Deken vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

angela123

Deken vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 14:24

Ik heb een arabische merrie die al z'n 4 jaar geen deken meer gedragen heeft.
Ze heeft heel de zomer tot vanmorgen in een wei gestaan met stallen, ze kon dus zelf bepalen of ze binnen of buiten wilde staan. Zodra het stevig begon te regen stond mevrouw vaak binnen.
Nu heeft er tot vorige week donderdag een veulen bijgelopen van 5 maanden die haar voledig had leeg gedronken, ze gaf echt alles aan haar kind waardoor er weinig paard overbleef, daarop kreeg ze ook nog bloedwormen, en een ontsteking ik haar hoef, al met al zit mijn paard door de antibiotica een pijnstillers ed zwaar ik de lappemand.
Omdat haar veulen samen met nog 2 vorige week is afgespeend hebben die nu het weiland met de stal gekregen, en staat mijn paard samen me de 2 andere merries( van de ook afgespeende veulens) in een wei zonder stal en met weinig bomen.
Raden jullie het aan of sterk af om een ongevoerde regendeken voor haar aan te schaffen.
Ik hoop op wat reacties, hoor van vele om mijn heen, wacht het nu maar even af misschien heeft ze helemaal geen deken nogdig, maar aangezien ze de laatste tijd al zoveel heel gemankeerd, wil ik alles voor zijn.

djoeke1

Re: Deken vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:27

ik zou in elk geval een regen deken kopen, maar een gevoerde lijkt me nog beter

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:28

Hoe dik is haar wintervacht en hoe vaak wordt ze geborsteld(rossen etc.)

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 14:46

Ja wat is dik, ze heeft een redelijke vacht. ze staat met 2 haflingers ja die hebben een aardige vacht.
Haar vacht is net zo dik als andere jaren, toen heeft ze nooit met deken gestaan.
Borstelen doe ik nu eigenlijk zelden tot nooit, ik rij haar momenteel niet dus poets ik haar ook niet goed, zo af en toe een borsteltje erover.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:49

Misschien wel goed om een dekentje om te doen. Ze heeft nu al haar energie nodig om beter te worden. Ik zou een ongevoerde doen. Die zijn ook winddicht en dat scheelt voor haar al een heleboel kou. Gevoerd lijkt me voor een paard met wintervacht te warm. aangezien ze het ook helemaal niet gewend is.

Heb je het idee dat ze het koud heeft?

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 15:11

Ik heb geen idee, ik ga dalijk naar haar toe, dit gaat de 1e nacht buiten worden zonder stal.
Ik moet erbij zeggen dat ook al heeft ze het koud ze het niet zal laten merken, zo heeft ze gewoon doorgelopen met een hoef ontsteking en met rug problemen door bloedwormen, toen het eigenlijk al te ver was liet ze de pijn pas merken.
Het is een paard wat overal doorheen loopt ik moet dus echt goed op haar letten.

Als ik toch voor een deken kies gaat het zeker een ongevoerde worden, ik wil niet dat ze staat te zweten onder een deken, ook wil ik niet dat ze stopt met wintervacht aan maken.

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:50

Ik zou wel een regendeken kopen voor in de winter. Ze kan ja niet meer binnen gaan staan. Door de regendeken wordt ze wel beschut tegen regen en wind, maar krijgt ze het niet te warm.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 21:12

ik ben alleen zo bang dat ik haar natuurlijke kachteltje in de war schop

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 21:18

Ik denk dat je zelf een licht gevoerde deken aan mag schaffen een regendeken met fleecevoering bijv.
Die zou ik er ook zeker opgooien.
Haar natuurlijke kacheltje heeft het veel te zwaar nu en daardoor zal ze of meer afvallen of minder snel en goed herstellen.
Dit seizoen zal ze dan met een deken moeten blijven lopen maar volgende winter kan ze prima weer zonder lopen.
Alleen zou ik dit paardje nooit onder deze omstandigheden zonder schuilmogelijkheid laten staan, zeker omdat je zegt dat ze graag gebruik maakt van de stal.
Ik zou geen een paard in de winter zonder schuilmogelijkheid laten staan maar dat is mijn mening.
Is er geen andere plek waar je paard wel een stal heeft waar ze in kan of waar ze met slecht weer ingezet kan worden?
Maar een deken zou ik niet over twijfelen.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 21:24

mij paard kan niet in een dichte stal, ze wordt dan helemaal gek, en helaas is het in omgeving van rotterdam erg moeilijk om een plek te vinden waar ze niet in een stal hoeft te staan.
ze heeft het hier prima naar haar zin, loopt lekker in de wei, ze knapt er goed van op.
Het zal voor z'n 4 weken zijn, dan hoop ik dat de veulens er weer bij kunnen en dan kan ze weer gewoon naar het weiland met stal.
Als het echt een probleem gaat geven kan ze voor de nachten in een stal ik zal mijn paard daar alleen geen plezier mee doen.
Ik ga morgen een ongevoerde regendeken kopen, en die gaat erop.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 21:25

De deken is al een prima oplossing en daar zou ik ook niet over twijfelen.
Beterschap met je paardje.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 21:26

dankje, bedank allemaal voor de reacties.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 21:51

ik zou alleen voor een nylon voering gaan. Van fleece hebben ze snel schuurplekken op de schouder Knipoog

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 07:22

ik zag een deken op een site staan en daar stond het volgende bij

Water- en winddicht en ademend met katoenen net binnenvoering. Dubbele borstsluiting. Loopsplitten voor optimale bewegingsvrijheid. Dubbele verstelbare kruissingels. Ruime staartflap.

is een katoen net binnenvoering ook goed?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 07:54

Wat shera zegt is zeker wat om naar te kijken dat de schouderstukken in ieder geval van dat gladde stof is de rest maakt niet zoveel uit.
maar mijn ervaring is ook dat als ze goed passen dat dat ook geen probleem hoeft te zijn als dat niet zo is.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 08:27

Het gaat idd om de stukken bij de schouder Knipoog Piaffe heeft fijne ongevoerde regendekens (eigen merk) echt hartstikke waterdicht! En niet al te duur.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 08:31

Ik zou toch met een deken gaan met een beetje vulling. Een natgeregende ongevoerde deken wordt zwaar en durkt de haren van het paard plat, waardoor ie zn haar niet op kan zetten om warm te worden Knipoog

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 09:30

Nibbit schreef:
Ik zou toch met een deken gaan met een beetje vulling. Een natgeregende ongevoerde deken wordt zwaar en durkt de haren van het paard plat, waardoor ie zn haar niet op kan zetten om warm te worden Knipoog

Dan zouden alle paarden onder een 0-grams deken het koud moeten hebben, deze theorie vind ik nergens op slaan.
Hoe zit dat dan als de vacht nat is van de regen dan kunnen ze die ook niet overeind zetten.
De deken zorgt ervoor dat de wind en regen buiten blijft en de vacht is de vulling.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:57

Ik zou idd deze winter een ongevoerde regendeken gebruiken bij je paardje. Duidelijk is dat de winter in deze conditie erg zwaar wordt.
Door zo'n deken op te doen geef je je paardje net dat beetje extra tijd om zich te herstellen.

Ons oudje staat ook met een ongevoerde regendeken op. De delen buiten de deken hebben haar normale dikke wintervacht, de delen eronder blijven warm en heel belangrijk, haar rug blijft vele malen soepeler dan normaal. Ik kan echt merken dat de deken net een beetje extra bescherming geeft. Verder heb ik niet het idee dat haar vacht zich te veel aanpast aan het gebruik van de deken.