Aan de teugel met wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Liez

Aan de teugel met wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 18:15

Moet je je paard aan de teugel rijden en stelling met officiele wedstrijden
of maakt dat niet uit
Groetjes

ikke20

Re: Aan de teugel met wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:17

ligt aan de klasse maar over het algemeen allebei ja

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 18:20

Dus ook als je in de b rijdt moet je je paard aan de teugel rijden
maar ik denk dat als je het niet doet lagerde cijfers krijgt

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 13:54

Niemand

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:02

nou ik neem aan dat jij dan met de pony's meerijd Knipoog
je pony hoeft nog niet echt "aan de teugel" te rijden. Maar stelling wordt wel verwacht. Voor de B moet je pony gewoon lekker aan het been zijn en goed naar je hulpen luisteren. En goed op de letters rijden. Dus in de b hoef je nog NIET aan de teugel te rijden. Natuurlijk krijg je dan wel hogere punten!

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:01

leeneliefje schreef:
nou ik neem aan dat jij dan met de pony's meerijd Knipoog
je pony hoeft nog niet echt "aan de teugel" te rijden. Maar stelling wordt wel verwacht. Voor de B moet je pony gewoon lekker aan het been zijn en goed naar je hulpen luisteren. En goed op de letters rijden. Dus in de b hoef je nog NIET aan de teugel te rijden. Natuurlijk krijg je dan wel hogere punten!

In de B krijg je niet automatisch meer punten als je paard 'aan de teugel' loopt. Ik zie daar liever een paard dat rustig ontspannen, maar voorwaarts loopt, dan een paard dat verkrapt aan de teugel wordt gereden en niet meer vooruit te branden is. Vanaf de L gaat nageeflijkheid wel een belangrijke rol spelen natuurlijk.

Overigens vind ik 'aan de teugel' een vervelende term, het paard moet namelijk in eerste instantie 'aan de hulpen' zijn. ( en dan met name het been). Maar dat even offtopic

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:12

hangt ook redelijk van de jury af.. heb weleens geschreven bij een jury die me bij iemand in de B bij elk onderdeel erbij liet zetten: niet nageeflijk (of iets in die richting)
en dan (dacht ik) ook een 5..

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:13

Kimmikky schreef:
hangt ook redelijk van de jury af.. heb weleens geschreven bij een jury die me bij iemand in de B bij elk onderdeel erbij liet zetten: niet nageeflijk (of iets in die richting)
en dan (dacht ik) ook een 5..

Precies, was hier ook zo, bij KNHS kreeg voor veel dingen een 6 omdat paard niet nageeflijk liep..

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:25

Nou mijn pony moest in de B toch echt nageeflijk zijn, kreeg anders geen punten hoor!
Ik dacht ook dat het niet hoefde maar dat heb ik wel geweten. Constant niet nageeflijk/t.d.h.

Gelukkig hebben we nu dat probleem niet meer in de L2 Lachen

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:33

Mijn ervaring is, dat je pony je hand toch wel moet volgen, dus ontspanning, een beetje nageeflijkheid en stelling. Natuurlijk moet je ook rechtop zitten, je handen mooi houden en op de bordjes rijden. Dan heb je bijna altijd 60%.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 21:23

Nee, met een paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:25

Hand volgen is wel een aanrader net als stelling, als men tegenstelling ziet, wordt het onderdeel stelling beloond met een 0 dus niet getoond.
Dit soort vragen is heel makkelijk na te gaan aan de hand van de onderdelen van de proef die je moet rijden.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:28

Mijn pony heeft ook ( alleen op wedstrijd Knipoog ) moeite met aan teugel lopen omdat daar gewoon zoveel te zien is, dus voor de onderdelen waarbij ze niet nageeflijk loopt krijg ik meestal een 5 of 6 niet hoger. Maar het is heel erg verschillend per jury Knipoog Sommige vinden het erger dan andere.
Stelling is trouwens een van de belangrijke dingen Knipoog Lachen

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 21:30

Ja daar werken we wel aan
Maar in stap loopt ze wel aan de teugel maar in draf en galop niet

bounty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:35

In de B/L moet je paard in aanleuning zijn, dat betekent dat hij vanuit een voorwaartse tendens nageeft en in je hand duwt.
Vanaf het M moet hij "aan de teugel" dit houdt in dat hij met impuls vanuit een voldoende ondertredent achterbeen zijn hals vanuit de schoft opwaarts welft met het nek als hoogste punt, hierbij is hij in aanleuning en nageeflijk, de neus dient op of net ietsje voor de loodlijn gehouden te worden.

Ik vermoed dat jij in je vraag eigenlijk aanleuning bedoelde en niet aan de teugel.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:37

Als ik het zo lees, zou ik eerst nog maar lekker thuis oefenen. Knipoog

RivaldoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:42

in de B meot je wel wat stelling hebben maar pas in de L2/M1 moet je paard aan de teugel en de juiste stelling hebben !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:45

In de B wordt er ook gekeken naar nageeflijkheid.

2_Lundy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:59

Van ruiters en amazones wordt verwacht dat paarden nageeflijk zijn, daar wordt op gepunt. Dit verwacht men in de B en Z alleen van de M wordt verwacht dat de paarden in de oprichting gaan lopen. Dat is iets anders dan stelling. Stelling hoort vanaf het begin correct te zijn, voorwaart neerwaarts. Is de stelling naar buiten of teveel naar binnen gedraaid dan loopt je paard na enige tijd zo trainen scheef...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:03

RivaldoX schreef:
in de B meot je wel wat stelling hebben maar pas in de L2/M1 moet je paard aan de teugel en de juiste stelling hebben !

dus in het B mag je met linkerstelling door een rechterbocht gaan? Ik zou het boekje er maar eens op naslaan, dit is echt je reinste onzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:04

Hihihi, lijkt me wel lachen, Lielle!

2_Lundy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:16

mensen aan de kant zeggen dan al snel jeetje dat is lekker voor elkaar, niet dus

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:36

aan de teugel en oprichting zijn ook weer 2 hele verschillende dingen Knipoog
ga er maar vanuit dat je gewoon een goed ontspannen pony moet hebben die je hand redelijk volgt. hoeft echt niet " strak in de krul" zoals sommige ponyruiters dit zien/ervaren, maar zorg er wel voor dat je pony niet compleet met het hoofd in de lucht loopt.
Stelling is belangrijk, als je pony compleet naar links kijken op een volte die rechtsom gaat, zul je geen hoge punten scoren.

vanaf de L1 zal je pony wel echt netjes " in het gareel" moeten lopen qua aanleuning, hier verwachten ze net wat meer dan de B.
Vanaf de L2/M1 verwachten ze meer oprichting, je pony zal hier meer ghedragen gaan lopen en zichzelf beter moeten dragen voor je je punten krijgt. ( dir is in ieder geval mijn persoonlijke ervaring)
natuurlijk heb je nog 100.000 andere factoren. je zult de figuren correct moeten rijden en netjes op de letter.
een goede galop of middendraf of hals strekken tot de knie kunnen je ook punten kosten/ geven.
actief en goed aan de hulpen, en zelf een nette zit scheelt vooral in de B en L klassen ook flink.

staar dus niet blind aan dat " aan de teugel" maar kijk in hoeverre je bovenstaande punten kunt uitvoeren.

mijn eerste half jaar concours bij de paarden had mijn merrie ook vaak geen goede aanleuning, maar doordat ik de figuren heel netjes reed, en alles afwerkte, had ik toch vaak winstpunten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:12

scoobydoe schreef:
Nee, met een paard

Alle reacties op ponyruiters hebben dus weinig zin.
Ik neem aan dat ze met dit paard wil gaan starten omdat ze nu 12 jaar wordt (als haar opgegeven leeftijd klopt) en bij de paarden moet je althans in mijn regio toch echt wel 'aan de teugel' rijden.
Tegen de hand, achter het bit, hangen en lang worden... werd in de B toch allemaal met minstens een 5 afgekeurd en in het L1 kun je al helemaal thuisblijven want dan rij je met een paard dat niet in de krul loopt gewoon regelrecht verlies. Ik moet zeggen dat ik zelfs in het B maar zelden ruiters tegenkwam die hun paard niet het grootste deel van de proef gewoon in de krul hadden. Kleine storinkjes kunnen altijd nog wel optreden in die lage klasses.

Ixion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:48

Het licht eraan in welke klasse je ryd. Maar vanaf de L2 kyken ze er heel erg na veel mensen zorgen ervoor dat ook in de B je paard al aan de teugel loopt dat is wel het beste en stelling heb je altyd nodig, als je een volte in draait al.