Te weinig impuls, hoe verbeteren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stefje

Te weinig impuls, hoe verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 23:38

Ik ben weer gestart met wedstrijden rijden, en zie weer het item 'meer impuls' op mijn protocollen verschijnen. Ik herken het in iets teveel bij me houden tijdens de proef, te netjes willen rijden, wat ten koste gaat van het tempo. Hier werk ik aan, o.a. blijven rijden, achterhand erbij houden, en het geheel wordt al steeds losser en rijdbaarder tijdens de proef,. Maar waarin komt exact te weinig impuls in tot uiting, en hoe stimuleer je dit in je rijden, 1) in je training en 2) in je proef? Naast de bekende zaken als veel overgangen rijden, schakelen in tempo, snel reactie eisen op je been?

ikke20

Re: Te weinig impuls, hoe verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:44

hoe senl reactie op je been. bij mij is dat snel. als ik lichtjes been geef wil ik al reactie zien. dit is dan thuis op wedstrijd duurt het toch vaak wat langer.

krijg ik thuis geen reactie bij 1ste vraag.v ervolgt een wat duidelijkre hulp. nog geen reactie krijgt hij wel een tikje erbij. nou rij ik een fries en zie die graag goed voor het been.

verder zorgen dat je zelf hem niet teveel gaat zitten tegenwerken. dus niet teveel i willen houde. zorg dat je paard lekker op zijn eigen benen loopt.
verder is schakelen in tempo ook erg goed hiervoor. en de overgangen ook natuurlijk.

veel succes ermee

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:46

Impuls zie je met name als een paard plezierig loopt, veel afdruk heeft, lekker actief is en je dus niet in slaap valt als je een combinatie voorbij ziet rijden.
Dit heeft o.a. met reactie op je hulpen te maken, maar voornamelijk met jouw manier van rijden. Je moet je paard flitsend voorstellen, actief voorstellen en eraan rijden. Wanneer je langzaam gaat rijden en het paard maar wat laat loopt, verlies je impuls, verlies je activiteit, verlies je de achterhand, valt je jury in slaap. Dus met name je manier van rijden zal je moeten veranderen, durf te rijden!

Kainish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:38

ik krijg ook altijd commentaar op mijn impuls, ik snap het ook niet

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:03

Als je het niet snapt, film je proef eens. Kijk er thuis eens naar. Blijf je geboeid om te kijken omdat er een lekker actief paard loopt. Of val je eigenlijk in slaap.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:29

Het heeft helemaal niet veel te maken met reactie op je hulpen hoor, ik heb in de B en L1 ook vaak dit commentaar gehad en mijn pony sprong vanuit halthouden zo in galop als ik die hulp gaf, hij was super op de hulpen!
Ik heb het idee dat die impuls op wedstrijden er meer aan ligt dat je wat spectaculairder moet gaan rijden, dus zorgen datie van achter iets meer draagd, en probeer een beetje te showen.
Sinds ik dat doe krijg ik 7ens voor mijn impuls en is hij nog steeds even snel op mijn been, dus daar heeft het niets mee te maken Knipoog

deess21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:09

zorg dat je paard alert op je been wordt door vaak te verruimen en sterk terug te nemen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:10

Klopt Kinuh, maar meestal is het wel iets wat samen loopt.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:22

De mooiste uitleg van wat impuls en activiteit nou eigenlijk is kreeg ik bij een les van Trea Mulder. Zij legde uit dat je met een auto 100 in zijn 5 rijd normaal. Als je nou 100 gaat rijden in zijn 3 ga je niet harder, maar moet de auto wel harder werken.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:23

Goede vergelijking, maar 100 in zijn 3 voelt niet zo prettig in de auto. Haha! Haha! Haha!

Zullen we de vergelijking omgooien naar 50 in zijn 5 of 50 in zijn 3, maar ie minder herrie. Knipoog

Naomi__Youri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:01

zorgen dat je paard goed voor het been word, en niet bang zijn om vooruit te rijden