Ben ik nou zo onredelijk? (Stalling probleem.)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Ben ik nou zo onredelijk? (Stalling probleem.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 17:34

Goed, ik moet even jullie mening weten.

Ik sta dus ergens met mijn paardje waar ik een weiland huur 24/7 het hele jaar door. Ik betaal hier 50 euro in de maand voor en het is een niet al te groot weiland.

Nu is het echter zo dat de omheining zo verrot is als maar zijn kan. De paarden staan letterlijk alleen maar achter schapengaas.
Nu heb ik de afgelopen weken met regelmaat de paarden uit de tuin geplukt en zelfs een aantal keer van straat.
Ben hier al regelmatig mee naar de staleigenaar gegaan en netjes gevraagt of ze er wat aan willen doen. Ja dat willen ze wel. Nu een behoorlijke tijd later is er nog steeds niks aan gedaan terwijl ze zelf met eigen ogen die paarden steeds zien ontsnappen. Ik heb inmiddels al ruim 30 keer bij ze op de stoep gestaan.

Vandaag om 9 uur 's ochtends zouden ze de omheining gaan doen. Kom ik om 3 uur aan om mijn paard te voeren, zie ik dat er wederom wéér niks aan is gedaan.
Ik bel dus wéér aan en vraag heel netjes waarom er nog niks aan die omheining is gedaan. Wederom uitgelegt dat ze langs een drukke weg staan waar ze als gekken overheen rijden en dat het écht een keer fout afloopt. En de verzekering vergoed niks, want de omheining is niet in orde.
En ineens werd ze me toch boos! Het was allemaal onze eigen verantwoording en wíj moeten zelf maar zorgen dat het op orde komt, want ónze paarden slopen te boel steeds etc etc.
Dat schoot me echt in het verkeerde keelgat. Wíj betalen potverdorie stalgeld daar en hún als verhuurders horen gewoon te zorgen dat de boel op orde is!
Ik weiger hiervoor op te draaien! Ze weten al zó lang dat ze er wat aan moeten doen. Ik vind het niet gek dat de paarden die omheining slopen. Kom zeg, een schapengaasje houd een paard toch zeker niet tegen?

Ik ben echt zo vreselijk kwaad! Ben ik nou zo onredelijk? Rolleyes

Nijn

Re: Ben ik nou zo onredelijk? (Stalling probleem.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:37

Het is alles behalve netjes dat ze er niets aan doen terwijl ze het wel toezeggen.
Ik ben alleen bang dat wanneer dit al langere tijd speelt ze niet van plan zijn om alsnog iets er aan te doen, is verhuizen naar een ander weiland geen optie?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:40

Gewoon verkassen, als die mensen de veiligheid van jouw paarden niet serieus nemen. En dat doen ze blijkbaar niet.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:41

ik zou het zelf doen hoor,
je betaald niet veel huur, bent zo te lezen de enige die het weitje gebruikt.
heb ik ook zo gehad, en altijd waar nodig zelf de omheining verzorgd.
het zijn jouw paarden toch, je kan niet gaan wachten tot die mensen er goed draad omheen zetten, en ondertussen het risico nemen dat ze eruit komen vind ik.
als het nou een weide is die door meerderen wordt gebruikt, dus dat je weidegang huurt, en regelmatig een ander stukje land hebt voor je paarden, dan vind ik het een ander verhaal, maar ik denk dat je dit landje gewoon zo kan inrichten als jij het wil.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 17:43

Ik ben niet de enige die mijn paard daar heeft staan. Knipoog
En ook zij hebben al regelmatig op de stoep gestaan.

Bedankt voor de reacties, ben zowiezo al aan het rondkijken voor een ander weitje.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:44

Sja... wat was de afspraak die in het begin gemaakt is?
Ik betaal ook stalgeld, maar ik moet wel alles zelf onderhouden en reparen. Daarom is het bedrag ook zo laag.
Dus ik zou zeggen: zoek een andere plek, of pak het zelf aan.
Je hebt prima hoge verplaatsbare palen, die je altijd mee kunt nemen of later weer kunt verkopen als je weggaat. Koop ze met de rest en je bent weinig per persoon kwijt en je hebt een veilige wei!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:44

ik zie het al gebeuren dat als TS het weiland zelf gaat omheinen de verhuurders "plots" gaan zeggen dat ze kan vertrekken of de huur opdrijven.

TS: als ik jou was zou ik al eens rondkijken naar een andere stalling. Je leeft stilaan op voet van oorlog met deze verhuurders waardoor je het op de duur niet prettig meer gaat vinden om er nog te komen. Of stel dat het toch een keertje goed misgaat....

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:45

Oei, ja dat is zeker gevaarlijk, een paard schrikt en rend zo door het gaas heen. Wil er al helemaal niet aan denken als het dan ook nog donker zou zijn. Boos!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 17:46

Welshcobfan schreef:
Sja... wat was de afspraak die in het begin gemaakt is?

Dat staat in het verhaal, zij zouden ervoor zorgen dat het op orde werd gemaakt.
@BenB, dat is dus al een keer gebeurd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:48

Nee ik bedoel: toen jij de wei huurde, wat is toen de afspraak geweest?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 17:49

Welshcobfan schreef:
Nee ik bedoel: toen jij de wei huurde, wat is toen de afspraak geweest?

Toen zijn over de omheining geen afspraken gemaakt. Dat is inmiddels al 8 jaar geleden, toen was ik 11 jaar en het kwam toen ook niet in me op dat ze wel eens door de omheining konden klimmen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:50

BenB schreef:
Oei, ja dat is zeker gevaarlijk, een paard schrikt en rend zo door het gaas heen. Wil er al helemaal niet aan denken als het dan ook nog donker zou zijn. Boos!

dat heb ik dus wel gehad met mn vorige pony,
ik dacht dat ze er wel achter bleef staan, maar ze is er om mij onbekende redenen dwars doorheen gegaan, de weg op, gelijk de eerste nacht al.
gelukkig door een omwonende terug gezet toen.
ik heb toen zelf hoge prikpalen gehaald en lint, en de boel beter omheind.
dat spul pak je zo weer mee als je van weiland verhuist.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:51

hmm lastig.
Is het een idee om gewoon met al je medeweidegenootjes eens om te tafel te zitten om zelf voor een omheining te zorgen? Want die prikpalen kunnen altijd nog gebruikt worden en zijn niet zo heel duur.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 17:53

Welshcobfan schreef:
hmm lastig.
Is het een idee om gewoon met al je medeweidegenootjes eens om te tafel te zitten om zelf voor een omheining te zorgen? Want die prikpalen kunnen altijd nog gebruikt worden en zijn niet zo heel duur.

Dat hebben we al gedaan, we hebben tot 3 keer toe het hele weiland met stroom voorzien. Echter bied dit geen oplossing blijkbaar.

En ik vind eerlijk gezegd niet dat dat onze taak is. Zij zijn de verhuurders. En voor dat kleine stukje weiland is die 50 euro een redelijk bedrag. Meer kunnen ze er ook niet voor krijgen.
Laatst bijgewerkt door Babeth op 22-11-08 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:55

in dat geval kan ik je alleen maar heel veel succes wensen en hopelijk vind je snel een veilige wei! Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:53

Ik zou afspreken het zelf te doen en de rekening door de eigenaren van het weiland te laten betalen. Je wilt de paarden tenslotte ook niet los hebben lijkt me, en als je moet wachten op een ander komt het echt niet goed.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:56

Zijn jullie ook al eens met zijn allen samen naar de verhuurder toegegaan?

Dan kun je misschien met elkaar wat afspreken om de problemen te verhelpen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:56

het hangt er maar net vanaf hoe je het landje hebt gehuurd. Is er sprake van een soort stallingsovereenkomst of van echt pure huur van het landje? Maakt het bijvoorbeeld voor de prijs nog uit hoeveel paarden je erop zet? Of betaal je puur 50 euro voor het land en mag je zelf weten wat je erop zet?

in het eerste geval kan je inderdaad eisen dat de omheining gemaakt wordt; in het laatste geval moet je daar zelf voor zorgen.

helaas worden dit soort dingen vaak niet duidelijk afgesproken...

*edit: ik zie dat er nog meer pensionklanten staan, dus is er sprake van een soort stallingsovereenkomst. In dat geval zou ik de eigenaar schriftelijk manen de zaak te repareren met een ultimatum. Doet hij dat niet, dan kan je een redelijk deel van de huur opschorten totdat hij de zaak in orde heeft gemaakt. Doet hij dat dan nog niet, dan kan je het uitgespaarde bedrag besteden voor reparatie van de omheining.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 22:54

[VvdD] -> [TAO]

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:05

Dat ligt er helemaal aan wat de afspraken geweest zijn bij het begin van de huurperiode.
Ik huur ook een stuk grond, maar de omheining is geheel voor mijn eigen rekening. Ik zou ook niet anders willen: nu weet ik dat het góed en degelijk gebeurd is.
Als ik moet vertrekken, haal ik alle palen (minstens 80) uit de grond en het lint gaat ook weer mee.
Hoe groot is het perceel wat je huurt? Ik hoor iedere keer: een klein stukje, maar voor de één is 300m2 een klein stukje en voor een ander is een lap van 2ha een klein stukje.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:09

Urielle schreef:
Ik zou afspreken het zelf te doen en de rekening door de eigenaren van het weiland te laten betalen. Je wilt de paarden tenslotte ook niet los hebben lijkt me, en als je moet wachten op een ander komt het echt niet goed.

Dat is precies mijn gedachte. Ja

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:25

hoe groot is het stuk wat je huurt?
en hoeveel mensen staan er met hoeveel paarde?
verder betaal je 50,- per paard of per persoon.
Is het alleen voor het land en kun je zelf bepalen wat je er op zet dan zou ik zelf gaan omheinen.

Lijkt mij dat je het beste met je paard voor hebt. Zelf zou ik deze niet achter gaas zetten, en zeker niet als ze er ook nog eens makkelijk uitkunnen.
Ik zou dan zelf gaan omheinen. Je hoeft niet perse houten palen en lint of koord te gebruiken. Je kunt ook veerstalen palen gebruiken, deze zie je vaak bij veeboeren staan. Doe er wit schrikdraad doorheen en je hebt ook een afrastering. Dit is niet zo heel erg duur en je kunt het zo weer meenemen als je gaat verhuizen.

Op agradi.nl staan genoeg afrasteringsmaterialen en niet eens zo heel duur.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:45

Als zij he tniet doen, kun je overwegen om het zelf te gaan doen.
Ga je ooit weg, dan neem je alles wat je zelf hebt gedaan gewoon mee (palen, lint/koort e.d.).
Of een ander landje gaan zoeken, als dan niet met de anderen die daar staan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:53

Wat is nou 50 euro in de maand?

Ik zou zelf ervoor zorgen, natuurlijk wel in overleg met de eigenaars en dan als er nog andere paarden staan van andere huurders, dan zou ik de kosten voor het materiaal delen, want hun paarden staan er immers ook?

Of anders gewoon, Daaaaaaaaaaaaaaaag en gaan verhuizen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:11

Met hoeveel paarden staan jullie daar?
En hoe groot is de wei?
Wat betaald iedereen? Is het voor kleine pony's en grote paarden bv gelijk de prijs?
Kunnen jullie niet beter met zijn allen naar de verhuurster gaan van de wei. En een oplossing bespreken?
Bv zelf omheinen en dat van de huur aftrekken.
Of dat hun het doen, maar dan wel veilig genoeg!