Paard scheren of toch maar niet.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

C_Star

Paard scheren of toch maar niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 15:27

Er zijn volgens mij een hoop topics hierover, maar zit toch even met een ander probleem en dat is niet terug te vinden in de topics over scheren.

Ik heb in mei een 4 jarige gekocht. Is nooit eerder geschoren. Ik was eigenlijk ook niet van plan om hem te laten scheren. Nu al helemaal niet aangezien die 3 maanden niks mocht doen ivm blessure (mocht alleen met hem lopen). 24nov komt de smid en vanaf dat moment mag ik alles weer oppakken. Sinds gisteren mag ik hem ook longeren. Hij is natuurlijk harstikke druk nu. Hij staat nu onder een 220grams deken, maar hij heeft nu echt een supper dikke vacht. Na paar tellen longeren is hij al nat laat staan zometeen. Alleen ben ik bang als ik over 3 weken weer mag beginnen en ga hem nu scheren dat hij dan nog drukker wordt dan dat hij al is?

Als het trouwens winter/koud is en ik laat hem scheren hoeveel grams deken zouden jullie gebruiken?

amazone77

Re: Paard scheren of toch maar niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:37

ik kijk altijd naar de tempratuur als ik mijn paard scheer,het liefst als het nog boven de 10 graden is (heb die van mij vorige week gedaan) die van mij staat overdags de hele dag buiten.
en heb er nu twee dekens op liggen 1 van 100 gram (onderste) en daarover heen een 200 grams water dichte deken met (losse) hals,ze kunnen er een stuk fitter van worden als ze geschoren zijn,misschien dat je die van jou beter volgend jaar kan scheren als het dan nodig is,ik neem aan dat je het toch allemaal weer rustig zal moeten opbouwen,als het toch een probleem geeft dan zou ik maar een gedeelte scheren,misschien het jacht model,dan hoef je ook nog niet aan zijn benen te komen,zorg er wel voor dat als je hem gaat scheren het zo rustig mogelijk gebeurt en dat je er echt de tijd voor neemt,die van mij kan ik helemaal alleen scheren zonder problemen,maar het kost je wel veel geduld om het zover te krijgen,als ze een mindere fijne ervaring er aan over houden dan word het iedere keer weer een probleem om hem geschoren te krijgen,of je moet hem plat spuiten haha
succes met wat je ook van plan bent.
en erg fijn voor je dat je weer met hem aan de gang kan.

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:15

scheren doe je in princiepe alleen maar om het paard sneller droog te krijgen na arbeid,
of als een paard standaard staat te zweten op stal,
als je paard nu al te druk is,
dan zou ik hem op minderder krachtvoer zetten,
geef je paard veel ruwvoer, dan heeft hij toch zn buik vol,
en bekomt hij in zn hoofd wat,
als hij te sloom wordt kan je zo je krachtvoer weer wat opvoeren,
tot je het gewenste temperament hebt,
van scheren worden ze inderdaad vaak wel iets vlugger,
maar is meestal van korte duur...

succes!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:19

Mijn paard wordt niet echt drukker nu ze geschoren is.

Ik heb haar ook geschoren, omdat ze behoorlijk dik in haar vacht zat en erg snel en hevig zweette bij inspanning.

Net als amazone77 scheer ik altijd op een dag dat de temperatuur overdag en 's nachts niet al te laag is.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 22:53

san72 schreef:
scheren doe je in princiepe alleen maar om het paard sneller droog te krijgen na arbeid,
of als een paard standaard staat te zweten op stal,
als je paard nu al te druk is,
dan zou ik hem op minderder krachtvoer zetten,
geef je paard veel ruwvoer, dan heeft hij toch zn buik vol,
en bekomt hij in zn hoofd wat,
als hij te sloom wordt kan je zo je krachtvoer weer wat opvoeren,
tot je het gewenste temperament hebt,
van scheren worden ze inderdaad vaak wel iets vlugger,
maar is meestal van korte duur...

succes!

Hij krijgt geen krachtvoer aangezien die niks mocht doen. Op aan de hand lopen na. Ik denk dat ik even afwacht tot we weer alles opgepakt hebben in begin december en dat ik hem daarna laat scheren.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:26

Probeer te scheren als het nog niet te koud is. Deken hangt af van de huidige vacht. Veel vacht dan meer deken op na het scheren. Het hangt er ook vanaf of het paard overdag binnen of buiten staat.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 19:45

Hartje schreef:
Probeer te scheren als het nog niet te koud is. Deken hangt af van de huidige vacht. Veel vacht dan meer deken op na het scheren. Het hangt er ook vanaf of het paard overdag binnen of buiten staat.

Paard staat binnen. Hij staat wel in een box met een buitenraam dus het is best fris.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 11:27

Hartje schreef:

Ja als ik hem ga scheren zal dat ook deze week gebeuren, maar zit nog er te twijfelen.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 22:10

Verder niemand meer??