Vertrouwen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evaaxspe

Vertrouwen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 18:10

Heeft er iemand nog tips voor je paard meer vertrouwen te geven ?
Ik weet er wel een paar zoals de join-up enz...
Maar als iemand er nog een paar weet.
Laat het dan weten Tong uitsteken

Anoniem

Re: Vertrouwen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:57

Een JU gebruik je ab-so-luut NIET om vertrouwen te winnen.
Waar het op neer komt is dat je je paard uit je 'kudde' wegjaagd. In de natuur kunnen paarden niet op zichzelf overleven, dus uit een kudde gestuurd worden is gelijk aan de dood. Daarom moet je dat echt alleen in de uiterste 'noodgevallen' doen. Al ben ik er dan nog steeds geen voorstander van. Je dwíngt je paard naar je te luisteren.

De makkelijkste én paardvriendelijkste manier...
Longeren, poetsen, rijden, verzorgen..... Dan gaat het paard je vanzelf vertrouwen. Als je normaal met het paard omgaat dan toch. Verder kun je ook vrijheidsdressuur doen, daar win je ook vertrouwen mee en het is nog leuk om te doen ook Ja . Succes!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 01:59

Geduld!!! Spelen, wandelen, longeren. Leer je paard vertrouwen in jou te hebben. Rustig aan dingen opbouwen, niet meteen erop springen. Laat je paard lekker aan jou wennen en vertrouwen in jou te hebben als leider.

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:25

veel longeren en wandelen dor de bak gewoon aan de hand, lekkere dingen geven en heel veel belonen en niet straffen. het verkeerde negeren en belonen als het goed is.

Veertjeveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:58

veel positieve aandacht geven!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:27

Een join-up wil ik je ook afraden. Dat is eigenlijk alleen voor erg dominante paarden, en met een heel klein beetje verkeerde lichaamstaal kun je een boel verpesten.

Ik zou inderdaad gewoon leuke dingen samen doen. Wandelen, poetsen, belonen maar ook heel belangrijk; consequent zijn! Een paard heeft een leider nodig, dat is degene die hij vertrouwd. En de leider is lief, maar kan ook heel streng zijn als het nodig is, en is gewoon de baas. Een leider zorgt dat de kudde veilig is, beslist wat er gedaan wordt als er een roofdier aankomt.. Dus alle paarden vertrouwen de leider. Jij moet dus ook een leider voor je paard zijn. En dat houdt ook in dat je hem soms moet straffen als dat nodig is, maar wel precíes op het juiste moment.

Verder kun je elke week een half uurtje schriktraining doen. Dat is ook erg goed. Leer je paard over een zeiltje lopen, en onder een paraplu te staan, en zorg dat hij ontspannen is als jij hem met een plastic zakje 'borstelt' en andere enge dingen doet Lachen

Evaaxspe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 17:51

En hoe weet je eigelijk dat je paard je vertrouwt ?
Wanneer ik naar Speedy ga, en ze ziet mij of ik roep haar komt ze wel direct aangelopen.
en ze is altijd heel lief en ze heeft bijna van geen dingen meer schrik Vb: vroeger was ze doodsbang van haar drinkbak die hadden ze vervangen door zo een elektronische drinkbak. Op het begin duwde ik er op en durfde ze stilaan te drinken.
Maar alleen durfde ze dat nog niet en wanneer ik dan in de stal kwam stormde ze er naar toe om snel te drinken.
Maar wanneer ik met haar wil gaan wandelen dan krijg ik ze niet verder dan de rand van het bos.
Maar wanneer er een ander paard meegaat is ze super braaf soms durf ze wel is een raar sprongetje te maken maar zo erg is dat niet.
De eigenaar zij ook dat als je alleen gaat wandelen dat je paard niemand ziet en dat dat ook het probleem kan zijn.
Wanneer ik met haar aan de hand stap wilt ze wel mee in het bos.
Maar betekend dat toch dat ze te weinig vertrouwen heeft in mij ?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 07:43

--> OPG

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 07:45

vertrouwen krijg je alleen door het te hebben

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 07:51

absoluut niet door join-up! dat is meer voor respect, en moet je niet doen als je niet weet waar het over gaat!

vertrouwen begint door rustig met elkaar om te gaan. en steeds iets meer te vragen. rustig blijven en geduld hebben in welke situatie dan ook.

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:37

Ik heb gewoon naast het borstelen heeeel veeel met haar gewandeld, alles rustig laten bekijken, besnuffelen, bij elke auto het woordje auto gezegd, aan de hand 'commando' ho, stap, draf (galop gaat een beetje te hard he, aan de hand Haha! ) en als ze iets eng vond, gewoon rustig laten kijken, steeds een stapje verder tot ze het niet meer (zo) eng vond en belonen en lachen. Toen ik met mijn 3-jarige een stapje verder kon, ging ik bijv. met een afgevallen tak met blaadjes gaan zwieren, ineens een huppelsprongetje maken (inmiddels schrikt ze daar echt niet meer van), soms vind ik iets langs de kant van de weg, laatst bijv. een lint, die over de weg leggen en met haar aan de hand eroverheen en in de bak met een paraplu spelen of een balkje op de grond, volgende plan van mij is een zeil in de bak te leggen en met haar daar overheen te lopen.. Zie er soms als een debielletje uit, maar het is super leuk om de reactie te zien en hoe het vertrouwen keer op keer groeit en ze vindt het ook onwijs leuk om te doen, oortjes naar voren en ze kan niet wachten tot ik haar uit de wei haal en ze de straat op mag. Een tip die ik kreeg, als je zelf twijfelt op een bepaald moment, denk bijv. aan een enge situatie, in mijn geval een trekker, ga dan zingen Slapen (en alweer zie ik er als een idioot uit, maar vooruit). Alles is leuk en niet alleen goed voor het vertrouwen van je paardje in jou, maar ook voor mijn eigen vertrouwen mbt hoe zij nu reageert op dingen!
Veel plezier!

Juangii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:46

Ik zou beginnen met het aanraken. Kijk hoe ze reageert als je haar overal aanraakt. Als je ziet dat ze het niet fijn vind,stap dan een paar passen naar achter en wacht tot ze op jouw reageert. Geef haar dan een aai en ga verder waar je gebleven bent. Ga zo door tot je haar overal aan kan raken. Van neus tot staart.

Rhenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:23

misschien domme vraag maar wat is een join-up?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:59

Bij een join-up zet je het paard in een longeerbak of een andere ronde, afgezette cirkel, ga je zelf in het midden staan, dan jaag je het paard weg. Het paard schrikt daar erg van, jouw band met het paard is dan verbroken (want je hebt hem de kudde uit gejaagd, paard zal denken dat je kwaad op hem bent) en dan gaat het paard (als jou lichaamstaal perféct is) in paardentaal vertellen dat hij het begrijpt dat je kwaad op hem bent, daarna biedt hij als het ware zijn excuses aan, en vraag of hij naar jou toe mag komen. En daarna zal hij vertellen dat hij voor je wil werken.
Maar het is dus helemaal niet vriendelijk of om de band te versterken. Als je iets fout doet is de band juist helemaal verbroken.
Een join-up is alleen goed als je zelf de paardentaal precies kent, en als het paard heel erg dominant is.

Evaaxspe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 20:18

Wanneer paarden in het wild in een andere kudden komen gebeurd dit ook.
Met het nieuwe paard en met de leider van de kudden.
Dus als je dit wilt doen dan kan je dat het beste doen als je het paard net kent.
Zo als MysticTinker zegt ga je eerst je paard wegjagen, zodat hij in een cirkel rond je loopt.
jij bent dan vergeleke met de paardenwereld de leider van de kudden.
Dan gaat je paard je signale geven.
Vb: hij gaat zijn binne oor naar jou richten, laat zijn hoofd lager hangen en begint te knabbelen.
Wanneer je deze signale ziet sta je stil en draai je je om.
Dan is het de bedoeling dat je paard naar jou toe komt als je paard dit doet.
Stap je een paar stappen opzij je paard moet je volgen.
Als hij dit doet is de join-up gelukt.
Nu heeft je paard veel vertrouwen in je hij beschoudt jou als de leider.
Dit wordt soms gebruikt bij paarden die iets hebben meegemaakt.
Vele zeggen hier dat dit al het vertrouwen verbreekt maar de mensen die ik ken en die met "probleem paarden" werken doen dit soms een deze paarden krijgen dan veel vertrouwen.
Maar misschien is het dan niet goed als je dit met je eigen paard doet als je hem al een lange tijd hebt want dan denkt hij misschien dat ja al het vertrouwen wilt verbreken en wat ze hier zeggen, maar daar weet ik niet veel over.

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:26

Ik ga nu zelf ook aan de slag met een jong paard. Ze verstijft bij iedere aanraking en ik ga gewoon beginnen met het aanwennen van aanrakingen. Veel poetsen, praten tegen haar, wat wandelen en nieuwe dingen leren kennen. Gewoon dus de dingen die de mensen hierboven al opnoemden. Wat wel belangrijk is dat je het tempo van je paard volgt. Ga dus niet door als het paard het echt niet durft, als het vertrouwen voor iets echt ontbreekt. Dus alles stapje voor stapje en dan komt dat vertrouwen er wel.

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:28

Vertrouwen krijg je door het eerst te geven. Lachen Lachen

Evaaxspe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 20:30

ja dat heb ik ook met mijn verzorgpaard gedaan.
Vroeger had ze heel veel schrik van vuiniszakken en durfde ze er helemeel niet langs en ging ze dus al zigzagend door de straten.
Toen ik haar 3 maanden ong. verzorgden lagen er vuiniszakken eerst keek ze er naar maar daarna begon ze er aan te ruiken en had ze er helmaal geen schrik meer van.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:33

Begin maar eens om je paard te poetsen en eens te wandelen.
Weet jij eigenlijk wel wat een J.U is??
Dat is n.l heel iets anders dan spelen met je paard.
Elianna...dat is een hele mooie!!!!OOO...zie dat KiWiKo je voor was!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 17-11-08 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Evaaxspe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 20:40

aerdenhout1 schreef:
Elianna...dat is een hele mooie!!!!

Tegen wie heb je het eigenlijk
als je zegt Weet jij eigenlijk wel wat een J.U is??

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:41

KiWiKo schreef:
vertrouwen krijg je alleen door het te hebben

Niks aan toe te voegen Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:47

Evaaxspe schreef:
aerdenhout1 schreef:
Elianna...dat is een hele mooie!!!!OOO...zie dat KiWiKo je voor was.

Tegen wie heb je het eigenlijk
als je zegt Weet jij eigenlijk wel wat een J.U is??

Tegen jou TS.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:55

Ik zie net jou omschrijving van een JU. Op zich niet echt verkeerd, alleen doe je een JU met een paard dat geen respect toont en ik geloof dat dat in jou geval niet opgaat. Als een paard eigenlijk braaf is en met je mee, zoals ik dat altijd maar noem, is een JU alleen maar een straf, want eigenlijk zet je ze met een JU even terug op hun plek. Paard denk dus in jou geval...wat heb ik nu verkeerd gedaan dat ik op m'n donder krijg?Ik was toch onderdanig?
Snap je een beetje de bedoeling?

Evaaxspe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 21:03

Ja ik snap het.
Maar ik bedoel ook dat je een JU ook goed kan gebruiken als je een paard hebt die vb: een zwaar ongeluk heeft gehad en die mensen niet meer vertrouwt.
En misschien is dit dan net slecht omdat iedreen hier zegt da JU een straf is voor je paard.
Maar soms kan het echt moelijk zijn om het vertrouwen van een paard te winnen als deze al traumatiserende dingen heeft meegemaakt.
Dan kan je een JU gebruiken maar je kan het ook op andere manieren doen natuurlijk...

Evaaxspe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 21:04

Dat heb ik toch niet gezecht ?