Wanneer bodyprotector voor kind?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Wanneer bodyprotector voor kind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 14:32

Ik rijd momenteel zelf even geen paard (weinig tijd en pas niet op de verzorgshet Clown ). We willen ooit een eigen paardje kopen en dan wil ik voor mijzelf een bodyprotector aanschaffen. Ik zoek dan wel het braafste beest uit wat te vinden is Knipoog (kinderen moeten er ook op kunnen) maar toch gewoon uit veiligheid wil ik dan zo'n ding aan. Heb toch de verantwoording over mijn 2 kinderen.

MAAR wat doe ik met mijn kids op dit moment:

Mijn beide kids (3 en 6) rijden nu op een shet. Kleine shet, 80 cm hoog, braaf en lief beest vooral als mijn kinderen erop zitten.

Jongste rijdt dus nog niet los (daar heeft ze de kracht niet voor om aan te drijven (voeten komen niet eens tegen de buik aan hihi) of in te houden als er wel wat gebeurd.) Zij is laatst in stap eraf gevallen omdat shet even een hupje opzij maakte toen er wat duiven opvlogen naast de bak en zij er zonder zadel op zat. Blauwe plek op bil. (En meteen weer erop gezet door moeders natuurlijk). Zij is 99 cm groot overigens en stapt en draaft aan longe of halstertouw (mag mammie mee rennen Vork ... ach er moeten toch kilo's af! )

Oudste is 1,21 groot, heeft wat motorische problemen maar zit als een huis. Rijdt zowel aan longe als los. Los stapt hij veel maar begint nu ook (uit zichzelf) de pony tot draf aan te sporen en laatst ging de shet dus spontaan 3 passen in galop. Dan valt meneer nog voorover natuurlijk. En dan gaat de shet accuut in stap. Het is een heerlijk beest!

Maar toch... het blijft een vluchtdier. Wat als... speelt altijd bij mij mee. Ze rijden allebei met cap op, goed passend, strak aangesnoerd noem maar op. Rijbroek, laarzen, in dit weer een stevige jas. Zomers een bodywarmer. Maar toch. Als de shet er nou wel eens van tussen gaat?

Mijn vraag is dus: vanaf wanneer is het aan te raden een kind een bodyprotector aan te doen?

Ik heb trouwens wel eens gekeken naar die dingen. Voor mijn jongste zijn ze er nog niet voor zover ik heb kunnen ontdekken. Voor oudste wel. daarbij weten wij neit in hoeverre onze oudste juist zou verstijven als hij zo''n ding aan krijg vanwege het gevoel. Wat is jullie ervaring?

avaluna

Re: Wanneer bodyprotector voor kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:36

Ik zou me eens goed laten informeren, want volgens mij zijn ze er ook voor echt "kleintjes".
Vanaf zo'n 104 cm kind Knipoog iig bijna overal, dus in beter gesorteerde zaak zullen ze ook wel kleiner te vinden zijn.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 14:49

avaluna schreef:
Ik zou me eens goed laten informeren, want volgens mij zijn ze er ook voor echt "kleintjes".
Vanaf zo'n 104 cm kind Knipoog iig bijna overal, dus in beter gesorteerde zaak zullen ze ook wel kleiner te vinden zijn.

OK, bedankt. Dat is dus uit te zoeken.

Maar vanaf wanneer zou jij een bodyprotector aanraden?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:52

Als je er eentje kunt vinden die past, dan zou ik hem ook laten dragen.

Onze dochter heeft ook vanaf drie een pony en heeft nu (vier dus, ook een bodyprotector), tja en enkele weken geleden is ook zij van haar pony gevallen, je kunt het nooit weten en ook voor je eigen gevoel beter als ze er eentje aan hebben, vind ik zelf.

Zo heeft onze dochter ook een helm op als ze mee met de koets gaat, ik zelf ook trouwens, want je kunt wel dingen honderd keer zeggen, maar dingen voorleven heeft een beter effect Haha! .

Ik kan er heel erg van genieten als we samen bezig zijn met de paarden, maar ben me wel ook bewust van de risico's Bloos , die probeer ik maar zoveel mogelijk te beperken...

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:56

Eigelijk vind ik dat iedereen zo,n ding aan moet hebben. Maar ze zijn prijzig dus tja 1+1 Bloos
Als mijn dochter op een andere pony gaat rijden, dan waar ze nu op rijdt, dan krijgt ze hem ook op. ( pony waar ze nu op rijdt, doet werkelijk geen vlieg kwaad)
Het zou eigelijk op neer komen dat de bodyprotector en cap verplicht moeten worden voor tot bv kids tot 14 jaar ofzo.
Bij sommige manege,s is het zelfs al verplicht dat bij de springles de bodyprotecor aan moet.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 14:58

avaluna schreef:
Als je er eentje kunt vinden die past, dan zou ik hem ook laten dragen.

Onze dochter heeft ook vanaf drie een pony en heeft nu (vier dus, ook een bodyprotector), tja en enkele weken geleden is ook zij van haar pony gevallen, je kunt het nooit weten en ook voor je eigen gevoel beter als ze er eentje aan hebben, vind ik zelf.

Zo heeft onze dochter ook een helm op als ze mee met de koets gaat, ik zelf ook trouwens, want je kunt wel dingen honderd keer zeggen, maar dingen voorleven heeft een beter effect Haha! .

Ik kan er heel erg van genieten als we samen bezig zijn met de paarden, maar ben me wel ook bewust van de risico's Bloos , die probeer ik maar zoveel mogelijk te beperken...

Hoe ervaart jouw dochter de protector? Voelt ze zoch er veiliger door of juist onzekerder?
Idd probeer ik risico's ook voor te zijn. Met fietsen hebben ze ook een fietshelm op bijv. Mijn zon heft al CP door een hersenbloeding toen hij nog in mijn buik zat (als gevolg van een auto-ongeval van mijzelf) ben dus superzuinig op de rest van zijn hersenen! Maar ook hun lichamen. Ik zou ze het liefst helemaal inpakken, maar dan zittener 2 van die sumo-worstelaars op die shet hihi Clown

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 15:02

Esmeralda schreef:
Eigelijk vind ik dat iedereen zo,n ding aan moet hebben. Maar ze zijn prijzig dus tja 1+1 Bloos
Als mijn dochter op een andere pony gaat rijden, dan waar ze nu op rijdt, dan krijgt ze hem ook op. ( pony waar ze nu op rijdt, doet werkelijk geen vlieg kwaad)
Het zou eigelijk op neer komen dat de bodyprotector en cap verplicht moeten worden voor tot bv kids tot 14 jaar ofzo.
Bij sommige manege,s is het zelfs al verplicht dat bij de springles de bodyprotecor aan moet.

Ja en dat is dus een beetje de afweging he. Kijk; veiligheid voor alles. Ik geef graag geld uit als mijn kinderen erdoor beter beschermd zijn. Maar zoals je zelf dus zegt met jullie pony: onze verzorgshet is dus ook echt superbraaf. Gaan ze later op grotere paarden en echt lessen, galoperen, springen dan willen we ze zeker een protector aangeven. Maar nu hobbelen ze er een beetje op rond en krijgen de basisbeginselen van mij geleerd.

Werd het maar verplicht! Maar ja, hier op de stal (geen manege) rijden zelfs de grote mensen zonder cap. Goed voorbeeld voor die kinderen die er ook rondlopen en de jeugdigen niet te vergeten, met hun eerste eigen poown! Dus bij mij heel duidelijk: CAP OP!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:02

voor mijn dochter was het een kwestie van wennen.
en helaas is ze er alweer uitgegroeit. Laat je wel goed adviseren in de winkel.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 15:04

Esmeralda schreef:
voor mijn dochter was het een kwestie van wennen.
en helaas is ze er alweer uitgegroeit. Laat je wel goed adviseren in de winkel.

Hoe denken jullie over tweedehands kopen bijv via MP of Bokt zelf?

racekater

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:08

Onze dochter draagt een bodyprotector vanaf het moment dat ze voor het eerst op een pony zat. Ze was toen drie. Zodra er gereden gaat worden pakt ze zelf al haar cap én haar bodyprotector, ze weet niet beter (ze is inmiddels 4). Ik ben daar zelf ook erg consequent in, zonder cap en bp wordt er niet gereden. Veiligheid staat voorop!

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:13

Hier zijn bp,s verplicht tijdens springlessen
Ik heb ze ook zien liggen vanaf maat 116
maar of ze er ook kleiner zijn durf ik niet te zeggen.
Via marktplaats of bokt kopen? Ja als het nog compleet is waarom niet
Eigenlijk net als een maxicosy of zie ik dat verkeerd kwa koop

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:21

racekater schreef:
Onze dochter draagt een bodyprotector vanaf het moment dat ze voor het eerst op een pony zat. Ze was toen drie. Zodra er gereden gaat worden pakt ze zelf al haar cap én haar bodyprotector, ze weet niet beter (ze is inmiddels 4). Ik ben daar zelf ook erg consequent in, zonder cap en bp wordt er niet gereden. Veiligheid staat voorop!

Idd!

Je vraagt hoe mijn dochter het ervaart; ja niet echt leuk en lijkt zeker in het begin te belemmeren, maar goed het hoeft niet, maar dan kan ze ook niet rijden...

racekater

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:29

Omdat onze dochter niet beter weet dan dat ze een bp aanheeft, hoor ik haar eigenlijk nooit mopperen over het feit dat het niet lekker zou zitten. Natuurlijk belemmert het haar wel enigszins in haar bewegingen, bijvoorbeeld bij het uitvoeren van bepaalde gymnastische oefeningen. Maar tot op heden krijgt ze nog steeds al de oefeningen uitgevoerd met haar bp aan. Ik vind trouwens dat het niet lekker zitten van een bp niet opweegt tegen de eventuele negatieve gevolgen die een val kan hebben. Ik zou het mezelf nooit vergeven dat ze iets zou mankeren als gevolg van een val zonder bp wat voorkomen had kunnen worden door het wel dragen van een bp.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:38

voor de gene met iets oudere dochters die een bp ( kort het maar af hoor) dragen,klagen die ook dat het irriteert op beginnede groeiende borsten( jes Bloos )

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 16:23

racekater schreef:
Omdat onze dochter niet beter weet dan dat ze een bp aanheeft, hoor ik haar eigenlijk nooit mopperen over het feit dat het niet lekker zou zitten. Natuurlijk belemmert het haar wel enigszins in haar bewegingen, bijvoorbeeld bij het uitvoeren van bepaalde gymnastische oefeningen. Maar tot op heden krijgt ze nog steeds al de oefeningen uitgevoerd met haar bp aan. Ik vind trouwens dat het niet lekker zitten van een bp niet opweegt tegen de eventuele negatieve gevolgen die een val kan hebben. Ik zou het mezelf nooit vergeven dat ze iets zou mankeren als gevolg van een val zonder bp wat voorkomen had kunnen worden door het wel dragen van een bp.

Ik ook niet! Maar onze zoon heeft een andere tastzin door zijn CP (Cerebrale Parese) en heeft al last van plakplaatjes en pleisters. Die voelt hij echt zitten. Gesnuffel van paarden kan hij echt van genieten dat gekriebel op zijn huid. Dus daarom probeer ik er zo dus ene beetje achter te komen heo kinderen zich voelen die een BP dragen. Dan kan ik erop voorbereid zijn als we er ook 1 voor hem aanschaffen wat het effect zal zijn op zijn ervaring ermee. En zijn beweging/ houding. Dan kan ik inschatten hoe ik hem erop vor moet bereiden. Wrs zal het idee van : "veiliger als je valt" hem wel aanspreken.

Mijn man vindt het allemaal nog niet zo nodig op deze leeftijd (ze zijn flexibel genoeg om een klap op te vangen) qua val-ervaringen (jij hebt het toch ook al die jaren zonder gedaan/ ze vallen van niet zo hoog) en qua rij-nivo (het is nog allemaal spielerij, niks serieus, ze stappen en draven wat). Dus om goed beslagen ten ijs te komen hoop ik hier wat info uit te putten om op 1 lijn te komen en wel een BP aan te schaffen voor zoon (en liefst dus 2, ook 1 voor dochter)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:55

Mijn dochter reed toen ze 1 was al vaker mee, voor het zadel, gewoon in alle drie gangen, maar toen had ik haar zelf vast, ze steunde met haar oksels op mijn armen Bloos . Mijn paard is trouwens 1.80. Dit vond ik nog niet zo eng.
Toen ze twee was was ze zindelijk en vond ze het niet meer fijn zitten.
Voor haar derde verjaardag heeft ze toen haar Welshke gekregen, maar nu ze wat serieuzer begint te rijden vind ik het best wel eng Bloos .
Paar weken geleden is ze dus ook aan de longe eraf gevallen, ook nog door mijn schuld.
Tja ze vallen niet zo hoog, zijn nog flexibel etc., maar hoefje kan toch een kind raken en ook verkeerd raken...

Weet ook niet of je man écht iets met paarden heeft en/of er meer vanaf weet, denk eerlijk gezegd dat hij doordat hij er te weinig vanaf weet, het gevaar ook niet ziet.

Onze dochter wil nu toch wel "echt" rijden, niet meer aan het touwtje een stukje draven, maar goed lichtrijden oefenen aan de longe en dat brengt toch wat meer gevaren met zich mee, mochten ze een keertje schrikken, is mijn ervaring.

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 23:10

Als mijn zoon gaat rijden heeft hij ook een bp om.Die kan ik gelukkig lenen en zo vaak rijd hij niet.

Als mijn dochter echt gaat rijden wordt er een bp aangeschaft anders komt ze er gewoon niet op.

Espiranza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:55

als ze beginnen met paardrijden zou ik al een bp aanschaffen puur ook voo hun veiligheid Haha! Bloos

Sjors21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:02

Ik geef les aan kinderen vanaf 6 jaar. Wij verzorgen zelf de caps en laarzen, de bodyprotectors zijn niet verplicht maar wij raden ze altijd aan! hoe klein ze ook zijn. De kinderen hoor ik er nooit over, ze hebben er blijkbaar geen last van aandezien ze toch nog niet perfect hoeven te rijden. het bied zowel voor als nadelen. maar toch altijd aan te raden!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 10:48

fjord_brucht schreef:
Als mijn zoon gaat rijden heeft hij ook een bp om.Die kan ik gelukkig lenen en zo vaak rijd hij niet.

Als mijn dochter echt gaat rijden wordt er een bp aangeschaft anders komt ze er gewoon niet op.

Ja en met dat punt zit ik dus nog een beetje: Wat bedoel jij met echt rijden? Kirsten rijd dus aan de longe, maar wel in draf. Zou je je dochter dan ook al een BP aan doen? of pas zoals Stefan als ze los rijdt en dus zelfstandig Sando gaat laten draven, etc? Maar eigenlijk zeg je dus, BP aan, ook op onze brave Sando.

(voor degenen die het niet weten. De shet waar mijn kids op rijden is van fjord_brucht. Dus we kennen hem allebei)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 10:55

Trouwens heb gisteren mijn kinderen gemeten. Ik zie op een site (Horseshophorsepower) BP's staan voor kinderen. De kleinste maat is Borst 60-70, Taille 48-56 en lengte 57-67.
Wat bedoelen ze dan met die lengte? Want 57 cm is bij mij al tot mijn knieen! Tong uitsteken

Het zou mijn zoon passen (die heeft een borst van 66 en taile van 54)

Mijn dochter heeft een borstomvang van 50 en een taille van 48. Taille zou dus passen, maar borstomvang echt niet! bestaan er nog kleinere BP's?

En dan nog een vraagje nu ik toch bezig ben. Ik zie veel BP's met keurmerk. Nu zie ik er ook 1 zonder keurmerk. Die is dus goedkoper, maar dat keurmerk is er toch neit voor niks? Voelt voor mijzelf hetzelfde als een autostoel kopen (zo'n verhoger) zonder keurmerk. Wat zijn jullie meningen? Is een BP zonder keurmerk betrouwbaar? (Neig zelf naar 1 met hoor)

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:24

Zilfstar schreef:
fjord_brucht schreef:

Ja en met dat punt zit ik dus nog een beetje: Wat bedoel jij met echt rijden? Kirsten rijd dus aan de longe, maar wel in draf. Zou je je dochter dan ook al een BP aan doen? of pas zoals Stefan als ze los rijdt en dus zelfstandig Sando gaat laten draven, etc? Maar eigenlijk zeg je dus, BP aan, ook op onze brave Sando.

(voor degenen die het niet weten. De shet waar mijn kids op rijden is van fjord_brucht. Dus we kennen hem allebei)

Zoals jouw kids nu rijden dan zou ik al een bp aandoen.Als Nathanael er opzit en een rondje door de bak stap terwijl ik sando vast heb.Dan niet maar echt rijden aan de longe zoals draven enzo ja dan wel.

Al is sando zo braaf hij kan wel schrikken afgelopen donderdag schrok sando ook en vloog Gina eraf Sando stond wel gelijk stil maar toch

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:27

Mijn zusje draagt het ding vanaf haar 3. Ondertussen wel een keer een grotere aan moeten schaffen (ze is nu 8).
Kleine maatjes hebben ze naar mijn weten wel gewoon overal.
En ja waarom niet aan doen? Niemand heeft er hinder van toch?

Beter goed beschermd er op zitten zonder eraf te vallen dan een keer hard vallen zonder goede bescherming

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:44

Mijn dochter Twee en een half jaar heeft sinds 2 weken ook een bodyprotector gekocht bij de welkoop maat Xs.
Het onderste stukje heb ik eruit gehaald omdat de bp anders te lang was.
In het begin zat ze er erg mee naar voren gebogen maar na 15 minuten ging het al veel beter.

Bij mij moet ze de bp eigenlijk (op dit moment) alleen op met buiten rijden tot dat hij in de lengte beter zit en ze meer zelfstandig in de hal gaat rijden dan moet ze het ook in de hal aan.

Onze zoon van 6 heeft nog geen bp maar dat is ook meer de reden omdat hij een beetje meer volume heeft en ik nog niet de juiste bp. voor hem heb gevonden.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 17:47

fjord_brucht schreef:
Ja en met dat punt zit ik dus nog een beetje: Wat bedoel jij met echt rijden? Kirsten rijd dus aan de longe, maar wel in draf. Zou je je dochter dan ook al een BP aan doen? of pas
Zoals jouw kids nu rijden dan zou ik al een bp aandoen.Als Nathanael er opzit en een rondje door de bak stap terwijl ik sando vast heb.Dan niet maar echt rijden aan de longe zoals draven enzo ja dan wel.

Al is sando zo braaf hij kan wel schrikken afgelopen donderdag schrok sando ook en vloog Gina eraf Sando stond wel gelijk stil maar toch

Yep, dat is super van Sando, hij staat echt meteen op de rem! Maar ja, dan ligt de ruiter er wel al naast! Stefan geeft aan het prima te vinden en Kirsten ach, die went overal aan. Als je zegt het moet, dan komt dat altijd wel goed. het feit dat hier op Bokt meerdere mensen roepen DOEN! en vooral dat ook de eigenaresse er 1 om doet bij haar eigen kids op Sando (want daar gaat het om) heeft voor manlief ook wel doorslag gegeven. Dat gaf voor hem toch wel aan dat zelfs die brave San een rare sprong kan maken. (Tsja, wat zal ik zeggen, gen paardenman he! Wel wat uur les gehad vroegguh, maar verder...)

Ik ben eruit: ik ga voor de BP's! Ben op MP aan het kijken maar vind tweedehands in die veiligheidsdingen toch een beetje... hmmm. Dus misschien zaterdag even kijken of ik tijd heb naar een ruiterzaak te gaan. In elk geval voor te passen. Kan ik als prisj tegenvalt altijd nog kijken via internet maar weet ik wel welke maten.