Schoppen tegen de stal deur, hoe afleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xkimmx

Schoppen tegen de stal deur, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 09:21

hee,

mijn pony staat sinds kort op een stal, normaal stond ze op de wei met een grote stal in een kas .
& daar kreeg ze tussen door gewoon af en toe een plak hooi.
Maar hier mogen we niet meer tussendoor voeren, er word gevoert op tijdstippen, en dan worden
alle paarden tegelijk gevoert. Dus als ik mijn pony eten ga geven, willen de andere ook. Vandaar
dat we niet meer tussendoor mogen voeren.
Maar nu begint mijn pony elke keer als ik langs loop met dr hoeven tegen de stal deur te slaan en over de
grond te schrapen.

Kan ik dit afleren door te straffen met me stem, of beter gewoon negeren?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-11-08 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige italic-code verwijderd.

Ineke2

Re: Schoppen tegen de stal deur, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 09:26

Beter negeren en een stuk rubber op de deur plaatsen. Dat dempt het geluid en je beschermt haar benen.
Maar ik zou niet zo blij zijn met het feit dat je paard tussendoor niks meer te eten heeft. Dan moet de stal zorgen dat ze zoveel hooi krijgen dat ze tot het volgende voertijdstip genoeg hebben liggen in de stal. Dan zou ze ook niet meer zo schoppen.

Ikke2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:36

Het beste is negeren, maar dat kan wel heeeeel lastig zijn :-(

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:38

Negeren en rubber plaatsen.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 16:10

Oke bedankt voor de tips.
Nou het lukt wel hoor, dat negeren. Tong uitsteken
& ze heeft het vandaag niet meer gedaan! Of het komt
omdat ze vandaag minder lang in stal stond terwijl ik dr rond liep..

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:12

Misschien heeft ze de dag door. Dus dat ze bij om 6 uur eten krijgt enzo en dat het dus geen nut meer heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:42

VSW --> OPG.

citrOentJe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:48

Tja, ik begrijp jouw pony heel goed.
Een paard hoord buiten in de wei te staan, jouwes deed dat, en nu moet hij ineens op stal staan.
Logisch dat hij daar "gek" van wordt, ik zou dan ook tegen de deur aan gaan slaan.
Maar even: als een paard op stal staat, moet het eigenlijk ook constants kunnen kauwen, van voerdertijd tot voedertijd. Een paard in de wei kauwt ook de hele dag door.
DAarbij moet een paard per dag ongeveer 16.000 [ofzoiets] maken, voor een goede spijsvertering..
Is het niet mogelijk dat je paard terug de wei in gaat?

Butty_Tex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:04

Mijn paard doet dat ook.. maar niets helpt? negeren helpt niet, dan doet hij het nog feller.
hij staat geregeld op stal omdat hij zo zot is,
dat hij bletsures krijgt als hij op gladde grond staat of gewoon als hij weer maar eens aan het rondcrossen is.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:09

Wat ook nog wel eens wil helpen is het paard natspetteren als hij slaat. Ik ken een verhaal van iemand die een tuinslang op had gehangen in de box en als het paard dan sloeg, eventjes voor een klein spetje de kraan open deed als het paard stond te lellen tegen de deur.

Ik heb het zelf gedaan met een grote waterspuit ( dus een injectiespuit ) paard lelde tegen de deur, ik stond er met de rug naartoe en spoot water tegen de neus door de injectiespuit onder mijn arm door leeg te knijpen Haha!

Niet iedereen zal deze methode willen gebruiken, maar hij werkt wel, plus dat het geen pijn doet..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:30

Haha ja dat was bokker Sjuimpje, misschien kun je haar topic nog wel vinden als je op die naam zoekt Haha!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:38

Ineke2 schreef:
Haha ja dat was bokker Sjuimpje, misschien kun je haar topic nog wel vinden als je op die naam zoekt Haha!

JAAAA, klopt!! Was een mooi verhaal, dat paard lelde haar 's morgens haar bed uit ( sliep boven de stal ) Even de kraan open en het was na een paar dagen stil volgens mij ROFL

En je hoeft het paard natuurlijk niet zeikesnat te spuiten, het gaat om het schrikeffect Lachen

Gevonden: [ITP] Wat nou schoppen?

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 20:28

citrOentJe_ schreef:
Tja, ik begrijp jouw pony heel goed.
Een paard hoord buiten in de wei te staan, jouwes deed dat, en nu moet hij ineens op stal staan.
Logisch dat hij daar "gek" van wordt, ik zou dan ook tegen de deur aan gaan slaan.
Maar even: als een paard op stal staat, moet het eigenlijk ook constants kunnen kauwen, van voerdertijd tot voedertijd. Een paard in de wei kauwt ook de hele dag door.
DAarbij moet een paard per dag ongeveer 16.000 [ofzoiets] maken, voor een goede spijsvertering..
Is het niet mogelijk dat je paard terug de wei in gaat?

Daar heb ik natuurlijk ook over nagedacht.
Maar ze stond elke keer voor de deur om naar binnen te mogen, en zelfs als het lekker weer was wilde ze liever in der stal dan op de wei? Dus dacht van nou , dan zal ze het vast niet erg vinden dat ze nu de hele dag op stal staat ! ( Op het rijden, losgooien enz na )

regina6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:01

bij ons op de manege hebben we rubberen matten aan de deur hangen help echt Haha!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:03

volgens mij is dit niet af te leren

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:21

idd matten plaatsen en negeren.
maar wat veel mensen vergeten en wat wel belangrijk is is belonen!.
als het paard schopt en je negeert hem, zal het ophouden.
wanneer hij dan iets anders gaat doen en zijn aandacht verlegt of gewoon stopt, dan moet je hem belonen door hem aan te halen. zo weet hij snel dat het geen zin heeft om te gaan stampen omdat hij dan toch geen aandacht krijgt. en als hij gewoon stilstaat dat hij dan wel een aai over zijn bol krijgt.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 07:58

Tallie_Ho schreef:
Ineke2 schreef:

JAAAA, klopt!! Was een mooi verhaal, dat paard lelde haar 's morgens haar bed uit ( sliep boven de stal ) Even de kraan open en het was na een paar dagen stil volgens mij ROFL

En je hoeft het paard natuurlijk niet zeikesnat te spuiten, het gaat om het schrikeffect Lachen

Gevonden: [ITP] Wat nou schoppen?

Hey mijn merrie doet hetzelfde als die van sjuim! Toch maar ook eens een slang monteren... al ben ik bang dat die van mij spontaan van schrik op de grond ligt... maar goed ze beukt niet tegen de deur op met haar hoofd er uit... enkel in de stal zelf op de grond. (maar dat hoor je dus ook in huis Boos! )

MCGlinster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:54

Mijn paard deed het nooit, maar sinds kort doet ze op de trailer, in de stal en op de manege. Ik straf haar wel als ze het doet, maar even later begint ze wel weer. Ik ga zeker op de stal de Sjuim-methode uitproberen, ha ha.

bobby33

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:37

vaak is dat niet af te leren , het is waarschijnlijk uit verveling of ze willen aandacht

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:26

Die van mij wi lgewoon haar eten hebben, ze gaat net zo lang door 's ochtends tot ze het heeft. Ze wordt wakker van onze honden... leuk man dieren aan huis Clown Haha!