weet het even niet meer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariel1

weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 17:27

sinds een half jaar heb ik mijn paard.
in het begin hebben we flink wat strubbelingen gehad,
maar dat kwam allemaal goed, en ik had er een braaf leuk
paard aan.
tot vorige week, hij heeft me een keer flink gebeten, toen heb
ik hem teruggebeten, daarna was hij braaf. twee dagen was hij
flink sjagarijnig, maar het ging weer beter.
tot ik van de week hem wilde longeren, hij stond al buiten
in de bak, (normaal doe ik dat ook vaak, vanuit de bak/wei longeren
of rijden. hij ziet dat ik de longeerspullen klaar leg, en hij loopt naar
de andere kant van de bak, toen ik hem wilde gaan halen, dreigde hij
naar me met zijn kop en wilde me bijten, toch doorgezet en hem aan
het werk gezet. de dag erna vanuit de stal gereden niets aan de hand verder.
maar toen ik gister hem wilde longeren (vanuit de bak) begon hij al te dreigen
toen ik hem wilde pakken, bij de tweede keer hetzelfde verhaal en meneer liep
weer weg, toch weer op hem afgestapt maar het was echt mis
dreigen en proberen te bijten, het was zo erg dat ik achter het
lint moest gaan staan, en toen ging hij nog door.
toen heeft mijn man hem aan zijn halstertouw gedaan en toen
was het goed.
ik weet even niet meer zo goed wat ik nu met hem aanmoet,
ook op stal is hij weer aan het dreigen.
is hij me nu weer gewoon aan het uitproberen of hoe moet ik dit aanpakken.
wil hij gewoon niet werken, heeft hij last van zijn zadel?

ik begrijp zijn gedrag gewoon niet zo goed, het kan zo'n verschrikkelijk
lief paard zijn, als hij eenmaal aan het werk is of uit de stal is er ook niets meer
aan de hand, onder het zadel loopt hij ook super.
hoop dat iemand raad heeft.

Maaar__

Re: weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:06

mm, misschien moet je weer helemaal vanaf het begin beginnen ? rustig poetsen, beetje aaien enz.
Ik weet ook niet of je alleen naar hem toe komt voor werk? Je kan ook vaker naar hem toe gaan en uit de wei pakken en dan alleen even aaien en poetsen ofzo, en dan weer weg gaan.

Succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:13

Een flink pak op zijn je weet wel heeft hij nodig! Hij is je heel duidelijk aan het uitproberen en kijkt hoe ver hij kan gaan.
Ga op je strepen staan, en niet ach gossie zielig ik mag een paard niet slaan...als meneer bijt een ongeloofelijke mep terug met de nodige stem hulp $#%^&*)(*!@ erbij!!
Is tie nou helemaal besodemieterd!!!

IK moest wel even lachen om het terug bijten!! Goed gedaan!!!!!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:36

Wat gek zo'n omslag na een half jaar.. Ik zou hoe dan ook even zijn harnachement laten controleren en zijn gezondheid laten nakijken, osteopaat erbij voor zijn rug. Dat soort dingen. Als je zeker weet dat dat goed zit dan kun je altijd nog verder kijken

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:37

(en dan zou ik zeker idd hem flink op zijn plaats zetten, het is alleen zo zinloos om dat te doen als hij last heeft van zijn zadel of zijn rug..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:38

Gewoon een flinke tik geven. Is ie nou helemaal gek.
Neem desnoods de komende tijd een zweep mee.

Waarschijnlijk probeert ie je gewoon uit en moet je daar even doorheen.

Troi: Ookal zou ie pijn hebben ergens, dat is nog geen reden om zo agressief naar de mens te zijn...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:47

@nielsd: is een goed punt.

citrOentJe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:50

Voor je gaat slaan of watdan ook, zou ik er eerst zeker van zijn dat je tuig goed past, is je zadel op maat gemaakt en wordt het regelmatig gecontroleerd? Verder zouden er natuurlijk ook problemen in de rug kunenn zijn, in dit geval kan je een Ostheophaat inschakelen (oftwel de kraker).
Als er niks mis is met het tuig of met je paard inwendig, geef hem dan maar een keer goed op z'n sodemieter. Een paard moet z'n plek kennen, en dat is onder jouw.
Je hoeft hem echt niet kapot te slaan, maar een terrechte tik is goed, dan leert hij z'n plek kennen. Vergeet hem iig niét te belonen als hij het wél goed doet!

succes

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:01

Gaaaaan we weer!! Ook al zou het paard zijn tuig niet goed passen, of heeft hij een pijntje hier of daar, dan nog mag hij niet zomaar uit het niets aanvallen en bijten. Trouwens, lees het verhaal eens goed!

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 19:16

bedankt voor de reacties zover,
dus waarschijnlijk uitproberen, maar hoe kan ik hem
dan het beste straffen als hij zo voor me staat te dreigen?
moet niet gevaarlijk worden denk ik.
stel ik loop morgen de bak in, en meneer begint weer
te dreigen??? waarneer ik hem nog niet vast heb.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:20

ik beweer niet dat ik er heel veel verstand van heb maar zou geneigd zijn iets naar zijn hoofd te gooien, emmer ofzo

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:21

Ook ik denk dat hij je ongelooflijk aan het uitproberen is, als jou man hem wel aan het halstertouw kan doen.. Ik zou hem echt ongelooflijk op z'n donder geven.. Zodat hij weet dat hij goed fout zit, en waar zijn plek is.. Niet alleen slaan, ook een boze stem.. En probeer vooral niet bang te zijn.. Desnoods dat er iemand staat toe te kijken mocht het echt fout gaan, dat die nog kan ingrijpen.. Maar zo kan het iig ook niet.. Succes ermee! (en daarna, goed consequent blijven..)

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:23

Denk ook dat hij je uitprobeerd. Denk dat veel paarden dat zo nu en dan doen, elk op zijn eigen manier. Ik heb makkelijk praten natuurlijk, maar stap rezoluut op hem af, ook al dreigt ie. Loop door en pak hem gewoon. Waarschijnlijk merkt hij nu aan je houding( afwachtend/onzeker) dat hij dit spelletje nu van je wint. Dus draai de rollen weer om,.........

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:32

Hoe oud is hij??

Klinkt inderdaad als uitproberen.
Als je hem gaat halen uit de bak maak je groot. schouders naar achter en een opgeheven hoofd. Heb nu een beetje het idee dat hij probeert om boven jou te gaan staan. Dat moet je dus absoluut afstaffen!!

En als hij last heeft van zijn zadel heeft ie nog geen last van zijn longeersingel of hoofdstel. Pure onzin, tenminste niet de rede van dit gedrag.

Ik denk dat als hij in de pubertijd is dat het best wel een rangorde probleem kan zijn.

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 19:43

hij is 11 jaar oud.
en ik kom trouwens niet alleen bij hem om hem aan het werk te zetten,
ik kom ook vaak gewoon even bij hem kijken, hooi geven, of mest ruimen
als hij op stal staat.

denicola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:10

Bijten is absoluut dominant gedrag en dat moet consequent afgestraft worden. Stap met een zekere houding heel resoluut op hem af als je hem ophalen wilt, en begin weer met alleen je halster + touw mee te nemen. Probeer van je ophalen, poetsen, zadelen en al het overige om er vaste rituelen van te maken, zet hem bv elke keer op dezelfde plaats vast met poetsen, loop hetzelfde pad langs etc. Maar als hij wat probeert, al is het op dat moment dat jij hem niet vertrouwd aanpakken, afstraffen met een brom wanneer hij nog niks gedaan heeft en mocht hij wel weer bijten of een poging tot dan direct een tik tegen zijn snuit of als het lukt terug bijten in zijn oor.

Mocht het niet lukken hem op te halen neem er dan de tijd voor. Ga bij hem in de bak staan en negeer hem tot hij bij jou gaat komen(dus ook niet roepen, echt alleen erin gaan staan en het beste nog met de rug naar hem toe, als dat vertrouwd is tenminste, maar hou hem in de gaten !), wat brokjes in je zak en als hij je opzoekt en is vredig beloon je hem direct met wat lekkers. Laat je in elk geval niet bang maken en wegjagen, want dan is het 2-0. Succes !

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:35

als je hem buiten gaat zetten doe je hem een hoofdstel in de sperriem goed strak neem een zweep me voor jezelf en dan ga je oefenen om hem te pakken als je de sperriem strak genoeg doet kan die ze mond niet ver meer open doen. als die bijt gewoon een knal voor ze kop geven. bijten doet die maar lekker in ze eigen tijd

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:41

is die besodemietert!!! Rare!!!

als het tuig niet goed is dan merk je dat pas aan een paard bij het opzadelen en of rijden......... niet als die los staat en je wil hem halen Haha! Haha!

Even voor je naar hem toegaat, diep ademhalen, denken aan een traumatische ervaring in je jeugd waar je erg boos om word en de bak/stal ingaan met een houding van........... ",make my day" en dan ben ik in een keer van mijn agressie af mafketel!!!

dan alleen al haalt hij het niet in zijn boze bolletje Haha! om natuurlijk in alle rust en met alle liefde alles te doen wat je nu ook doet......

Maar straal het maar eens uit naar hem toe, dat je hem echt de aardbol rondskupt als hij alleen maar denkt aan bijten of dreigen Lachen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:07

Ai, ik denk ook dat je paard jou aan het 'opvoeden/trainen' is ipv jij hem.
Kan me dan ook alleen maar aansluiten bij hetgeen o.a. Kiwiko zegt.

mdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:12

Als je je longeer spullen al hebt gepakt dan heb je ook je zweep al erbij. Als hij zo lelijk doet omdat hij aan het werk moet zou ik hem eerst een poosje "opjagen" met je zweep erbij en als hij leleijk hoet jaag je hem van je weg.Ookal doet hij lelijk toch moet hij lopen.Zo heeft zijn gedrag geen zin meer.Let wel op dat als je hem opdrijft dat je hem de ruimte geeft om weg te lopen dus zelf richting achterhand lopen en niet richting het hoofd.Als hij zich later laat pakken belonen met at lekkers.
Marieke

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:37

Elk gedrag heeft een reden. Dit kan bijv. dominantie zijn of een medisch probleem in zijn lijf.
Ik zou rustig aandoen en beginnen met grondwerk, wees consequent maar geef hem wel de kans het goed te doen en blijf eerlijk. Geduld hebben en ''winnen'' is erg belangrijk. Zoek hulp in grondwerk of haal er eens een osteopaat bij.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:41

jaaaaaa grondwerk Haha! Haha! Haha!

daar sta je dan volgens het boekje jezelf groot te maken terwijl je inwendig klein bent............ alsof een paard daar niet doorheen prikt Lachen Lachen Man een paard lacht je vierkant uit als je iets uit wil stralen wat je niet bent Lachen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:51

Ooh wat komt dit me bekent voor.
Mijn pony deed dit ineens ook na ong. een half jaar.
Ik snapte er niks van, dacht eerst naja zou wel aan z'n tuig liggen alles nagekeken, maar zijn gedrag werd niet anders.
Nou uiteindelijk hem in de bak gegooid en alle moed bij elkaar geschraapt om hem ff een lesje te leren als hij mij weer wat wou doen.
Ik liep de bak in rechtop en ook echt met het gevoel van als je mij wat doet, doe ik jou wat.
Paard kwam dreigend naar me toe, ik liep door naar hem toe ook met een dreigende houding. Hij stond verbaast stil en ik liep zelfverzekerd door.
Je zag hem echt denken van uuh wat moet ik hiermee. Op een gegeven moment liep hij van me weg, toen ben ik stil gaan staan.
Draaide hij zich weer om, en weer dreigend op mij aflopen en ik direct ook weer dreigend op hem aflopen.
Na 2 keer hield hij ermee op en accepteerde hij mij als baas. En kwam hij vrolijk op mij afgelopen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:41

KiWiKo schreef:
is die besodemietert!!! Rare!!!

als het tuig niet goed is dan merk je dat pas aan een paard bij het opzadelen en of rijden......... niet als die los staat en je wil hem halen Haha! Haha!

Even voor je naar hem toegaat, diep ademhalen, denken aan een traumatische ervaring in je jeugd waar je erg boos om word en de bak/stal ingaan met een houding van........... ",make my day" en dan ben ik in een keer van mijn agressie af mafketel!!!

dan alleen al haalt hij het niet in zijn boze bolletje Haha! om natuurlijk in alle rust en met alle liefde alles te doen wat je nu ook doet......

Maar straal het maar eens uit naar hem toe, dat je hem echt de aardbol rondskupt als hij alleen maar denkt aan bijten of dreigen Lachen

Helemaal mee eens, echter een kleine toevoeging:

veel mensen kunnen niet zo makkelijk die houding ook echt aannemen, dus ik raad meestal aan om de eerste paar keer eens echt heel boos te worden, huilen van kwaadheid, schreeuwen, vloeken en tieren is dan echt wel toegestaan. Door dat te doen versterk je de hardere houding (schreeuwen en schelden doe je met kracht vanuit je buik en borst, die worden dan resp. harder en groter). Na een poosje merk je vanzelf dat je makkelijker die harde houding aan gaat nemen als het nodig is, en dan is het schreeuwen enz. niet meer nodig.

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 12:59

even een update:
heb de hulp ingeschakeld van zijn vorige eigenaar.
die is komen kijken en vroeg me om hem uit de bak
te halen, toen hij weer wegliep voor me, is hij de bak ingegaan
en ook voor hem liep hij weg, hij bleef echter naar hem toegaan
en naar een rondje door de bak kon hij hem pakken, en heeft
hij hem goed aangepakt (flink geschopt).
maar hij drukt me op het hart, dat ik hem zelf ook moest gaan
aanpakken, en dat het dan klaar zou zijn. (hij heeft het paard 11
jaar gehad, dus kent hem als geen ander).
toen ik hem de volgende dag uit de stal haalde, wilde hij me bijten
en ja, ik heb hem aangepakt, hij stond echt te kijken, van hoe ik
dat nou toch kon doen (ik was toch lief)
sindsdien is hij weer ons oude paardje, en kan ik hem weer gewoon
ophalen, en normaal in zijn stal zijn en zijn halster omdoen.

ik blijf voorlopig erg streng voor hem, hij moest inderdaad even
weten wie de baas is.
ik hou niet van slaan/schoppen e.d, maar als dat hetgeen was
wat nodig was om het hem duidelijk te maken dat hij zich
moet gedragen, wilde ik dat ik het eerder had gedurfd.

bedankt voor alle reacties.