Niet kunnen Longeren ..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jenthe_x

Niet kunnen Longeren ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:44

Hoii Bokkers !
Ik heb een verzorgJaarling ( 1,5 jaar weliswaar..) maar we hebben een probleem .. Hy wil aan 1 kant niet an de longe lopen & zelfs ook niet als je er gewoon naast loopt aan een halster en een touw .. dan gaat hy naar de andere kant lopen.
Hy heeft toen hy 3 maanden was wel een ongeluk gehad in de wei , heel zijn hoofdje lag open totop de schedel. Geen fraai zicht .. Nu dacht ik dat hy aan die ene kant misschien niet veel ziet & daarom niet wil lopen . We zijn echt radeloos!
Wat denken jullie ervan ?

ponys

Re: Niet kunnen Longeren ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:46

ik neem aan dat je een grapje maakt, je gaat toch geen jaarling longeren Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:47

Reltopicje?

sonjim

Wat dacht je van gewoon te jong en het niet snappen, een paard wordt niet geboren met alle knopjes erop.

Anoniem

Als ik 1,5 was zou ik veel liever gaan spelen in de wei dan stomme rondjes lopen..
Geef hem groot gelijk dus.

ponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:48

normaal reageer ik hier niet op maar ik dacht nee he, het is weer zo laat..
Laatst bijgewerkt door ponys op 07-11-08 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:49

Meis... Een jaarling van 1,5 moet je helemaal niet longeren...
Zet dat dier in de opfok of met vriendjes op de wei en laat het dier verder met rust...

Als het paard later (als hij 3 a 4 jaar is) moet opgeleerd worden laat je dit het beste doen door iemand die ervaring heeft Lachen. Zit niet zelf te klungelen aan een jong paard want hierdoor kan je veel schade aanrichten aan het dier in kwestie waardoor het gecorigeerd moet worden... En dat is niet altijd een pretje... Niet voor het paard... En ook niet voor de ruiter die het moet doen...
Laatst bijgewerkt door lindake op 07-11-08 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:51

neeeee niet wéér zo 'n topic !!!!
kijk: jaarling=jong dus niet longeren Lachen Lachen

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:52

SorrySorrySorrySorry , Hy is helemaal geen 1,5 Bloos
Hy is 2,5 .. ik verwarde hem met zijn broertje ,
het spijt me !

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:55

Dan is het dus geen jaarling..

En uhm ik denk dat je het beste hulp kunt zoeken.. Ja
Laat iemand je helpen die voldoende ervaring heeft.. Ja
En laat hem nog eventjes lekker staan tot ie een jaar of 3 is Ja

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:55

2,5 vind ik nog altijd te vroeg...

Als je al problemen hebt met longeren kan je zo is zo beter niet meer zelf zitten klungelen maar iemand met ervaring zoeken die je kan helpen...

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:58

Zal ik dan maar serieus reageren?

Ik weet niet hoevaak je hem longeert, maar een 1,5 jarige mag je niet te vaak en zeker niet te lang longeren!!
Wat je kunt proberen is dat iemand naast hem gaat lopen op de longeercircel terwijl jij in het midden de longe vasthoudt.
De persoon die naast hem loopt moet dan stapje voor stapje steeds verder van hem af gaan lopen totdat ie naast je staat. Jouw taak is dan om de pony met je stem en zweep vorwaarts te houden.

Succes!

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:58

Oké .. das dus duidelijk
even zeggen dat ik hem nog nooit alleen heb proberen te longeren , ik doe dat alleen met zijn eigenaresse erbij, hy is niet van mij ! ik vroeg het mij gewoon af ..

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 22:00

Ania schreef:

Ik weet niet hoevaak je hem longeert, maar een 1,5 jarige mag je niet te vaak en zeker niet te lang longeren!!
Wat je kunt proberen is dat iemand naast hem gaat lopen op de longeercircel terwijl jij in het midden de longe vasthoudt.
De persoon die naast hem loopt moet dan stapje voor stapje steeds verder van hem af gaan lopen totdat ie naast je staat. Jouw taak is dan om de pony met je stem en zweep vorwaarts te houden.

Succes!

een vriendelijke reactie! Lachen
oke .. ik zal het zeggen tegen de eigenaresse Knipoog
Bedankt

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:02

en 2,5 jarige longeren kan best vind ik hoor ik longeer de mijnes ook wel eens 1 keer in de week maximaal 15 min en dan is het ook klaar als het niet 10 min zijn ze vind het hardstikkeleuk.

maar daar licht naruurlijk ook bij dat ik veel ervaring met jongepaarden en longeren heb Tong uitsteken

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:09

Ania schreef:

Succes!

Dat zou ik niet doen.. Dan loopt ie achter die persoon aan en dan leert ie nog niet naar de gene in het midden te luisteren..

Je kan de bak afzetten in een cirkel en hem eerst los leren op de cirkel te lopen Ja later met touw en dan steeds meer de cirkel uit breiden..
Of als daar geen mogelijk heid voor is hem eerst een of 2 meter lijn geven en mee lopen, zo kan je hem beter "sturen".. Dan steeds is losser en steeds wat minder mee lopen..
SNap je wat ik bedoel? Nagelbijten / Gniffelen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:14

Stel dat hij echt een zichtprobleem heeft, of een trauma door dat ongeluk, dan lijkt het me juist heel belangrijk om hem nu, nu hij nog jong is, goed tweezijdig te maken. Niet door te longeren, maar door hem te leren geleid worden aan beide zijden. Mijn tip, laat de dierenarts eens kijken, en ga rustig met hem stappen, met het paard afwisselend links, rechts, voor je uit.. enz.

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 22:18

Jasia schreef:
Ania schreef:

Succes!

Dat zou ik niet doen.. Dan loopt ie achter die persoon aan en dan leert ie nog niet naar de gene in het midden te luisteren..

Je kan de bak afzetten in een cirkel en hem eerst los leren op de cirkel te lopen Ja later met touw en dan steeds meer de cirkel uit breiden..
Of als daar geen mogelijk heid voor is hem eerst een of 2 meter lijn geven en mee lopen, zo kan je hem beter "sturen".. Dan steeds is losser en steeds wat minder mee lopen..
SNap je wat ik bedoel? Nagelbijten / Gniffelen

Jep Ik snap het Haha!
& Wou ook ff melden dat we hem zo 1 keertje in de maand proberen te longeren .. wat aan 1 kant héél goed lukt , daar loopt hy vanzelf en luisterd heel goed naar je stem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:22

Niet om t een of ander TS, maar hoe oud ben je?

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 12:32

suleilitha schreef:
Niet om t een of ander TS, maar hoe oud ben je?

14 jaar
& ff voor als je het nog niet gelezen hebt , ik longeer hem niet dat doet zijn eigenaresse! En zij is al volwassen en heeft ervaring..
ik help haar alleen

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:35

Als ze zo ervaren is zou ze toch wel moeten weten hoe ze op een adequate manier moet reageren als er problemen zijn bij het longeren Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:41

Inderdaad, dat lijkt mij ook.

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 12:49

lindake schreef:
Als ze zo ervaren is zou ze toch wel moeten weten hoe ze op een adequate manier moet reageren als er problemen zijn bij het longeren Lachen.

Het ging met alle 3 andere paarden wel ..
Maar daar kan ik toch nix aan doen ?
Had miss beter dit topic niet gezet Verward

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:31

als jullie denken dat ie misschien niks ziet aan 1 kant waarom bel je dan niet de da?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:32

Je kunt heel snel zien of een paard blind is aan een oog, daar heb je geen dierenarts bij nodig!