Buiten in het donker???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alizeetje

Buiten in het donker???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 00:20

Weet niet goed waar dit moet staat...

Ik heb binnekort een springles op de manege.
Echter, om er te geraken moet in ongeveer 10min door het donker. De les begint om 18u en is gedaan om 19u, dan is het dus al goed donker.
Sommige delen zijn redelijk verlicht, andere zijn dan weer minder verlicht.
Ik ben wel van plan een fluovestje te dragen en om eens op zoek te gaan naar nog meer fluodingen en/of lichtjes...

Hebben jullie hier ervaring mee, of zouden jullie dit zowiezo niet doen???

A_mieke

Re: Buiten in het donker???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 00:34

Als je het niet vertrouwt kun je ook naast je paard lopen. (10 min lijkt me goed te doen)
Mijn paard lijkt soms net een kerstboom. reflecterende bandages voor en achter. Ik zorg ervoor dat mijn paard ook een lampje achter en liefst ook voor heeft. Stel dat je paard losbreekt en alleen loopt.
Ik gebruik hier fietslampjes voor (achter) en van die armbandjes met lampjes erin voor bij de frontriem bijvoorbeeld.
Verder draag ik een lamp uit de ruitersportzaak met voor wit en achter rood licht.

Ik zou in ieder geval noooit zonder verlichting in het donker de straat opgaan met mijn paard.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 00:39

Bedankt! Morgen maar even naar de winkel.

Het zijn geen drukke baantjes, maar wel redelijk smal, en ik kan me goed voorstellen dat mensen er snél rijden aangezien er niet zo heel veel mensen rijden.

Reageren paarden anders in het donker?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 00:39

kan er ook niet iemand (naast je ook verlichte paard) mee fietsen?

edit: of iemand die achter je rijdt met de auto?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 00:43

Neem de eerste keer even iemand mee op de fiets en doe je paard stukjes reflecterend band om de voeten,
Met een auto erachter is een absolute afrader, ze zien dan hele grote schaduwen voor zich op de straat en kunnen daar behoorlijk van schrikken!!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 00:47

suleilitha schreef:
Neem de eerste keer even iemand mee op de fiets en doe je paard stukjes reflecterend band om de voeten,
Met een auto erachter is een absolute afrader, ze zien dan hele grote schaduwen voor zich op de straat en kunnen daar behoorlijk van schrikken!!!

je kunt beter continu een schaduw hebben dan steeds van auto's die langs rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 00:50

Ja. alleen is het de pest dat de schaduw voor het paard uit blijft lopen. Wij moeten minstens twee keer per week in het donker langs de weg en hebben het een paar keer geprobeerd met een auto erachter, dit was totaal geen succes. Sterker nog, het paard werd echt doodsbang. Banger dan van langsrijdende auto's.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 00:52

Je hebt van die reflecterende bandjes waar ook een knipperlicht in zit, die om je armen doen (bij het Kruidvat hebben ze die vaak), reflecterende strijklappen voor aan de achterbenen en een reflecterend hesje, fietslampjes aan je laarzen of stijgbeugels, nou dan moet je wel opvallen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 00:53

suleilitha schreef:
Ja. alleen is het de pest dat de schaduw voor het paard uit blijft lopen. Wij moeten minstens twee keer per week in het donker langs de weg en hebben het een paar keer geprobeerd met een auto erachter, dit was totaal geen succes. Sterker nog, het paard werd echt doodsbang. Banger dan van langsrijdende auto's.

hihi bij mijn paard is dit juist andersom Knipoog die vind het eng dat de schaduw onder hem door draait als er een auto (van achteren) langs rijdt.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 08:14

Je hebt ook reflecterende dekjes en uitrijdeken (ik heb ze allebei Lachen ) en ikheb een dikke winterjas van de blokker ook reflecterend. Ik zou zo en zo de eerste keer iemand meenemen als je het niet vertrouwd. Jij kent je paard het beste, dus geen risico's nemen. Als je valt en je paard gaat er vandoor ben jij minder snel te vinden in het donker.

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:22

Ik maak samen met een groepje, een reflecterende cap hoes. Ook voor s'avonds Knipoog

Even op je vraag. Als ik in het donker rijd, dan heb ik inderdaad zo'n hesje, en van die klitteband arm lichtjes. Als je het toch neit vertrouwd zou ik inderdaad voor de zekerheid naast je paard gaan lopen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:29

Zorg in ieder geval dat je gezien wordt!
Een paard kan heel behoorlijk in het donker zien, in ieder geval beter dan mensen, dus als jij genoeg kan zien, kan het gerust.

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:34

Ik rij meerdere keren in de week in het donker naar een verlichte bak. Het kan prima, als je maar zorgt dat je heel goed verlicht bent. Vooral lampjes doen het heel goed, daar zie je auto's echt voor afremmen.

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:41

Ik heb zo'n verkeershesje aan , en er fietst iemand mee
maar ik ga volgende week even van die bandjes halen voor om de benen en op men eigen benen enzo , en ik vind het wel een goed idee om fietsverlichting enzo te gebruiken die ga ik ook maar eens halen

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:16

ik loop wel vaker door t pikke donker, heb een gele deken met die strepen erop en soms nog een jasje zodat ik zelf ook wat meer op val.
ik zou niet er naast gaan lopen als ik jou was, een paard heb je beter onder controle erop dan ernaast als er iets aan de hand is.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 09:46

Ik moest dit eerst ook altijd,
ik had idd een fluoriserend vestje aan, een fluoriserende band om mijn cap, 4 fluoriserende dingen om de benen van mijn paard.
Een lampje om m'n been, en een lampje om me arm,

Dan voel je je wel net een kerstboom, maar je bent iig te zien Tong uitsteken Daar gaat het om Lachen

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:37

Je bent deelnemer in het verkeer dus je bent gewoonweg verplicht om voor wit/ geel licht te dragen en achter rood.
Verder zou ik idd nog een hesje aan doen en wat om de benen van je paard
zodat duidelijk is voor andere weggebruikers wat ze naderen.

GVR_Obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:41

Ik heb zo'n jas die wegwerkers ook hebben en om elk been (van het paard) een reflecterende band met knipperende lichtjes. En ook nog een lampje aan de stijgbeugel. Behoorlijke wandelende discobal dus...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:40

Ik ga echt als kerstboom de weg op in het donker. Draag zelf een reflecterend vest, heb reflecterende bandages om elk been en bovenaan de staart, verder heb ik lampjes aan de beide beugelriemen (wit voor, rood achter, gewoon van de Halfords of Hema, boven elkaar geplaatst), een rood lampje aan de reflecterende staartband, een witte lamp op het borsttuig dat ik speciaal voor het donker gebruik (iets omlaaggericht, zodat het paard zelf niet verblind wordt), een reflecterende strip achterop het zadel en een mijnwerkerslamp op mijn cap. En niet te vergeten de lampjes om mijn beide armen, wit voor en rood achter. Niemand die kan ontgaan dat ik op een paard zit in het donker, zorg ervoor dat alle vormen van het paard verlicht zijn.

In het begin is het even wennen voor het paard, die schaduwen zijn raar en eng, maar na een paar keer aan de hand is die van mij er wel aan gewend en doet alsof ze van niets weet. Wel vermijd ik drukke wegen en zoek dus vooral de doodlopende (voor auto's) weggetjes op waar we weinig verkeer tegen komen, zeker in het donker.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:08

Alizeetje schreef:

Houd er rekening mee dat de ogen van een paard langzamer op licht en donker reageren. Het duurt dus langer dan bij ons dat een paard aan donker of licht is gewend. Als je dus een verlichte binnenbak uitkomt en het lijkt daarbuiten pikkedonker, ben je na een halve minuut wel weer gewend. Bij je paard blijft dit effect langer (soms enkele minuten heb ik me laten vertellen). Ook bij passerende auto's komt dit dus voor.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:13

A_mieke schreef:
Alizeetje schreef:

Houd er rekening mee dat de ogen van een paard langzamer op licht en donker reageren. Het duurt dus langer dan bij ons dat een paard aan donker of licht is gewend. Als je dus een verlichte binnenbak uitkomt en het lijkt daarbuiten pikkedonker, ben je na een halve minuut wel weer gewend. Bij je paard blijft dit effect langer (soms enkele minuten heb ik me laten vertellen). Ook bij passerende auto's komt dit dus voor.

Paarden zien wel weer beter in het donker dan mensen.. maar of ze anders reageren en hoe dat verschilt natuurlijk per paard.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:21

Je kan het een keertje uitproberen voor een par minuten, om te kijken hoe je paard reageert.
Als je naar les moet kan je er naast gaan lopen idd, als het maar voor 10 minuten is...

Ik ga zelf wel eens in het donker wandelen, dan doe ik een lampje in zijn staart en op zijn hoofd. Dan ben je in iig goed zichtbaar voor anderen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:51

--> BRT