Pony haat kleine kinderen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Narya

Pony haat kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 13:44

Omdat ik meestal veel zinnige reacties krijg op problemen die ik tegenkom, ben ik benieuwd of er mensen zijn die ook een oplossing weten voor het nieuwste probleem: mijn verzorgpony houdt niet van kleine kinderen.

Eens in de week, op zaterdag, loopt ze een half uurtje een clublesje met een klein kind op haar rug. Gewoon een beetje stappen, niets heftigs. Geen geruk of geschop, want daar let ik op. Dit zijn voor een paard de aller, allersimpelste lesjes, maar ze vind het duidelijk niet leuk. Bij de lesjes moet ik altijd bij blijven, want, hoe mak ze ook is, ze heeft heel duidelijk door dat een klein kind (we hebben het nu over kinderen van 6-7 jaar) dat net begint met rijden helemaal niets over haar te zeggen heeft. Opstappen gaat niet, dan gooit ze haar kont naar de kinderen toe. Alleen rijden is onmogelijk, want als er niemand naast loopt, dan vliegt ze gemakkelijk in draf om een pony die een paar meter verderop staat aan te vallen. Bij een groter iemand of wanneer een groter iemand ernaast loopt haalt ze dit niet in haar hoofd. Het is puur met kleine kinderen. Dit is vervelend, niet alleen voor degene die er naast moet sjokken (ik dus), maar ook voor de kinderen, want echt alleen leren rijden kunnen ze zo niet. Als tussenoplossing heb ik haar nu aan een halstertouw, maar ik zou het fijn vinden als ik niet elke zaterdag erbij hoef te blijven en de kinders ook gewoon alleen kunnen rijden.

Helaas is dit gedrag niet langer beperkt tot het rijden. Voordat de kinderen gaan rijden, mogen ze de pony's borstelen onder begeleiding. Mijn verzorgpony houdt niet van polonaise aan haar lijf, dus als er kinderen willen helpen, dan hou ik het beperkt tot één kind. Dit is geen succes, ze kijkt constant met de oren in de nek naar de kinders en ze gooit zo af en toe haar kont naar hun toe. Ik weet wel dat dit dreigementen zijn en dat ze nog nooit geschopt of gebeten heeft, maar de kinderen weten dit niet. Ze worden bang en willen niet meer. Zodra ik er dan een groter kind (10-12 jaar) bij haal, is er geen enkel probleem meer. Ze dreigt niet meer en is weer even braaf en mak als altijd. Het is puur en alleen de kleine kinderen. Nu kan ik de kinderen wel van haar weg houden, maar ik zou het fijner vinden als er hier een oplossing voor zou zijn, zodat we ermee aan de slag kunnen. De club krijgt steeds meer kleine kinderen en er is gewoon geen mogelijkheid om kinderen te ontlopen.

Wie heeft er goede ideeën?

Maaar__

Re: Pony haat kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:16

Ik denk dat het gewoon niet anders is. Je zegt dat ze het bij een groter kind niet doet, hier heeft ze waarschijnlijk meer gezag voor. En die grotere kinderen durven waarschijnlijk wat meer. Ik denk niet dat je pony erg geschikt is voor kleintjes duss..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:19

Je doet haar hier duidelijk geen plezier mee, waarom dan pushen?
Een dier mag ook een mening hebben vind ik, dus zou er lekker mee op houden.

citrOentJe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:53

wellicht heeft jouw pony een nare ervaring met kleine kinderen gehad. Ik weet niet of je haar verleden kent? maar het kan natuurlijk zijn dat ze gepest is door kleine(re) kinderen, in dit geval is het niet afteleren, of op deze manier:
Beperk het aantal kinderen dat bij d'r mag tot één, dit wordt dan zeg maar een "vaste verzorger" blijf er wel bij, maar laat haar poetsen etc, wandelen, alles om het vertrouwen te winnen te kind en ruiter. Blijf er wel bij strax gebeuren er ongelukken. Als de pony doorheeft [als het dus een slecht verledne heeft gehad] Dat ze hem/haar geen pijn gaan doen, gaat ze kleine kinderen respecteren. Dan kan je bijv. een tweede kind "erbij doen".

Heeft ze geen naar verleden, dan is er waarschijnlijk maar een oplossing, die kleine kinderen er bij weg houden, het zou naar zijn als er een ongeluk zou gebeuren.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:57

Ik geef de pony groot gelijk! Vork
Veel pony's hebben een hekel aan kinderen. Kinderen zijn nog niet in staat om duidelijk en consequent te zijn. Wél krijgen kinderen de opdracht (van instructrices en ouders) om de leiding te nemen over de pony. Deze pony is slim en heeft door dat kinderen, volgens de regels van de kudde, onder zijn leiding zouden moeten staan. Simpele oplossing: geen kinderen meer bij de pony Clown

(klinkt misschien sarcastisch, maar ik ben van mening dat kinderen en dieren geen goede combinatie zijn Bloos )

Butty_Tex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:01

Ik heb ook zo"n pony gekent, en in het verleden was hij dus altijd geschopt en geslagen door kleine kinderen, dusn hij moet er niets meer van hebben.. het veiligste is van ze uit de buurt te houden denk ik .. x

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 22:45

BrittKitt schreef:
Je doet haar hier duidelijk geen plezier mee, waarom dan pushen?
Een dier mag ook een mening hebben vind ik, dus zou er lekker mee op houden.

Die keuze is niet aan mij. De club draait om de zaterdaglesjes en elk paard moet daar gewoon in meelopen. Een van die lessen is een lesje voor de kleintjes, speciaal daarop toegespitst. De club heeft helaas maar beschikking over 7 pony's, dus haar uit die les halen is ook niet de bedoeling, des te meer omdat de andere pony's dan meer moeten lopen en de kinderles wel bij elkaar moet blijven. Je zou eventueel een groter iemand erop kunnen zetten, maar ik vraag me af hoe blij een 12-jarige wordt van een plekje in de kinderles met alleen maar stap en eventueel een paar passen draf.

citrOentJe_ schreef:
wellicht heeft jouw pony een nare ervaring met kleine kinderen gehad. Ik weet niet of je haar verleden kent? maar het kan natuurlijk zijn dat ze gepest is door kleine(re) kinderen, in dit geval is het niet afteleren, of op deze manier:
Beperk het aantal kinderen dat bij d'r mag tot één, dit wordt dan zeg maar een "vaste verzorger" blijf er wel bij, maar laat haar poetsen etc, wandelen, alles om het vertrouwen te winnen te kind en ruiter. Blijf er wel bij strax gebeuren er ongelukken. Als de pony doorheeft [als het dus een slecht verledne heeft gehad] Dat ze hem/haar geen pijn gaan doen, gaat ze kleine kinderen respecteren. Dan kan je bijv. een tweede kind "erbij doen".

Heeft ze geen naar verleden, dan is er waarschijnlijk maar een oplossing, die kleine kinderen er bij weg houden, het zou naar zijn als er een ongeluk zou gebeuren.

Ik ken het paard (nu 12) vanaf haar 3e en er zijn in haar verleden ook minder fijne dingen gebeurd, maar die hadden te maken met pubers en bijna volwassen mensen, niet met kleine kinderen. Er is geen enkele logische reden waarom ze een hekel aan kinderen zou hebben. Een vast kind erop lijkt mij een prima voorstel, zij het dat ze, op een na, allemaal net begonnen zijn met rijden en ik geen van hen in staat zie om enigszins de "baas" te zijn over haar. Die ene die het misschien wel zou kunnen heeft een eigen verzorgpony en het is in de meeste lessen het geval dat je op de eigen verzorgpony rijdt. Haar een tijdje erop zetten is misschien wel een oplossing. De rest van de kinderen is gewoon nog niet ervaren genoeg. Ik zie er geen tussen zitten die echt het lef ervoor heeft.

mariettek schreef:
Ik geef de pony groot gelijk! Vork
Veel pony's hebben een hekel aan kinderen. Kinderen zijn nog niet in staat om duidelijk en consequent te zijn. Wél krijgen kinderen de opdracht (van instructrices en ouders) om de leiding te nemen over de pony. Deze pony is slim en heeft door dat kinderen, volgens de regels van de kudde, onder zijn leiding zouden moeten staan. Simpele oplossing: geen kinderen meer bij de pony Clown

Jij slaat de spijker op de kop, denk ik. Alleen de simpele oplossing is niet zo simpel toe te passen, zie boven.

brenda13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:50

hallo, wij hebben dat probleem dus ook, annika is een 7 jarige haflinger merrie en die heeft dus ook een hekel aan kleine kinderen die vooral druk zijn, ze heeft een speciaal oogje op mijn zus vita, de eerste kennismaking was toen ze 5 was, annika stond op stal en zag vita voorbij huppelen en toen was het net als of annika door een wesp gestoken werd, oren vlak in de nek en tanden bloot en hoofd naar beneden en dreigen naar vita, dit gedrag vertoonde ze regelmatig bij vita, nu na 4 jaar moeten we haar nog in de gaten houden, in het land houden we vita meestal toch een beetje uit de buurt van bruut annika, het is allemaal wel een stuk minder geworden maar helemaal over is dit gedrag nog niet, annika houd gewoon niet van die kleine druktemakers, mijn advies is gewoon geen kleine kinderen bij een paard met dit gedrag, je leert het denk ik toch niet helemaal af, en een haflinger van 600 kilo tegenover een klein kind van 30 kilo is vragen om moeilijkheden.

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:22

Ik zie het hier nog niet staan maar behalve inderdaad dat over de rang van mariettek, kan het misschien ook nog zijn dat het té simpel voor een paard kan zijn, ik heb daar het een en ander over gehoord. Als je een paard ondervraagt kan dat dodelijk saai zijn (stel je voor dat jij een heel uur lang krijgt om sommen als 1+2 te doen, en er dan ook echt zo lang over moet doen). Dat kan heel demotiverend zijn! Een oplossing hiervoor heb ik helaas niet behalve inderdaad meer ervaren kinderen?

senoritakimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:12

Waar laat je haar in zo'n lesje mee lopen? Op een manege?
Misschien is het een idee om oudere kinderen op haar te laten rijden?

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:14

Misschien doet ze dat alleen bij kleine kinderen en niet bij grotere kinderen/mensen omdat ze weet dat ze dan gestrafd wordt. Straffen de kleine kinderen haar wel eens? Lijkt me wel lastig, maar misschien dat daar het probleem ligt?

* edit; spelfoutje

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 22:13

senoritakimm schreef:
Waar laat je haar in zo'n lesje mee lopen? Op een manege?
Misschien is het een idee om oudere kinderen op haar te laten rijden?

Ah, oud topic. Tips zijn nog altijd welkom though, aangezien ik nog geen echte oplossing heb gevonden. Het is een ponyclub, waar kinderen alles met paarden kunnen leren (dus verzorging en een heel klein beetje rijden). Ik laat kleine kinderen met borstelen niet meer in de buurt om ongelukken te voorkomen, maar in de les is het soms moeilijk om kleine kinderen te ontwijken omdat het er zoveel zijn. Er is laatst een groot paard weggegaan, dus zijn er nog maar 3 paarden over waar de grote kinderen op kunnen rijden. Als gevolg hiervan hoeven de kleinere kinderen niet meer zo vaak op haar, maar het komt af en toe nog wel voor, dus oplossingen zijn nog steeds welkom.

MarjonTampon schreef:
Misschien doet ze dat alleen bij kleine kinderen en niet bij grotere kinderen/mensen omdat ze weet dat ze dan gestrafd wordt. Straffen de kleine kinderen haar wel eens? Lijkt me wel lastig, maar misschien dat daar het probleem ligt?

* edit; spelfoutje

Kleine kinderen straffen haar niet nee, ze zijn bang voor haar als ze zulke buien heeft. Dan kijkt ze boos en dan gaat de kont naar hen toe. Dan durven ze nauwelijks in de buurt te komen. Grotere kinderen hoeven haar niet te straffen, want daar doet ze niets bij. Het is wel een onzeker paard, wat zich uit in dominantieproblemen.
Overigens vind ik het niet terecht om een paard te straffen omdat ze toevallig boos naar kinderen kijkt. Er moet wel degelijk iets gebeuren voordat ik een paard straf. Boos kijken en kont naar binnen gooien negeer ik liever. Als ze daadwerkelijk zou bijten of trappen, dan krijgt ze van mij gewoon op d'r donder, maar dat is 'm juist, ze doet helemaal niets. Het is een grote show, een paard met een grote mond, die verder niets doet als je dat negeert.

brammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:07

Die van mij heeft ook altijd een hekel aan kleine kinderen, die rennen te veel en schreeuwen te hard. Dat vind ze niks. Dan heeft ze meteen de oren in de nek.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 21:07

En wat doe jij dan?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:34

Mijn pony had dat ook erg.. hij heeft zelfs 2x uitgehaald naar een kind.. nou dat is not done..
Ik had zelf het gevoel dat het een dominantie probleem was.

Ik heb die twee meiden dus parelli oefeningen (7 games) laten doen met hem, zodat hij door kreeg dat je ook naar kleintjes moet luisteren. Eerst laten aanraken met de carrot stick, om de afstand te bewaren. later dichter bij het paard.
Ik ben hier natuurlijk altijd heel dichtbij gebleven..

Na een sessie of 5 is hij echt omgeslagen.. als hij die twee meiden nu ziet gaan zijn oortjes naar voor, en hij wil continu met die twee knuffelen.

Ik weet niet of het voor jou een optie is, maar misschien kun je dus wat kinderen laten grondwerken met je paardje.

iig heel veel succes.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 21:47

Mijn verstand van Parelli is 0.0, maar heb wel een grondwerkboek waar ik soms oefeningetjes uit doe. Het klinkt als een interessant idee, dat is zeker het proberen waard en ik wed dat de kleintjes het ook wel leuk zullen vinden. Komende zaterdag heb ik weinig tijd vanwege tentamens, maar ik ga de week erop eens kijken of ik zoiets kan organiseren na de lesjes.