help, omgang met wedstrijdspanning

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Klikoo

help, omgang met wedstrijdspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 16:37

Hallo,
ik rij nu 3 à 4 jaar wedstrijden. Ik heb met mijn pony in het Z gereden, en verder nog een pony in de B uitgebracht. Nu heb ik een paard gekregen en deze start ik ook, in de B. In het begin ging dit erg goed! Ik was zelf ontspannen en me paardje vond het leuk om op concours te gaan. Maar bij me pony had ik dat al dat ik te graag wil presteren, ik wil zo graag punten en prijzen rijden, dat er te veel spanning in mij zelf zit. Mijn pony was volwassen en kon er wel mee omgaan, maar mijn paard is nog maar jong en wordt er zelf helemaal gespannen van, dit geeft nogal negatieve resultaten. Gister ging het helemaal mis, en dat zit me erg dwars. Mijn ouders en ik zijn tot de conclusie gekomen dat er iets moet gebeuren. Ik moet leren omgaan met wedstrijd stress en ik moet de wil om te presteren zien te verminderen naar gezonde maten, zodat we weer op concours kunnen gaan voor het plezier, en daarmee onze puntjes bij elkaar kunnen rijden.
Nu ismijn vraag aan jullie, wat is een manier om mij die dingen te leren, zelf weten wij niet wat we er mee moeten, en ik denk dat er hier op bokt wel meer mensen zijn met dit probleem die mij hier wel degelijk mee kunnen helpen.
Alvast bedankt!
Groetjes Robin

xSiep

Re: help, omgang met wedstrijdspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:00

Ik lees even mee robin.
Ik heb (bijna) precies hetzelfde. Ik rijd een fjord en als er dan van die mensen je aankijken van ''wat doe jij nou hier''? Dan heb ik zoiets van ''grr we kunnen het en dat gaan we laten zien ook!''
Nou dan wil het natuurlijk helemaal niet en dan denken die mensen van ''zie je wel??'' en daar wordt het alleen maar erger van Bloos
Terwijl het me normaal geen en f*ck kan schelen wat mensen van me denken Verward Bloos

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:45

Lastig is dat he? Ik ben ook zo'n perfectionist dat ik te gespannen ben! Inmiddels weet ik wel (door sportpsychoanalyse) dat ik die druk nodig heb om te presteren, dus misschien is het voor jouzelf juist wel heel goed en moet je alleen leren om je spieren te ontspannen (en dat is een stukje visualiseren en bewustwording van je lichaam)
Als je echt van de stress afwilt omdat het je hindert in je eigen prestaties, kan ik je Bach Rescue Remedy aanraden en wellicht een sportpsycholoog.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 20:08

oke dankje Lachen dat waren de dingen waar we zelf ook al aan zaten te denken.

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:38

ik zou eerst weer eens je paard meenemen en gewoon lekker op wedstrijd rondrijden. starten hoeft dan nog niet eens maar gewoon lekker ontspannen losrijden dat je je fijne gevoel weer terug krijgt en je paard wwer leert dat meegaan niet altijd spannend is. ik weet niet of je nog b rijd of dat het anders een optie is om eerst weer eens hc in een lagere klasse te rijden tot het gevoel er weer is?
dit zou ik combinren met een (sport)psycholoog of misschien eens zo'n rondje instructie in ermelo. daar hebben ze ook regelmatig workshops met dit thema
succes ermee iig!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:38

ik volg dit even, ik heb het ook....