Pension stal of toch die paddock met schuilstal? Wat nu te d

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nancyimka

Pension stal of toch die paddock met schuilstal? Wat nu te d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 23:57

Hallo,

Ik ben ongeveer sinds half mei over naar eindelijk een eigen stukje voor mij alleen, tenminste met mijn vriendin en haar paard samen!

Nou is het zo dat we allebij onze paardjes er nou niet erg blij bij vinden staan! De paddock is erg nat, het is gedraineerd maar waarschijnlijk niet goed waardoor het erg nat blijft! Verder voldoet de paddock erg goed. Er werd hier toen we hem gemaakt hadden gevraagt of we niet bang waren dat ze zouden gaan graven enz maar dit is niet het geval!
De schuilstal is nu helemaal af, en in principe wel helemaal naar ons zin! We hebben een mooi luifeltje zodat het niet inregend, ze hebben een grote bak in de hoek waar altijd hooi in zit dus honger is er nooit!
Verder krijgen ze eens per dag van ons hun krachtvoer en wortels. Ik ben zelf niet echt in de gelegenheid iedere dag met haar te gaan rijden. En zoiezo trekken onze ijzers dat niet!
En het weiland op is eigenlijk ook niet echt een optie omdat het nogal vochtig is buiten de laatste dagen Imka is nogal gevoelig om dr ijzers te verliezen En zonder is gewoon geen optie door dr hoefbevangenheid en dr dunne en gevoelige zool.
Als we aan komen staan ze maar te hangen. Als we er zitten staan ze ook maar te hangen ze draaien een rondje en gaan weer staan hangen...
Wij weten nou eigenlijk niet of onze paardjes het wel zo naar hun zin hebben daar!
Voor mij zelf zou ik eigenlijk niet weg willen. Maar goed mn paard moet er staan en niet ik!
Als we ze het land ingooien en ze na een uurtje roepen dan komen ze als een gek aan rennen dus wat dat betreft lijken ze er niet erg om te geven...
Op die andere stal stonden ze natuurlijk ook wel eens te hangen maar of het nou is omdat wij denken dat ze het niet naar hun zin hebben of dat het ook echt zo het geval is weet ik niet!
Iedere dag als we komen is er wel iets gesloopt! Van de week kwamen we lag er een paal gebroken in de paddock een houten paal waar je een hek aan vast maakt! Zomaar de middelste... De dag erna lag de bovenste plank gebroken en wel op de grond. Ze hebben al een deel van de stal omver staan duwen! En ze vreten aan houten hekken/ en bezemstelen! Vorige week vrijdag werd ik opgebeld dat Imka aan de voertonnen gezeten had. Er staat geen stroom op dat gedeelte van het lint en dit had Imka opeens door (je bent een fjord of niet natuurlijk!). Maar goed ze had een aardig beetje bix van Hosta opgegeten en het had haar heerlijk gesmaakt! (we hebben toen de voertonnen een heel stuk meer naar achter gezet maar stroom hebben we niet want het is of stroom voor het weiland of voor het voer. En aangezien Hosta aardig over het landstroom stond te hangen hadden we eerst daar stroom opgezet! Maar vandaag had ze zich lekker tegoed staan doen aan dr eigen muslie! Gelukkig zat daar nog maar heel weinig in en daarom kon ze hem op een of andere manier ook naar zich toe schuiven!
Ik heb ze nu dan ook ergens anders gezet waar ze van zn levensdagen niet bij kunnen!

Maar goed, het is naar mijn idee wel duidelijk dat ze zich vervelen! Wat zou in jullie ogen een oplossing zijn? Dat we een andere stal gaan zoeken waar ze toch wat meer onder de mensen komen? Of zouden ze overal gaan staan hangen en is het ons idee maar dat ze het niet naar hun zin hebben?! En is het hier gewoon zo dat ze slopen omdat er een mogenlijkheid tot slopen is? Bij de vorige stal was alles veel steviger en of wel van ijzer/metaal. Hier is het meeste toch allemaal hout...

Wij weten het in ieder geval allemaal niet meer! En vind het moeilijk om iets te beslissen. Zoiets krijg je nooit meer voor elkaar om zoiets te huren en je eigen baas te zijn...

morelia

Re: Pension stal of toch die paddock met schuilstal? Wat nu te d

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:41

Tjsa op een 'gewone' stal staan de paarden natuurlijk ook maar wat te staan. Het is op opzich heel fijn dat je een uitloop hebt! Als ze niet tot de kogels in de blub staan en een plek hebben om droog te staan is dat prima. Ik heb mijn paard ook lang zo gehouden. Overdag in de kudde op het land en s'avonds met een ander paard op een stuk met schuilstal en een flinke deels verharde uitloop. Beschikking over voldoende hooi etc. Ze stonden dan ook altijd maar wat te staan hoor. Soms had ik wel het idee dat ze dan het kudde gevoel miste.

Dat ze zo aan het hout vreten is het jaargetijde denk ik. Van nature eten ze in de herfst en winter wat bast van de bomen. Misschien kan je wat wilgentakken of berkentakken neerleggen dan kunnen ze zich daar lekker op uitleven. Wel van polsdikte, het is de bedoeling dat ze de bast erafhalen en niet dat ze de takken helemaal opvreten Knipoog Verder hadden wij wat van die oranje verkeerspionnen staan om mee te spelen en misschien kan je een bijrijder vinden zodat je paard toch elke dag een uurtje kan werken. Ik zou het in ieder geval nog even proberen. Maar in de regel staan paarden vaak maar wat te staan als ze niet grazen of spelen. Knipoog

Dinopino

Re: Pension stal of toch die paddock met schuilstal? Wat nu te d

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:35

je paardjes zijn relaxt. Dat is een prima teken. Ze ogen veel saaier dan wanneer ze op stal staan. Dat is ook heel normaal. Geef ze hooi uit van die fijnmazige hooinetten, dan zijn ze er langer mee bezig.
Zorg dat ze moeten lopen om bij de waterbak te komen.