Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Javelin schreef:Een stalgenootje had ook een halsdeken omgedaan met het gevolg dat de manen gingen schuren. Dus of het verstandig is
Vlinder32 schreef:Ik verwacht niet dat ze het koud hebben door een bloter lichaamsdeel. Tenminste niet merkbaar bij mijn eigen paard (mijn paard heb ik alleen onderkant hals en borst geschoren, zonder deken) Als de rest beschermd is door vacht of een deken lijkt het mij geen probleem. Wij lopen toch ook met een onbeschermd gezicht door de kou? En kunnen ons toch warm houden door een dikke jas. Door een hals kunnen de manen slijten en afbreken inderdaad.
. 
SusanH schreef:Wij hebben ons net geschoren paard vorige week ook een halsstuk om gedaan, dmv een fleece deken met halsstuk onder zijn gewone deken. Dit is echter maar net goed afgelopen, waarschijnlijk doordat hij was gaan liggen in zijn stal was het nekstuk gaan draaien waardoor hij langzaam aan het stikken was. De staleigenaar vond hem met een heel dik hoofd, omdat al het bloed meer niet uit zijn hoofd weg kon, zo strak zat de deken. Als hij iets later was gevonden was hij dood geweest, wij zijn heel erg geschrokken hierdoor. Wij doen in ieder geval nooit meer een halsstuk om, ook niet als deze wel aan de deken vast zit, maar hebben meteen een 500 grams deken uit 1 stuk voor hem gekocht. Hier heeft hij het lekker warm in. Hij is 1 dag niet lekker geweest door het voorval, maar na een spuit van de dierenarts om het overige vocht wat hij nog in zijn nek vast hield af te voeren was hij de volgende dag weer helemaal de oude. Ik denk dat dit vooral heeft kunnen gebeuren doordat de fleece ten opzichte van zijn gewone deken is gaan schuiven omdat het niet goed paste (hoewel het wel prima leek te passen toen hij het omhad), en niet meer terug kon schuiven. Het brengt dus risico's met zich mee om met twee verschillende dekens te werken. Als je toch kiest voor een deken met halsstuk zorg er dan voor dat het halsstuk wat je gebruikt bijpassend is bij de deken.