voederbak tot moes slaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ireika

voederbak tot moes slaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 20:56

Ik zit met een probleempje...

Mn 3,5 jarige ruin slaat met zijn voorbenen tegen de muur en tegen de voederbak tijdens het eten.
Ik denk dat het onstaan is doordat hij als veulen zijn stal moest delen met een dominante hengst (er waren wel twee voederbakken), maar zolang ik me kan herinneren heeft hij dit gedaan, soms wat meer soms wat minder (soms zo erg dat hij met zn voet in zn voederbak stond) maar op zich was het niet zo'n probleem. In zn nieuwe stal is de muur echter van beton waardoor zijn voederbak steeds weer loskomt (de vijzen worden letterlijk uit de muur gesleurd door al die schoppen tegen de bak) Bovendien denk ik dat het voor zijn voeten en kniën niet echt super gezond moet zijn.

Daarom hadden we gedacht een electriek draadje te hangen net voor/onder zn bak, dit heeft even geholpen maar nu slaat hij er weer gewoon net boven, naast of onder.

Hebben jullie tips om dit gedrag te kunnen vermijden/ af te leren?
De enige logische oplossing die ik op dit moment kan bedenken is zn eten op de grond verstrekken, maar dat is natuurlijk niet echt hygienisch (hij is een echt varken op stal + hij neemt vaak veel zand mee uit de paddock)

(ter verduidelijking; het gaat hier om krachtvoer natuurlijk)

alle tips welkom!

siskeh

Re: voederbak tot moes slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:00

uhhh hoeveel krachtvoer krijgt je paardje??
op zich vind ik op de vloer voeren niet echt een drama, eventueel in een laag bakje en dan na het eten weghalen
Laatst bijgewerkt door siskeh op 07-11-08 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:03

Hoe hoog hangt zijn voerbak?
Kan je die niet zo hoog hangen dat hij er nog wel met zijn mond bij kan maar niet met zijn benen?
Of misschien heel erg laag hangen, tegen de grond aan. Lijkt mij erg moeilijk om te schoppen terwijl je met je hoofd tussen je benen hangt. Dan schopt hij zijn eigen tanden eruit Haha!
Een stroomdraadje zou ik nooit doen. Hiermee kan je angst krijgen voor de voerbak met het gevolg dat hij helemaal niet meer wil eten.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:04

Wij hadden een paard op stal die hetzelfde deed, waarschijnlijk niet zo extreem, maar wel zoiets. Ik ben er een paar dagen met een zweepje naast gaan staan tijdens het voeren. Het was vrij vlot afgelopen. Als ie het weer doet, hoef ik de zweep maar op te steken, dan stopt hij al.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:04

Mischien kan je een bal in zijn stal hangen (hoe heten die dingen) dan kan die daar me klooien daar zijn ze voor.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:07

mn paardje krijgt normale porties krachtvoer, gemengd met lucerne, het heeft niet te maken met een overschot aan energie, want zelfs als hij goed moe is na het rijden doet hij het ook.
Met een bakje werken gaat spijtig genoeg niet omdat hij op pension zit en ik het die mevrouw niet kan aandoen om steeds na zn eten weer het bakje te laten weghalen.

zn voederbak hangt op borsthoogte, hoger ga ik hem niet plaatsen want dan krijgt hij zeker slikproblemen
en lager tja mss is dat wel nog een oplossing... alhoewel... er zal waarschijnlijk wel vaak een halve mesthoop in liggen, of hij zou er helemaal in kunnen gaan staan...

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:11

hm mss zou ik het inderdaad met een zweepje kunnen proberen (zal dan wel moeten wachten tot het vakantie is want ik denk niet dat het slim is om het bijvoorbeeld alleen bij zijn avondvoer te doen)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:12

als je een goede grote bak hebt op de grond , en misschien het krachtvoer bij het hooi ingooit ofzo??

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:20

het beste zou natuurlijk zijn om je paard buiten te voeren.
het andere alternatief is 2 autobanden (alleen het rubber, dus zonder de velgen) op elkaar te bevestigen (vastschroeven) en daar een passende emmer in te laten zakken.
zo kan hij zijn eten laag bij de grond eten, vanuit de emmer, zonder dat hij zichzelf kan bezeren of de emmer kan omgooien.
ook een prima idee als je toch mocht besluiten je paard buiten, b.v. in de paddock, te voeren.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:57

voerbak eruit en grote bak op de grond zette, bv zon zwarte cement bak of een grote emmer, daar t voer in.
maar je kunt t moeilijk afleren, hier doet t er ook ene, die komt van een grote stal af waar meerdere t deden en ze nemen het van elkaar over. Alleen niet zo erg als die van jou haha, deze slaat gewoon tegen de stalwand op met zn voorhoef.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:03

Dikke rubber mat onder de voerbak tegen de muur bevestigen, dan kan hij zichzelf minder beschadigen, dempt ook de klappen. Hopelijk blijft de voerbak dan wel gewoon hangen.
Andere opties zijn inderdaad moeilijk als je niet zelf kan voeren.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:08

voer gewoon op de grond geven,even met je schoen het stro of wat er ook licht weg schuiven en daar de brokken neer leggen,het is een gewoonte denk ik van hem geworden wat je waarschijnlijk niet meer kan af leren of je moet er constant bij blijven staan.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:10

Kan je niet zo'n tijdelijke bak gebruiken? Met van die hengsels die je over de deur kan hangen oid.
Kan hij eten en zodra hij klaar is gelijk bak weghalen.
Leert hij gelijk als hij ertegen schopt dat zijn eten eruit valt en het dus niet slim is.

Merya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:47

Eten op de grond voeren óf wachten tot hij zijn eten opheeft en daarna de bak weghalen. Dat werkt echt het beste!

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:50

Inderdaad, voeren op de grond! Hij kan namelijk moeilijk een denkbeeldige voerbak slopen Knipoog

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:53

Mijn paard is een luchtzuiger en heeft daardoor dus geen voerbak. Hij krijgt gewoon het eten op de grond. leg zijn brok gewoon op wat hooi.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:54

Ik denk op zich dat de optie ruwvoer met daar overheen het krachtvoer wel een goeie is. Dan heeft hij een schoon plekje om te eten en kan hij niet meer schoppen. Daarbij kan je dat nog wel soort van makkelijk vragen aan de pensionhoudster, makkelijker dan een voerbak weghalen...

Een voerbal was leuk geweest, als hij niet een viespeuk zou zijn Lachen

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:52

LovingTweety schreef:
Kan je niet zo'n tijdelijke bak gebruiken? Met van die hengsels die je over de deur kan hangen oid.
Kan hij eten en zodra hij klaar is gelijk bak weghalen.
Leert hij gelijk als hij ertegen schopt dat zijn eten eruit valt en het dus niet slim is.

En als je deze 'tijdelijke' bak andersom hangt dus in het gangpad dan valt de bak daar op de grond als hij er mee gaat spelen. Is de bak gelijk buiten bereik..

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:58

Waarom koop je geen snack a ball...
Daar kan je voer in doen, en dat is nog een leuke bezigheids therapie ook Tong uitsteken

En anders indd eten op de grond...

Zou er wel snel iets aan doen, want als hij al een lange tijd met zn knieen tegen een betonnen muur slaat, zullen ze kapsels op den duur kapot gaan.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:15

Mijn paarden hebben geen van allen een voerbak aan de muur.
Ze eten hun krachtvoer uit zo'n rubberen concours bak.
Ze zijn van heel dik rubber, onverwoestbaar en te koop bij agradi.
Je kunt die bakken met een gerust hart in de stal laten liggen.(Hebben ze ook nog wat te spelen op stal Knipoog )
Met een emmer ben ik altijd bang dat ze er met hun benen doorheen trappen.