Voorbereiden L2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DebOptimaal

Voorbereiden L2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 17:07

Ik ga volgende week voor de laaste keer L1 starten. Ik heb inmiddels 16 winstpunten en ben sinds afgelopen zomervakantie pas weer begonnen. Ik heb vanaf toen 5 wedstrijden en ook 5 winstpunten gereden. Daarvoor was ik bijna 2 jaar gestopt en vandaar dat ik het tijd vind om over te gaan. Echter een vraag: ik heb nog nooit L2 gereden, mijn paard laat moeilijk op zich doorzitten, is niet de meest voorwaartse en is momenteel voornamelijk in staking als hij aan het werk moet. (overigens gaat het steeds beter, dat staken is meer een periode en zal ook snel weer over zijn). Ik wil eind januari/begin februari gaan starten, dus ik heb nog even tijd. Maar wie heeft tips voor mij hoe ik me daarop voor kan bereiden? Ik heb 2x per week al goede instructie, maar wie weet zijn er bruikbare tips?

Bedankt dan alvast!

Marliesje

Re: Voorbereiden L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 11:46

Eerlijk gezegd zou ik als ik jou was nog niet overgaan...
Pas als je paard niet meer staakt en je enigzins kan doorzitten op hem. Beter meteen lekker punten scoren in de L2, dan elke keer maar achter de feiten aan lopen.

Tips: begin op tijd met achterwaarts oefenen. Zorg ervoor dat het wijken er goed in zin. Maar vooral een fijne aanleuning, goed aan je been maken en lekker voorwaarts rijden.

DebOptimaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 17:53

Ik denk dat je aan de ene kant wel gelijk hebt. Echter is dat staken iets dat meerdere keren per jaar voorkomt, maar ook snel weer weg is als ik maar consequent ben. Hij heeft zich in de afgelopen 5 jaar nog nooit goed laten zitten doordat hij wat minder voorwaarts is. In de L1 gaat het gewoon erg goed en kan ik goed mee. Ik denk dat het op zich wel tijd is voor de L2, omdat daar gewoon meer uitdaging in zit. Ik weet dat ik geen fanatiek paard heb en heb met dit paard ook niet teveel ambities voor de M of het Z, maar ik wil wel graag iets meer uitdaging op dit moment, ook al zou dat betekenen dat ik zeker in het begin geen winst rijdt. De oefeningen zitten er allemaal op zich goed in. Aan het achterwaarts moet ik nog wat kleine puntjes verbeteren, maar voor de rest kan hij gewoon alles. Hetgeen voor mij het moeilijkst is, is het doorzitten en voorwaarts houden, maar dat heeft helaas niets met niveau te maken...

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:52

Ik rijd nu ook L2 en er wordt toch echt wel verwacht dat je pony nu gewoon in een nette aanleuning loopt zonder te staken, verder vind ik dat er strenger wordt gelet op de middengangen.
Tjah verder niet heel veel verandering, zorg dat je de oefeningen goed onder de knie hebt en zorg dat je paard goed gehoorzaam is aan je hulpen.
Het is gewoon een fractie strenger dan de L1 en iets moeilijker.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:14

ik vind het verschil juist zeer groot. L1 reed ik zonder problemen aan het eind mijn punten, nu in de L2 zit ik meestal rond de 165/170 Clown
aanleuning en op eigen benen lopen zijn ze zeer streng in, en ook impuls en middengangen worden veel strenger beoordeeld.
gewoon beginnen met oefenen, kijken of je ergens HC kunt starten voor het gevoel, en gewoon zelf bekijken in hoeverre jullie er klaar voor zijn. je groeit samen naar een klasse toe, en soms duurt dit wat langer, en soms wat korter Ja

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:28

Ik vond zelf de L2 veel makkelijker en fijnder dan de L1, maar dat komt ook omdat ik de pest heb aan dat lichtrijden-doorzitten na elke 4 passen zo'n beetje. Je moet je paard wel gewoon lekker voor elkaar hebben, met impuls en netjes nageeflijk, bij voorkeur al met enige oprichting.

Zelf zou ik zeker nog geen L2 gaan starten in jouw geval, omdat het doorzitten nog niet lekker gaat. Op het moment dat je je paard ontspannen van achter naar voor door het lichaam kunt rijden kun je doorzitten ook. En dan zul je lekker punten rijden in de L2...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:29

hmm, ik lees even mee in dit topic. wil uris over een aantal maanden gaan starten in het L2 namelijk Lachen

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 23:18

in jouw geval geen L2 nog gaan starten.
Eerst zorgen dat je lekker kunt zitten, want dat moet je in de L2
en je paard daarin ook lekker voorwaarts blijft.
Op dit moment rijd ik zelf ook L1, maar voordat ik de impuls, goed kan zitten voor elkaar heb + de bijkomende zaken van de L1 ga ik over..
Uiteraard is jan/febr nog een eind en heb je nog een tijd om te oefenen !!

DebOptimaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 20:39

Ik ben ondertussen al zeker verder dan een aantal maanden geleden. Het doorzitten gaat zeker beter, het staken is nu weer volledig voorbij gelukkig en het voorwaarts lopen gaat ook steeds beter. Ik start in februari pas, dus heb nog 3 a 4 maanden om echt te oefenen op het doorzitten. Misschien dat het in het begin niet echt goed zal gaan, maar goed, dat weten we alleen als we het gaan doen. Verder merk ik vooral op wedstrijd dat hij stukken beter loopt. Daar heb ik veel minder last van zijn aanleuning en laat hij me ook beter zitten en is voorwaartser... Dus we zien wel. Ik heb nog tijd genoeg en als het echt niet gaat, dan starten we gewoon wat later. Ik heb nog niets gepland, behalve dat ik graag rond februari wil starten.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:23

Ik vond de overgang niet zo groot. Scoor eigenlijk hoger in de L2 dan in de L1. Moos loopt vaak iets te hoog ingesteld (tuigerbloed) en dat wordt nu veel minder afgestrafd.

Moos loopt ook minder fijn met doorzitten, niet zo heel voorwaarts, maar kan hem wel beter bij elkaar rijden.

Gewoon lekker starten in februari! Succes OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:45

LiSSy schreef:
hmm, ik lees even mee in dit topic. wil uris over een aantal maanden gaan starten in het L2 namelijk Lachen

Lees ook mee, start 30 nov al L2 voor het eerste met Vienna en ondertussen lang geleden dat zelf gereden heb

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:59

Gelukkig dat het staken voorbij is!
Je paard is niet voorwaarts? Zelfs een wat minder vlug paard kan je goed voor je been maken, daar moet je gewoon op trainen. (overgangen, tempo-wisselingen etc)
Valt je paard terug in tempo als je gaat doorzitten? Heel veel ruiters zitten te strak op hun paard als ze ineens moeten gaan doorzitten (ben er zelf ook weleens schuldig aan Haha! )
Gewoon lekker relaxed zitten, het hoeft er nu nog niet mooi uit te zien, maar je moet wel ontspannen zitten anders blijft je paard ook gespannen en gaat ze nooit echt fijn lopen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:13

Je moet pas overgaan als je gevoel zegt dat je er echt klaar voor bent. Probeer anders een keer op een onderlinge wedstrijd in de L2 te starten. Ik ga pas over als mijn gevoel goed is, ik de laatste wedstrijden dikke winst heb gereden, en lekker vooraan mee kan rijden.

DebOptimaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 08:59

Afgelopen week op wedstrijd geweest L1 (laatste keer) en ging goed. 194 punten en 3e prijs. Hij had veel beter gekund nog, maar hij heeft ook niet meer gestaakt. Het doorzitten is de laatste paar weken echt verbeterd (dit merkte ik vooral tijdens mijn proef dat ik niet zoveel moeite had om door te zitten) en het voorwaarts rijden gaat ook echt stukken beter (hier zijn we al een paar maanden voor aan het oefenen en zit echt dikke vooruitgang in!)
Ik ga nu in februari voor de eerste keer starten en we wachten maar gewoon af. Ik denk dat langer wachten geen zin heeft... Heb er op zich toch wel vertrouwen in en nog tijd genoeg om alles te verbeteren!

Ixion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:55

Ik zou nog even wachten met over gaan, in het L2 moet je goed kunnen door zitten en moet ook je pony in een mooie houding lopen en niet staken,