Beeindiging pensionstal, wat te doen met verhuurde zadelkast

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horsething

Beeindiging pensionstal, wat te doen met verhuurde zadelkast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:22

Ik heb een probleem en hoop dat jullie hier goede ideeen voor hebben. Ik zal proberen mijn probleem zo goed mogelijk uit te leggen.

Ik heb een pensionstal die per 1 -12 -2008 wordt beeindigd. De man waarvan ik nu de grond en stallen huur gaat wel door met de stal maar dus zonder mij en zonder mijn stalnaam. Mijn hele bedrijf wordt uitgeschreven bij de KVK.

Ik heb alle stalklanten aangeboden een zadelkast van mij te gebruiken voor 1 vast bedrag. Dit bedrag hebben ze eenmalig betaald en zouden dan de kast mogen gebruiken zolang ze wilde.

Nu stop ik met mijn stal dus wil ik de zadelkasten graag verkopen. De nieuwe staleigenaar wil de kasten niet overnemen, en omdat ik het anders banketstaaf vind voor mijn pensionklanten heb ik hun de kasten voor de halve kostprijs aangeboden. Zij mogen de kast dan kopen en dus houden. Degene die dat niet wilde, daar kon ik de kasten dan van kopen. Het zijn per slot van rekening mijn kasten aangezien ik ze aan hun verhuurd heb.

Nu is 1 van mijn klanten het er niet mee eens, omdat zij toch op deze stal blijft (dit is dus alleen niet dezelfde stal alleen dezelfde plek, maar andere eigenaar dus andere stal in mijn ogen). Zij zegt ik heb de kast betaald en mocht hem gebruiken tot ik van de stal zou vertrekken.

Wat vinden jullie hiervan? Graag een eerlijke mening, ook goede ideeen zijn gewenst.

denice

Re: Beeindiging pensionstal, wat te doen met verhuurde zadelkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:27

Dat is lastig...! Ik vind dat die vrouw wel een punt heeft, maar heeft ze een keer een bedrag moeten betalen voor de kast, of maandelijks?

Als ze eenmalig een bedrag heeft moeten betalen, dan is t wel lastig..

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:29

misschien haar haar geld terug geven als ze dat wil.ik weet niet of ze in haar recht staat,zou je even na moeten vragen.

horsething

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:31

Eenmalig.

Ik geef toe dat het lastig is maar het heeft dus 2 kanten. De pensionstal wordt beeindigd en aangezien de kasten op mijn balans staan moeten deze daar ook weer vanaf (oftewel verkocht worden)

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:31

ja misschien wel zo dat ze de kast mag gebruiken tot ze van de stal zou vertrekken, maar ik neem aan dat daarmee JOUW stal wordt bedoeld en niet de stal van iemand daarna, ook al is het op dezelfde plek. Je zegt zelf al dat het een ANDERE stal is straks.
En anders is het ook erg oneerlijk tegenover de andere personen die de stal wel hebben overgekocht. Die zullen dan ook hun geld terug willen. (en geef ze eens ongelijk)

lovey_ou

mhwa ik denk niet dat ze gelijk heeft eigenlijk jij zegt dat die mevrouw zei dat ze de kast mocht hebben tot JIJ van de stal zou vertrekken. Dat doe je nu toch ook? Bij sommigen pensiostallen moet je nog eens betalen voor een kast per maand. Terwijl zei het maar 1 malig een (klein?) bedrag heeft betaald. Ze mag hem toch gratis hebben of heb ik dat verkeerd? dus daar is dan toch niks mis mee? Daar zou ze vrede mee moeten hebben

Ragdollcat

Een van je klanten heeft gelijk, want moet ze dan op een pensionstalling een eigen kast aanschaffen? dat is wel lastig, en ze zijn vaak behoorlijk aan de prijs, want meestal heeft pensionstallingen, hun eigen kasten in beheer, stel dat ze om wat voor reden dan ook, gaat verhuizen naar een ander stal, wat moet ze dan met de zelfaangeschafte kast? als een nieuwe stalling eigen kasten in beheer heeft.

Eigenlijk moet de nieuwe stalhouder het overnemen, en het dan verkoopt, zodat die de kasten naar eigen smaak en keuze kan aanschaffen, zodat de klanten een kast hebben om hun spullen in op te kunnen bergen.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:32

Als ze nog bij jou op de balans staan, zijn ze dus van jou. Als je ze nu weggeeft, zal het neem ik aan voor de fiscus alsnog worden beschouwd alsof je ze verkocht hebt tegen de waarde economisch verkeer toch? dus dan wordt je daar op afgerekend.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:35

Jouw bedrijf stopt en de regeling valt onder het bedrijf. Volgens mij heeft ze gewoon pech. t

horsething

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:36

Geld terug geven schiet natuurlijk ook niet echt op want ze heeft hem al een jaar gebruikt. echt een moeilijk iets.

Je snapt inderdaad mijn punt. Mijn stal stopt en iemand anders gaat door. Daar hebben ze al geluk mee want als hij het niet zou willen overnemen zou iedereen een nieuwe plek moeten zoeken. Hij wil de kasten alleen niet overnemen, en ook geen andere aanschaffen want iedereen moet zelf maar voor een kast zorgen zegt hij, hij wil niet investeren.

Ik heb iedereen hierover een week geleden ingelicht en ik heb tot nu toe nog geen reacties gehad. Dus niet of ze het er mee eens zijn of niet. Als niemand er iets over zegt kan ik er natuurlijk ook niets aan doen. De kasten wil ik aan hun verkopen voor de halve kostprijs dat is dus 45 euro per kast.

Ik heb nu tegen haar gezegd dat ze ook maar eens over een goed idee moet nadenken.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:37

Nou en anders gewoon verkopen die hap.

horsething

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:38

Hoe bedoel je dat precies mariska?

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:39

Nou ja als niemand er 45 euro voor over heeft, dan kun je er vast op marktplaats nog wel meer voor krijgen. Of bedoel je mijn eerdere reactie?

horsething

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:40

Nee dat bedoelde ik inderdaad ja.

Ik kan er inderdaad makkelijk 90 euro voor krijgen maar ik wilde hun de 1e kans geven om de kast voor 45 euro te kopen omdat ze mij die huur al hadden betaald.

Het punt is gewoon dat ik me af vraag of ik wel in mijn recht sta, en zo niet waarom dan niet.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:42

Mag ik vragen wat ze bij aanvang voor de kast hebben betaald? Als dat ongeveer in verhouding is met hoe lang ze de kast hebben gebruikt, dan lijkt het me redelijk dat de bruikleen eindigt en je de kast dus kan verkopen. Als ze echter een groot bedrag voor een relatief korte periode hebben betaald kan ik me voorstellen dat sommigen het er niet mee eens zijn..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:44

Altijd waar dan ook, als ik op een pensionstalling kom te staan, hoef ik nooit een eenmalige bedrag te betalen voor de kasten.

Je komt er staan, krijg je een kast toegewezen en als je er weggaat dan ruim je de spullen uit de kasten, en klaar, wel zo netjes en eerlijk trouwens, want het zijn de kasten van de stalling zelf, maar mocht het zo zijn dat je er zelf een kast moet aanschaffen, dan timmer je er toch zelf eentje in elkaar veel beter en goedkoper, en geheel naar je eigen smaak, dat doen er ook wel meer op de stal waar ik had gestaan.

horsething

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:46

Ik ben 2 jaar geleden begonnen met de stal. ik heb toen eenmalig 120 euro gevraagd of 12 termijnen van 12 euro per maand. Bijna iedereen heeft in 1 keer betaald. op 1 iemand na die heeft nu net 1 maand de kast afbetaald in 1 jaar tijd.

Ik heb deze methode gedaan omdat ik het stalgeld niet onnodig veel wilde verhogen. Zo kon ieder zelf kiezen of zij een kast van mij wilde huren of zelf een aan wilde schaffen. Het zal uiteraard niet in de planning om nu te stoppen met de stal maar helaas is het niet anders.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:51

Ik vind het een beetje rare gedachte dat iemand een kast moet huren, want vind het een beetje bij de diensten van een pensionstal horen. Maar goed dat daar gelaten.

Deze mevrouw heeft pech. Ze heeft de kast gehuurd bij jouw bedrijf. Nu bestaat dat bedrijf niet meer, dus heeft ze ook geen kast meer.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:53

even offtopic, ik zie dat je van 't balingehof bent, wat grappig, een vriendin van mij heeft daar haar haflinger laten dekken door een andalusier (?) hengst die nu verkocht en gecastreerd is geloof ik. Haar zusje heeft dan bij jullie stage gelopen volgens mij. Kuiper heten ze.

horsething

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:55

Ik ben niet van 't Balingehof maar zij komen bij mijn bedrijf regelmatig workshops geven. Organiseer ze in Brabant en hun komen ze dan geven.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:56

oh ok. sorry dan heb ik even niet ver genoeg gekeken

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:09

[quote="AngelsDitch"]Ik vind het een beetje rare gedachte dat iemand een kast moet huren, want vind het een beetje bij de diensten van een pensionstal horen. Maar goed dat daar gelaten.

Helemaal mee eens...bij mijn pensionstal zijn alle kasten gratis te gebruiken...dan zit je ook niet met geld/problemen als er wegens omstandigheden niet door kunt gaan..om wie of welke reden dan ook..toch beter wat meer betalen voor pensionstalling( hebben pensionklanten ook niks te makken) dat zie je nu maar weer..succes er mee .

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:18

ik moest op mijn pensionstal ook gewoon mijn kastje huren. De huur was als compensatie voor de verzekering die de stal dan weer betaalde. Niks vreemds aan hoor. Jullie zijn gewoon verwend Vork

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:22

Wat ik niet helemaal snap is dit- je hebt ze voor de kasten laten betalen voor onbeperkte tijd zolang de stal er was. Dat was 120 euro...hoelang ben je er op dat moment vanuit gegaan dat de kasten zouden meegaan? Ik gok meer dan een paar jaar. Ik ga ervanuit dat je nog jaren had willen doorgaan. Heb ik het dan goed dat je ze toen eenmalig 120 euro hebt laten betalen en dat ze nu 45 euro zouden moeten betalen als ze de kast willen overnemen? Zo ja, dan klopt dat toch niet helemaal? Is er dan op de een of andere manier niet de illusie gewekt dat het bedrag van 120 euro over een langere periode zou gaan en voelen je klanten zich nu toch wat bedonderd?

Maar aan de andere kant zat die kast bij jou in de "overeenkomst". Die overeenkomst vervalt nu en dus moeten de kasten ingeleverd worden...dat de stal op dezelfde plek stond, dat doet dan denk ik niet terzake.

Ik vind dit wel moeilijk hoor...er is voor allebei de redenaties wel wat te zeggen, maar wat geldt heh? Je hebt tegenwoordig op veel plaatsen "rechtswinkels" waar je gratis advies over rechtsdingen kan krijgen. Daar zou ik het gewoon es navragen. Wie weet wat zij voor info kunnen geven.

En over de kasten huren op een stal, of een eigen kast aanschaffen, da's toch best normaal. Ik heb nu een kast van stal, maar op de vorige kast had ik een eigen kast bij me.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:26

Waar ik eerst stond moet ik ook huur betalen voor de kast.
Was altijd rond de 50 eurocent per week en dat heb ik 7 jaar gehuurd. Ik vond het heel normaal om te huren.
Ik zou zelf de kasten verkopen. Het bedrijf van jou is gestopt dus al jouw spullen kan je meenemen.