Trailer met of zonder paniekhaken????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irenepene

Trailer met of zonder paniekhaken????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 12:03

Wij hebben een trailer gekocht (Impex) waar painiekhaken inzitten waar je het paard aan vast kan maken bij het halster.

Nu hoor ik verschillende meningen:
1 perfect zo
2 gauw eraf halen en zg. karabijnhaken eraan doen.

Wat zijn jullie ervaringen?

friesiszwart

Re: Trailer met of zonder paniekhaken????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:04

ferfect zo

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:05

Ik heb paniekhaken maar dat komt omdat die bijna standaard aan trailertouwen (weet ff de juiste naam niet) zitten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:07

Bevestig de paniekhaken aan de trailer en niet aan het halster. Als er echt paniek is is het voor jouw veiliger om ze van de trailer los te trekken dan van het halster.

Ik heb liever een musketonhaak, die breekt gewoon.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:10

Paniekhaken! Wat geven de mensen die karabijnhaken adviseren voor reden?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:12

ik heb paniekhaken aan beide kanten , aan de trailer en aan het halster......

zo is er altijd wel 1 bereikbaar

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:09

Ik heb paard aan halstertouw vaststaan. Maar ik vind de redenatie van paniekhaak een de trailer eigenlijk een hele goede. Het paard kun je vaak nl niet goed bijkomen als deze echt in paniek is. Had eerst wel zo'n trailerlijn, maar deze dombo had m in de trailer laten hangen toen ik m bij impex had ingeruild. Dus wellicht rijd jij nu met mijn trailer rond?

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 20:13

annastasia schreef:
Ik heb paard aan halstertouw vaststaan. Maar ik vind de redenatie van paniekhaak een de trailer eigenlijk een hele goede. Het paard kun je vaak nl niet goed bijkomen als deze echt in paniek is. Had eerst wel zo'n trailerlijn, maar deze dombo had m in de trailer laten hangen toen ik m bij impex had ingeruild. Dus wellicht rijd jij nu met mijn trailer rond?

Nee niet dat ik weet, ik heb de trailer via een particulier gekocht en daat zat geen halstertouw in Pling

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:14

dan is 't 'm vast niet.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:49

ik zet haar altijd vast met halstertouw met paniekhaak maar wat ik nu lees paniekhaak aan beide zijden is nog beter, ga ik ook maar even aanschaffen Haha!

Wenniej86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:56

Paniekhaak, in iedergeval aan de trailer kant omdat je dat makkelijker lostrekt Lachen aan allebei de zijdes vind ik zelf nog beter Lachen

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:11

Ik heb gewoon 2 grote ringen aan weerszijden. Ik zet de paarden aan de buitenkant vast met een glad halstertouwzonder knot aan het eind met een veiligheidsstrik. Ik gebruik nooit paniekhaken omdat ze ooklosschieten als het niet hoeft... karabijnhaken krijg je niet los als er kracht op staat.
Verder altijd een mes in mijn zak, snij ze gewoon los als het zou moeten.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:04

ElCamino schreef:
Ik gebruik nooit paniekhaken omdat ze ooklosschieten als het niet hoeft...

Dat heb ik nou nog nooit meegemaakt, wel halster aan gort gertrokken, maar haak was altijd nog heel Knipoog

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:51

Ik heb mijn paarden vaststaan met touwen met aan beide zijden paniekhaken. Daarnaast heb ik standaard in mijn auto een life-hammer die ook zeer geschikt is voor het doorsnijden van halstertouwen in paniek.

tampa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:57

Tegenwoordig ben je wettelijk verplicht je lading goed vast te zetten dus ook je paard in de trailer en een halstertouw is niet voldoende voor ong. 10 euro kun je bij de ruitersportzaak of welkoop koorden kopen die zijn uitgerus met paniekhaken aan een einde en een karabijn sluiting die naar buiten opend dus altijd los te krijgen is als je je paard aan beide zijkanten van het halster vast zet nukken ze ook niet bij mekaar komen (bij 2-paards trailer) en met de paniekhaak aan het halster kan je paard altijd los komen bovendien wanneer de paniekhaak aan het halster zit kun je zelf nooit geraakt worden wanneer het los schiet en je paard kan ook niks voor zijn hoofd krijgen ik gebruik deze koorden ook in mijn trailer en heb er zeker niks op aan te merken en het is idd ook erg verstandig om een scherp mes of zoals suffie al zei een life-hammer bij je te hebben want je weet het maar nooit

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 08:21

tampa1: Gebruik eens leestekens en hoofdletters, dan wordt je verhaal een stuk duidelijker.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 08:29

IKbenEllen schreef:
ElCamino schreef:
Ik gebruik nooit paniekhaken omdat ze ooklosschieten als het niet hoeft...

Dat heb ik nou nog nooit meegemaakt, wel halster aan gort gertrokken, maar haak was altijd nog heel Knipoog

Nou ik wel hoor 1x tijdens wandelen langs de weg (na verloop van tijd worden ze lam namelijk), ben je niet blij.
En 1x met inladen in de trailer, schrok van iets trekt achteruit en hopla weg was poownie.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:21

Mijne staat tussen kettingen met karabijnhaken vast in de trailer.
Misschien eens verstandig om die te vervangen door paniekhaken.

mitjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:57

volgens mij zijn die paniekhaken wel goed! gewoon laten denk ik Haha!

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:00

Bij mij absoluut met paniekhaak. Wij hebben en ongeluk gehad met een trailer, en omdat het paard zich door de paniekhaak kon losrukken heeft zij het overleefd. Voor mij dus absoluut met goedwerkende paniekhaak (geregeld controleren)

Margot__X

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:26

Perfect zo
wij hebben ook paniekhaken en werkt prima Lachen

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:32

ik zet mijn pony altijd vast met een paniekhak in de trailer, en heb een touw vast zitten aan zijn halster (wel opgerold zodat hij er niet op kan gaan staan e.d

tampa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 00:12

Sorry voor alle onduidelijkheid, ik zal leestekens gebruiken voor het gemak. Zelf rijdt ik met een Atec olympialine, deze trailer is zodanig uitgevoerd dat ik aan de buitenzijde de stangen los kan draaien. In combinatie met koorden met paniekhaken heb je meest veilige manier om je paard te vervoeren. Als je paniekhaken zijn versleten, kun je die vaak ook zelf vervangen voor nieuwe. Dit zijn de kosten niet.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:31

@tampa heeeeeel veilig.
ik heb dus een trailer van nu bijna 2 jaar oud die halver wegen dit jaar heeft bewezen hoe belagrijk het is om paniekstangen in je trailer te hebben. voor de duidelijkeheid va die stangen die je van buiten los kan draaien.

was een pony aan het vervoeren die over de voorstang sprong.
combi stilgezet. eruit kijken aan de achterkant. zag pony over stang hangen. kofferbak open stang eruit en die paiekstang losdraaien. alles schiet los. dus ook het touw aan die kant(andere kant zat touw aan tussenschot vast) en pony kon normaal naar beneden.(helaas was dit ponytje niet zo slim)

voor mij dus nooit meer een trailer zonder die dingen hierdoor heb je ook geen panieksluiting nodig aan het touw omdat het touw mee los schiet en je het paard dus altijd nog aan het touw kan pakke

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:13

Toch echt een paniekhaak, alleen moet je wel controleren voor vertrek dat het wel goed gesloten is in de paniekhaar en dat het niet los kan schieten.

De laatste keer zag ik dat er een echte ketting in de trailer hing met een vreemde sluiting die je naar binnen moet klikken om aan het halster vast te klikken, lijkt me zeer onhandig en als het paard vast komt te zitten gevaarlijk voor het paard.