Is dit een goede combinatie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hiltsjuh

Is dit een goede combinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 20:24

Ik rijd gewoon op een manege, 1x in de week en ik ben mijn rubber rijlaarzen eigenlijk wel wat beu.
Nou wou ik over een poosje misschien Jodphurs met Chaps aanschaffen en nu had ik een paar vraagjes.

Is er een groot verschil tussen rubber rijlaarzen en de leren Jodphurs en chaps die hieronder staan?

Chaps:Mondoni Deluxe Afbeelding
Jodphurs:Mondoni Dundee II (maar dan in zwart) Afbeelding

En is dit een goede combinatie samen?

Ik wil er ook weer niet teveel geld aan spenderen..

groetjes

suzanne_H

Re: Is dit een goede combinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:27

Ik heb ook zo een soort chaps en ook jodphurs van mondoni(Maar wel andere) en ik vind ze heelrijk. maar als je het voor de prijs gaat doen..
dan kan je beter rubbere laazen kopen want ik zat wel aan de 125 euro..(minimaal,)
xx

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:29

Rubberen laarzen kunnen prima op de manege hoor! Heb zelf een paar liggen met leer aan de binnenkant zodat je er makkelijk inkomt. Dat scheelt wel. Helaas passen ze niet meer en heb ik ze te koop staan.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:31

Ik heb altijd met rubber laarzen gereden op de manege.
Toen kreeg ik vz paarden en heb ik een tijd alleen met stal schoenen gereden.
Toen ging ik weer lessen, dus moest ik weer laarzen aan.
Nou echt niet dus!
Ik heb gewoon een paar chaps van €30 (ofzo) gekocht.
Met chaps rijd zoveel fijner dan met rubber laarzen.
Ik doe ze echt nooit meer aan.

EDIT:
Als je er niet teveel geld aan wilt uitgeven kun je ook rubberen jodphus kopen.
Laatst bijgewerkt door S_zanne op 11-11-08 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:32

ik vind er wel een GROOT verschil in zitten, leren joppers vormen naar je voet en ruberen laarzen niet Knipoog
maar voor 1 keer in de week zou ik het niet doen Knipoog

hiltsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 20:32

suzanne_H schreef:
Ik heb ook zo een soort chaps en ook jodphurs van mondoni(Maar wel andere) en ik vind ze heelrijk. maar als je het voor de prijs gaat doen..
dan kan je beter rubbere laazen kopen want ik zat wel aan de 125 euro..(minimaal,)
xx

Ja ik dacht dat dit ongeveer 100-110 euro ging kosten..maar het lijkt me wel een stuk fijner rijden enzo..maar misschien kan ik wat voor men verjaardag vragen (das pas in maart) en van verjaardagsgeld Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:33

Je hebt ook wel goedkopere chaps en jodphurs hoor, maar ligt er ook aan wat voor kwaliteit je wilt natuurlijk Lachen

hiltsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 20:34

_Skess_ schreef:
Je hebt ook wel goedkopere chaps en jodphurs hoor, maar ligt er ook aan wat voor kwaliteit je wilt natuurlijk Lachen

ik wou dan iniedergeval voor leer gaan dan Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:35

Leer heb je natuurlijk in heel veel varianten. Van "kartonleer" tot goed leren jodphurs en chaps. Ligt er maar net aan wat voor kwaliteit leer je wilt en daar betaal je natuurlijk ook voor Knipoog

hiltsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 20:41

Ja het hoeft niet het allerbeste leer te zijn..maar ik had ook gehoord dat je met leer het paard beter aanvoelt?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:47

Klopt wel aardig ja, maar heb zelf met rubber ook geen problemen gehad. Had gewoon het geld niet voor leren laarzen of chaps. Heb een tijd met nepleren chaps gereden en dat ging ook prima hoor Lachen

hiltsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 21:09

Ik heb soms wel last van mijn enkels na het paardrijden...ligt dat dan aan mijzelf? dat ik misschien te krampachtig ben met mijn voeten...Tong uitsteken

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:20

Dan ben je inderdaad misschien te krampachtig of heb je misschien je beugels net een gaatje te kort. Dat was bij mij vaak de oplossing Lachen

hiltsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 21:21

oja dat zou ook nog kunnen Lachen want ik heb er lang niet altijd last van..iniedergeval bedankt voor de tips allemaal:)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:26

Het heeft bij mij weldegelijk uitgemaakt voor mijn enkels, ze zwikken bij mij vrij snel. (heb ook altijd veterenkellaarsjes ervoor gehad voor gewoon). Ik heb een combinatie van hh jodphurs leer en premiere chaps, ook leer. De jodphurs heb ik een paar maanden geleden vervangen, had ze al 2 jaar, maar ze zijn nooit uitgelopen (wel ingelopen, iedere week gedragen) daardoor zijn ze altijd wat krap gebleven, ze waren nog niet versleten. De chaps moeten ook binnenkort vervangen worden, ze beginnen wat uit te lubberen en het elastiek onderaan is heel slecht aan het worden.
Met korte beugels kan ik nog niet rijden, heb binnen een half uur flink last van mijn enkels (ik pas met springen mijn beugels pas op het laatste moment aan en doe tussendoor met stappen en rustig draven ze ook steeds uit dan, anders gaat het niet.)

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:59

Volgens mij staat het wel leuk want ik heb ongeveer het zelfde

hiltsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 14:26

ik kom er nu pas achter, volgensmij zijn die schoenen die onder die chaps zitten de schoenen die ik bedoel want ze zijn allebei van de divoza site :p

Het lijkt mij zelf iniedergeval ook wel steviger voor je enkels als je leer draagt (chaps in combinatie met schoenen) dan rubber rijlaarzen..

Bedankt voor de reacties Lachen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:32

Ik heb jaren op een manege gereden en daar ook jaren met schoenen en chaps gereden. Heerlijk, veel fijner dan die onhandige rubberen laarzen. Laarzen die in de zomer te heet zijn en in de winter te koud.
Ik draag wel altijd schoenen met een hoog stuk als het ware, geeft meer ondersteuning en vind ik gewoon fijner rijden. Heb maar ééns zulke schoenen als hierboven gehad, maar kan net zo goed overweg met het type bergschoen.
Leren chaps vind ik niet echt nodig, de neppers rijden net zo lekker en zijn vaak wat goedkoper. Ik heb die van het ruiterhuis en was 25 euro kwijt. Draag ze nu al ruim 4 jaar (dus tijd voor nieuwe Tong uitsteken ). Schoenen zijn wel fijn om de leren te nemen die iets meer met je voeten mee gaan.

Als ik jou was zou ik even langs de ruitershop of divoza om versschillenden te passen Knipoog

Maar zeker doen, vind het contact met schoenen en chaps stukken fijner dan met rubberen laarzen

Ikkuh_Rolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:36

Ik rij niet vaak maar ik rij met chaps en jophurs omdat ik geen rijlaarzen aan kan.
Want mijn kuiten passen er niet in.
Vind chaps ook beter zitten.

hiltsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 14:41

RianneH schreef:
Ik heb jaren op een manege gereden en daar ook jaren met schoenen en chaps gereden. Heerlijk, veel fijner dan die onhandige rubberen laarzen. Laarzen die in de zomer te heet zijn en in de winter te koud.
Ik draag wel altijd schoenen met een hoog stuk als het ware, geeft meer ondersteuning en vind ik gewoon fijner rijden. Heb maar ééns zulke schoenen als hierboven gehad, maar kan net zo goed overweg met het type bergschoen.
Leren chaps vind ik niet echt nodig, de neppers rijden net zo lekker en zijn vaak wat goedkoper. Ik heb die van het ruiterhuis en was 25 euro kwijt. Draag ze nu al ruim 4 jaar (dus tijd voor nieuwe Tong uitsteken ). Schoenen zijn wel fijn om de leren te nemen die iets meer met je voeten mee gaan.

Als ik jou was zou ik even langs de ruitershop of divoza om versschillenden te passen Knipoog

Maar zeker doen, vind het contact met schoenen en chaps stukken fijner dan met rubberen laarzen

Bedankt voor je bericht!
Ik ben zaterdag nog bij Divoza geweest en toen zag ik dezen dus ook.
Kheb ze ook al even aan gehad met gewone "stoffen" chaps.
Als ik ze neem, moet ik wel ff wachten want dan vraag ik ze voor mijn verjaardag.
Ik denk dat het wel voordelen heeft ten opzichte van rubber rijlaarzen

-Beter gevoel voor het paard
-Warmere voetjes Lachen
-Je kan in de zomer de chaps lekker uit hebben
-Staat ook wel leuk Knipoog
-Beter voor de enkels?

iemand nog meer voordelen?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:45

ik ben na een tijdje met rubbere rijlaarzen gereden te hebben ook vrij snel overgestapt op jodphurs met chaps.
gewoon t simpelste van t simpelste.
rubbere jodphurs en simpele chaps (wel van leer, maar niet toegestaan op wedstrijden, van kieffer zijn ze).
chaps zijn nu (na 6 of 7 jaar) wel echt aan vervanging toe maar ze zitten nog heerlijk.

vond vooral een voordeel dat je je paard heel goed kan voelen, en zo heel fijn je hulpen kan geven.

cool_meisjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:49

Ik ben ook overgestapt van rubbere rijlaarzen op jodphurs,
ik vind jodphurs wel veel lekkerder rijden, maarja das mijn mening hè...