Paard raakt in paniek bij poetsen op hals.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noatjuhh

Paard raakt in paniek bij poetsen op hals.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 22:26

Zoals de titel zegt: mijn paard raakt continu in paniek bij het poetsen van de hals.
Ze begint te bijten, en probeert te schoppen.
Kortom: ze begint heel aggressief te doen.
Heeft iemand van jullie dat ook?
En is er een oplossing?

Chaelle

Re: Paard raakt in paniek bij poetsen op hals.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:31

Misschien heeft ze er een wonde? Of zit er binnenin iets niet goed? Door haar vertoonde gedrag lijkt het wel of ze pijn heeft. Weet je de achtergrond van je paard, is ze vroeger mishandeld geweest of heeft ze iets voorgehad?

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:52

De mijne had dat ook de eerste paar keren. Dan ging ie hangen op de poetsplaats. dat was echt niet leuk. Ik zou eens heel rustig aan opbouwen met poetsspullen in de hals. Misschien eerst eens iets van een wollen handschoen ofzo en daarna voorzichtig met een rubberen roskam.
mijne was trouwens schrikachtig door wondjes en omdat ie het vertrouwen in mensen een beetje kwijt is.

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:58

misschien ben je te enthousiast aan het poetsen? (lees te hard/ruw) of zoals eerder gezegd heeft ze er nare ervaringen mee of wondjes? zou proberen om gewoon wat te aaien met een hele zachte borstel (zo'n geitenharen glansborstel)
, kijken of ze dan nog zo heftig reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:00

Heb je dit paard al lang? heeft ze dit altijd al gedaan?

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:03

Mijn paardje staat altijd los en zodra ik haar hals of hoofd ga borstelen loopt ze weg of gooit haar kop in de lucht. We hebben een goeie band maar ze vind het gewoon niet prettig. Als ik jou was zou heel langzaam aan oefenen met gewoon je handen zachtjes strelen. Als haar hoofd/half vies is lekker laten zitten niet belangrijk. Komt vanzelf goed..

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 00:01

Dat heeft de mijne met de voorbenen en borst, stampt zelfs even dan! Tja ik doe het wel maar dan maar even kort.

eveline_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:46

pijn misschien? je hoeft het natuurlijk niet altijd van buiten te zien, misschien zit er iets niet lekker van binnen...
mijne word boos als k haar flanken poets, en haar buik, maar dat vind ze gewoon niet fijn, gewoon een beetje aanstellen, dat kan natuurlijk ook....

Liiisaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:56

Misschien een nare ervaring gehad?
Is het ook als je haar aait? Of alleen als je haar poetst?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:43

Heeft ze dit trouwens ook bij haar hoofd? Of alleen op de hals?? En is het aan 1 kant of aan meerdere kanten?

Als het alleen haar hals is zou ik veel oefenen, heel veel oefenen. Denk niet dat het door te hard poetsen komt want dat zal ze het ook op andere plekken hebben. Gewoon beginnen bij de schouder en al zachtjes pratend omhoog gaan naar de plek die ze eng vind. Als ze weer zo reageert stap naar achter en blijven praten tot ze op jouw reageert. Dan weer naar haar toe en het zelfde proces. Je zult steeds hoger komen en op een gegeven moment is er niks meer aan de hand.

Heeft ze dit trouwens ook bij haar hoofd? Of alleen op de hals?? En is het aan 1 kant of aan meerdere kanten?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:34

Uitzoeken waar het vandaan komt, als er 1 bepaald plekje op de hals is kan het best pijn zijn. Meeste paarden doen als er een wondje is, de nek uit reflectie wegdraaien, doen wij ook. Lijkt me stug dat ie daarvan door t lint gaat.

Als het angst is gewoon blijven poetsen alsof er niets aan de hand is dus confronteren met hetgene waar ze bang voor is.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:49

Zie hier al allemaal goede tips Lachen
Idd gewoon eerst rustig aaien en kijken of het alleen op de hals is of ook op het hoofd.
En natuurlijk altijd zelf kalm en rustig blijven!