Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
suleilitha schreef:Neem de eerste keer even iemand mee op de fiets en doe je paard stukjes reflecterend band om de voeten,
Met een auto erachter is een absolute afrader, ze zien dan hele grote schaduwen voor zich op de straat en kunnen daar behoorlijk van schrikken!!!
suleilitha schreef:Ja. alleen is het de pest dat de schaduw voor het paard uit blijft lopen. Wij moeten minstens twee keer per week in het donker langs de weg en hebben het een paar keer geprobeerd met een auto erachter, dit was totaal geen succes. Sterker nog, het paard werd echt doodsbang. Banger dan van langsrijdende auto's.
die vind het eng dat de schaduw onder hem door draait als er een auto (van achteren) langs rijdt.
) en ikheb een dikke winterjas van de blokker ook reflecterend. Ik zou zo en zo de eerste keer iemand meenemen als je het niet vertrouwd. Jij kent je paard het beste, dus geen risico's nemen. Als je valt en je paard gaat er vandoor ben jij minder snel te vinden in het donker. 
Daar gaat het om

Alizeetje schreef:Reageren paarden anders in het donker?
A_mieke schreef:Alizeetje schreef:Reageren paarden anders in het donker?
Houd er rekening mee dat de ogen van een paard langzamer op licht en donker reageren. Het duurt dus langer dan bij ons dat een paard aan donker of licht is gewend. Als je dus een verlichte binnenbak uitkomt en het lijkt daarbuiten pikkedonker, ben je na een halve minuut wel weer gewend. Bij je paard blijft dit effect langer (soms enkele minuten heb ik me laten vertellen). Ook bij passerende auto's komt dit dus voor.