Wie aansprakelijk verwaarloost paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Beli

Wie aansprakelijk verwaarloost paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 22:17

Wie is er aansprakelijk als er een graagmager ondervoed niet bekapt paard op stal staat?

Is dat alleen de eigenaar of ook de stalhouder??

Wie weet hoe dit zit?

We hebben namelijk er een op stal stan die erg verwaarloosd wordt en nu weten we niet of de stal houder ook aansprakelijk is anders zouden we namelijk er dierenbeschrming willen bellen.

Wij willen niet voor dit paard zorgen (tijdlijk wel maar als je er eenmaal aan begint komt de eigenaar echtniet meer)

Anoniem

Re: Wie aansprakelijk verwaarloost paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:59

ik denk dat de staleigenaar in een bepaalde mate wel verantwoordeilijk is omdat het nnatuurlijk dan op jouw erf gebeurt maar de hoofd aansprakelijkheid ligt natuurlijk bij de eigenaar zou gewoon de db bellen als ik jou was

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 23:01

Heb je al met de staleigenaar gesproken? Misschien handig om eerst even te weten te komen hoe hij er over denkt? Misschien is hij het wel helemaal met jullie eens, sta je nóg sterker.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 23:06

Nou het is dus het dilemma of we dat paard vooraan in het land zetten en het zelf in de gaten gaan houden en eventueel bijvoeren of dat hij het paard op een andere stal van hem zet waar dat dier nog meer aandacht krijgt. maar dan lopen de kosten wel meer op het diertje zit ook onderd de schimmel en is ondervoed. dit dier op knappen kost een vermogen en de eigenaar vind m gezond Boos!

nu zou de stal eigenaan ook de DBwel willen bellen maar alleen als hij zeker weet dat hij niet aansprakelijk is voor dit dier

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 23:07

Helaas Helaas, het gebeurd dus meer dan ik dacht.

Op stal was er ook een haflinger dat heel dik in de stront staat, omdat de eigenaar niet komt, maandenlang niet en dat paard kwam dus ook niet uit de box en werd smerig, maar we mochten niet ingrijpen, omdat de eigenaar dan helemaal niet meer komt.

De boer had al meerdere keren aangegeven en gebeld dat het niet kan en niet mag, dat je zo met je dier omgaat, toen is het vertrokken.

en weer op zelfde stal, een meid dat alleen maar mooi wil zijn voor dr vriendje en dus paard verwaarloosde en niet meer kwam, misschien wel 1 x in de maand, maar dan maar 10 minuten om er koffie te drinken en peukjes te paffen, echt ongelooflijk zeg, ook vertrokken, arm dier, het werd gek van opgesloten staan, tuurlijk hebben we het eruitgehaald en lekker losgegooid in de buitenbak, en opgestrooid, en een kennis van die vrouw kwam zo vaak als het kan om de box uit te mesten, maar dat vond die meid helemaal niet leuk dus dan hield die er ook maar mee op, toen moest ze vertrekken, van de boer, want wie niet voor het beest zorgt mag vertrekken, want als je een paard neemt moet je er ook voor zorgen en anders ophoepelen.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 23:11

tuurlijk dat vind onze stal houder ook er is er al een weg maar er is er nu nog een over....

deze staat niet in een box *gelukkig)( maar dag en nacht buiten bijna zonder vacht door de schimmel en en zonder dek en eten

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 23:14

@ ragdollcat:
maar weet jij ook of die stalhouder dan aansprakelijk is of niet

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 23:19

Heeft de stalhouder de eigenaar gevraagd beter voor het dier te zorgen? Als hij er achteraan is gegaan denk ik niet dat hij aansprakelijk is.
En wie voert er bij jullie, eigenaren of stalhouder?

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 23:24

Ik begrijp het niet helemaal, hoe komt het dat het dier graadmager is?
Komt dit doordat de staleigenaar het dier te weinig of niet goed voer geeft of komt dit doordat het dier niet fit is?

Wanneer je je paard bij iemand anders stalt en daar naar ik aanneem ook voor betaald mag je er toch vanuit gaan dat het dier voldoende te eten en te drinken krijgt en een schone stal heeft.

Als de staleigenaar aan kan tonen dat hij/zij goed voor het paard heeft gezorgd valt hem/haar volgens mij niets te verwijten.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 23:27

de stal houder voert de paarden die opstal staan als het klaar gezet wordt door de eigenaar.
De paarden op het land (deze waar het over gaat dus) brengt hij eens in de week een baal hooi(het werkt ook gewoon fulltime en heeft geen tijd om dit vaker te doen

@ulfeino: deze mensen wilde alleen weidegang voor hun paard dag en nacht zomer en winter. je mag gebruik maken van hooi en voor maar daar moet je dan zelf voor zorgen

Dit dier is zeker niet fit en krijgt ook niet voldoende voeding

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 00:48

Een aangetekende brief van de stalhouder naar de eigenaar dat het menens is en daarin ook de waarschuwing dat de DB gewaarschuwd gaat worden als eigenaar nog steeds verzuimd. En de eigenaar heeft dan nog een week de tijd om te komen, het dier te ontwormen, verzorgen, voedsel te geven enz. Doet het dat niet, dan heeft de eigenaar die brief+verzendbewijs dat het verstuurd is. (wel even kopie maken) En kun je dus rustig de DB bellen.

Word er trouwens wel betaald door de eigenaar van het paard?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 02:50

Het is toch zo dat de staleigenaar het paard voldoende moet voeren, als zoiets gebeurd? Aangezien het paard bij hem in pension staat. Dus ik denk dat de stalhouder zelf ook niet helemaal veilig is Nagelbijten / Gniffelen

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 02:55

Hangt er denk ik vanaf wat is afgesproken met de stalhouder. Bij sommigen is voeren inclusief, bij anderen weer niet, anderen voeren weer door de eigenaar betaald voer, enz....
Ben daar eigenlijk ook wel benieuwd naar, net als naar de pension prijs (en wat je daar dus voor krijgt)

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 03:09

Paard loopt gewoon te creperen daar, snap al helemaal niet dat er nog geen actie ondernomen is, zou het zelf niet aan kunnen zien.
Zou toch de db bellen voor het te laat is.
Volgens mij is alleen de eigenaar aansprakelijk, mits dat er geen afspraken zijn dat ie gevoerd zou worden.
En 1 baal hooi in de week vind ik wel heel erg weinig.
Ben benieuwd of er wat gebeurd.......

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 08:59

Ik snap het hele verhaal ook niet. De stalhouder legt 1 keer per week een baal in het land, omdat hij niet meer tijd heeft omdat hij fulltime werkt. Het paard is te mager, misschien moet de stalhouder dan 1x per week 2 balen in het land leggen.

En nog even helemaal de andere kant: hoe kun je als andere pensionklant aanzien dat zo'n paard verwaarloosd wordt en mager is? Zelfs met een gebroken been zou ik me nog om dat paard bekommeren. Nu wordt dit paard de dupe van de eigenaar. Er zijn allemaal mensen om hem/haar heen die kunnen ingrijpen maar dat niet doen. Dus paard is ook de dupe van het gedrag van de staleigenaar en de andere pensionklanten.
Kortom: Als je van dieren houdt hoe kun je dan een ander dier laten creperen.

Als het dier schimmel heeft, er is vast wel iemand op stal die een flesje imaverol heeft en behandel dat dier dan. En als je je eigen paard eten geeft, geef dat dier dan ook wat en geef hem eens een aai.
Het paard kan hier ook niets aan doen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 10:03

maar er zijn inderdaad een hoop stallen waar je als eigenaar van het paard alles zelf moet doen (mesten, voeren etc.) dit kost dan ook veel minder als dat het dier in volpension zou staan.
Ik denk dat dat hier ook het geval is. TS zegt ook dat de mensen met paarden op de weide zelf verantwoordelijk zijn voor het extra bijvoeren naast de ene baal hooi in de week. Dat is een afspraak die je met de stalhouder maakt. Als je die zelf niet nakomt dan ben jij als eigenaar fout en niet de stalhouder. Ik neem aan dat de eigenaar ook een contract getekend heeft voor het opstallen waar dit alles instaat.
Ik zou het zelf ook heel moeilijk vinden om een paard dat wordt verwaarloosd te laten staan maar uiteindelijk is het voor het paard beter als je hem niet verzorgt want dan wordt hij eerder weggehaald en heeft ook de dierenbescherming een beter beeld. De DB doet namelijk echt niets als het paard er nog redelijk (let wel mager vinden zei ook nog redelijk) uit ziet en als er nog wat hooi/gras aanwezig is.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 10:14

kan de staleigenaar niet het pensiongeld iets verhogen, zodat het arme beest ipv 1 baal 2 balen per week kan krijgen?
En koop gewoon met iedereen samen en flesje imaverol, als is het alleen maar omdat jullie eigen pony's anders ook schimmel kunnen krijgen via bijvoorbeeld de boer, die toch wellicht wat in aanraking komt met de pony?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:45

Verplaatst van MD naar TAO.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:56

De stal-eigenaar kan idd het beste een aangetekende brief schrijven, met daarin de waarschuwing dat hij na 1 week de DB belt als het paard niet opgeknapt wordt.

Andere mensen moeten er idd vanaf blijven, hoe sneu het ook is voor het paard.
Vaak wordt het namelijjk niet gewaardeerd en kan je nog de schuld krijgen als hij ziek is/wordt, hoe krom dat ook is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:13

superwoman schreef:
De stal-eigenaar kan idd het beste een aangetekende brief schrijven, met daarin de waarschuwing dat hij na 1 week de DB belt als het paard niet opgeknapt wordt.

Andere mensen moeten er idd vanaf blijven, hoe sneu het ook is voor het paard.
Vaak wordt het namelijjk niet gewaardeerd en kan je nog de schuld krijgen als hij ziek is/wordt, hoe krom dat ook is.

Ehm, die stalhouder doet er beter aan even juridisch advies in te winnen over de te volgen procedure!!
Het is namelijk wettelijk vastgelegd hoe een stalhouder moet handelen in dit soort situaties. Doet ie dat niet, heeft ie geen poot om op te staan; doet ie het correct, dan is het binnen afzienbare tijd opgelost.
Dierenbescherming bellen zonder overleg met de stalhouder is garantie op een knallende ruzie en lost voor het bewuste paard in ieder geval niks op!

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:45

Juridisch gezien kan het allemaal wel zo zijn, maar mijn verstand zou het niet toelaten dat het dier daar staat te creperen.
Iedereen klaagt maar niemand doet er wat, voor het te laat is dan komt iedereen in actie.
Als ik het zo hoor hoe het dier er aan toe is had er al lang iets gebeurd moeten zijn.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:13

Ken je de eigenaar? Die zou je toch als eerste moeten aanspreken. Daarna een gesprekje met de staleigenaar die besluiten moet om al dan niet iets te ondernemen. Doet hij niets, dan zou je tegen hem kunnen zeggen dat je de DB gaat inschakelen.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 22:21

@ikke dank je voor je reactie dat lijkt mij idd het beste.
We willen dit dier wel verzorgen mar dat is garantie voor er levens lang aan vast zitten en dat is niet de bedoeling!
Wij laten dit paard heus niet dood hongeren maar willen graag de juiste route nemen om dit echt opte lossen

@noudy hoezo niemand doet wat?? ik zoek de juiste weh om dit op te lossen en dat lukt niet door alleen maar voor dat dier te zorgen.

Ik win alleen even informatie in voor de stal eigenaar.
Ik ga niet met de eigenaar praten want die kent niemand aangezien ze nooit komt

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:26

Als je dit zou aangeven bij de AID dan is de boete voor de stalhouder. Dat is wat je wil weten toch?
Lastige situatie hoor Verdrietig

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:26

Eigenaar bellen, verhaal uitleggen, geen gehoor dan de dierenbescherming/politie inschakelen! Dit had de stalhouder METEEN moeten doen nadat hij de eigenaresse hierop heeft aangesproken. Zo moeilijk is het allemaal niet!