Spelen of....???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Raja

Spelen of....???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 19:24

Ik heb sinds 4 weken een nieuw paard.

Een 4-jarige ruin.

Het is een super lief en braaf paard (hij heeft natuurlijk zn grapjes Knipoog )

Nu is het zo, dat als ik hem los heb in de bak, dat hij dan wel achter me aanloopt als ik bij hem ben geweest en hij komt ook naar me toe als ik midden in de bak ga staan bijv.
Nu heb ik mij niet heel erg verdiept in de NH dingetjes en oefeningen die je kunt doen met een paard maar ik wet wel dat je paard dan zeg maar achter je aan loopt en dat als ie naar je toe komt als je je rug naar hem toe draaid, dat dat dan een goed teken is.

Maar nu is het zo dat hij de laatste 2 keer ineens zo dat als ie dan achter me aan loopt dat ie dan me z'n voorbenen gaat gooien (slaan wil ik t niet noemen)
En als ik stil ga staan, komt ie iets omhoog...

Is dit spelen, of is ie me aan t uitproberen???

En hoe kan ik dit verder uitwerken???

Nagyl

Re: Spelen of....???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:46

ik denk uitproberen Raja. Ik kan je helaas niet de juiste oplossing geven. Misschien een googlen of zo.

Ik vind dit persoonlijk tot een bepaalde hoogte geen spelen meer. Spelenderwijs proberen ze toch boven je uit te komen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:25

Sonja deed dit ook altijd, waarom ik weet het niet. bij haar hielp het alleen om haar steeds weg te sturen als ze ermee begon. En dan een kwartiertje negeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:17

Als het een goed bedoeld spelletje was geweest voor jullie allebei, dan had je deze vraag niet gesteld Knipoog. Je voelt zelf wel dat hij iets te voortvarend is hierin en dat jij als mens niet het geschikte speelkameraadje bent hiervoor. Het is een geinig spelletje voor paarden onderling en jouw paard moet dus leren dat jij er niet van gediend bent. Stuur hem weg en probeer zelf ook heel consequent hierin te zijn en zorg ook dat je hem niet per ongeluk weer op het spoor zet van dit spel. Draai het om en leer hem nieuwe regels, zoals bijvoorbeeld het wegsturen en hem alleen naar je toe vragen als je ook naar hem toe staat. Als hij naastje meeloopt zou ik hem niet achter maar naast je laten lopen om vergissingen te voorkomen.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:12

spelen of niet , wij zijn niet in staat om op die manier met een paard te stoeien , dus afkappen is mijn mening , stem verheffen, !! dit even los van de reden , waarom of dat hij dit doet ,, is erg moeilijk beoordelen.

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:14

Ik denk dat hij dit doet om te tonen dat hij zich als leider ziet. Het is een spelletje ja, maar een rangspelletje. Hij voelt zich beter dan jou en laat dit merken.
Hoe oplossen?
Ik zou beginnen met de basis van respect: uit jouw ruimte blijven. Als je meer oefeningen hierover wilt, pm me dan even Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:25

ohw ja ik ken dat wel hoor.

dan willen ze met je spelen en zien ze je als gelijke...kijk hoe spelende paarden in de weide altijd met elkaar spelen?
die springen dan tegen elkaar op...nou en dat wil je paard dus ook met jou.

heel lief van dat paard,maar jaag hem dan maar weg hoor,hij is veel te zwaar om met je te spelen.

stata je paard ook bij andere paarden?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 17:20

haha, ja dat dacht ik ook...
Ik ben geen leuk speelmaatje...

Hij staat nu niet met andere paarden. dat gaat ook niet in de winter bij ons...
En hij is vrij dominant naar andere paarden dus ik denk dat de mede eigenaren het ook niet een heel goed idee vinden om dat een keer te doen voor de lol....
Hij heeft er al een paar gemept met wandelen op t erf en tijndens het rijden.. Bloos

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:20

Ja hij kan natuurlijk met andere paarden spelen, maar niet met jou, wat zijn bedoeling dan ook is. Ik weet ook niet meer te zeggen dan wat hier boven al genoemd is. Veel succes ermee!

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:23

Dit deed/doet mijn 1,5 jarige Friese hengst ook.
Ik beloonde hem zeker niet als hij dit deed maar ik sprak hem streng toe en liep van hem weg.

Voor mijn gevoel was dit dominatie. En dat kan gevaarlijk worden als je het te ver laat komen.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 21:23

Ik heb trouwens van een meisje op stal hulp gekregen Haha!
Ze heeft een cursus gedaan en heeft me verteld wat te doen bij het stappen.
Ze gaat me hoop ik ook nog even helpen met het losgooien Haha!

Hij reageerd er goed op, dus het moet goedkomen Knipoog

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 21:24

eline_di schreef:
Dit deed/doet mijn 1,5 jarige Friese hengst ook.
Ik beloonde hem zeker niet als hij dit deed maar ik sprak hem streng toe en liep van hem weg.

Voor mijn gevoel was dit dominatie. En dat kan gevaarlijk worden als je het te ver laat komen.

Als ik dus wegliep, dan kwam ie juist achter me aan. Wst opzich ook wel goed is, alleen niet zo enthousiast!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:35

Mijn jongste deed dit toen hij zo'n 3 jaar oud was. Na 2 keer verbaasd te hebben staan kijken besloot ik het aan te pakken op grond van mijn eigen veiligheid.
Mijn oplossing was (en die heb ik afgekeken van andere paarden) me met mijn rug naar hem toe draaien en 1 been optillen en dreigen daarmee. Zo jaagt een dominant paard een ander paard ook weg als hij/zij ergens niet van gediend is. Desnoods een maai beweging maken met je been. Die van mij was er van onder de indruk.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 01:28

Het lijkt er meer op dat hij de baas over jou wil gaan spelen, straf dit gedrag wel af anders loopt hij straks gewoon over je heen en heb je niks meer te vertellen.