Welk zadel voor lange rit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wickedwyvern

Welk zadel voor lange rit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 14:34

Welk zadel gebruiken jullie voor lange ritten (meer dan 2 uur onderweg)?
Ik ben me aan het oriënteren en voel me erg aangetrokken tot australian stockzadels, maar dan bij voorkeur zonder het boogje bij je bovenbeen.
Het zullen vnl. stapritjes zijn, maar stukken draf en galop horen er ook bij. Voorkeur gaat uit naar een niet te duur tweedehandsje, want het is echt een zadel voor erbij. En waar moet je op letten bij zadels voor lange afstanden? Kortom jullie tips en ervaringen zijn welkom!

Sodeletuut

Re: Welk zadel voor lange rit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:36

Misschien eens kijken naar endurancezadels?

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 16:03

Ik heb begrepen dat die toch weer anders zijn vormgegeven dan een lange afstandsrit waarbij vnl. gestapt wordt. Dat dan ook een ander type zadel wordt aangeraden, omdat endurance veel rekening houdt met schouder vrijheid voor draf en galop.
Geen idee of het allemaal klopt hoor. Vandaar ook dit topic Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:39

Een goed dressuur- of veelzijdigheidszadel kan ook gewoon, hoor. Het is maar net waar jij comfortabel mee kunt rijden (ik ga hierbij uiteraard er vanuit dat het zadel het paard goed past).
Ik rij de laatste tijd mijn buitenritten ook gewoon met m'n dressuurzadel. Ik heb ook een Oakfield, maar daar heb ik geen aparte beugelriemen voor en ik ben te lui om de beugels van het dressuurzadel om te zetten voor een buitenrit. De Oakfield is wat langer en daardoor net iets minder prettig voor dressuurwerk, vandaar het dressuurzadel....
Misschien toch maar eens een extra setje beugelriemen en beugels regelen voor de Oakfield, want die zit eigenlijk wel heel erg lekker en is met de flexibele panelen ook nog comfortabeler voor het paard.

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:51

ik ga voor een westernzadel. Zit heerlijk en zijn gemaakt voor lange afstanden zonder zere billen. Er zijn veel verschillende soorten western zadels. Een pleasure of all round zijn denk ik het meest geschikt. Op marktplaats heb je wel goede 2e hands zadels. Billy cook en continental zijn goede merken maar vaak wel prijziger.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 17:52

Heb met mijn knol pas hele kleine stukjes buiten gereden Bloos , dus weet niet hoe mijn zadel zich dan houdt (boomloos Startrekk dressuur).
Maar mijn ervaring met paarden en zadels van anderen is dat je na een uur stappen toch je rug wel begint te voelen.
Heb laatst een australian stockzadel naar Engels model mogen proberen op een rit van 4 uur en die zat zaaaaaaaaalig!
Dus ben benieuwd wat er verder zoal is...

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:53

ooh ja een australian stockzadel vind ik persoonlijk minder prettig zitten. Je zit erg vast met je benen door het boogje vooraan het zadel. En wat rechter op. Een westernzadel zit wat dieper en vind ik relaxter

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 17:56

Thanx Lena. Dat boogje vind ik ook minder prettig, maar als je dan weer australian stock hebt naar Engels model dan zit dat boogje er niet aan. Knipoog
De knop van een westernzadel stoort mij weer vaak. Of vaak... heb maar twee keer kort op zo'n zadel gezeten Bloos Nagelbijten / Gniffelen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:37

Wickedwyvern schreef:
Heb met mijn knol pas hele kleine stukjes buiten gereden Bloos , dus weet niet hoe mijn zadel zich dan houdt (boomloos Startrekk dressuur).
Maar mijn ervaring met paarden en zadels van anderen is dat je na een uur stappen toch je rug wel begint te voelen.
Heb laatst een australian stockzadel naar Engels model mogen proberen op een rit van 4 uur en die zat zaaaaaaaaalig!
Dus ben benieuwd wat er verder zoal is...

Vrij veel engelse zadels zetten je teveel vast in een onhandige houding. Mijn dressuurzadel heeft nauwelijks wrongen en ook niet de onhebbelijkheid om je bekken iets voorover te kantelen en daardoor kan ik er probleemloos uren mee rijden. Maar op een zadel dat dus wel mijn bekken naar voren kantelt heb ik binnen een half uur rugpijn.
Westernzadels geven je vaak een stoelzit met een achterover gekanteld bekken, daardoor kan het comfortabeler zijn (smaken verschillen, ik heb een gruwelijke hekel aan die stoelzit), maar te ver achterover gekanteld is ook niet goed voor je rug (en je zit).
Ik ken mensen die heel tevreden lange ritten maken met een StarTrekk comfort, maar ik weet niet wat de dressuur doet voor je zit. Gewoon proberen hoe je eigen zadel zich voor je houdt met langere ritten.

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:13

Wickedwyvern schreef:
De knop van een westernzadel stoort mij weer vaak. Of vaak... heb maar twee keer kort op zo'n zadel gezeten Bloos Nagelbijten / Gniffelen

Welke problemen heb je met de knop Knipoog ???
Een boomloos zadel is misschien ook een oplossing. Zit geen knop op en geen beenrandjes en zitten vaak ook heerlijk.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:25

Ik ben zelf overgestapt op een westernzadel vanwege hetzelfde probleem Ja

Ik had een dressuurzadel, héérlijk om mee in de bak te rijden, maar lange ritten.. Nee daar was de houding veel te dwingend voor.
Vriendin van me heeft superwesternzadels en na de eerste rit was ik stiekem al verkocht Schijnheilig
Mijn eigen westernzadel is volgende week klaar, dus kan niet wachten tot ik hem uit kan proberen!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:51

Ik heb jaren geleden ook een westernzadel gekocht voor dezelfde reden, lekker lang op m'n paard te kunnen zitten. Later is er dan ook de intresse in het westernrijden gekomen, maar da's effe off topic.

Je kan ook veel dingen kwijt aan een westernzadel, tassen vooraan, achter, zadeltouwen die je zowat over aan kan knopen. Die knop vooraan, dat moet een gewoonte worden. Had ik in het begin ook last van, evenals lichtrijden. Maar na een paar keer pas je jezelf automatisch aan. Ik zou niets ander meer willen!

Je hebt natuurlijk ook kruisingen tussen een endurance en westernzadel. Ach, er zijn zoveel keuzes! Het belangrijkste is toch vooral dat het goed ligt voor je paard en voor jezelf. Niets zo lastig dan met een zere kont de tweede dag op je paard te moeten stappen.

Maar als ik jou was, westernzadel dus... (ben wel bevooroordeeld).

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:55

Ik rij gewoon met mijn Kieffer dressuurzadel. Heerlijk!

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:04

barefoot arizona (western model) heerlijk
heb ook een australisch stockzadel ook erg fijn

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:35

Ik heb een Podium zadel.

Vind het een heerlijk zadel. Zit heel fijn en ligt ook heel fijn op mijn paardje.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:52

Ik heb een zaldi sahara voor mijn merrie. Helaas kan ze door ee blessure niet meer gereden worden (zadel is te koop) maar ik vond het heerlijk zitten. Ik hou wel van een vrije zit.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 20:17

Oeh Wennie, die Zaldi ziet er goed uit! Jammer dat het voor mij voorlopig de investering nog niet waard is...
@Silence, met de Podium geen probleem met lange stapritten? Lijken mij nl. ook wel prima zadels.
@MK geen ontzettende stoelzit in de BF? Enneuh... je hebt dus gewoon twee zadels om uit te kiezen? Lekker hoor. Maar waarom 'wint' dan toch de BF van het australian stock zadel?
@AL, hier helaas alleen maar slechte ervaringen met Kieffer... daar waag ik me liever niet meer aan. Boos!
@Urselin en Bolieke, ben toch bang voor een stoelzit in een westernzadel. Maar misschien toch nog maar eens proberen dan. Wie weet went zelfs die knop ooit wel Knipoog
@Lena, tja die knop zit me zelfs nog in de weg als ie niet in de weg zit. Kan het niet goed uitleggen, maar het ding stoorde me wel enorm.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:37

Nee, als ik zelf ga rijden zijn het voornamelijk stapritten (gemiddeld 2.5-3 uur) en nergens last van. Zit na die tijd nog altijd heerlijk.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:35

westernzadels zijn erg lang voor paarden met korte rug, dat vind ik een nadeel. Zelfs de roundskirt was te lang voor mijn tinker. en de stoelzit vind ik ook niet prettig. er zijn overigens ook genoeg westernzadels zonder knop hoor!
ik rij met een goed dressuurzadel en dat bevalt ook prima. Maar heb ik nog eens geld over, dan komt er een boomloze Sensation ! Dat is echt comfortabel rijden met langere ritten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:46

ik heb een aantal langere ritten (w.o. endurence 35 km) met een dressuurzadel (stubben) gedaan... ging prima, maar wel last van mn achterwerk.
Ik heb ook een australian stockzadel gehad, voor alleen stappen zit dat mij prima, maar met draf en galop kreeg ik ook last van de knop en de stukken bij de bovenbenen, dus dat was hem ook niet.
Barefoot Arizona geprobeerd, maar weer ruzie met die knop.. (ik ben niet heel slank, en mn trui/jas bleef er steeds achter hangen).

nu heb ik sinds een paar weken een Barefoot Cheyenne (drytex) en die bevalt me heel goed. Wel een beetje stoelzit/brede zit, maar dat went, en zit best lekker.. .ook in een flinke galop zit je heel stevig..

dus mijn tip... veel verschillende zadels proberen.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 08:59

Vlinder32 schreef:
westernzadels zijn erg lang voor paarden met korte rug, dat vind ik een nadeel. Zelfs de roundskirt was te lang voor mijn tinker. en de stoelzit vind ik ook niet prettig. er zijn overigens ook genoeg westernzadels zonder knop hoor!
ik rij met een goed dressuurzadel en dat bevalt ook prima. Maar heb ik nog eens geld over, dan komt er een boomloze Sensation ! Dat is echt comfortabel rijden met langere ritten.

Dat is wel zo Ja

Ik heb daarom voor een custommade westernzadel gekozen.
Boom is zelfs op maat gemaakt voor mijn pony (ook erg kort in haar rug).

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:00

Zadels zijn zo persoonlijk, zowel voor jezelf als voor je paard.

Zelf heb ik goede ervaringen met de Hulsebos Endurance (helaas groeide mijn paard eruit) en met de Massimo Trail (was even wennen toen ik van de HB kwam, maar ik vind het nu een heerlijk zadel).

Australian Stock ken ik uit (juist...) Australië. Ik kan me herinneren dat ik het toen fijne zadels vond, maar ik had toen nog te weinig ervaring met langere afstanden om te kunnen aangeven of het ook echt prettige zadels zijn voor de langere ritten. Denk het haast wel, ze zijn IMO speciaal met dat doel ontworpen. Ik vind ze alleen over het algemeen vrij zwaar.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:55

Ik heb zelf een Massimo Trail zadel. Zit heerlijk voor lange en korte ritten! Lachen

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:16

westernzadel zit heerlijk en ik ben ook vaak 3 uren onderweg en die knop wen je wel aan Knipoog