Inzakken leren laarzen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Inzakken leren laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:19

Over een paar maanden ga ik mijn eerste paar leren rijlaarzen aanschaffen, Petries.
Bij andere mensen zie ik dat hun laarzen behoorlijk ingezakt zijn boven de enkels, is dat de bedoeling? Of gaat dit vanzelf doordat je tijdens het rijden je hakken uitdrukt en misstaat het daardoor ook niet tijdens het rijden?

Tanja

Re: Inzakken leren laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:43

HAR-->RUI

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:35

Bijna alle leren laarzen zakken een beetje in. dat komt door het rijden

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:41

Dat is heel normaal! Bij het aanmeten zorgen dat ze hoog genoeg zijn, mijn Cavallo's zaten halverwege mijn knieschijf, zijn nu mooi ingezakt en zitten nu heel mooi.
In het begin veel gewoon mee lopen, bv met de hond wandelen. Goed insmeren en lopen dan worden ze al soepeler. De eerste paar keer met rijden wil het wel eens helpen rond de enkels het leer ietsje nat te maken, gewoon even heel kort de slang erover, en dan zitten ze met 2 of 3 keer rijden helemaal super!

Altijd goed schoon houden en proberen zo min mogelijk in de stal (ivm agressieve urine) aan te doen. Dus na het zadelen aan en na het rijden weer uit.

Veel plezier ermee Haha!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:42

Leren laarzen zakken meestal iets in, ongeveer tot 2 cm. Je kunt er ook laarzenspanners in doen dan zakken ze minder uit. Iets uitzakken hoort erbij anders zit het zo stijf bij je enkels.

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:43

De mijne zijn niet zo erg ingezakt hoe kan dat dan ?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:56

Dniez, dit kan ook aan het merk liggen of dat je ze alleen gebruikt om mee te rijden. Zelf heb ik Petrie Perfect, ik doe ze aan vlak voordat ik op mijn paard stap en doe ze uit meteen na het afzadelen, deze zijn ook heel weinig ingezakt en ik gebruik niet eens spanners.

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:02

Ik heb ook petrie perfect en gebruik ze alleen om te rijden(ong. 3 x per week)en loop er niet hele dagen op en gebruik ook geen spanners.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:27

Komt door het rijden (als je de hakken uitdrukt).

Wuppie-power

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:41

Dat doen ze altyd wel een beetje. Het beste is om in het begin meteen vanaf de eerste keer dat je ze aan hebt gehad van die laarzenspanners. Die worden door alle laarzenverkopers vaak aangeraden!

SalentOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:00

dat gaat vanzelf en dat is heel normaal. dat komt gewoon door het rijden zoals iedereen al zegt Lachen

ceso

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 12:57

Het is heel normaal want anders kun je je hakken niet uitdrukken. Knipoog

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 12:59

veel mee rijden en zo min mogelijk mee lopen, dan zakken ze op de juiste plek iets in, maar zitten ze beter. Door er veel op te lopen zakken ze op de verkeerde plek in, kans dat je berlijn er uit komt, of dat je blaren krijgt op je hielen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:35

Das een eigenschap van leer. Daarom moet je nooit veel te ruime laarzen kopen omdat je daar wel ingroeit....

SRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 17:07

Mij werd verteld dat ik er eerst 2 weken elke dag een halfuurtje op moest lopen. Dit heb ik niet 2 weken volgehouden Tong uitsteken ik rijd er nu af en toe mee. Niet elke keer, want dat is niet goed voor mijn knieholtes (A). Ik heb trouwens ook Petrie (standaard). Inzakken is normaal, ze hebben me er bij Divoza goed over geinformeerd.

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 20:22

Laarzenspanners helpen volgens mij ook wel idd Ja

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:38

Vaak nemen mensen te hoge laarzen, en daardoor zakken ze juist in. Op het moment dat ze aan de achterkant te lang zijn als je in de dressuurhouding zit, duw je ze naar beneden met je bovenbeen, maar door je beugel houd je het weer tegen. Zo krijg je dus flink ingezakte laarzen. Ze zakken veel minder in als je ze goed op maat koopt. En daarbij zijn laarzenspanners inderdaad heel belangrijk!!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:10

Ze moeten toch wel wat inzakken hoor anders is er niet mee te rijden ... Als je voor het eerst leren larzen hebt is het zowiezo of je met twee benen in het gips zit. Het leer moet een beetje breken voor ze lekker zitten Lachen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:48

Het leer moet zeker breken Riant, maar echt flink inzakken is daarbij niet nodig.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:08

Ik ben blij dat ze gezakt zijn, want anders deden ze zeer in m'n knieholtes Tong uitsteken
Heb ze lekker hoog gekocht, dat vind ik het mooist.

Vond het in het begin een drama, die leren rijlaarzen, maar als je er eenmaal 'door heen bent' wil je niet anders meer.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:34

Ik houd het bij leren chaps, heerlijk die dingen Haha!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:37

Dniez schreef:
Ik heb ook petrie perfect en gebruik ze alleen om te rijden(ong. 3 x per week)en loop er niet hele dagen op en gebruik ook geen spanners.

Ik heb die laarzen ook en na 2 jaar gewoon netjes ingezakt maar niet overdreven
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4FMGZXNA.jpg

Ben wel blij dat dit niet zo vreselijk inzakt..

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:40

Tot welke maat gaan die laarzen?

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:31

Bij mij zeiden ze dat die zowizo moeten inzakken. Dat ik voordat ik mocht rijden eerst er een paar dagen gewoon mee moest lopen, met de rits maar half open (anders gaat de bovenkant die onder je knie komt rare plooien verkrijgen als je je benen buigt). Nu zijn ze al gezakt en ze zitten als genoten Lachen Zou niet meer zonder kunnen...

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:04

Ze zakken altijd in. Ze zaten bij mij na 1 jaar pas echt lekker. Ik raad je aan vooral veel ermee te rijden, dan zitten ze zo snel mogelijk het fijnste. Met mijn eerste paar heb ik in het begin veel gelopen en gefietst, met mijn tweede (huidige) paar ben ik meteen gaan rijden. Tweede paar reed eerder fijner dan het eerste paar. Lachen