Deken nodig? Ik vind van wel, eigenaresse vindt van niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

victorielove

Deken nodig? Ik vind van wel, eigenaresse vindt van niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 20:27

Even korte uitleg over de eigenaresse van mijn verzorgpaarden.
Zij wil het allemaal zo natuurlijk mogelijk houden. 24/7 op de wei
enzovoorts. Daar ben ik het ook mee eens. Alleen het probleem is
dat onze paarden in de winter heel veel afvallen, omdat ze zoveel
energie nodig hebben om zich warm te houden. Ze krijgen hooi
en mais de hele dag dus voer genoeg (neem ik aan)

Nu wilde ik dus een deken opleggen zodat ze minder energie nodig
hebben om zich warm te houden en dus niet zo enorm veel afvallen.
Mensen om me heen kijken ons echt aan alsof onze paarden geen
eten krijgen ofzo. Dit vind ik zelf niet echt fijn en vind het ook niet
echt prettig om om zo'n sketetje te rijden...

Heeft iemand misschien een site, artikel of hele goede argumenten
waarmee ik mijn eigenaresse hopelijk mee over gehaald krijg.
Want uiteindelijk moet ík er wel mee rijden, maar het blijven haar paarden...

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Es_ther

Re: Deken nodig? Ik vind van wel, eigenaresse vindt van niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:30

Ramona valt in de winter ook een beetje af, maar heeft wel een deken.

Misschien raar; maar zeg wat je denkt. Het is niet goed voor je paardjes als ze zo mager zijn.
Ga niks stiekems doen, maar leg ze uit dat magere paarden het eerder koud hebben dan ''dikkere'' paarden.
Misschien is ze dan over?

Succes meis!

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:31

Mmm, wel een beetje vreemd!
Normaal zou een paard genoeg warmte moeten kunnen behouden als hij de hele dag eten tot zijn beschikking heeft!
Misschien dat er iets anders aan de hand is? Dat de paarden een bepaald tekort ergens van hebben?

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 20:36

Waaraan zouden ze dan een tekort hebben?
Wat zou ik nog meer bij kunnen voeren om ze een beetje dik te houden? En in de zomer is er niks aan de hand en hebben ze dikke gras buikjes Tong uitsteken

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:39

Tja, dat weet ik dan niet precies Clown
Mijn paardjes staan ook 24/7 buiten met altijd hooi en ze krijgen wortels bijgevoerd en ik heb nog nergens last van.
Bij de welkoop heb ik laatst ook een bak met aanvullende mineralen e.d. gekocht . Maar daar ben ik tijdelijk weer meegestopt dus ik weet niet helemaal zeker of het helpt, de verkoopster zei iig van wel!
Misschien dat je dan naar zoiets op zoek kan gaan?

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:40

in principe moet een paard zijn vacht ontwikkelen naar gelang het jaargetijde is. het zou mijn inziens best mogelij zijn dat je verzorgpaarden te weinig voedingsstoffen binnen krijgen. staan de paarden hoog in training? krijgen ze enkel hooi en mais?

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:42

Hebben de paarden een schuilstal? Vaak helpt dat al beter. Kost minder energie om zichzelf warm te houden, dus dan vallen ze waarschijnlijk minder af! Ja

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 20:55

nee schuilstal hebben ze niet en denk ook niet dat de eigenaresse van plan is er een aan te schaffen.

Ze lopen niet hoog in training. Ik rijd ze op B niveau 2 á 3 keer in de week.

Ze krijgen inderdaad alleen mais en kuil.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:01

Hmm.. Ik denk dat het wel genoeg is hoor.
Misschien wat muesli erbij, of iig wat petjepitamientje Knipoog

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:28

Beetje bijvoeren lijkt me een goede oplossing. Maar ben ook niet zo van de dekens, dus misschien niet objectief.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:29

wij hebben een heleboel dieren buiten staan zonder deken.
goede kwaliteit voer in de winter is wel belangrijk om ze op gewicht te houden.

ik weet niet hoe de kwaliteit voer daar is?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:30

In dit geval zie ik niet in dat dekens de uitkomst bieden.. Bijvoeren komt eerder in de buurt denk ik

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:33

Ik zou er niet blij van worden als mijn bijrijders ineens op eigen houtje ander voer ging regelen voor mijn paarden of ze dekens op wil doen. Wel overleggen met de eigenaresse dus. Je kan met haar overleggen om ze na het rijden iets te geven waar wat meer voedingsstoffen inzitten, zoals muesli, biks, een paar wortels of een pavo-koek. Ik zou een waterdichte deken ook aanraden, hoeft helemaal geen dikke te zijn, maar als zij dat niet wil dan houdt het op.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:33

Paarden heb in principe geen deken nodig, dekens zijn voor ons gemak ( en ja dat zegt iemand die altijd dekens op heeft liggen Tong uitsteken )
Misschien is de kwaliteit van het hooi niet goed? ij zegt ze krijgen genoeg, maar wat is genoeg? Normaal met onbeperkt goed hooi/kuil moet het voldoende zijn en hoef je niet eens bij te voeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:39

ik vind dat paarden die swinters buiten blijven onbeperkt mogen eten.

bij ons blijven ze prima op gewicht daardoor,zelfs nog wat aan de dikke kant ook.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:42

Die van mij staan ook de hele winter buiten, maar krijgen niet onbeperkt eten. Dan worden ze echt moddervet. Wel krijgen ze na het rijden wat muesli.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:45

twinducklin schreef:
Paarden heb in principe geen deken nodig, dekens zijn voor ons gemak ( en ja dat zegt iemand die altijd dekens op heeft liggen Tong uitsteken )
Misschien is de kwaliteit van het hooi niet goed? ij zegt ze krijgen genoeg, maar wat is genoeg? Normaal met onbeperkt goed hooi/kuil moet het voldoende zijn en hoef je niet eens bij te voeren.

Oh, held! Afgod
Einderlijk eens iemand die zelf dekens gebruikt en toch zegt dat het voor ons eigen gemak is. Die zie je niet veel!

Maar even ontopic; als de paardjes onbeperkt ruwvoer krijgen en zelfs nog mais, lijkt het me dat dat meer dan genoeg is om zich warm te kunnen houden. Ik ben van mening dat een paard geen dekens nodig heeft (uitzonderingen daargelaten). Misschien dat jij ze dun vind (door het contrast met hoe ze in de zomer zijn), maar ze dat niet zijn. Zou je een foto kunnen plaatsen waarop dat goed zichtbaar is?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:46

LauraMc schreef:
twinducklin schreef:

Oh, held! Afgod
Einderlijk eens iemand die zelf dekens gebruikt en toch zegt dat het voor ons eigen gemak is. Die zie je niet veel!

Maar even ontopic; als de paardjes onbeperkt ruwvoer krijgen en zelfs nog mais, lijkt het me dat dat meer dan genoeg is om zich warm te kunnen houden. Ik ben van mening dat een paard geen dekens nodig heeft (uitzonderingen daargelaten). Misschien dat jij ze dun vind (door het contrast met hoe ze in de zomer zijn), maar ze dat niet zijn. Zou je een foto kunnen plaatsen waarop dat goed zichtbaar is?

Is dat niet vervelend voor de eigenaresse als er foto's worden geplaatst van haar paarden?

Ik zou voor deze paarden zowiezo een schuilmogelijkheid maken dat helpt al veel.
Als de paarden gezond zijn zouden ze het prima moeten kunnen redden zonder dekens.
Hebben ze geen wormen, hoe vaak worden ze ontwormt?
Verder zou ik niks zonder toestemming doen.

BiancaSLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:51

ik ga ook voor bijvoeren..
die dikke vacht maken ze zelf wel aan, dat is geen enkel probleem.
zowieso niet zomaar een deken om doen.. af en toe wel of geen deken is erger dan continu geen

wil mijn paard zelf ook het liefst zonder deken buiten zetten, maar het is een draver en nog niet zo lang van de koers.. en hij is gewend om helemaal gepamperd te worden.. misschien dat ik het rustig ga afbouwen.. (niet nu natuurlijk haha.. heb alle tijd)

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:51

Is de ontworming wel in orde?
En een schuilmogelijkheid (al is het maar uit de wind staan) is natuurlijk wel een must.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:56

Als je zeker weet dat ze voldoende eten krijgen en geen wormen hebben of andere gebreken zou ik ook aan een deken gaan denken ja. Mijn paard had hetzelfde probleem, ze werd ontzettend mager in de winter zonder deken. Ze had geen wormen oid en kreeg volop ruwvoer en voldoende krachtvoer maar was broodmager. De DA adviseerde me daarom om er toch maar weer een deken op te leggen.
Ze was bovendien niet te rijden, zat geen greintje energie in.

Ik zou het er gewoon eens met de eigenaresse over hebben en als dat niet werkt zou ik me er maar bij neerleggen. Het zijn altijd nog haar paarden.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:25

Het plaatsen van foto's van paarden van anderen is zonder toestemming idd niet toegestaan, omdat sommige eigenaren dat niet zien zitten. Lachen

Dekens hebben ze als het goed is niet nodig, zoals gezegd, onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit zou voldoende moeten zijn.

Het kan wel slim zijn om bloed- en mestonderzoek te laten doen door de dierenarts, zodat medische redenen uitgesloten kunnen worden voordat je het voer aanpast en misschien komt er ook wel een oorzaak uit.
Zelf zou ik dan ook de DA er bij halen en pas aan de hand van de uitslagen van de onderzoeken bekijken wat er moet gebeuren. Lachen

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 01:31

Bedankt voor jullie reacties. even voor de duidelijkheid, ik wil die dekens neit voor mijn eigen gemak Knipoog want teddy beren zijn 't toch wel én daar is het toch ook gewoon winter voor? Dan maar langer uitstappen en misschien de training iets minder vermoeiend maken.
Mijn probleem is dat ze zoveel afvallen en naar mijn idee genoeg eten krijgen. Kwaliteit van het eten is goed. Ze hebben een wormenschema waar we ons netjes aanhouden dus dat is ook uitgesloten.

Foto's mag ik dus blijkbaar niet plaatsen.. Tong uitsteken Maar je kunt ieder ribje nauwkeurig tellen. En daar ben ik niet zo blij mee...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 01:38

Is dit een terugkerend probleem? Gaat het elke winter zo?

In dat geval staan ze wss op een te schraal stuk land want een gezond paard kan zichzelf op gewicht houden in de winter. Bij ons zijn ze nog steeds te dik terwijl ze niets meer eten dan gras, ja echt waar!
Zoek een tussenweg, spreek af dat je ze meer gaat bijvoeren want rondlopen als skeletten kan natuurlijk niet en is ook niet gezond. Mocht dat bijvoeren niet helpen dan kun je ze een deken op doen.
Met bijvoeren kun je oa denken aan een schep biks of evt merriebrok per dag, als ze echt mager zijn. Zorg ook voor de vitaminen, in biks zitten die wel maar als ze alleen gras en mais krijgen hebben ze wss tekort dus voer er dan voor de vitaminen wat bij, handje biks of evt pavokoeken.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:20

Bijvoeren met biks e.d. is een goede optie, maar doordat dit vrij snel verteerd zal het spijsverteringsstelsel niet lang bezig zijn.
Juist dat spijsverteringsstelsel zorgt voor veel warmte van binnenuit en daarom zou ik zelf meer ruwvoer gaan voeren als je medische problemen hebt uitgesloten.

Dat er een straks wormenschema bestaat, wil niet zeggen dat het betreffende paard geen wormen heeft.