paard word steeds sagereiniger.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

viperlover

paard word steeds sagereiniger.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 22:08

Hallo allemaal,

Mijn paard was eerst altijd heel vrolijk nu nog steeds wel maar tog minder.

Het aansingelen maakte hem eerst niks uit nu begint die tog te happen naar me en boos te kijken terwijl ik het gewoon rustig aan gaatje voor gaatje doe. Het is ook niet zo dat me zadel niet goed licht want heb net een nieuw zadel en deze is onderlaatst weer opgevuld en licht weer 100%.
Maar het is tog erg vervelend dat die begint met happen hij is nog jong en ik dacht eerst nou mooi hij vind het niet vervelend, maar nu is het tog zo van moet dat nou weer! erg vervelend dus en moeilijk af te leren.

Ook als hij de stal uit gaat geef ik hem altijd wat hooi om te knabbelen als ik hem ga poetsen maar ik merk als hij het niet snel genoeg krijg die ook sagereinig wordt.

Komt dit gewoon door teveel verwennen met eten? Want ik zelf verwen hem eigenlijk wel teveel dat zegt iedereen maar als ik hem nou niet iets lekkers geef word die helemaal boos.

En eerst was die tegen andere paarden ook gewoon heel lief en nu ook als die eten heeft word die echt boos op ze als hij in ze stal staat en ze lopen alleen maar langs hem heen.

Ik heb nu ook een stal met een luikje dat hij naar buiten kan kijken dat had ik eerst niet omdat dat niet van de manege mog. Doordat hij dat nu heeft is hij weer ietsje vrolijker geworden behalve dan als er paarden langs komen die hij niet mag.

Weten jullie hier iets tegen te doen?
Bedankt voor het lezen En ik hoop dat jullie nog goede tips hebben hiervoor.

Mach

Re: paard word steeds sagereiniger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:39

hey
ik heb niet echt een oplossing voor zijn gedrag,
het kan zijn dat hij/zij pijn heeft aan buik, wondjes/pijn op plaats waar zadel en singel ligt?

hij gaat er nu vanuit dat als jij hem poets dat hij eten krijgt dit is niet goed want hij gaat zich nu opdringen!
mijn pony hapt ook veel en de eerste tip die je op bokt vaak tegenkomt is absoluut niet uit de hand voeren,,

succes ermee verder
groetjes j

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 01:07

Heb je een bijrijder die hard aansingelt? Bij mijn miep had ik een bijrijder die in een keer de singel strak trok (dat mens moet een paar armen hebben van hier tot tokio), en sindsdien is Miep ook happerig bij het aansingelen. Ik doe het ook gaatje voor gaatje, heel voorzichtig.

Wat ook kan is dat je paard wat is afgevallen en dus los vel heeft dat tussen de singel en de gesp kan gaan zitten en dat doet enorm au! (bij een dressuurzadel). Of dat er per ongeluk wat haar tussen de gesp komt, dat gaat ook trekken en pijn doen en gebeurt meestal vrij ongemerkt.

En poetsen associeren met eten is nooit handig, daarmee krijg je automatisch happerige paarden omdat ze eten verwachten.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:28

Als het idd geen aansingelpijn is door wondjes ofzo, dan is het gewoon naar gedrag.
Als ik het zo lees doet je paard het meer en meer. En is het van je paard een poging de baas te worden (of zijn) over jou.
Ik zou idd stoppen met voeren uit de hand, of hooi neerleggen.
Het in jou richting happen of zuur kijken kan je negeren. Geen reactie van jou is dus geen aandacht dus zinloos voor het paard om door te gaan.
Trek je ook niet terug als je paard zuur naar voren komt, er wordt op dat moment ingeschat hoe stevig jij in je schoenen staat en of je dus leider kan zijn over het paard. Je hoofd naar achter doen is geen probleem maar verplaats je voeten niet naar achteren. Mocht je dit toch eng vinden blijf buiten de box staan en laat het paard naar jou toekomen.

Persoonlijk als je paard je echt bijt zou ik hem een klap verkopen. Mijn voorkeur is op de hals (waar je normaal beloont met een klopje), paarden in een groep worden daar ook gebeten bij een misstap.
Ik weet niet je leeftijd, maar misschien kan je wat hulp krijgen van iemand die niet gevoelig is voor deze dingen, en gewoon zijn/haar ding blijft doen. Je zou dan van afstandje kunnen kijken wanneer het dier het doet. Misschien kan je dan achterhalen waarom ie het doet.

Moeilijk uit te leggen zo Tong uitsteken Ik hoop dat je het begrijpt.

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 14:43

[quote="mick75"]
Heb je een bijrijder die hard aansingelt? Bij mijn miep had ik een bijrijder die in een keer de singel strak trok (dat mens moet een paar armen hebben van hier tot tokio), en sindsdien is Miep ook happerig bij het aansingelen. Ik doe het ook gaatje voor gaatje, heel voorzichtig.

Wat ook kan is dat je paard wat is afgevallen en dus los vel heeft dat tussen de singel en de gesp kan gaan zitten en dat doet enorm au! (bij een dressuurzadel). Of dat er per ongeluk wat haar tussen de gesp komt, dat gaat ook trekken en pijn doen en gebeurt meestal vrij ongemerkt.

En poetsen associeren met eten is nooit handig, daarmee krijg je automatisch happerige paarden omdat ze eten verwachten.

Nee ik heb geen bijrijder maar ik kon een poosje geleden niet op zaterdag en toen heeft iemand anders hem de zaterdag gedaan, het kan zijn dat zij hem toen te snel heeft aangesingeld en dat hij het daarom niet meer leuk vindt, maarja ik ben er natuurlijk niet bijgeweest dus zou het niet weten.

En hij is ook wat afgevallen omdat hij veel te dik was maar of dat nou zoveel is geen idee;) Maar ik zou vandaag even opletten of er een velletje tussen zit. en even zijn benen naar voren doen voor de zekerheid.

En ik denk dat ik hem maar geen eten meer geef bij zijn stal tog vind ik dit wel heel moeilijk! want eigenlijk iedereen bij ons op stal doet dit waarom weet ik niet maar dat is altijd al zo geweest. Maar ik merk tog wel dat hij dan perce eten wil hebben en als hij het niet krijgt boos gaat kijken. En als ik eraan kom met wat hooi zit die echt heel boos te kijken totdat hij het krijgt. Dus ik ga het mezelf maar eens afleren haha!
Iig bedankt voor je tips!

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 14:48

Als het idd geen aansingelpijn is door wondjes ofzo, dan is het gewoon naar gedrag.
Als ik het zo lees doet je paard het meer en meer. En is het van je paard een poging de baas te worden (of zijn) over jou.
Ik zou idd stoppen met voeren uit de hand, of hooi neerleggen.
Het in jou richting happen of zuur kijken kan je negeren. Geen reactie van jou is dus geen aandacht dus zinloos voor het paard om door te gaan.
Trek je ook niet terug als je paard zuur naar voren komt, er wordt op dat moment ingeschat hoe stevig jij in je schoenen staat en of je dus leider kan zijn over het paard. Je hoofd naar achter doen is geen probleem maar verplaats je voeten niet naar achteren. Mocht je dit toch eng vinden blijf buiten de box staan en laat het paard naar jou toekomen.

Persoonlijk als je paard je echt bijt zou ik hem een klap verkopen. Mijn voorkeur is op de hals (waar je normaal beloont met een klopje), paarden in een groep worden daar ook gebeten bij een misstap.
Ik weet niet je leeftijd, maar misschien kan je wat hulp krijgen van iemand die niet gevoelig is voor deze dingen, en gewoon zijn/haar ding blijft doen. Je zou dan van afstandje kunnen kijken wanneer het dier het doet. Misschien kan je dan achterhalen waarom ie het doet.

Moeilijk uit te leggen zo Tong uitsteken Ik hoop dat je het begrijpt.

Bedankt voor je tips. Ikzelf ben 17 jaar en ik ben niet bang voor hem maar het is meer dat het gewoon vervelend is voor andere mensen die langskomen met hun paarden en ik wil gewoon niet dat hij zometeen nog gemener wordt! Want het is echt een superlief paard altijd oortjes naar voren vrolijk zijn enz. Maar ik denk gewoon dat hij zo is geworden omdat hij teveel verwend wordt. Hij stond hiervoor op een dressuurstal en daar kreeg hij natuurlijk niet zoveel aandacht als bij mij. En daar werd hij ook niet gevoerd bij het poetsen en kreeg die gewoon z'n eten wanneer alle paarden het kregen. Want die mensen hebben het natuurlijk heel druk. Dus dat is net even wat anders allemaal.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:47

Staat hij hele dagen op stal met weinig hooi? Mss heeft hij last van maagzuur ofzo?

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:55

mij lijkt het dat jij gewoon met een dominant paard te maken hebt... Hij associeert poetsen met eten, en wordt dan terecht boos! Jij hebt hem dat immers aangeleerd. Dus eerst en vooral zou ik het eten geven bij het poetsen ofwel laten, ofwel als standaard handeling behouden... Niet 1 keer wel, andere keer niet. Paarden associëren nu eenmaal dingen met elkaar en vaak heb jij als mens dat in 90% van de gevallen toch zelf aangeleerd, al is het onbewust. Even een voorbeeld: vroeger ging ik samen rijden met een vrouw die haar paard geleerd had voor elk kruispunt te stoppen. Wel zo veilig op de weg, maar op een keer waren we niet aan het opletten en deed haar ruin dat in het bos ook. Het waren vrij grote bospaden die elkaar kruisten en hij zag het gewoon als een kruispunt. Zij is toen over haar paard gevlogen, en wij zijn er tegenaan gebotst... Maar het was onze eigen schuld!

Anderzijds moet jou paard leren jou ruimte te respecteren. Als jij geen snoep bij hebt, is dat pech voor hem... Hij heeft dan niet te happen. Dat kan je oplossen door ogen op je rug te hebben (bij wijze van spreke) en je lichaam te beschermen door te blocken. Vb als je paard wil bijten sla je je elleboog uit. Als hij daar tegenaan botst is dat ZIJN probleem. En geloof me, ze zullen het vlug weten hoor. Mijn paard durft als ze het niet eens is als ik bijvoorbeeld haar voeten wil optillen in mijn gat bijten, tot ik eens héél nonchalant mijn voet op dat moment omhoog zwiepte en ze er met haar neus tegenaan stootte. Ze heeft het nog maar een paar keer geprobeerd met elke keer hetzelfde resultaat. Uiteindelijk bedacht ze zichzelf het maar te laten. Dat kan je ook doen bij het aansingelen. Als hij dreigt te bijten of te happen gewoon je elleboog uitslaan, maar zonder hem aan te kijken, want dan weet hij dat jij bewust je arm uitgeslaan hebt.
Probeer ogen op je rug te hebben en te zien wanneer hij iets probeert en bescherm je lichaam.

Ik heb mijn paard ook geleerd dat als ik hooi neerleg dat ze pas mag komen wanneer IK zeg dat ze mag komen. Ik kan het absoluut niet hebben als ik hooi aan het leggen ben en m'n paard ondertussen happen eruit trekt. Eerst wachten tot ik mijn ding gedaan heb, dan pas aanvallen. Zo hetzelfde met voeren. Eerst wachten tot ik de emmer omgekapt heb, dan pas aanvallen.

In geval van bijten of happen raad ik je af je paard 'actief' te meppen; Daarmee bedoel ik dat je mept op het moment dat hij bijt... Want daarmee creëer je bij dominante en slimme paarden het spelletje: hoe vlug kan ik bijten zonder dat mijn mens mij kan slaan. Als hij bijt heb je je lot maar te ondergaan. Je had het maar moeten zien aankomen. Achteraf meppen is heel onnatuurlijk voor paarden, en ze kennen ons mensen zo goed dat ze WETEN dat ze dat kunnen verwachten. Dus ze zijn snel genoeg met weg trekken. en als ze dat nog niet zijn, leer jij 't hun wel en los je het probleem in feite niet echt op. Dus blocken dmv je elleboog uit te slaan of nonchalant je voet uit te slaan of nonchalant gapen wil ook wel eens helpen. Alles zonder je paard aan te kijken. Botst die tegen je op, tjah pech voor hem, hij had jou persoonlijke ruimte maar moeten respecteren.

Wat betreft die nijd naar andere paarden wil het misschien wel helpen hem als laatste op de gang te zetten? Daar heeft hij geen last van paarden die voorbij komen... Vaak komt die nijd ook voort uit verveling. Heeft hij wel voldoende te doen op stal?

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 13:24

bedankt willeke_nijs aan je tips heb ik veel ik ga het proberen bij hem, en hopelijk houdt hij er dan snel mee op!

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 13:26

JaneJansen schreef:
Staat hij hele dagen op stal met weinig hooi? Mss heeft hij last van maagzuur ofzo?

Ja hij staat nu de hele dag op stal, ze krijgen rond half 8 8 uur hooi en rond 12 krijgen ze weer hooi en dan nog een x savonds. lijkt me opzich genoeg.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:32

is ie zo sinds ie hele dagen op stal staat...want dat een paard daar humeurig van wordt is niet zo vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:41

viperlover schreef:
Ja hij staat nu de hele dag op stal

Genoeg reden dus om chagrijnig van te worden. Da's geen leuk bestaan voor een paard.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:56

Lijkt me ook niet. Mijn paard wordt al chagrijnig als ik haar een uurtje later dan normaal naar buiten doe :p
Kan je paard overdag niet naar buiten? Zo niet, geef hem iets te doen, dat ie zich niet gaat vervelen.
Ik zou sowieso de tips van willeke_nijs proberen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:18

Ik ga met JoviBan mee, hele dag op stal, dat is zwaar frustrerend voor een paard.
viperlover schreef:
Ook als hij de stal uit gaat geef ik hem altijd wat hooi om te knabbelen als ik hem ga poetsen maar ik merk als hij het niet snel genoeg krijg die ook sagereinig wordt.

Als hij zo staat te smachten om zijn hooi te krijgen, krijgt hij waarschijnlijk te weinig.

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 00:50

Ja ik snap best dat het niet leuk is, maar in onze omgeving is dit gewoon niet anders. Ik zou ook liever willen dat hij lekker naar buiten kon maar bij onze manege zit geen weiland dus in de zomer staan ze in de polder bij m'n oom in de wei maar das een stukje weg bij de manege. Hij komt er wel elke dag uit om even te rennen in de paddock en te rijden dus het is niet dat hij echt de hele dag op stal staat. Ik probeer em zoveel mogelijk naar buiten te doen.

Ik denk niet dat hij te weinig hooi krijgt ik geef hem volgens heel veel al te veel hooi, en hij was dus ook te dik. Eerst had hij een stal die echt helemaal dicht was dat vond ik ook al zo zielig dus nu hebben m'n ouders zelf een deur gekocht waar die lekker naar buiten kan kijken dit helpt al wel gelukkig. maar eerst mog dit niet van de manege ook een beetje raar. Maar ik denk zelf eigenlijk dat hij gewoon zo doet omdat hij weet dat hij het dan tog wel krijgt. en ti's meer een beetje zijn zin door drijven dat denk ik. en ik snap jullie ook hoor het is niet fijn om de hele dag op stal te staan maar het is jammergenoeg niet anders anders had ik dat wel gedaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 00:55

Hmm misschien heeft hij last van zijn spijsvertering omdat hij niet zo lang buiten de box komt (hoelang staat hij elke dag buiten?) Lachen

Ik heb zelf een voerbal, die ik vul met een beetje biks zodat hij op stal wat te doen heeft (naast zijn 5 uur buiten staan met zijn vriendje) en dan doet hij ook langer over het eten.
Misschien een idee Lachen

Overigens werd mijn pony vreselijk chagie toen hij op dieet moest Tong uitsteken Duurde even voordat hij weer slank én gezellig was Lachen