wel of geen deken ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tinkert_tje

wel of geen deken ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 22:49

ik heb een tinker van 6 jaar ik rijd met hem menwedstrijden maar nu mijn dilemma
ik had vanmiddag voor het eerst weer menles van dit winterseizoen het ging heel goed mijn tinker (d-jee) liep super maar hij heeft het zo vreselijk warm Bloos hij zweten echt vreselijk na 20 minuten
ik had gewoon medelijden met hem
ik begin nu erg te neigen om hem een dek op te gooien
ik ben antideken maar ik moet aan d-jee denken die zweet peentjes nu binnen Bloos
en nu heeft hij geeneens zijn echte dikke winterhaar dus kan je nagaan als hij zijn echte pakhaar krijgt
ik denk dat ik van de week een dek aan laat meten dat doet een bedrijf hier die maakt ze op maat en die dekens gaan echt jaren mee is heel dik spul
ik zat te denken om hem dan van oktober tot maart/april een dek op te gooien
dat is ook de periode dat ik indoormarathons en iedere week binnen les heb
wat vinden jullie ik heb er buikpijn van :cry: klinkt misschien dom maar ik ben gewoon geen deken mens maar het gaat nu om mijn paard en niet om mij hihi
ps: scheren is geen optie dat vind ik niks waard voor een paard dat 24/7 buiten staat

Silence

Re: wel of geen deken ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 09:06

Ik zou er niet aan beginnen als je paard er nooit één om heeft gehad.
Zweten is een goed teken, dat betekend dat je paardje prima zelf zijn temperatuur kan regelen.
Door het zweten voert hij de warmte af.
Met een deken kan hij dat niet zelf regelen. En aangezien jij het al hebt over een extra dikke deken, is de kans groot dat hij daar nog veel meer onder gaat zweten aangezien hij dan zelf niks meer kan regelen.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 09:55

ik bedoel niet dat het een extra dikke deken is met dik bedoel ik dat hij oersterk is
en het gaat er dus niet om dat hij nat de wei in gaat het gaat erom dat hij het binnen zo warm krijgt dat hij minder pit krijgt ik moet hem dan na 20 minuten vooruit slingeren dat is meer het probleem
als ik thuis ben is hij droog dus dat is het probleem niet
ik heb er slecht van geslapen
ik denk dat ik het toch maar zo laat want ik durf er geen dek op te gooien hij staat zijn hele leven lang al zonder
en ik ben bang dat ik zijn natuurlijke kacheltje verpest dat zit me echt niet lekker
weet je na de les is hij zo weer droog dus zijn kacheltje werkt optimaal ik durf het gewoon niet aan

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:25

Als je paard zoveel zweet, is het nu denk ik al te laat om nog een deken op te gooien...
Daar zou je paard het alleen maar warmer krijgen. Je kan natuurlijk ook scheren en dan een deken opdoen. Daar ben je niet voor (wat ik heel begrijpelijk vind, ik wil dat ook niet doen), dus dat is ook geen optie.
Nu een deken opdoen helpt niet, want je paard heeft al een dikke vacht. Als hij daar nu onder staat te zweten, is het niet goed om er ook nog een een deken bij te gaan doen.
Misschien is het een optie om minder intensief te rijden in de wintermaanden? En als dat echt niet bevalt kan je volgend jaar eventueel eerder met een deken gaan beginnen...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:50

Ik zou nu geen deken meer opleggen want dan krijgt die het juist heel warm, Je zou hem kunnen scheren en dan een soort nierdekentje laten staan dan moet hij evengoed onder deken maar dan kan die de warmte al beter kwijt en de kwetsbare delen blijven toch wat beter beschermt.
Maar als ik jouw verhaal zo lees zou ik hem lekker zo laten, zonder deken zeker als die goed opdroogt.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 13:44

ik laat het zo want ik vind het zoiezo te laat
ik weet zeker dat hij zijn eigen rot gaat zweten met dat dek op
ik kijk het dit jaar nog aan en anders gaat er volgend jaar in sept een dek op kijken hoe dat bevalt
scheren ga ik echt niet doen ook geen streep

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:02

tinkert_tje schreef:
ik laat het zo want ik vind het zoiezo te laat
ik weet zeker dat hij zijn eigen rot gaat zweten met dat dek op
ik kijk het dit jaar nog aan en anders gaat er volgend jaar in sept een dek op kijken hoe dat bevalt
scheren ga ik echt niet doen ook geen streep

Was maar een optie Haha! ben zelf ook niet zo'n voorstander van scheren maar dat zou nu de enigste oplossing zijn als je echt niet wil dat die zo extreem zweet.
Maar je zegt zelf dat het opdrogen niet het probleem is dus ik zou het zo laten.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:55

Ik zou een deken opdoen

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 18:34

_Miesje_ schreef:
Ik zou een deken opdoen

nou niet dus
zomaar effe een dek op doen bij een paard die 24/7 buiten staat en nog nooit in zijn leven een dek op heeft geweest dat kan zomaar niet
hij heeft nu al een dik pak haar aangemaakt dus onder een dek zweet hij zich een slag in de ronte
zoals ik al eerder zei
Vork ik laat het zo en volgend jaar sept gaat er waarschijnlijk een dek op
dan heeft hij zijn wintervacht nog niet nu is het gewoon te laat
nu gok ik het echt niet meer