Wat voor gewicht op fries??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

esjuh_w

Wat voor gewicht op fries??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 20:59

Wat vinden jullie het zwaarste gewicht dat zou mogen rijden op een fries van 1.55 tot 1.60??

Vroeg het me af en wil graag jullie mening horen Lachen

Thats_Me

Re: Wat voor gewicht op fries??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:03

Daar kan met gemak een volwassen man op rijden. Zou me dus niet echt zorgen maken om het gewicht. Gewoon kijken of het paardje het aan kan en veel plezier hebben met rijden! Dan is het geen enkel probleem Lachen

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:04

Ik dacht ook aan het gewicht van een volwassen man. Lachen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:05

volgens mij is hier een centraal topic over! ik TEM ff

esjuh_w

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 21:05

En wat vinden jullie dan van iemand van 120 kilo zou dat te zwaar zijn??

je ziet soms mensen rijden, en die paarden hebben er helemaal geen last van.

Wat vinden jullie daar van dan??

esjuh_w

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 21:06

siskeh schreef:
volgens mij is hier een centraal topic over! ik TEM ff

Heb jij voor mij de link van dat topic??

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:10

esjuh_w schreef:
En wat vinden jullie dan van iemand van 120 kilo zou dat te zwaar zijn??

je ziet soms mensen rijden, en die paarden hebben er helemaal geen last van.

Wat vinden jullie daar van dan??

Luister naar het paard Lachen Die kan je het beste vertellen of het wel of niet kan.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:34

Het lijkt me voor een keer geen kwaad kunnen. Maar altijd 120 kilo op een paardenrug lijkt me niet goed.
Je moet iig zeker zijn dat het paard geen weke rug heeft. Friezen staan erom bekend dat ze nog wel eens een weke rug hebben, vooral de moderne types met een lange rug.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:37

Ja wilde het net zeggen.. Friezen hebben snel een weke rug..

Ik denk dat iemand van 120 kg. beter op een stevige tinker kan rijden.. Bloos

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:39

Je kan wel zeggen ; het gewicht van een volwassen man. Maar die gewichten verschillen ook nogal. Vork Wat voor volwassen man? Aan hoeveel kg denk je dan?

Maar goed, ligt ook aan de bouw van je fries. En je merkt het snel genoeg, of ze last van je hebben of niet.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:41

Sodeletuut schreef:
Ja wilde het net zeggen.. Friezen hebben snel een weke rug..

Ik denk dat iemand van 120 kg. beter op een stevige tinker kan rijden.. Bloos

Snel een weke rug? Nee hoor, ze hebben het of ze hebben het niet.
En iemand van 120 kilo zou eigenlijk helemaal niet op een paard moeten stappen, hooguit op een trekpaard.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:41

Ik ben nog steeds van mening dat paarden meeer kunnen dragen als wij denken, er word al gauw geroepen van dat is te zwaar maar feit is dat er nog steeds geen serieuze onderzoeken naar zijn gedaan dus niemand weet precies wat een paard wel of niet kan dragen.

Als je terugkijkt naar de oorsprong van het friese paard, vroeger werd er door ridders opgereden, die harnazen wogen al gauw meer dan honderd kilo dus 120 kilo zou gene probleem moeten zijn.
ik begrijp dat jij zelf 120 kilo weegt of meschien vriendin dus het lijkt me het beste dat je gewoon even kijkt hoe reageert het paard, meschien vindt hij het harstikke onprettig of meschien wel niet.

Zoalng er geen wettenschappelijke bewijzen komen hoeveel een paard kan dragen kan eigenlijk niemand er iets zinnigs over zeggen.

Over friesen met een lange rug, dat ligt er helemaal aan uit welke stam hij komt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:44

Ik dnek dat het aan heel veel dingen ligt.
Hoe is de bouw van de fries, hoe is de conditie van het paard, hoe is de rug van het paard?
Maar ook aan de aspecten van de ruiter en de rit. Is het een bonkende beginner die totaal niet mee gaat? Is het een heel gedrongen type? Of iemand die het gewicht verdeeld over een lengte van bijna 2 meter? Is het een ervaren ruiter die goed mee gaat met het paard? Wordt er alleen een kwartiertje gestapt?

Verder ken ik een aantal stallen die buitenritten organiseren die een maximuum gewicht instellen. Denk dat dat op manege's ook wel mag, gezien die dieren vaak meer dan een normaal paard moeten lopen.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:45

iemand van 60 kilo die tegen de beweging in zit kan veel meer schaden aanrichten dan iemand van 100 kilo die goed mee gaat in de beweging. maar 120 kilo.. ik vind het een te zware belasting, behalve voor mischien een trekprd type.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:46

Dat waren niet de Friezen van nu, Berpie maar een heel ander type paard. De moderne Fries is gewoon een zware warmbloed.
Mijn Fries heeft een goeie sterke rug, maar is een groot sjiek type en daar zou ik echt niet iemand van boven de 90 kilo op laten stappen.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:47

Maximum gewicht?
Vind ik wel beetje te ver gaan eigenlijk, ook iemand van 120 kilo kan toch een super ruiter zijn, als je een lichtgewicht bent en je zit maar te bonken in het zadle of in de mond te trekken lijkt me ook geen pretje.
Verder ben ik het wel met je eens hoe is de conditie enz maar toch denk ik dat wij onderschatten wat een paard kan dragen, zeker een fries, hoewel ze door de jaren heen luxer gefokt worden zijn het toch barok paarden dus zie het probleem niet zo.

suleilitha tuurlijk zijn ze verandert maar toch ook weer niet, er zijn verschillende stromingen gekomen, de ene stam is meer rijpaard achtig dan de ene, sommige stammen hebben toch ook nog steeds dat mooie kleine barok achtige.
Oftewel ze lijken niet allemaal op Naen gelukkig.
Laatst bijgewerkt door berpie op 13-11-08 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:49

Ah ik was ook iemand die zei 'de volwassen man'. Daarmee bedoel ik zo om en bij de 85 kg. Dat zou makkelijk kunnen.
Ik ben zelf absoluut geen pluimpje, maar op een stevige gezonde Fries van 1.60m zou ik ook met een gerust hart opstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:50

Iemand van 120 en wat voor lengte? Als die iemand een vrouw is, kun je er gif op innemen dat conditie en souplesse bagger is, hoor. En een Fries moet echt niet meer dragen dan een KWPNer.

klotshtiduj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:50

Als je 120 kilo weegt heb je in mijn ogen niets te zoeken op een paardenrug!!! (ook al kan je nog zo goed rijden)
Een paard heeft maar 1 rug...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:51

suleilitha schreef:
Iemand van 120 en wat voor lengte? Als die iemand een vrouw is, kun je er gif op innemen dat conditie en souplesse bagger is, hoor. En een Fries moet echt niet meer dragen dan een KWPNer.

Dat vind ik een erg gewaagde opmerking!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:51

berpie schreef:
Als je terugkijkt naar de oorsprong van het friese paard, vroeger werd er door ridders opgereden, die harnazen wogen al gauw meer dan honderd kilo dus 120 kilo zou gene probleem moeten zijn.

Je weet natuurlijk niet hoe lang die paarden meegingen in die tijd. Bovendien waren mensen vroeger veel kleiner (weleens een hele oude bedstee gezien?) en wogen dus ook veel minder. En de Friezen hadden denk ik niet zo´n lange rug als nu.

Dus op basis van de ridders zeggen dat het geen probleem is lijkt me een beetje kort door de bocht.

120 kilo overschrijdt in ieder geval flink de max. 20 % regel die over het algemeen aangehouden wordt.
Better safe than sorry zou ik zeggen, dus ik zou het niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:53

Zammie schreef:
suleilitha schreef:

Dat vind ik een erg gewaagde opmerking!

Dan maar gewaagd, denk vooral aan het welzijn van een paard.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:53

Een beetje man, wanneer hij rond de 2 meter zit zit al gauw tegen de 100 kilo of meer aan, zou het iets uitmaken dan wanneer het een klein dik vrouwtje is of een lange dunne man?
Ik den kdat we gauw stigmatiseren want ik vind het kanp hoewel er geen enkel wettenschappelijk bewijs voor is dat iedereen hier precies weet wat een paard wel en niet kan dragen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:55

120 kilo kan prima als het paard aangeeft er geen problemen mee te hebben Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:55

ik rij dan op een fries. ben wat te zwaar en ben ruim 1.80 maar ik zit mn paard niet in de weg. paard heeft er totaal geen last van. 120 om even te stappen ofzo prima maar op een beetje normale fries echt rijde nou nee