elkaar maakt (2 stappen vooruit, 180 graden draaien, opnieuw wat stappen, ... ) is de kand vrij klein dat hij zicht omdraait.

dankje! dat klinkt wel erg werkzaam, ga ik proberen! Lachen

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:49

Splash_ schreef:
sassefras schreef:

Wat is dit nu weer voor domme opmerking Verward

hoezo dom ??????

gewoon 1 keer doen, en dat geintje haalt hij noit meer uit, enne je hoeft er niet aan te trekken dat doet pony zelf Clown

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:50

Hoi hoi, ik heb ooit geholpen met een haflinger die 'm ook gewoon smeerde als hij er zin in had. Die wist ook precies wat hij kon. Als ze weten dat draaien handig is, is dat erg vervelend. De NH dingetjes zijn wel heel handig. Ik werk er ook mee, maar (of eigenlijk en) heb dit opgelost door er een touwhalster aan te hangen en daar een 4 m lang touw....ik liet hem dan weglopen zonder druk tot het touw op was....en dan tegenhouden. In principe loopt hij dan tegen zijn eigen halster aan. Flink kracht zetten, je voordeel is dat je extra leverage hebt omdat je van absoluut geen druk naar heel veel druk gaat. Het is niet heel vriendelijk, maar ook niet heel onaardig, hij doet het zichzelf aan. Zorg dat je in dat stukje naar het eind van het touw 0 druk hebt, anders kan hij zich alsnog sterk maken alvast en ben je te laat. Overigens werkte het bij de eigenaren ook heel goed.

Touwhalsters zijn wel ideaal voor dit soort dingen, ze geven veel meer druk dan een stalhalster wat is gemaakt om druk te verdelen. Om die reden mag je een paard/pony er ook nooit mee vast zetten, met een touwhalster, als hij/zij gaat hangen kan hij/zij echt schade aan zichzelf toebrengen!

Zowiezo is een cursus heel leuk en zinnig. En die oefeningen ook. En soms moet je in het begin best even heftig (lees: duidelijk) zijn, hij moet weer even leren dat hij zijn aandacht bij jou moet houden....boeken lezen is ook een super idee...

Tot je het een beetje onder de knie krijgt kan een hengstenketting trouwens wel helpen hoor, al is het alleen maar om te rammelen en hem daarmee met zijn aandacht bij jou te houden. Ik heb er jaren mee gewerkt toen ik de touwhalstertjes nog niet kende en ik denk dat als je voorzichtig bent, dat het niet heel veel kwaad kan. Draai de ketting wel een paar keer om de neusriem en onder naar de ring onder de neus, zodat je niet je hele halster meedraait.

En tsja, dit is niet de liefste methode misschien (met ketting) maar als dit snel je probleem oplost, dan is het toch niet heel erg fout. Een pony die zijn eigen kracht kent is ook echt heel vervelend!

Superwoman...als een pony gaat draaien ben je vaak al te laat...ook al geef je een ruk, dat negeren ze vaak...overigens denk ik dat ts best snel is, want bij haar gebeurt het niet zo vaak...nu de rest nog Tong uitsteken

1Sigrid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 23:51

misschien nog iets wat ik trouwens even moet zeggen.
Als je met hem loopt wanneer hij een hoofdstel om loopt is er geen enkel probleem. Dan probeert hij ook geeneens om te draaien ofzo.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:55

nou helemaal simpel, hoofdstelletje over het halster en klaar Haha!

1Sigrid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 23:55

Elpharo schreef:
Hoi hoi, ik heb ooit geholpen met een haflinger die 'm ook gewoon smeerde als hij er zin in had. Die wist ook precies wat hij kon. Als ze weten dat draaien handig is, is dat erg vervelend. De NH dingetjes zijn wel heel handig. Ik werk er ook mee, maar (of eigenlijk en) heb dit opgelost door er een touwhalster aan te hangen en daar een 4 m lang touw....ik liet hem dan weglopen zonder druk tot het touw op was....en dan tegenhouden. In principe loopt hij dan tegen zijn eigen halster aan. Flink kracht zetten, je voordeel is dat je extra leverage hebt omdat je van absoluut geen druk naar heel veel druk gaat. Het is niet heel vriendelijk, maar ook niet heel onaardig, hij doet het zichzelf aan. Zorg dat je in dat stukje naar het eind van het touw 0 druk hebt, anders kan hij zich alsnog sterk maken alvast en ben je te laat. Overigens werkte het bij de eigenaren ook heel goed.

Touwhalsters zijn wel ideaal voor dit soort dingen, ze geven veel meer druk dan een stalhalster wat is gemaakt om druk te verdelen. Om die reden mag je een paard/pony er ook nooit mee vast zetten, met een touwhalster, als hij/zij gaat hangen kan hij/zij echt schade aan zichzelf toebrengen!

Zowiezo is een cursus heel leuk en zinnig. En die oefeningen ook. En soms moet je in het begin best even heftig (lees: duidelijk) zijn, hij moet weer even leren dat hij zijn aandacht bij jou moet houden....boeken lezen is ook een super idee...

Tot je het een beetje onder de knie krijgt kan een hengstenketting trouwens wel helpen hoor, al is het alleen maar om te rammelen en hem daarmee met zijn aandacht bij jou te houden. Ik heb er jaren mee gewerkt toen ik de touwhalstertjes nog niet kende en ik denk dat als je voorzichtig bent, dat het niet heel veel kwaad kan. Draai de ketting wel een paar keer om de neusriem en onder naar de ring onder de neus, zodat je niet je hele halster meedraait.

En tsja, dit is niet de liefste methode misschien (met ketting) maar als dit snel je probleem oplost, dan is het toch niet heel erg fout. Een pony die zijn eigen kracht kent is ook echt heel vervelend!

Superwoman...als een pony gaat draaien ben je vaak al te laat...ook al geef je een ruk, dat negeren ze vaak...overigens denk ik dat ts best snel is, want bij haar gebeurt het niet zo vaak...nu de rest nog Tong uitsteken

hartstikke bedankt hier heb ik echt iets aan! Bloos
het is inderdaad heel lastig om hem voor te zijn
ik zal eens met de eigenaar bespreken voor zo'n touwhalster enzo!
en ook eens wat boeken uit de bieb halen voor NH (kom ik daar ook nog eens Clown )

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:55

ik had ook dat probleem!
daarna hengstenketing gaan gebruiken en ieder keer als ze ook maar iets verkeert wou gaan doen harde ruk er aan maar kort en niet te lang en duidelijk stem nu kan ze zelf los lopen of een kleuter kan er mee lopen.
en niet bang zijn dat hij iets gaat doen. dan doet ie het alleen maar sneller

1Sigrid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 23:56

sassefras schreef:
nou helemaal simpel, hoofdstelletje over het halster en klaar Haha!

ja maar, je moet toch gewoon normaal met een halster kunnen lopen ? Clown

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:59

nou blijkbaar niet Clown , daar ben je dit topic toch voor begonnen ??