Mentale geschiktheid juryleden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Mentale geschiktheid juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 14:39

Ik vind het eigenlijk heel goed dat juryleden vanaf nu ook gescreend worden op hun mentale capaciteiten, soms maak je dingen mee waarbij je heel goed in je schoenen moet staan, je bekkie wel bij je moet hebben, tegen commentaar moet kunnen (en soms erger) en je mening moet kunnen onderbouwen en argumenteren.
Veel juryleden schijnen daar toch moeite mee te hebben, laten zich intimideren, kunnen niet onderbouwen waarom ze die punten gegeven hebben en zijn gewoon niet sterk in voorkomen en presentatie, komen onzeker over.

Ik werd zaterdag even heel goed op de proef gesteld na het uitdelen van 2 verliespunten aan een lid van de organiserende vereniging. Ik kreeg niet alleen de vriendin van de bewuste amazone op mn dak (zijzelf scheen me niet onder ogen te kunnen komen) maar ook de mevrouw van het wedstrijdsecretariaat ging zich ermee bemoeien.
Ze hadden dit nog nooit meegemaakt en het was veels te streng, oke niet winstpuntwaardig maar zo laag was niet terecht... etc etc.
Ik heb ze even duidelijk gemaakt dat ze die mening mochten hebben maar dat IK daar de jury was en dat MIJN mening daar telde. Ik heb uitgelegd waarom ik deze punten gegeven heb, dat ik daar volledig achterstond en waarom, wat ik dan wel wilde zien in een Z1-proef en waarom deze combi daar niet aan voldeed.

Mijn schrijfster stond zich een beetje afzijdig te houden en te verstoppen, toen pas ging ik nadenken over dat dit niet voor iedereen weggelegd is. Jureren is echt veel meer dan punten geven en rijtechnisch inzicht, je moet over meer kwaliteiten beschikken en ook bepaalde karaktereigenschappen hebben.

Weet iemand hier op welke manier en met wat voor soort vragen/test/gesprek je getest wordt nu bij de nieuwe opleidingen??

TeeGee

Re: Mentale geschiktheid juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:06

Ik ga in januari de jurycursus volgen, dus uit ervaring kan ik nog niet spreken.

Tijdens het intake gesprek werden er wel vragen gesteld in de trant van: Wat zou je doen als er na de proef een deelnemer bij je komt die het niet eens is met de punten en met een video bij je komt?
Ook werden er andere situaties geschetst met daarna de vraag: Wat zou je doen...?

Ben benieuwd of ze er ook aandacht aan gaan geven tijdens de cursus straks.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:36

Mooi punt heb je daar Suzanne! Ik krijg wel eens de indruk dat sommige juryleden de confrontatie niet aandurven en daarom maar wat hoger gaan zitten met de punten. Kom jij ( of ik Knipoog ) de week erop die wél een verlies durven te geven, zijn we de gebeten hond, want dan zijn we ineens té streng! (En worden ineens hier op bokt beschreven door bv mensen die zelf de jurycursus willen gaan doen, en het vervolgend raar vinden dat ze niet door mogen, even offtopic, dames, les 1 jury etiquette, je valt nooit een (toekomstige) collega af , maar dat dus terzijde)
Maar ik vind het dus een mooie vraag van je, en ik ben ook erg benieuwd naar de antwoorden.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:21

femiaans schreef:
Mooi punt heb je daar Suzanne! Ik krijg wel eens de indruk dat sommige juryleden de confrontatie niet aandurven en daarom maar wat hoger gaan zitten met de punten. Kom jij ( of ik Knipoog ) de week erop die wél een verlies durven te geven, zijn we de gebeten hond, want dan zijn we ineens té streng! (En worden ineens hier op bokt beschreven door bv mensen die zelf de jurycursus willen gaan doen, en het vervolgend raar vinden dat ze niet door mogen, even offtopic, dames, les 1 jury etiquette, je valt nooit een (toekomstige) collega af , maar dat dus terzijde)
Maar ik vind het dus een mooie vraag van je, en ik ben ook erg benieuwd naar de antwoorden.

Ik kan niets meer dan me hierbij aansluiten.

Ook ik maak wel eens mee dat mensen het niet eens zijn met de beoordeling. De één vraagt netjes hoe of wat en nadat je het protocol onderbouwd en uitgelegd hebt hoe je aan deze punten komt kunnen ze zich er achteraf wel in vinden. Maar je hebt er ook bij die je nog net niet je keel dichtknijpen en dit ook vervolgens met geur en kleur op bokt neerzetten. Ik weet van mezelf dat ik mijn mannetje wel sta en niet onder de indruk ben van dreigementen en insinuaties, ik ga geen discussie uit de weg en ben meer dan bereid mijn mening te geven.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:11

Hey Dames / gewaardeerde collega's. Sluit me er gelijk bij aan, enne Suzanne: GO GIRL!!!, zo hebben we er meer nodig.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:03

Suzanne F. schreef:
Ik vind het eigenlijk heel goed dat juryleden vanaf nu ook gescreend worden op hun mentale capaciteiten, soms maak je dingen mee waarbij je heel goed in je schoenen moet staan, je bekkie wel bij je moet hebben, tegen commentaar moet kunnen (en soms erger) en je mening moet kunnen onderbouwen en argumenteren.
Veel juryleden schijnen daar toch moeite mee te hebben, laten zich intimideren, kunnen niet onderbouwen waarom ze die punten gegeven hebben en zijn gewoon niet sterk in voorkomen en presentatie, komen onzeker over.

Ik werd zaterdag even heel goed op de proef gesteld na het uitdelen van 2 verliespunten aan een lid van de organiserende vereniging. Ik kreeg niet alleen de vriendin van de bewuste amazone op mn dak (zijzelf scheen me niet onder ogen te kunnen komen) maar ook de mevrouw van het wedstrijdsecretariaat ging zich ermee bemoeien.
Ze hadden dit nog nooit meegemaakt en het was veels te streng, oke niet winstpuntwaardig maar zo laag was niet terecht... etc etc.
Ik heb ze even duidelijk gemaakt dat ze die mening mochten hebben maar dat IK daar de jury was en dat MIJN mening daar telde. Ik heb uitgelegd waarom ik deze punten gegeven heb, dat ik daar volledig achterstond en waarom, wat ik dan wel wilde zien in een Z1-proef en waarom deze combi daar niet aan voldeed.

Mijn schrijfster stond zich een beetje afzijdig te houden en te verstoppen, toen pas ging ik nadenken over dat dit niet voor iedereen weggelegd is. Jureren is echt veel meer dan punten geven en rijtechnisch inzicht, je moet over meer kwaliteiten beschikken en ook bepaalde karaktereigenschappen hebben.

Weet iemand hier op welke manier en met wat voor soort vragen/test/gesprek je getest wordt nu bij de nieuwe opleidingen??

Zeker een goed initiatief dat er nu meer wordt gekeken naar de karaktereigenschappen van een persoon voordat hij/zij deel mag nemen aan de jurycursus. Overigens mogen ze wat mij betreft ook veel strenger selecteren op niveau, maar dat is weer een ander discussiepunt.

Zelf jureer ik nog niet lang en heb maar één vervelend incident meegemaakt. Ik ben zelf ook niet echt verlegen dus heb (netjes) van me afgebeten. Kan mijzelf zo wel een aantal juryleden voor de geest halen die zich gemakkelijk laten intimideren.

Maar even offtopic:2 verliespunten uitdelen aan iemand? Tjee, wat ging er dan eigenlijk wél goed in die poef??Desbetreffende amazone moet zich toch bewust zijn van het drama wat zij neergezet heeft dan?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 10:40

talented schreef:
Maar even offtopic:2 verliespunten uitdelen aan iemand? Tjee, wat ging er dan eigenlijk wél goed in die poef??Desbetreffende amazone moet zich toch bewust zijn van het drama wat zij neergezet heeft dan?

In elke proef 1 verliespunt hoewel de 2-de proef bijna tegen de 2 verliespunten aanzat. 1 punt minder en ze had er 3 gehad dus....

Nou ja zelf vond ze het ook niet zo goed gaan maar zo laag had ze niet verwacht. Het hele gaan van het paard, balans was al echt dramatisch en daarbij waren de oefeningen ook nog niet correct uitgevoerd. Maar je krijgt dan vragen waarom de combinatie voor haar hogere punten had omdat dat paard een aantal keren staakte. Ik legde uit dat deze combi daar ook zeker onvoldoendes voor gekregen heeft maar dat er ook dingen goed gingen in de proef en het algemene gaan van het paard toch correcter was dan bij haar. (ook deze combi had lage punten trouwens maar geen verlies)

In het Z wil ik een paard zien wat verzameld is, dat wordt namelijk gevraagd. Een paard wat in balans, vanuit de schoft omhoog loopt, gewicht overneemt op het achterbeen en oprichting toont. Dit paard liep echt op de voorhand, de hals horizontaal en daarbij ook nog achter de loodlijn. Dus van verzamelde stap, draf en galop was geen sprake, hij liep echt de grond in. Zo kunnen ze zelfs in de L eigenlijk al niet maar goed. Daarbij was er geen buiging in de oefeningen, appuyeren niet getoond, dat werd wijken (ja echt wijken he??!), overgangen niet vloeiend, kantelen in de aanleuning etc etc. Er werd in mijn ogen op bijna geeneen gebied voldaan aan de criteria die je verwacht bij een Z combinatie.

Ik heb ook gezegd en op de coupon gezet dat de combinatie niet klaar is voor deze klasse.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:37

Suzanne F. schreef:

Ik ben op gesprek geweest (en mag de cursus gaan doen), ik vond dat ik met het gesprek aardig aan de tand gevoeld ben hoor Nagelbijten / Gniffelen. Inderdaad de vraag wat ik zou doen als er iemand na de proef not amused bij me zou komen, mét video, hoe ik dat op zou lossen. Of ik mensen aan zou spreken op hun gedrag al dan niet buiten de proef, en wat voor mij dan de 'druppel' zou zijn om op ze af te stappen. En in het gesprek waren ze flink aan het doorvragen, gaf je antwoord was het niet 'Oh, ok' maar meteen een wedervraag en vaak 'En als.....' of 'Waarom zo en niet anders?'. Op die manier testen ze natuurlijk ook hoe je in zo'n situatie bent, want tja, tegenover 2 gevestigde jurymannen die daar strak in het pak zitten en wel eens even vragen op je af gaan vuren en gewoon érg kritisch zijn, dan moet je je mannetje wel staan hoor!

Het was veel meer dan een gezellig kennismakingsgesprek ROFL

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:17

Fijn dat je dit even hier neer zet!
Ik heb afgelopen keer gejureerd waarbij ik 1 ruiter moest uitsluiten, 1 ruiter een verliespunt gaf en 1 ruiter een waarschuwing gaf dat als ze haar pony de tweede proef zo bleef slaan ik haar direct zou uitsluiten.
(de eerste proef waren de punten ook schrikbarend laag)
Nou, ze waren zacht gezegd niet blij met me....
Maar als ze nou eens kritisch naar zichzelf keken, dan zullen ze het misschien begrijpen.
Ik werd direct aangesproken, maar heb het netjes uitgelegd en ik hoop dat ze er iets mee doen.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:22

Ik ben het wel met je eens hoor.. Maar je zegt: Mijn schrijfster hield zich afzijdig.. Zou je willen dan dat die zich ertegenaan ging bemoeien? Ik ben dan geen jury, maar ik zou er denk ik toch niet op zitten te wachten als een jury mij iets uitlegt, dat de schrijfster zich er dan ook mee bemoeit. Je taak als schrijfster is ook alleen om de punten van de jury op te schrijven (en natuurlijk er wat van te leren als het even kan), maar je bent niet voor niets schrijver en geen jury.
Verder ben ik het wel met je eens dat je als jury ook een beetje lef moet hebben, vooral als je bij de jongere generatie hoort denk ik...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 10:01

Suprice schreef:
Maar je zegt: Mijn schrijfster hield zich afzijdig.. Zou je willen dan dat die zich ertegenaan ging bemoeien?

Dat zeg ik toch niet? Knipoog
Ik bedoel er gewoon mee dat dat niks voor haar zou zijn. Toen pas begreep ik dat dit niet voor iedereen weggelegd is. Zij vond het allemaal maar niks.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:10

Ik hoop ook dat de zwartkijkers er dan niet door komen.
Soms zijn er jury's die als ze de combi al niet mooi vinden niets mooi of goed vinden.
Als de eerste middendraf niet goed is dan is de indruk gezet.
Laat veel opschrijven en niet alleen afkraken.
bv niet alleen niet getoond maar daarbij waar het aan schort.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:44

kohtje schreef:
Ik hoop ook dat de zwartkijkers er dan niet door komen.
Soms zijn er jury's die als ze de combi al niet mooi vinden niets mooi of goed vinden.
Als de eerste middendraf niet goed is dan is de indruk gezet.
Laat veel opschrijven en niet alleen afkraken.
bv niet alleen niet getoond maar daarbij waar het aan schort.

dat is wel leuk, maar daar is vaak geen tijd voor. Ik kan wel tegen mijn schrijver zeggen wat er aan schort, maar dan is het volgende onderdeel alweer bezig, of geweest en dan kom je toch echt in de knoop, zeker in het M/Z gaat alles "te" snel achter elkaar om uitgebreid commentaar neer te zetten. Vaak heb je ook een schrijver die dat echt niet kunnen bijbenen. Commentaar hoor je beknopt te geven, daarbij neem ik aan dat als er staat niet getoond, dat een ruiter zelf wel weet wat daar mee bedoeld wordt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:53

De test die nu wordt afgenomen geeft mij nog geen duidelijkheid hierover.
Afgelopen dagen zijn de uitkomsten van de test verstuurd en er wordt o.a. verteld waar je voorkeur ligt volgens de test

werken individu/groeps
referentiekader beinvloedbaar of niet
doen of denken
hoe met verandering omgaan
(Ik doe dit even uit mijn hoofd en ze gebruiken andere woorden.)

Ik herkende een hoop dingen maar kwam ook wel tegenstrijdigheden tussen de verschillende onderdelen tegen.
De test geeft geen duidelijkheid hoe jouw uitkomst nu precies staat tegenover het gewenste profiel van de knhs.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:04

De nieuwe selectiemethode van de KNHS sluit hier in ieder geval beter op aan dan de manier die in het verleden werd gehanteerd.
Toch heb ik ook al weleens gehoord van iemand die niet werd toegelaten tot een hogere cursus omdat ze verbaal niet sterk genoeg was en te weinig 'haar mannetje' stond.
In de L en M cursussen die ik heb gevolgd werd hier in ieder geval wel aandacht aan besteed: zorg dat je blijft tot de prijsuitreiking; schrijf voor jezelf wat opmerkingen op en pak altijd even de coupon erbij.
Dat iemand van het wedstrijdsecretariaat zich ermee bemoeit vind ik overigens niet correct.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:26

yvonnepuntnl schreef:
De nieuwe selectiemethode van de KNHS sluit hier in ieder geval beter op aan dan de manier die in het verleden werd gehanteerd.
Toch heb ik ook al weleens gehoord van iemand die niet werd toegelaten tot een hogere cursus omdat ze verbaal niet sterk genoeg was en te weinig 'haar mannetje' stond.
In de L en M cursussen die ik heb gevolgd werd hier in ieder geval wel aandacht aan besteed: zorg dat je blijft tot de prijsuitreiking; schrijf voor jezelf wat opmerkingen op en pak altijd even de coupon erbij.Dat iemand van het wedstrijdsecretariaat zich ermee bemoeit vind ik overigens niet correct.

Dit is zeker handig, ik zet altijd op de startlijst achter de naam van de combinatie wat aantekeningen zoals bv. impuls, rr (rechtrichten)..enz. Zodra ik dan een vraag krijg van een ruiter kan ik bij mijn aantekeningen zien wat de struikelpunten zijn en waar aan gewerkt moet worden. Als je 30 starts hebt dan is het vaak moeilijk voor je te halen wat er bij combi 1 gebeurd is.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 07:52

Toevallig hebben we het over die test gehad bij de mendurance -jurycursus. Deze test wordt nog niet gedaan maar komt er wel in de toekomst. Ze zijn er nog mee bezig. Wat ik ervan begreep wordt het een inzichttest waar gekeken wordt naar de gedachtegang achter het geven van een bepaald punt of commentaar. Wat vind jij als jury op zo'n moment belangrijk waardoor je tot dat ene punt komt. Bekijk je bv alleen de oefening, de afstamming vh paard of kijk je naar het grotere geheel van de hele proef enz enz.
Of je de test thuis doet (adhv een dvd met proef erop) of op Ermelo enzo was nog niet helemaal duidelijk. Maar qua intakegesprekken zijn ze wel op de goede weg denk ik.

Mystique94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:13

Proactive versus Reactive
Towards versus Away from
Internally versus Externally Referenced
Options versus Procedure
Matching versus Mismatching
Internal Locus of Control versus External Locus of Control
General versus Specific
Maintenance versus Development versus Change
People versus Activity versus Information
Concept versus Structure versus Use
Together versus Proximity versus Solo
Past versus Present versus Future
Visual versus Auditory versus Kinesthetic

Naar bovenstaande dingen wordt gekeken in die MPA test.
Voor elk onderdeel krijg je een cijfer n.a.v. welk plaatje jouw het meest pas of een combinatie hiervan.
aan het eind kreeg je de onderstaande open vragen.

Open vragen en antwoorden

Vraag 1: 1. Wat is je uiteindelijke doel na deze juryopleiding?
Vraag 2: 2. Kun je een positieve eigenschap van jezelf noemen die je mede tot een goed jurylid maakt?
Vraag 3: 3. Kun je een minder positieve eigenschap, ofwel een leerpunt, van jezelf noemen?
Vraag 4: 4. Hoe ga je met het voornoemde leerpunt om?
Vraag 5: 5. Welke positieve ervaring heb je met jureren en waarom ervaar je dit als positief?
Vraag 6: 6. Welke negatieve ervaring heb je met jureren en waarom ervaar je dit als negatief?
Vraag 7: 7. Let je vooral op het goed gaande paard tijdens de dressuurproef of juist naar de exacte uitvoering van de gevraagde oefening?
Vraag 8: 8. Wat vind jij belangrijk bij het formuleren van het commentaar op het protocol?
Vraag 9: 9. Op welke wijze kun je als jury deelnemers aanmoedigen op de juiste wijze door te gaan met trainen en wedstrijden?.
Vraag 10: 10. Benoem, in jouw ogen, een voorbeeld van ongewenst gedrag van de ruiter? Op welke wijze zou je hem daarop aanspreken?

Ik heb het als positief ervaren, Ik zou het een stap in de goede richting vinden als ze hiermee doorgaan en ook bij de bestaande juryleden toe gaan passen.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:43

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 10:38

janna schreef:
Ik vraag me wel af of die coupons met verliespunten uiteindelijk in Ermelo zijn aangekomen. Zeker omdat het secretariaat zich er mee ging bemoeien en de ruiter van eigen club was.....

Waarschijnlijk niet.....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:48

Suzanne F. schreef:
talented schreef:

In elke proef 1 verliespunt hoewel de 2-de proef bijna tegen de 2 verliespunten aanzat. 1 punt minder en ze had er 3 gehad dus....

Nou ja zelf vond ze het ook niet zo goed gaan maar zo laag had ze niet verwacht. Het hele gaan van het paard, balans was al echt dramatisch en daarbij waren de oefeningen ook nog niet correct uitgevoerd. Maar je krijgt dan vragen waarom de combinatie voor haar hogere punten had omdat dat paard een aantal keren staakte. Ik legde uit dat deze combi daar ook zeker onvoldoendes voor gekregen heeft maar dat er ook dingen goed gingen in de proef en het algemene gaan van het paard toch correcter was dan bij haar. (ook deze combi had lage punten trouwens maar geen verlies)

In het Z wil ik een paard zien wat verzameld is, dat wordt namelijk gevraagd. Een paard wat in balans, vanuit de schoft omhoog loopt, gewicht overneemt op het achterbeen en oprichting toont. Dit paard liep echt op de voorhand, de hals horizontaal en daarbij ook nog achter de loodlijn. Dus van verzamelde stap, draf en galop was geen sprake, hij liep echt de grond in. Zo kunnen ze zelfs in de L eigenlijk al niet maar goed. Daarbij was er geen buiging in de oefeningen, appuyeren niet getoond, dat werd wijken (ja echt wijken he??!), overgangen niet vloeiend, kantelen in de aanleuning etc etc. Er werd in mijn ogen op bijna geeneen gebied voldaan aan de criteria die je verwacht bij een Z combinatie.

Ik heb ook gezegd en op de coupon gezet dat de combinatie niet klaar is voor deze klasse.

eigenlijk vind ik het een beetje onzin om min punten uit te delen als er verder geen grof gewelden verzet wordt gebruikt.
Slecht rijden = lage punten. Zelf weten ze ook wel dat het beter moet.
Ze zijn in de klasse gekomen, dus sommige jury-leden zagen blijkbaar wel M2 waardige proeven.
Zelf zou ik zeker niet gaan lopen zeiken, maar vind het onzin om iemand zo zwaar te straffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:54

superwoman schreef:
Ze zijn in de klasse gekomen, dus sommige jury-leden zagen blijkbaar wel M2 waardige proeven.

Dat hoeft natuurlijk niet...
Kan best zijn dat de amazone gewoon direct in het Z mag starten en dit paard bijv. een paar keer start om er een sportpredikaat bij te halen Knipoog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 11:16

superwoman schreef:
eigenlijk vind ik het een beetje onzin om min punten uit te delen als er verder geen grof gewelden verzet wordt gebruikt.
Slecht rijden = lage punten. Zelf weten ze ook wel dat het beter moet.
Zelf zou ik zeker niet gaan lopen zeiken, maar vind het onzin om iemand zo zwaar te straffen.

Combinatie hoorde in mijn ogen totaal niet in de Z1 thuis. Er werd niet voldaan aan het gevraagde van de Z klasse. Waarom is dat dan onzin?? Zo is het spel en zo zijn de regels. Goed rijden is winst, slecht rijden verlies.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:20

Suzanne F. schreef:
Combinatie hoorde in mijn ogen totaal niet in de Z1 thuis. Er werd niet voldaan aan het gevraagde van de Z klasse. Waarom is dat dan onzin?? Zo is het spel en zo zijn de regels. Goed rijden is winst, slecht rijden verlies.

Ik heb de combinatie niet gezien, dus misschien was ik het wel totaal met je eens.
Echter is het spel,vind ik op die manier erg hard. Als ruiter en als jury doe je het voor je hobby.Imo probeer je een ruiiter te motiveren om zichzelf te verbeteren.
Te hoge punten geven is natuurlijk niet de bedoeling, maar imo hoef je soms niet zo hard te straffen als iemand niet fijn gereden heeft, dan is slechte punten zonder winst al duidelijk genoeg.
Maar goed dat is mijn idee daarover.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:35

Waarom krijgen veel mensen uitslag en hysterische trekjes als het over verliespunten gaat. Altijd weer dat zielige, weeige, slappe gedoe over motivere, stimuleren, denk aan de tere zieltjes van de ruiters enz enz.
Hou er toch eens mee op. Rij je proef, accepteer je punten en de uitslag en ga verder met leven. Ik word er zooo moe van, al dat getut.
Is dat nu alleen in de dressuursport zo?
Winst mag wel(maar gedoseerd, anders ben je Sinterklaas), maar verlies geven, Oh Oh Oh, de wereld vergaat zowat.
Misschien eens andere sporten gaan bekijken/beoefenen, dat verruimt je horizon.