Paard trapt als je aan z'n achter benen o.a. zit...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

C_Star

Paard trapt als je aan z'n achter benen o.a. zit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 15:44

Sinds een +- 5maanden ben ik in het bezit van 4jarige sinds 5 maanden geen hengst meer. Hij is super lief daar ligt het niet aan, maar elke keer als ik de achter hoeven wil uitkrabben probeerd hij te trappen, bij de hoefsmid is het achter altijd een probleem (voor hoeven totaal niet), als ik bandage's achter om wil doen zelfde verhaal. Wat denken jullie wat dit kan zijn? Hij is trouwens toen ik hem kocht helemaal klinisch en Röntgenologisch goed gekeurd. Is dit puur gedrag omdat hij jong is of zou er iets anders achter kunnen zitten?

Mjay

Re: Paard trapt als je aan z'n achter benen o.a. zit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:47

vind ie het niet gewoon eng? hij kan moeilijk zien wat je daar aan het doen bent, doet ie het met borstelen ook? ik zou gewoon proberen om met poetsen steeds wat verder te gaan beginnen op zn kont en langzaam aan naar beneden werken. niet in 1 dag maar gewoon blijven proberen net zo lang totdat hij jou aanraking daar heeft geaccepteerd. gewoon veel oefenen dus!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 15:50

Mjay schreef:
vind ie het niet gewoon eng? hij kan moeilijk zien wat je daar aan het doen bent, doet ie het met borstelen ook? ik zou gewoon proberen om met poetsen steeds wat verder te gaan beginnen op zn kont en langzaam aan naar beneden werken. niet in 1 dag maar gewoon blijven proberen net zo lang totdat hij jou aanraking daar heeft geaccepteerd. gewoon veel oefenen dus!

Nee hij vind het niet eng, want dan zal hij altijd moeten doen. Ik kan wel gewoon zijn hoeven bijv. in smeren. Dan zou hij het ook moeten doen en dat doet hij niet dan.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:53

Achterbenen niet willen laten optillen is ook een part van dominantie, zodra jij zijn achterbenen vast hebt, kan hij niet meer wegvluchten en heeft hij er zelf geen controle over. Ik heb er ook zo een gekend, eerst heel langzaam opgebouwd, 2 seconden vast zonder te trappen, heeel uitgebreid belonen en dan weer verder. Succs.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 15:55

Splash_ schreef:
Achterbenen niet willen laten optillen is ook een part van dominantie, zodra jij zijn achterbenen vast hebt, kan hij niet meer wegvluchten en heeft hij er zelf geen controle over. Ik heb er ook zo een gekend, eerst heel langzaam opgebouwd, 2 seconden vast zonder te trappen, heeel uitgebreid belonen en dan weer verder. Succs.

Oke. Zat al aan zoiets te denken. Toen hij gekeurd werd klinisch toen deed hij dit ook. Het gaat wel steeds wat beter hij doet het al minder vaak dan eerst...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:43

Oefenen met een sjaal of zacht touw. Onder de kogel, om het been heen en dan gewoon wat druk geven. Als ie trapt, lekker laten doen, je kunt zelf afstand houden. Zodra ie ophoudt, goed belonen en sjaal/touw weghalen. Dagelijks oefenen en je zxult zien dat het steeds beter gaat. Dan langzaamaan te hand erbij en sjaal achterwege laten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 07:40

--> OPG

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 07:56

ik weet niet, maar die van mij tilt haar achterbenen ook op zodra ik ze aanraak met ietwat druk (wat je al snel doet) is dit niet wat jouw paard ook doet? of trapt hij echt?

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 10:22

ikenindi schreef:
ik weet niet, maar die van mij tilt haar achterbenen ook op zodra ik ze aanraak met ietwat druk (wat je al snel doet) is dit niet wat jouw paard ook doet? of trapt hij echt?

Nee dit is heel wat anders. Hij trapt echt.

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:14

Ik ga mee met aslo, eerst eens wat atributen gebruiken zodat jij veilig staat. Gaat dat goed kun je met je handen beginnen. Ik denk ook wel dat dit tijd nodig heeft en gewoon voor en na het rijden automatisch doen zodat er routine in komt

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:17

Heeft hij gen krampen in zn achterbenen... dat had mijn paard die deed het ook, en had hier ook totaal geen kwade bedoelingen mee, gewoon een krampje bij het optillen van zn voetjes..

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 20:56

Chantal___ schreef:
Heeft hij gen krampen in zn achterbenen... dat had mijn paard die deed het ook, en had hier ook totaal geen kwade bedoelingen mee, gewoon een krampje bij het optillen van zn voetjes..

Ja maar hij doet het ook al je zeg maar bandages om doet achter dus dat denk ik niet

_Josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:26

Even een stipje om mee te lezen.

Paard die ik elke week vast rijd slaat niet, maar ik mag ook niet aan haar benen zitten. (in dit geval alle 4 benen niet) Dit paard legt de oren in de nek en begint de voeten steeds op te trekken.

Heb helaas dus geen tips voor je.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:27

die van mij doet het ook, volgens mij is het een kwestie van oefenen...

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 09:06

Die van mij deed het in het begin ook. Peesbeschermers en strijklappen heb ik de eerste paar keer gewoon met een praam opgedaan en voetjes geven ook. Dit was voor die van mij de ideale manier, omdat hij dus gewoon bang was, nu was hij een beetje van de wereld en gebeurde er niks raars..Inmiddels 6 weken later kan ik 4 benen bandageren, strijklappen/peesbeschermers omdoen en voetjes uitkrabben. Ze vind het nog steeds spannend, maar laat het in ieder geval toe. Alleen 1 achterbeen is gewoon nog een beetje eng, maar als je er de tijd voor neemt en lekker veel oefent, worden ze vanzelf rustiger op de benen Lachen