Hoe paniek minder maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Musjes

Hoe paniek minder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 20:42

(weet niet of het goed staat)

Ik vraag me of iemand weet hoe ik mijn paard iets moediger kan maken.

Ze is behoorlijk bomproof, als iets toch spannend is kan ik haar met stem er wel van overtuigen om er langs te gaan. Plastic zeiltjes, paraplu's, rare prullebaken, dingen die ineens op een pad liggen, vogels uit de bosjes, etc alles overwinnen we Lachen

Maar 1 ding komt keer op keer terug. Haar angst voor varkens. Nou weet ik dat paarden varkens eng vinden en dat geeft ook niet. Maar ze is zo gestressd, met rijden spring ik eraf want ze is echt in paniek. Aan de hand lopen we er dan langs. Mevrouw knort nog harder dan de varkens Clown Bij de stalburen staan dus varkens, dus tja ontwijken kan niet (en zou ik ook een slechte oplossing vinden) Hoe zou ik dit kunnen aanpakken? Ze mag het best eng vinden maar ik zou graag willen dat ze iets minder paniekerig is.

Om een varken voorzichtig te benaderen is nog geen oplossing, kom echt niet in de buurt. Ik moet eerst een begin hebben. Met een ander paard langs het varkenspaadje werkt soms wel iets beter maar soms ook helemaal niet. Sowieso leunen de meeste paarden op haar als er iets eng is, dus aan veel paarden heeft ze gewoon geen steun. Als ik in de bak rij en er gilt een varken, loopt ze sterren te kijken en de neusgaten gaan een meter open Lachen Niet dat het in de bak een probleem is, ze ontspant dan wel weer vlug.

Heeft iemand een tip of moet ik gewoon accepteren dat ze hier paniekerig op blijft reageren?

Juangi

Re: Hoe paniek minder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:24

Ik zou haar eerst een keer een hele tijd in de bak zetten en eten vlakbij de varkens leggen zodat ze aan de varkens kan wennen. De meeste paarden zijn enorm nieuwsgierig en zullen echt wel op het eten af komen en dusook op de varkens.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 22:13

Dat geeft geen zin, de varkens staan een paar honderd meter verder Lachen Ze ziet ze ook niet, ze hoort en ruikt ze alleen. Varkens staan tussen een dichtgetimmerde omheining.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:19

het is de reuk,bijna ieder paard reageert daar op,en ben bang dat je dat niet kan afleren.of je zou haar daar moeten stallen op die boederij,maar dat is natuurlijk geen oplossing,paarden die op een boederij staan waar ook varkens worden gehouden hebben dat niet omdat ze die reuk zijn gewent,het zelfde geld ook dat de meeste paarden bang zijn van die groene koepels waar dood vee ondergelegd word,ook daar zit een vreemd luchtje aan.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 22:37

Ja die groene koepels ruiken ook naar dood, dus dat is ook eng.

Inderdaad daar neerzetten is geen optie, dan zou ze namelijk echt tussen de varkens moeten staan. Vuurdoop hihi Lachen

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 02:06

heb er geen ervaring mee hoor maar wat nou als jij naar varken ruikt?....varkentjes knuffelen op een kinderboerderij en dan naar je paard.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 09:13

RightOn, dat vind ik eigenlijk best het proberen waard! Dank je wel voor het meedenken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:25

zelf rustig blijven. vooral NIET er af gaan, want dat is voor haar een bevestiging dater iets engs/gevaarlijks is...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:28

ik zie van mijn paard afgaan echt niet als bevestiging van zijn angst eigenlijk.
er zijn ook mensen die tijdens een buitenrit soms eens een stukje aan de hand gaan lopen,
is dat dan een teken voor een paard dat er iets engs is?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:52

ja. wel als het steeds op het zelfde moment gebeurt. nl als een paard zich al wat angstig gaat gedragen...

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 18:20

Afstappen is bij mijn paard geen bevestiging van haar angst. Als ik af stap laat ik zien 'kom maar meis, niks aan de hand' Tien tegen 1 dat ze de keer erna er zonder problemen langs loopt. Zonder dat er een gevecht heeft plaats gevonden. Ik kom die situaties niet zo heel vaak tegen, zoals gezegd bomproof, maar de keren dat. Ze is trouwens niet wat angstig voor varkens, ze is in paniek. Het kan best hoor dat het bij sommige paarden wel zo werkt, maar voor mijn paard werkt mijn ernaast lopen positief.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:03

in dat geval zou je geen probreem hebben nu Knipoog

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 20:10

Euhm ..... hoe komt het dat ik een bomproof paard heb denk je? Ik neem aan dat je deze situatie zelf meegemaakt hebt? Zoja, heb je dan misschien ook tips waar ik wat mee kan?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:15

ja, maar je wil het niet horen van me geloof ik Knipoog je lijkt het zelf toch beter te weten Knipoog

mitjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:48

steeds stapje voor stapje naar de varkens en steeds als die minder bang is belonen enz. en dan steeds wat opbouwen!

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 20:49

Nee hoor, ik lees je luid en duidelijk. Jouw advies is niet afstappen. Daar kan ik me niet vinden. Heeft niks met beter weten te maken, alleen een andere manier van omgaan met paard in paniek. Jouw tip spreekt me simpelweg niet aan. By the way, ik stap pas af bij paniek niet omdat ze iets spannend vindt. Zit namelijk een heel groot verschil in.

Stel (even goede wil tonen): ik stap niet af en dan? Vooral mn best doen om te blijven zitten? Ervoor te zorgen dat ze op het pad blijft en niet over het hekje van de andere buurman struikelt? Mn zweep op haar stuk slaan want ze moet er hoe dan ook langs als ik erop zit? Ze vertrouwt me met alles moet ik dat eruit halen omdat ze perse zonder paniek langs varkens moet terwijl ik erop zit? Zoals ik al aangaf ze mag het best eng vinden maar de paniek zou wel wat minder mogen. Daarbij we hebben het niet over een simpel klapperend plastic zeiltje maar over een dier wat bij veel paarden angst opwekt.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:49

Citaat:
RightOn, dat vind ik eigenlijk best het proberen waard! Dank je wel voor het meedenken.

graag gedaan, wie weet helpt het een beetje om aan de geur te wennen......als je naast haar loopt gaat ze er wel langs begrijp ik? misschien helpt het als iemand anders een paar keer naast je paard mee loopt langs die plek dan kan jij op je paard blijven zitten.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:40

als mijn paard ergens heel bang voor is dan stap ik ook af,en loopt ze netjes met mij mee,zo doe ik het al jaren met haar.
wat je kan vragen aan een varkens boer bij jou in de buurt of je met haar bij hun op de dam mag komen(als ze er op komt haha) gewoon aan een halster beetje wandelen daar,en misschien dat ze er zo wat meer vertrouwen in de lucht zal krijgen,je zal dit wel regelmatig moeten herhalen,en dan nog heb je een dikke kans dat ze er bang voor blijft hoor.maar het is te proberen natuurlijk,varkens bedrijven vinden wij vaak al erg stinken,laat staan hoe een paard daar over zal denken haha
succes met je paard.

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:32

Het reukvermogen van een paard is heel sterk ontwikkeld. Ik heb ooit een vriendje gehad die op een varkensboerderij werkte. En dat vond ik al vreselijk. Laat staan hoe dat voor een paard is.
Even over er afstappen wanneer je paard paniekerig is. Wanneer je blijft zitten ben je sterker, dan wanneer je ernaast loopt. Maar aan de andere kant kun je je paard dan wel leiden, en laat je aan je paard zien dat het niet eng is. Jij bent dan even de leider van de kudde. En als je paard je vertrouwt en daar rustiger van wordt, dan ben ik voorstander van het afstappen. Maar dat je het paard beloont door er iedere keer af te stappen wanneer ze in paniek raakt, zit ook wel weer iets in.
Ik zal dan ook preventief te werk gaan. Heb je wel eens aan schriktraining gedacht. Door grondwerk en schriktraining te doen, leer je het paar op jou vertrouwen, en zal de situatie met de varkens ook minder eng zijn.

Ik zal wel oppassen met varkentjes knuffelen, en dan naar je paard gaan. Het gevaar is dan namelijk dat je paard jou gaat associeren met gevaar, omdat jij dezelfde geur hebt als het gevaar van de varkens. Dan zal ze ook van jou willen wegvluchten. Ik zou het dan doen met een voorwerp die naar varkens ruikt. Maar ook hier voorzichtig zijn. Ik zou het gebruiken bij de schriktraining. Niet in de stal leggen bijvoorbeeld, want dan is de stal ook niet meer veilig.

Wel moeilijk. Want een varkensgeur is nou eenmaal erg dominant aanwezig.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 20:43

@ Odolphie, dank je wel voor je uitgebreide reactie. Ik heb schriktraining met mn paard gedaan. Is erg weinig lol aan hoor met een paard nergens van schrikt Haha! En grondwerk, ik zat al een beetje te wachten totdat er iemand mee zou komen Lachen Mijn paard vertrouwt op mij, dat is het punt niet. Weet ook niet zo goed hoe ik hier nog duidelijker moet maken dat mn paard geen vertrouwensprobleem heeft. Ze volgt me op punten dat andere paarden afhaken. Het gaat alleen om die rottige varkens.

Ik ga ook niet meer verder in discussie over erop of ernaast blijven. Ik heb geloof ik wel duidelijk gemaakt wat mijn mening erover is. (niet rot bedoeld)

@ Amazone, dank je wel!
@ RightOn, kreeg ook een tip over een emmer mest en die in de buurt zetten. Zal mn buren eens om een emmertje vragen Lachen