merrie piept altijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jemaine

merrie piept altijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 16:17

Mijn merrie piept heel vaak. Als ze neust met een ander paard is zij de enige die veel lawaai maakt, dus gaat piepen. Ze zal niet slaan ze piept alleen maar.

Als ik haar longeer piept ze als ze ook soms als ze aan het werk gezet word, gaat vaak gepaard met oren in de nek. Ook doet ze haar hoofd in een snelle beweging omhoog. Ze is op dat soort momenten echt heel chagrijnig.

Wat houdt dat gedrag in, wat is dat piepen?

Lise81

Re: merrie piept altijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:53

Piepen is vaak een meestal een waarschuwing. Ik heb het vaker gezien bij merries - voornamelijk bij eigenlijk wat onzekere merries. Als het gene doorgaat waar ze niet van gediend zijn dan zou je soms wel een andere reactie kunnen krijgen - sommige gaan dan wel over tot een tik uitdelen.

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 18:26

inderdaad dan slaat ze met het voorbeen

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 03:55

Kan ook angst zijn. Of niet goed weten wat er van ze verlangt wordt. Ik rij sinds kort er eentje die piept zodra ze iets eng vind (ook bij andere paarden) of moeilijk, en inderdaad, als je niets doet gaat ze slaan met haar voorbenen, pure angst.

Wat ik dan doe is haar gerust stellen (tegen haar praten, over haar manenkam aaien, schoft kriebelen) totdat ze weer rustig is en op mij durft te vertrouwen. Pas dan gaan we verder met het werk en als het door het werk komt zetten we een stapje terug. Net zolang totdat ze me blindelings vertrouwt en beseft dat ik haar niet overvraag. Hoe lang dat gaat duren? Geen idee. Maar ze reageert op zich goed op me dus zal geen half jaar duren of zo.

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:17

Mijn paard kan ook lekker 'piepen' (ik noem het trouwens gillen) wanneer zij bij een andere merrie in de buurt komt. Nou heb ik gezien dat mijn paard in het land met andere paarden heel dominant is. En naar mijn idee laat zij aan andere paarden zien dat zij de baas is, en er niet van gediend is dat paarden dominant over haar worden. En wanneer dit niet direct geaccepteerd wordt door het andere paard, kan ze ook gaan slaan met haar voorbenen. Naar mijn idee is het dus heel natuurlijk gedrag om te laten weten dat zij de baas is.

Wanneer paarden dit dus doen wanneer ze aan het werk zijn, en iets moeilijk beginnen te vinden, dan is dit naar mijn idee een teken dat ze willen weten dat ze er niet van gediend zijn. Ik ben dan ook van mening dat jij de baas bent, en dat je dus moet laten weten dat je paard niet dominant mag zijn over jou. Hier zijn heel wat methodes voor...

Maar goed dat is mijn mening, ik heb al gemerkt dat veel mensen op dit forum een heel verschillende manier van kijken hebben. Je moet dus doen wat het beste bij jou past.

Michelle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:34

Ik heb ook een merrie die ook wel is gilt. het is bij haar helemaal erg als ze hengstig is dan hoeft er maar een paard aan haar te komen en ze begint al te gillen. dus misschien ligt het een beetje aan der hengstigheid Lachen!

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:51

Michelle_1 schreef:
dus misschien ligt het een beetje aan der hengstigheid Lachen!

Dan doet die van mij het ook erger inderdaad...

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:48

Die van mij piept als ze wil/gaat spelen....

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:16

Mijn merrie wil altijd graag de baas zijn. Dus als er in het land naast ons nieuwe paarden staan of paarden die ze een tijd niet gezien heeft moet ze altijd de diens uitmaken. En dat gaat met een hoop gegil. Trappen met het voorbeen doet ze niet, maar dat komt eerder door mijn stroomdraad dan dat ze het niet zou willen doen. Buiten doet ze dat namelijk wel als ze kennis maakt met andere paarden.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:18

Mijn ruin doet dat ook:P niet als hij neust, maar wel als ik hem longeer en iets te veel met de zweep klpat, dus volgens mij is het ook angst.

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 14:27

odolphie schreef:
Mijn paard kan ook lekker 'piepen' (ik noem het trouwens gillen) wanneer zij bij een andere merrie in de buurt komt. Nou heb ik gezien dat mijn paard in het land met andere paarden heel dominant is. En naar mijn idee laat zij aan andere paarden zien dat zij de baas is, en er niet van gediend is dat paarden dominant over haar worden. En wanneer dit niet direct geaccepteerd wordt door het andere paard, kan ze ook gaan slaan met haar voorbenen. Naar mijn idee is het dus heel natuurlijk gedrag om te laten weten dat zij de baas is.

Wanneer paarden dit dus doen wanneer ze aan het werk zijn, en iets moeilijk beginnen te vinden, dan is dit naar mijn idee een teken dat ze willen weten dat ze er niet van gediend zijn. Ik ben dan ook van mening dat jij de baas bent, en dat je dus moet laten weten dat je paard niet dominant mag zijn over jou. Hier zijn heel wat methodes voor...

Maar goed dat is mijn mening, ik heb al gemerkt dat veel mensen op dit forum een heel verschillende manier van kijken hebben. Je moet dus doen wat het beste bij jou past.

Dit kan wel kloppen voor die van mij, want als ik niet uit kijk wanneer ze naar mij gaat piepen dan beweegt ze haar achterhand richting mij zo van zal ik jou eens ff slaan, of met haar voorbenen. Als ik haar dan weer aai en gerusstel dan is er niks meer aan de hand, en doet ze gewoon wat ik van haar vraag.

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:48

mijn merrie geeft ook vaak zo'n "gilletje"
dit doet ze als ze weet dat ze naar het land mag,je haar halster omdoet,haar opzadelt of opstapt.
Ik vraag me af of jullie dit ook wel is hebben meegemaakt.
Ze lijkt dan niet echt boos ofzo,en ze doet het ook bij voor haar ogenschijnlijke leuke dingen.

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:20

Een fjord bij mij op stal doet dat altijd als voorteken van een debiele bokactie. De eigenaresse weet dat ze op moet letten dan.

brenda13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:00

hallo, ik noem het gillen, onze merrie is nogal dominant en als er een onbekend paard bij haar komt bv met een buitenrit of in het land dan begint ze als ze dichterbij het vreemde paard komt te gillen en te stampen met de voorbenen, als het andere paard zich dan niet terug trekt bestaat de kans dat ze een keer uithaalt met de voorbenen of een flinke hap geeft, voor mij is het een teken van dominant gedrag tegenover andere en vooral vreemde paarden, dan moet gewoon de rangorde even worden vastgesteld, tegenover ons vertoond ze dit gedrag nooit.