paard samen delen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

November

paard samen delen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 18:48

Ik heb een leuk paardje staan, die ik om prive redenen wil/ga verhuren.

voor de helft van het stalgeld mag iemand anders hem de helft van de wek doen.
nu heeft een vriendin van mij interese, maar ik wil dit niet zonder contract doen..
wat moet ik daar allemaal inzetten?

Silence

Re: paard samen delen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 08:58

Ik weet niet of je toevallig lid bent van Vereniging Eigen Paard, maar op hun site staan allerlei juridische contracten die je kunt downloaden.

November

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 11:39

Silence schreef:
Ik weet niet of je toevallig lid bent van Vereniging Eigen Paard, maar op hun site staan allerlei juridische contracten die je kunt downloaden.

nee, ben ik niet, maar kun je die ook downloaden als je er geen lid van bent?

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 11:42

Er heeft ook een paar maanden iemand anders op die van mij gereden omdat ik met mijn studie even wat minder tijd had. Toch is dit niet alles hoor. Je moet ineens delen. Ik vind het niet erg dat zij nu een ander paard heeft om op te rijden. Maar het kan natuurlijk ook meevallen.

Ik zou in het contract zetten:
Wie doet wat en wanneer? Bijv. stal uitmesten?
Wie rijd wanneer? Dit was bij mij een probleem af en toe, maar omdat het mijn paard was, kon ik erop kruipen wanneer ik wilde.
Misschien kosten veearts of hoefsmid? Ik weet niet of je dat gaat delen?
Verder kan ik niks verzinnen. Succes ermee!

November

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 11:45

even een paar dingen:

ze krijgt vaste dagen: de dinsdag, woensdag en vrijdag, meerdere dagen in overleg.
er mag niemand anders op dan zij en ik.
ik betaal hoefsmid, veearts enzo.
ze mag gebruik maken van de spullen en accomondatie.
wil ze nieuwe spullen aanschaffen, moet ze dat zelf betalen.
ze mag zelf weten wat ze doet met rijden:spingen, dressuur, naar buiten.
stal moet elke dag gedaan worden.
denkt ze dat er een extra baal vlas/krullen nodig is, moety zei die betalen(we krijgen 1 baal in de week, zit bij stalgeld in)

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 11:50

Dat lijkt me toch al een behoorlijk compleet lijstje!

Dit schiet me nu binnen:
Heb je al afspraken wat er gebeurt als het paard kreupel raakt of iets dergelijks wanneer zij bezig is of was met het paard?
Laatst bijgewerkt door MarjonTampon op 09-11-08 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 11:51

Bijvoorbeeld wat je doet als er iets mis gaat met het paard, wie beslist. En wat als jij naar n andere stal wilt?

November

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 12:01

Nee, we hebben nog niets afgesproken, het liefste wil ik dit ook niet, maar het MOET omdat mijn paard anders weg moet wegens stalgeld.
nu ken ik dit meisje al langer en ik weet dat zei een hart voor de paarden heeft (op de zelfde manege gerden, paard waar zei op reed raakte kreupel en zei ging er ELKE dag heen om mee te stappen aan de hand)

paard blijft op deze stal staan, omdat de accomondatie zeer goed is, er een leuke sfeer is en mijn poaard zich hier heel goed voelt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:14

November schreef:
Nee, we hebben nog niets afgesproken, het liefste wil ik dit ook niet, maar het MOET omdat mijn paard anders weg moet wegens stalgeld.
nu ken ik dit meisje al langer en ik weet dat zei een hart voor de paarden heeft (op de zelfde manege gerden, paard waar zei op reed raakte kreupel en zei ging er ELKE dag heen om mee te stappen aan de hand)

paard blijft op deze stal staan, omdat de accomondatie zeer goed is, er een leuke sfeer is en mijn poaard zich hier heel goed voelt

Dat snap ik, maar voor hetzelfde geld wil je over een jaar WEL verhuizen, en wat dan?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:28

Natuurlijk moet je wel afspraken maken, maar een contract lijkt mij in dit geval overbodig. Het blijft uiteindelijk jou paard. Het word anders als ze een gedeelte van jou paard "koopt" NU is ze gewoon een bijrijder die heeft te doen zoals jij dat wil.
Maar weet wel waar je aan begint...contract of niet...er kan heel snel onenigheid ontstaan op de manier waarop ieder het paard rijd. Ik heb dat al zo vaak zien gebeuren, dat hele goede vriendschappen stuk liepen op met z'n 2 tjes een paard de delen.
En geloof mij, ook met een contract!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:37

houd er rekening mee dat:

wanneer zij een ongelukje krijgt met jouw paard, dan ben jij volledig aansprakelijk. Dit wordt gedekt door jouw WA verzekering. Indien zij huur betaalt aan jou, dan vervalt dit en zou je het in theorie aanvullend moeten verzekeren. Dit kan lastig zijn indien jouw paard haar trapt en zij arbeidsongeschikt raakt. (niet waarschijnlijk maar toch). Je weet niet of zij of haar ouders dit op jou willen verhalen.
ALs je dan een contract hebt met voorwaarden kunnen zij jou helemaal aansprakelijk stellen en moet je een verzekering afsluiten hiervoor.

En als voorwaarde tip heb ik voor jou: zet erin dat jij eenzijdig de overeenkomst ten alle tijde kan verbreken.

En misschien iets afspreken wat te doen wanneer het paard kreupel raakt. Blijft zij dan betalen of vervalt dit omdat ze niet kan rijden?

Succes!