weet niet zo goed wat ik moet doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_MC

weet niet zo goed wat ik moet doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 19:03

hey allemaal,

ik kreeg vandaag wat te horen en nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen.
Ik heb een (bijna) 3 jarige merrie die soms nogal fel kan reageren.

Zoals gisteren, toen hebben ze m'n merrie op de bak gezet omdat ik niet kon
en er liepen 2 pups rond.
1 pup is de bak ingerent waar op dat moment mijn paard stond, nu heeft mijn paard een flinke trap uitgehaalt
naar die pup.
Pup leeft nu niet meer omdat het schedeltje kapot was ( vind het zooooo zielig en voel me toch erg schuldig Huilen )

Nu is de eigenaar niet boos en zei dat ik geen schuldgevoel moest hebben maar nu zit ik met het volgende:

Ze hebben me gewaarschuwd dat ze nu zal blijven trappen zowel naar paarden als naar de mens..
Hoe moet ik dit nu gaan aanpakken??
Verkopen of hulp zoeken??

heb wel een afspraak gemaakt met een paarden gedragsdeskundige en die komt maandag.
wil haar eigenlijk niet wegdoen want hou gewoon van haar.
naar mij heeft ze nooit wat geprobeert of gedaan..

Ze is soms te fanatiek, fel en is erg tempramentvol....
Laatst bijgewerkt door Miss_MC op 12-11-08 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

EngeltjeS

Re: weet niet zo goed wat ik moet doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:06

Het is nog een jong paard, en in de wei trappen ze elkaar ook. Ik zie geen verband, dat ze nu ook ineens mensen zou gaan trappen (raak Knipoog )

consuqent opvoeden, is het belangrijkste (wat er is Knipoog )

Miss_MC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 19:07

ja ik ben soms iets te soft voor der en dat weet ik maar al te goed.
maar ik probeer ook een beetje rekening met haar te houden en wat ik weet over der verleden..

edit: wat betreft het verband met trappen naar mensen gericht: snap ik ook niet maar daar hebben
ze me voor gewaarschuwt.

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:09

Ik zie ook geen verband dat ze nu nadat ze een pup heeft getrapt mensen gericht gaat trappen. Ze wilde de pup gewoon zeggen niet bij mij in de buurt komen.Net als ze doen bij hun soort genoten.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:11

Het lijkt mij logish dat je paard uit zelfbescherming trapt.. voor hetzelfde geld had de hond haar gebeten als ze niet van zich af had gebeten.. het is gewoon de manier waarop ze benaderd wordt, als je haar rustig benadert en ze weet dat je eraan komt zal ze echt niks doen. Maar als er weer een hond op haar af komt gerend geef ik haar groot gelijk dat ze nog eens uithaalt, Bovendien ook erg makkelijk om eraan te denken om meteen je paard te verkopen Lachen Die doe je toch niet zomaar weg!

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:12

hoi! ik vind het onzin om uit 1 incident waar je paard niks aan kon doen al op te maken dat dit paard altijd zal blijven trappen naar mens en dier. dat slaat echt nergens op hoor. in een ruimte waar paarden lopen mogen geen pups kunnen komen,net als mensen of kinderen die niet weten hoe ze daar veilig mee om moeten gaan.een paard is nou eenmaal een dier en zal niet altijd even voorzichtig daarmee om gaan,afhankelijk ook van het type paard. het is vreselijk dat een pup dood is,en misschien heeft je paard het ook expres geraakt,maar de hond had er niet mogen lopen.wel beter uitkijken met je paard voortaan lijkt me,maar niet verwachten of voorspellen dat dit een agessief dier gaat worden.succes er mee hoor,groetjes deess

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:12

Oei dat is wel naar maar die hond had daar niet mogen lopen. Toch is het lastig en niet acceptabel van jou paard als ze dit vaker doet naar jou of andere mensen/dieren. (fel reageren)uit maargoed dat is wat lastiger met een jong paard. Goed van die afspraak maandag, heel verstandig. Hier zul je namelijk veel van leren en je moet dan de tips van haar wel consequent bijhouden. Zoiezo is het belangrijk als je met haar omgaat erg consequent te zijn, net als bij kleine kinderen. Je staat boven haar en er zijn geen keuzes. Veel grondwerk doen en als je met haar bezig bent en ze dan fel reageert gelijk een flinke tik, zulk gedrag tolereer je niet en kan zeer gevaarlijk worden. De pit zal ze in haar puberteit zeker blijven houden maar als ze andere paarden/dieren slaat zal ik haar ook dan eens flink straffen en flink laten rennen. Veel grondwerk en nogmaals zeer consequent zijn zodat ze jou snapt, verkeerd gedrag meteen afstraffen en goed gedrag uitbundig belonen. Ze loopt met haar hoofd naast jouw schouder, niet achter jou of voor jou. Als ze ergens stil staat moet ze stil blijven staan tot jij haar zegt dat ze de stal binnen kan gaan of jij haar meeneemt, zo moet ze ook stilstaan als je later met haar gaat rijden en opstapt. Als je met dit soort zeer kleine dingentjes goed oefent wordt het rijden een stuk makkelijker later. Lachen
Laatst bijgewerkt door Joceline op 12-11-08 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_MC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 19:13

ChantalSmook schreef:
Het lijkt mij logish dat je paard uit zelfbescherming trapt.. voor hetzelfde geld had de hond haar gebeten als ze niet van zich af had gebeten.. het is gewoon de manier waarop ze benaderd wordt, als je haar rustig benadert en ze weet dat je eraan komt zal ze echt niks doen. Maar als er weer een hond op haar af komt gerend geef ik haar groot gelijk dat ze nog eens uithaalt, Bovendien ook erg makkelijk om eraan te denken om meteen je paard te verkopen Lachen Die doe je toch niet zomaar weg!

neee doe der ook niet zomaar weg..
maar ze hebben tegen mij gezegt dat ze nu zal blijven trappen..
ik geef der ook groot gelijk dat ze uithaalt maar daarin tegen voel ik me wel erg schuldig.

Maandag komt er een gedragdeskundige om gewoon te kijken hoe en wat.

bedankt iig voor de reacties

Miss_MC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 19:16

Joceline schreef:
Oei dat is wel naar maar die hond had daar niet mogen lopen. Toch is het lastig en niet acceptabel van jou paard als ze dit vaker doet naar jou of andere mensen/dieren. (fel reageren)uit maargoed dat is wat lastiger met een jong paard. Goed van die afspraak maandag, heel verstandig. Hier zul je namelijk veel van leren en je moet dan de tips van haar wel consequent bijhouden. Zoiezo is het belangrijk als je met haar omgaat erg consequent te zijn, net als bij kleine kinderen. Je staat boven haar en er zijn geen keuzes. Veel grondwerk doen en als je met haar bezig bent en ze dan fel reageert gelijk een flinke tik, zulk gedrag tolereer je niet en kan zeer gevaarlijk worden. De pit zal ze in haar puberteit zeker blijven houden maar als ze andere paarden/dieren slaat zal ik haar ook dan eens flink straffen en flink laten rennen. Veel grondwerk en nogmaals zeer consequent zijn zodat ze jou snapt, verkeerd gedrag meteen afstraffen en goed gedrag uitbundig belonen. Ze loopt met haar hoofd naast jouw schouder, niet achter jou of voor jou. Als ze ergens stil staat moet ze stil blijven staan tot jij haar zegt dat ze de stal binnen kan gaan of jij haar meeneemt, zo moet ze ook stilstaan als je later met haar gaat rijden en opstapt. Als je met dit soort zeer kleine dingentjes goed oefent wordt het rijden een stuk makkelijker later. Lachen

heel erg bedankt voor je reactie.
ik zal zowieso naar haar luisteren en haar advies echt opvolgen....
als ik met der loop, loopt ze netjes naast me.
als ik stop, stopt zij ook.
als ik naar de stal loop en zij naar stal moet loopt ze gewoon los achter me aan.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:50

Ben trouwens wel benieuwd wat de gedragsdeskundige zegt Lachen

Miss_MC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 19:55

ChantalSmook schreef:
Ben trouwens wel benieuwd wat de gedragsdeskundige zegt Lachen

ik zet het hier neer zodra ze geweest is.
maandag om 15.00 uur komt ze en dan gaan we naar mn paard toe..

Dorien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:14

Ik zou haar niet wegdoen,
tenzij het echt niet meer kan natuurlijk.

Ik hoop voor je dat je maandag advies krijgt.
succes!

Miss_MC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 20:21

dank je wel allemaal...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:36

Tja zoiets is heel vervelend maar kan gebeuren.
Ik zie niet in dat het paard door dit voorval zal blijven slaan naar mens en dier, maarja dat is voor ons achter de computer moeilijk te beoordelen, wij kunnen het paard niet.
wat is de reden dat er een gedragsdeskundige bij moet komen?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:54

Toch fijn dat de eigenaar van de pup niet boos is, zeker als je jezelf toch al wat schuldig voelt. Onnodig natuurlijk, maar wel erg begrijpelijk...
Wat het trappen aangaat, als een paard naar een hond trapt wil dat nog niet per definitie zeggen dat dat paard naar alles zal gaan trappen. Dit was waarschijnlijk (zeker weten doe ik niet, ben er niet bijgeweest) een kwestie van 'zelfverdediging'. Weet paardje veel dat dat hondje haar niet gaat verscheuren...(althans, dat is mijn idee, hoor)
Wij hebben een schat van een merrie die rustig, met één welgemeende trap, eens een hond aan de andere kant van het hek zette. Doet ze niet alle dagen, alleen als ze veulens heeft, ook bescherming dus maar dan van haar veulen. Toch kun je er als mens rustig achter in slaap vallen, geen haar op d'r koppie die er over piekert je ook een trap te geven. Ook haar dochter, een stuk tempreamentvoller en iig met rijden behoorlijk fel, heeft weleens een beste peut uitgedeelt aan een hond en pogingen gedaan katten over het hek te meppen, maar ook daar hang ik rustig achter de kont. (de honden en katten hebben er trouwens, behalve misschien wat angst voor de achterkant van paarden, gelukkig niets aan over gehouden)
Ik denk dat het wel of niet trappen meer ligt aan hoe plotseling voor het paard er iets achter of onder hem verschijnt dan dat het valse gewoonte is. Voor zover ik weet trappen paarden eerder uit angst of schrik dan uit pure gemenigheid. Dat laatste had zich dan ook wel in andere dingen geuit, denk ik...

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:19

mijn jonge pony-merrie viel in het begin ook steeds mijn duitse herder aan, waar ze vandaan kwam hadden ze van die jacks die denk ik vervelend waren tegen de paarden.

oren plat ,nek gestrekt en naar de hond toe rennen om hem weg te jagen/bijten. ik heb toen mijn hond "in rangorde boven haar geplaatst" en nu doet ze heel normaal tegen de hond als hij door de wei/paddock loopt

vledder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:39

risky@
Hoe heb je dat gedaan met je hond?
Lijkt me wel een goede oplossing.

Miss_MC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 16:53

vledder schreef:
risky@
Hoe heb je dat gedaan met je hond?
Lijkt me wel een goede oplossing.

ja daar ben ik ook benieuwt naar Bloos Knipoog

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:53

Beetje een rare reden om haar te verkopen, dan geef je het probleem door aan een ander.
Het hoeft toch ook echt niet te zijn dat ze naar mensen gaat trappen?
Of zie ik dat verkeerd? Of deed ze dat al?
Schrok ze niet van de pup of beet deze toevallig in haar been?

Gewoon het probleem oplossen, niet gelijk je paard verkopen! Laat je paard veel omgaan met honden, allebei aangelijnd en kijk wat de reactie van je paard is. Misschien was het een eenmalige actie. Je moet ook bedenken dat een paardenhoef hard aankomt, ook al was het een speelse trap, dan was het puppie al wss dood geweest.

Het moet wel erg schokkend voor je geweest zijn:( Je kunt misschienook nog met de mensen van de pup gaan praten, vertellen dat je er erg mee zit, dat zal je misschien ook al helpen.

Miss_MC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 17:01

Paard word niet verkocht!!
dat is definitief van de baan..
Ze heeft naar mijn mening nooit een trap uitgehaalt naar de mens ( teminste naar niemand op stal of naar mij ) maar, ik weet niet wat er allemaal bij de vorige eigenaren gebeurd is.

Ik weet niet precies hoe ze reageerde toen de pup in de hoek lag. Maar naar zeggen van de eigenaar van de pup stond mijn paardje gewoon te kijken zo van: kom je niet meer spelen??!!

Ik was er zelf niet bij toen dit gebeurde en kan me niet voorstellen dat het express gedaan werd door haar.
Heb me gisteren eens een aantal dingen op een rij gezet en ze gaat niet weg!!!!
Ik ben er inderdaad heel erg van geschrokken toen ik het hoorde en heb ook direct gezegt dat het me speet en dat ik er mee zat.
Eigenaar zei dat ik geen schuldgevoel moet hebben en dat zoiets kan gebeuren, hij zei ook dat dit kon gebeuren door 1 van zijn paarden maar dat we wel alert moeten wezen in de toekomst.
Eigenaar van de pup is tevens de staleigenaar en hij was niet boos en stelde ons gerust.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:06

Vreselijk sneu voor de pup, maar trappen naar een hond (of ander dier) of naar mensen is totaal verschillend.
Ik heb voor mensen hele lieve paarden, maar als ze de kans krijgen dan zetten ze zelfs een voet op de kippen en op de jonge poesjes die in de bak zitten te poepen.
Mijn oudste merrie was vroeger toen ik haar net had ook heel fel op de honden. Nu ze echter weet dat de honden geen bedreiging vormen laat zij ze met rust. Ik wordt trouwens ook kwaad als de honden de paarden niet met rust laten.
Zelfs ons hengstveulen van 6 maanden zat gister achter een kip aan.
Volgens mij is dit vrij normaal gedrag.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:59

Ik zie geen verband met elkaar, het zal waarschijnlijk een schrikreactie van je paardje geweest zijn. En het is dan ook logisch dat zij door haar schrik uithaalt. Maar blijf wel consequent nee is nee, en ja is ja.
Heel veel succes meis. En ik w8 je berichtje maandag af van de gedragsdeskundige.

Miss_MC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 18:01

Nikki_L schreef:
Ik zie geen verband met elkaar, het zal waarschijnlijk een schrikreactie van je paardje geweest zijn. En het is dan ook logisch dat zij door haar schrik uithaalt. Maar blijf wel consequent nee is nee, en ja is ja.
Heel veel succes meis. En ik w8 je berichtje maandag af van de gedragsdeskundige.

dank je wel...
vandaag was ze toch wat rustiger als gisteren.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:05

Gelukkig! Is voor jezelf ook wat fijner he! Ik heb nu ook een hengstveulen in de opfok staan, maar je moet nu al laten zien dat je paardje naar je moet luisteren. Komt best goed hoor, heeft gewoon een beetje tijd nodig.

Groetjes..

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:06

Miss_MC schreef:
Paard word niet verkocht!!
dat is definitief van de baan..
Ze heeft naar mijn mening nooit een trap uitgehaalt naar de mens ( teminste naar niemand op stal of naar mij ) maar, ik weet niet wat er allemaal bij de vorige eigenaren gebeurd is.

Ik weet niet precies hoe ze reageerde toen de pup in de hoek lag. Maar naar zeggen van de eigenaar van de pup stond mijn paardje gewoon te kijken zo van: kom je niet meer spelen??!!

Ik was er zelf niet bij toen dit gebeurde en kan me niet voorstellen dat het express gedaan werd door haar.
Heb me gisteren eens een aantal dingen op een rij gezet en ze gaat niet weg!!!!
Ik ben er inderdaad heel erg van geschrokken toen ik het hoorde en heb ook direct gezegt dat het me speet en dat ik er mee zat.
Eigenaar zei dat ik geen schuldgevoel moet hebben en dat zoiets kan gebeuren, hij zei ook dat dit kon gebeuren door 1 van zijn paarden maar dat we wel alert moeten wezen in de toekomst.
Eigenaar van de pup is tevens de staleigenaar en hij was niet boos en stelde ons gerust.

Wat een geruststelling. Fijn om te horen dat het definitief van de baan is. Gelukkig doet de staleigenaar er niet zo moeilijk over, een paard kent (meestal, en gelukkig!) niet zijn eigen krachten.
Vervelend soms hè als je niet weet wat er is gebeurd bij vorige eigenaren. Gewoon omgaan met je paard en er ook af en toe honden bij laten en kijken hoe ze reageert. Misschien was het gewoon een foutje.

romeorowan schreef:
Vreselijk sneu voor de pup, maar trappen naar een hond (of ander dier) of naar mensen is totaal verschillend.
Ik heb voor mensen hele lieve paarden, maar als ze de kans krijgen dan zetten ze zelfs een voet op de kippen en op de jonge poesjes die in de bak zitten te poepen.
Mijn oudste merrie was vroeger toen ik haar net had ook heel fel op de honden. Nu ze echter weet dat de honden geen bedreiging vormen laat zij ze met rust. Ik wordt trouwens ook kwaad als de honden de paarden niet met rust laten.
Zelfs ons hengstveulen van 6 maanden zat gister achter een kip aan.
Volgens mij is dit vrij normaal gedrag.

Het lijkt mij wel, jonge dieren proberen altijd van alles uit, dus ook hoe andere dieren op ze reageren. Ze willen weten of het speelt e.d. Onze pup dacht ook dat hij kon spelen met de haan, de haan vond het best maar het koste 'm wel bijna zijn staart Tong uitsteken Daar moesten we dus ook even vertellen dat dat dus niet acceptabel is Tong uitsteken